• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renoverar äldre hembygge

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025
Sv: Renoverar äldre hembygge

Hej.

Det låter som M10. Jag skall kolla i morgon och återkommer med besked.

Med vänlig hälsning / Roland

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025

Hej igen.

Dessvärre hade de bara grå i den dimensionen och jag har förstått att du vill ha svarta.
Däremot har jag hittat en webbutik som säljer sådana.
www.wheelzone.se Titta under "Däck & Fälgar Tillbehör" på deras hemsida, dessutom ligger den firman i Jönköping vilket inte är så långt från dig.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Hej Roland!

Tack för hjälpen. Får väl ta en sväng ner till vätternspetsen.

Med vänlig hälsning Alve

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Använder liggunderlaget till att samtidigt göra en mall till mattan. Mattan vill jag ha i ett stycke. På förarsidan blir det litet kringelgångar men dessa är lätt att forma eftersom jag kan passa in bit efter bit i skumplasten. Limmar naturligtvis med mitt kära Tec-7. Håller benhårt men ändå elastiskt trots så smal limyta.

P6090272.JPG P6090273.JPG

Passar på att limma fötterna på pallen också så att dessa inte stannar kvar i marken då jag tar in pallen.

P6090274.JPG

Gnetar vidare
:)

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Nästa etapp klar. Mattan är på plats. Skall klura ut inklädnaden av hjulhusen också. Skall försöka bocka till en plåtlist med en nos som pressar ner mattan och som skall skruvas i sidan på insteget. Lägger då kablarna i den ränna som uppstår. Listen bör bli svart. Frågan är om jag skall måla insteget svart också. Den vita sidan blir missfärgad av skor.

P6100276.JPG P6100277.JPG

Gnetar vidare och ställer dit stolen så att jag kan ta ut bilen i det härliga solskenet.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Ett hopp framåt med tanke på att beställa hem före svenska semesterstängningen. Kan man späda 2-komp lack med vanlig thinner??

:confused:

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Väntar med detaljerna i mattläggningen för att säkert hinna få bilen klar till midsommar. Sysslar nu med dricksvattnet och fick än en gång glädja mig åt att jag gjorde "våtrumsgolv" i bilen. I samband med renoveringen av värmeanläggningen har jag bökat så pass att lag har dragit ur en koppling. Den var inbyggd så jag inte kunde se det förrän vattnet flöt ut över golvet.

P6110278.JPG

Apropå mitt förra inlägg. Är det någon som känner till det här med förtunningen? Har ju sett att det finns speciell förtunning för 2-komp lack men blir som vanligt misstänksam. Är det kanske vanlig thinner som säljs till ett högre pris?

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025

Hej Alve.

När jag ser din bild på den isärdragna kopplingen blir jag lite orolig. Det ser ut som klämringskopplingar på bilden och i så fall skall det vara stödhylsa i slangen men det syns ingen sådan. Om det saknas stödhylsa kan du få bekymmer med fler särdragna kopplingar. Även om trycket i vattensystemet är relativt lågt så kan en tryckstegring vid exempelvis stängning av en kran få till följd att slangen kryper. Bara ett påpekande i all välmening.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Hej Roland!

Nej det är inte klämring. Slangen trycks över en kona. Muttern har sedan en fals som klämmer fast slangen mot konan. Misstaget man kan göra är att inte skjuta på slangen på konan tillräckligt långt. Hade nog slarvat vid bygget 1995. Det skall inte gå att dra av slangen.

Med vänlig hälsning Alve.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Det jag sysslar med just nu är ju inte någon renovering. Jag försöker återställa bilen till läget före reparationen av värmesystemet.

Det är märkligt att det går att återställa. För några veckor sedan såg det ut som om en rymdgubbe med diarré hade huserat här. Nu har duschrummet och sovrummet återställts till det goa rena som det skall vara inför midsommaren och sommaren. Sängkläder nytvättade, allt dofta rent utan parfym. Vikdörren till sovrummet är stängd för alla utan strumplästfötter.

Några bilder:

P6150281.JPG P6150283.JPG

P6150282.JPG P6150284.JPG

Städar vidare ut i vardagsrummet.

O

Osten

Guest

Hej!
Thinner är väl engelska för förtunning men förtunning är avsett för just den färgen man ska ha och nog dumt att chansa. Vatten är ju förtunning men dumt att använda till oljebaserade färger likaså thinner i vattenbaserade färger:twitcy:
Tror även tvätt thinner är lite starkare än förtunning.
Ska du köpa färg så kolla på billackering.eu de verkar ha bra priser och skickar färgerna.

matmdat

FD HBK Medlem
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
7897
Medlemskap
2022

Har nu demonterat yttre skalet på hela instrumentpanelen. Måste passa på nu att kontrollera ledningsdragningarna som har blivit lite trassliga under årens lopp.
Men, phu, har man inte jobb så skaffar man sig.

Visa bilaga 22101Visa bilaga 22102
Visa bilaga 22103

Hittade en intressnt härva av fiberoptik. En fast lampa tänds då strålkastarna slås på. Den fungerar och man kan se i ändarna på fiberkablarna att det lyser. Men jag kan för liv o pina inte hitta något ställe där dessa kablar skall anslutas. Alla instrument har egen belysning med en vanlig liten glödlampa.

Visa bilaga 22104

Är det någon som vet vad dom skall användas till.

Avvaktar med spänning vilda förslag.

/Alve

Denna brukar vara för belysning i reglage värme ventilation cigtändare askkopp knappar för belysning och liknande

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Man tager vad man haver skrev Kajsa Varg i sin kokbok.

Behövde 1,5 m list enligt bild 1. Östgöta Camping hade alltid såna prylar tidigare. Då jag frågade igår var det väldigt svårt. Man tog bara hem i 5-m längder och bara då det var fråga om sådana reparationer.

Men kolla bild 2. IKEA:s gardinstång. Fungerar minst lika bra. Eftersom den har en kanal på vardera sidan blir det inga skruvar i kanalen. Jag skruvade i bilsidan först och sköt sedan listen över skruvarna. Perfekt och billigare.

P6180285.JPG P6180286.JPG

:mcride:

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

I morgon tänker jag fortsätta lackeringen av bilen. Tar höger framdörr helt separat. Gummilisterna kring fönsterna är gamla och torra. Borde bytas helt enkelt. Ser svårt ut men någon har ju satt dit dem. Vet någon hur man bär sig åt? Vill få bort ett visslande ljud vid vinkelrutan också.

S

StorDansk

Guest

Det finns en kille i Örebro som säljer gummilist på metervara, ska kolla om jag hittar länken, tipset fick jag här inne, återkommer när/om jag hittar!

S

StorDansk

Guest

Här kommer länken:
www.agenturaffaren.se - Start
välj katalogen som PDF, där kan du titta en stund, sen hittar du säkert vad du behöver.
Har inte själv kommit till skott än, men behöver runt 6-7 meter till min skjutdörr!
Trevlig kille, han skickade uppmärkta prover på två olika lister som jag lyckades blanda bort!

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Tack! Ett fantastiskt sortiment i katalogen. Det är ju lite special vid vinkelfönstret. Den blir jag väl tvungen att beställa från Italien. Vad tror du?

P6290295.JPG P6290296.JPG

Hälsningar Alve

F

F.d. 53078

Guest

Det beror pá priset en glasmästare kan göra glaset om det inte skall böjas.

Mina glas gjorde en glasmästere slipade, borrade, stämplade och härdade det gick pá 30€ styck.

Toppen