• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Röstning, skall man kunna boka plats på en ställplats

Röstning, skall man kunna boka plats på en ställplats

  • Samtliga platser

    Röster: 35 4,5%
  • Ja, en del av platserna.

    Röster: 301 38,7%
  • Man skall inte kunna boka en ställplats

    Röster: 441 56,8%

  • Totalt antal röstande
    777
  • Omröstning stängd .
Status
Stängd för vidare inlägg.

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Om många ringer till en ställplatsägare och frågar om det går att boka så kommer eventuellt, om ägaren anser det vara lönt, ett bokningssystem att införas. Efterfrågan avgör.
På många ställen, de flesta skulle jag tro, kommer ägaren inte att vilja ha det extrajobb det innebär att sköta ett bokningssystem och tillhörande utmärkning av platser, så då blir det ingen bokning. I många fall vet man ju heller inte förrän man är på plats vem som egentlige (om någon) som har hand om platsen.

MVH
Hans
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om många ringer till en ställplatsägare och frågar om det går att boka så kommer eventuellt, om ägaren anser det vara lönt, ett bokningssystem att införas. Efterfrågan avgör.
På många ställen, de flesta skulle jag tro, kommer ägaren inte att vilja ha det extrajobb det innebär att sköta ett bokningssystem och tillhörande utmärkning av platser, så då blir det ingen bokning. I många fall vet man ju heller inte förrän man är på plats vem som egentlige (om någon) som har hand om platsen.

MVH
Hans

En skylt jag skulle vilja se på alla ställplatser är: Alla egenreserveringar förbjudna!
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
I Frankrike finns utöver alla kommunala och privata ställplatser ett företag som driver en mängd automatiserade ställplatser, Camping-car park. Kolla på deras karta Map-CCP - CAMPING CAR PARK - Aires d'étape et de services pour Camping Car
Om man klickar på en punkt på kartan får man upp information om platsen , pris antal platser mm. Kollade på några nu och det verkar vara dålig beläggning på många platser. Har besökt några av deras anläggningar och efter initialt strul med betalsystem har det gått bra. Men för Sveriges del krävs det nog för stora investeringar, bommar och inhägnad plus en gemensam organisation som sköter bokningen mm.
Jag är förvånad ett de i Frankrike har klarat sig, ofta låg beläggning och ur Svensk synvinkel låga priser, men de har funnits i ganska många år och det blir allt fler platser.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
I Frankrike finns utöver alla kommunala och privata ställplatser ett företag som driver en mängd automatiserade ställplatser, Camping-car park. Kolla på deras karta Map-CCP - CAMPING CAR PARK - Aires d'étape et de services pour Camping Car
Om man klickar på en punkt på kartan får man upp information om platsen , pris antal platser mm. Kollade på några nu och det verkar vara dålig beläggning på många platser. Har besökt några av deras anläggningar och efter initialt strul med betalsystem har det gått bra. Men för Sveriges del krävs det nog för stora investeringar, bommar och inhägnad plus en gemensam organisation som sköter bokningen mm.
Jag är förvånad ett de i Frankrike har klarat sig, ofta låg beläggning och ur Svensk synvinkel låga priser, men de har funnits i ganska många år och det blir allt fler platser.
Bommar, bokning, dusch, toalett, tömningsmöjlighet, vattenfyllning, stanna länge, ...
Vad är egentligen skillnaden mot en campingplats? Att det inte finns husvagnar eller tält?

MVH
Hans
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Konkret fall: Skulle till ett event på Björkö, Seaside restaurang med middag och musik. Dyra biljetter till detta eventet, 2 biljetter gick på 1700 kr.
Hade turen att det gick att boka en ställplats nära detta eventet, bokade ställplatsen med avbeställning, kostade 30 kr extra.
På denna ställplatsen fanns några bokningsbara platser och några som inte gick att boka.

HUR hade ni andra löst situationen, i detta fallet funkar inte resonemanget "boka camping istället".
Handen på hjärtat, hur många av er hade i detta fallet varit GLADA att ni kunde säkra en plats till husbilen när ni hade betalat så pass mycket för middagsbiljetten, eller hade ni tänkt att "jaja, det löser sig" och kanske gått miste om denna middagen och låta de dyra biljetterna förfalla efter att tagit färjan ut till Björkö och väl på plats insett att ni inte har någonstans att parkera husbilen?

Nu blev evenemanget inställt då polisen ändrade sitt beslut med motivering att artisten var för känd (Ebbot), jag avbokade ställplatsen, 30 kr fick dom behålla och någon annan kunde boka den istället (eller komma spontant om den inte blev bokad).

Så det är inte alltid av ondo att kunna boka en ställplats i min mening.

I det beskrivna fallet med betald biljett till ett specifikt event anser säkert de flesta att övernattningen utan tvekan måste vara säkrad då man väljer att använda husbilen. Så visst kan jag hålla med om att det inte är av ondo att boka en ställplats.

I övrigt tycker jag att bokning tar udden av friheten från ett grovt planerat resande där kommande upptäckter och händelser för bestämma dagens resmål. Men som sagt vi tycker olika och har olika syn på användandet av en husbil. Men visst ....har jag bokat dyra biljetter till ett trevligt evenemang vill jag ju helst veta hur jag skall sova.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
I det beskrivna fallet med betald biljett till ett specifikt event anser säkert de flesta att övernattningen utan tvekan måste vara säkrad då man väljer att använda husbilen. Så visst kan jag hålla med om att det inte är av ondo att boka en ställplats.

I övrigt tycker jag att bokning tar udden av friheten från ett grovt planerat resande där kommande upptäckter och händelser för bestämma dagens resmål. Men som sagt vi tycker olika och har olika syn på användandet av en husbil. Men visst ....har jag bokat dyra biljetter till ett trevligt evenemang vill jag ju helst veta hur jag skall sova.

Det finns ju alternativ till husbilen när man inte bor så långt ifrån?
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Om många ringer till en ställplatsägare och frågar om det går att boka så kommer eventuellt, om ägaren anser det vara lönt, ett bokningssystem att införas. Efterfrågan avgör.
På många ställen, de flesta skulle jag tro, kommer ägaren inte att vilja ha det extrajobb det innebär att sköta ett bokningssystem och tillhörande utmärkning av platser, så då blir det ingen bokning. I många fall vet man ju heller inte förrän man är på plats vem som egentlige (om någon) som har hand om platsen.

MVH
Hans
Vi har provat ett par ställplatser där bokning är tillåten och görs via ett bokningssystem där man betalar och väljer en grön plats. Efter betalning är platsen rödmarkerad i system och går ej att välja. Systemet används dels för förbokningar, dels för dem som kommer till platsen och skall betala. Det krävs ingenting extra arbete för ägaren och systemet kan nog inte vara särskilt svårt att underhålla
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Vi har provat ett par ställplatser där bokning är tillåten och görs via ett bokningssystem där man betalar och väljer en grön plats. Efter betalning är platsen rödmarkerad i system och går ej att välja. Systemet används dels för förbokningar, dels för dem som kommer till platsen och skall betala. Det krävs ingenting extra arbete för ägaren och systemet kan nog inte vara särskilt svårt att underhålla
Nej kanske inte så svårt att hålla igång men investeringen är ganska omfattande i form av röd/grön-markeringar och datorsystem med web-gränssnitt och koppling till swish eller bankkort. (jag har också stått vid Stegeborg. De har precis det systemet)

Jag tror inte "Skogs intresseförening" tänker lägga ner de pengarna i Skog väster om Söderhamn, som ett exempel där jag tror att bokning inte kommer att inträffa.

MVH
Hans
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
För våran del är ( tror förresten många med oss) själva resan som är målet , vet oftast inte var man hamnar till slut på dagen , är det fullt dit man tänkt sig är ju inte det hela världen utan det löser sig på något vis, vi har upptäckt många trevliga platser även kanske lite mer suspekta ställen men det är ju det som är kryddan i livet. Jäkta för att få en plats vid havet fastknuten i en "snuttefilt" ger inte oss iallafall någon större upplevelse , men det här är ju våran åsikt även om vi förstår att inte alla delar den....... Säkert många gånger oro för överfall eller att inte strömmen skall räcka till som många söker sig till stora ställplatser eller campingar med el. MVH Bengt.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Om man inte vill förboka så gör man helt enkelt inte det även fast möjligheten är införd på platsen. Man kör bara till ställplatsen precis som vanligt och väl på plats innan man kör in så bokar och betalar man i ett svep. Ja förutsatt att det inte är fullt förstås.
Same same eller kanske man skall säga win win..

Om det är kostnadsmässigt rimligt att införa ett bokningssystem är ju en helt annan fråga och upp till ställplatsägaren att räkna på. Det varierar säkert beroende på plats men det är väl inte riktigt det tråden handlar om heller.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Ställplatserna blir ju inte fullare med bilar bara för att man bokar, snarare tvärt om, kan man inte boka för att det är fullt får man boka någon annan stans och slipper då köra 2mil extra efter att man upptäckt att det är fullt.
[/QUOTE]

Problemet kan ju vara det omvända att en plats är fullbokad trots att bara någon enstaka hb anlänt, detta är något som tycks bli vanligare på bokningsbara platser som är populära.
Nu är det ju ytterst sällan som vi använder några ställplatser men ibland kan det hända. På årets semesterresa körde vi fram till ställplats två gånger, den första var det ca en mil avstickare till men den låg bra till för annat som vi tänkt, när vi kom fram fanns där bara två husbilar men när vi tittade efter en plats så satt det en lapp med ”bokad” på samtliga övriga platser så det blev till att vända och köra tillbaks. Den andra vi kom till (som vi kände till sen tidigare)hade blivit en husbilscamping med bom, bokning och fast tid då platsen skulle lämnas (i vårt fall ett halvt dygn senare)det gick inte att betala utan att ladda ner en app där man skulle registrera sitt kontonummer, detta var naturligtvis helt uteslutet och efter det brydde vi oss inte ens om att köra fram till någon mer.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ställplatserna blir ju inte fullare med bilar bara för att man bokar, snarare tvärt om, kan man inte boka för att det är fullt får man boka någon annan stans och slipper då köra 2mil extra efter att man upptäckt att det är fullt.

Problemet kan ju vara det omvända att en plats är fullbokad trots att bara någon enstaka hb anlänt, detta är något som tycks bli vanligare på bokningsbara platser som är populära.
Nu är det ju ytterst sällan som vi använder några ställplatser men ibland kan det hända. På årets semesterresa körde vi fram till ställplats två gånger, den första var det ca en mil avstickare till men den låg bra till för annat som vi tänkt, när vi kom fram fanns där bara två husbilar men när vi tittade efter en plats så satt det en lapp med ”bokad” på samtliga övriga platser så det blev till att vända och köra tillbaks. Den andra vi kom till (som vi kände till sen tidigare)hade blivit en husbilscamping med bom, bokning och fast tid då platsen skulle lämnas (i vårt fall ett halvt dygn senare)det gick inte att betala utan att ladda ner en app där man skulle registrera sitt kontonummer, detta var naturligtvis helt uteslutet och efter det brydde vi oss inte ens om att köra fram till någon mer.
[/QUOTE]

Frågan i det första fallet är ju vem som satt dit lapparna, om det är ställplatsägaren, eller om det var ett fall av självreserverande/kompisreserverande?
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Problemet kan ju vara det omvända att en plats är fullbokad trots att bara någon enstaka hb anlänt, detta är något som tycks bli vanligare på bokningsbara platser som är populära.
Nu är det ju ytterst sällan som vi använder några ställplatser men ibland kan det hända. På årets semesterresa körde vi fram till ställplats två gånger, den första var det ca en mil avstickare till men den låg bra till för annat som vi tänkt, när vi kom fram fanns där bara två husbilar men när vi tittade efter en plats så satt det en lapp med ”bokad” på samtliga övriga platser så det blev till att vända och köra tillbaks. Den andra vi kom till (som vi kände till sen tidigare)hade blivit en husbilscamping med bom, bokning och fast tid då platsen skulle lämnas (i vårt fall ett halvt dygn senare)det gick inte att betala utan att ladda ner en app där man skulle registrera sitt kontonummer, detta var naturligtvis helt uteslutet och efter det brydde vi oss inte ens om att köra fram till någon mer.

Frågan i det första fallet är ju vem som satt dit lapparna, om det är ställplatsägaren, eller om det var ett fall av självreserverande/kompisreserverande?
[/QUOTE]

O.T
Dessa upptäckter med bom m.m. vore väldigt bra info att få in i HBP, så fler slipper skaffa samma erfarenhet. :)
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Problemet kan ju vara det omvända att en plats är fullbokad trots att bara någon enstaka hb anlänt, detta är något som tycks bli vanligare på bokningsbara platser som är populära.
Nu är det ju ytterst sällan som vi använder några ställplatser men ibland kan det hända. På årets semesterresa körde vi fram till ställplats två gånger, den första var det ca en mil avstickare till men den låg bra till för annat som vi tänkt, när vi kom fram fanns där bara två husbilar men när vi tittade efter en plats så satt det en lapp med ”bokad” på samtliga övriga platser så det blev till att vända och köra tillbaks. Den andra vi kom till (som vi kände till sen tidigare)hade blivit en husbilscamping med bom, bokning och fast tid då platsen skulle lämnas (i vårt fall ett halvt dygn senare)det gick inte att betala utan att ladda ner en app där man skulle registrera sitt kontonummer, detta var naturligtvis helt uteslutet och efter det brydde vi oss inte ens om att köra fram till någon mer.

Frågan i det första fallet är ju vem som satt dit lapparna, om det är ställplatsägaren, eller om det var ett fall av självreserverande/kompisreserverande?

Det var ställplatsens (ägarens) logga på samtliga lappar så man får väl förmoda att de var bokade via dem. Är det någon som har kopisreserverat i stort sett en hel ställplats så är det verkligen illa och skulle förmodligen i detta fall varit upptäckt då ägaren/företaget låg precis ijämte
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Det finns både tillfällen o platser som är bra med förbokning. Dels om man har biljetter till något, skall sammanstråla med någon, eller besöka någon. Min erfarenhet är att somliga platser är upptagna efter 12, å inte bokningsbara. Då är det trist att man inte kan vara framme på dagen, eftersom möjligheten att boka inte finns. Men något större problem är det inte, det finns offta camping i närheten, så bokar man där. Eller om vi är ute själva ställer vi oss där vi hittar plats, eller mindre populära ställplatser. Omröstning: vi bokar gärna, för vi åker sellan på ”fria utflykter”, vi har nästan alltid ett mål med resan. Typiskt är Gränna, där har ställplatsen varit full när vi anlänt, då tar vi campingen.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Det finns både tillfällen o platser som är bra med förbokning. Dels om man har biljetter till något, skall sammanstråla med någon, eller besöka någon. Min erfarenhet är att somliga platser är upptagna efter 12, å inte bokningsbara. Då är det trist att man inte kan vara framme på dagen, eftersom möjligheten att boka inte finns. Men något större problem är det inte, det finns offta camping i närheten, så bokar man där. Eller om vi är ute själva ställer vi oss där vi hittar plats, eller mindre populära ställplatser. Omröstning: vi bokar gärna, för vi åker sellan på ”fria utflykter”, vi har nästan alltid ett mål med resan. Typiskt är Gränna, där har ställplatsen varit full när vi anlänt, då tar vi campingen.
Ja där ser man skillnaden, bägge typer av ställplatser är av godo. Vi (min älskade hustru och jag :yes: ) är nog tvärtemot där vi söker lite mer av äventyr, hitta nya platser , träffa folk man aldrig har pratat med förr, inte äta på samma ställe som alltid( för där är det gott ) utan det är många ställen som är bra att stå på och förhoppningsvis även god mat och nya fina vyer och framförallt att få en AHA-upplevelse som troligtvis uteblir om resandet blir för statiskt ( samma ställe,samma mat, nästan samma folk samt samma utsikt varje gång) men som sagt alla är vi ju olika och tur är väl det.....
Mvh Bengt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen