• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Röstning, skall man kunna boka plats på en ställplats

Röstning, skall man kunna boka plats på en ställplats

  • Samtliga platser

    Röster: 35 4,5%
  • Ja, en del av platserna.

    Röster: 301 38,7%
  • Man skall inte kunna boka en ställplats

    Röster: 441 56,8%

  • Totalt antal röstande
    777
  • Omröstning stängd .
Status
Stängd för vidare inlägg.

Juniper

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
20017
Medlemskap
2024
Har svårt välja alternativ då det beror på ställplats o vilken typ av resande man är ute på. Om vi ger oss ut på en resa där själva resan är målet har jag inget behov av att boka utan vi tar dagen som den är o hittar alltid någonstans att stå på. Vi står vid sådana resor mycket sällan mer än en natt på en ställplats o försöker alltid hitta ställen där vi inte stått tidigare. När vi jobbar däremot o bara vill ge oss ut en kort sväng, fre-sön och det inte är resan i sig utan målet som är viktigast (då står vi oftast 2 nätter på samma ställe) så händer det att vi bokar där det är möjligt och tycker det är praktiskt veta att man har en plats om vi kommer fram relativt sent på en fredag. Sedan finns det ju ställplatser som ligger lite off, tex Naven på Kållandsö, smal väg delvis grusväg, väldigt skönt slippa åka i onödan ut till ett sånt ställe. Så mitt svar får bli, ja där det finns behov, oftast ligger dessa ställen på kusten nära till bad o de flesta stannar mer än en natt, i övrigt nej, behövs ej.
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Bra att kunna boka när man skall träffa familj eller vänner, då man har några dagar ledig. I min umgängeskrets arbetar fortfarade de flesta. Så ska man träffas måste man förboka, eller som i mitt fall, åker tidigt o tar upp plats till dem vi skall träffa. Gör man det är det bäst att betala för det antal platser man ockuperar.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Även jag tycker att man bör kunna boka en del av platserna på berörd ställplats. Det kan vara skönt att veta att det finns en ledig plats när man kommer fram efter en lång etapp. Att i det läget då behöva åka runt och leta lediga platser är inte alltid att föredra.

Är vi flera som ska campa tillsammans brukar vi boka en camping i stället, så av den anledningen behövs ej bokningsbara ställplatser för vår del.

//Jocke
 
F

F.d. 58689

Guest
Är vi flera som ska campa tillsammans brukar vi boka en camping i stället, så av den anledningen behövs ej bokningsbara ställplatser för vår del.
Skulle precis kommentera röstningen med det. :msn_thumbup:
Camping ska man kunna boka, om man vill, men inte ställplats.
Vi måste hålla isär begreppen campingplats och ställplats!
 
Senast redigerad av en moderator:

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Jag röstade på "samtliga platser"därför att ställplatsinnehavaren bör få lov att fylla sin plats och inte spara några platser i väntan på spontanåkare som kanske inte kommer. Normalsäsong är det nog inte 100% beläggning utan det finns lediga platser till alla bokat eller ej. Om man har långt att åka, eller sen ankomst känns det bra att veta att man har en plats.
Däremot inte sagt att det skall vara obligatorisk platsbokning
 

Threviel

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Varberg
Det borde väl rimligen vara upp till ägaren av ställplatsen att bestämma hur dennes ställplats ska fungera? Ägaren har troligen investerat relativt stora pengar och är troligen främst intresserad av att kunder betalar och är nöjda så de kommer tillbaka och betalar igen,

Som kunder kan man ju välja att bojkotta den ställplatsen som gör "fel".
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Det borde väl rimligen vara upp till ägaren av ställplatsen att bestämma hur dennes ställplats ska fungera? Ägaren har troligen investerat relativt stora pengar och är troligen främst intresserad av att kunder betalar och är nöjda så de kommer tillbaka och betalar igen,

Som kunder kan man ju välja att bojkotta den ställplatsen som gör "fel".
Självklart så bestämmer ägaren vad som gäller. Skulle det vara min ställplats så var den bokningsbar, för att hålla blodtrycksnivån på rimlig nivå. Att starta varje dag med en tom ställplats som kostar pengar och inte ha en aning om hur dagen kommer att sluta skulle vara nervöst.

Den här omröstningen/undersökningen tror jag är bra för vår Ställplatsgrupp när man hjälper entreprenörer och kommuner med tips och råd i samband med planering av nya ställplatser.

TommyD
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Vad är egentligen argumenten för att man inte skall kunna boka en plats?
Om det inte påverkar priset nämnvärt och det inte är komplicerat så kan jag inte se några nackdelar. Det finns ju fortfarande lika många ställplatser att tillgå för övernattningen.
Är det irritationen över att en plats som står tom när man kommer dit kanske redan är bokad av någon annan som inte ens är där ännu? Uppfattas det kanske lite som ”fusk” att kunna få en plats utan ha stressat/köat/letat som en del andra?

För den som vill ha friheten är det ju fortfarande bara att ta upp appen först när det börjar bli dags och kolla vilka platser som är lediga, boka och åka direkt dit. Måste ju vara bättre än att hela tiden åka på vinst eller förlust och känna att man skall tävla med alla andra för att hinna fram först.

Är det kanske vår svenska kömentalitet som utmanas även här? På många andra områden har man ju sen länge gått från fysiskt köande på plats till förbokning.
 

Threviel

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Varberg
Min tidigare kommentar var främst riktad till dem som har en bestämd åsikt om att en ställplats ska vara si eller så. Passar det inte så får man väl åka någon annanstans.

Rent allmänt kan jag känna att det är betydligt bättre med bokningsbara platser än, som några har pratat om, att den som kommer först betalar för flera platser och placerar ut stolar eller något annat. I praktiken samma sak, men om det är bokningsbart kan man se det innan man kör dit.
 

FruHaga

FD HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
17101
Medlemskap
2022
Har vid ett flertal tillfällen på kvällen sett bokade platser både på camping och ställplatser som sedan varit tomma även på morgonen. HUR många har då missat en plats att stå på?? Bokning kan ske (tycker vi) när man ska stå fler nätter än en (1).
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja bokningar borde väl främst vara på platser som kostar och att man får betala fullt trots att man inte dyker upp. Annars kommer det garanterat att missbrukas.
Att folk inte dyker upp är ju dilemmat med förbokningar och när det inte finns någon sista tid för ankomst så blir ju platsen outnyttjad även om ställplattsägaren får full ersättning.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sett ut ställplatsägarens pespektiv innebär en bokningsbar ställplats både administration och arbete på ställplatsen
En bokningsavgift skall täcka detta samtidigt som avgiften måste betalas i förväg för att att inte stå med outhyrda platser
För att vara intressant måste ekonomin gå ihop
Personligen har vi bara bokat plats till midsommar oavsett det varit med husvagn eller husbil, men alla kan ju inte leva med osäkerheten
 

Stig Lifvendahl

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lerum
HBK-Nr
25073
Medlemskap
2024
Svårt att tycka något bestämt. Det är bekvämt kanske att kunna boka, men i bakgrunden måste detta innebära en merkostnad för ställplatsinnehavaren. Säkerligen vill hen ha betalt för denna service. Ett givet alternativ är en campingplats där bokning är möjlig. Ställplatserna kanske skall förbli platser för tillfälliga stopp i på resan mot målet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen