• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Projekt Crafter, transporthusbil

F

F.d. 29954

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Lite reflexioner...
Kylen drar ca 40W när den går, men genomsnitt kanske 15W.
Så den behöver ingen grovkabel. Dieselvärmaren likaså. Planera din strömförbrukning och dubbla det, för tiden du tänker stanna. Golv skivan tror jag inte pallar för fukt. Grova elkabeln från generatorn som går till batterierna kan du lägga i en trädgårds slang. Kolla generatorns kapacitet så att du inte överbelastar den, de är dyra...
 
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Jag har grov kabel från banken till bodelen där jag har en säkringscentral. Denna sitter nära kylskåpet och originalkabeln går mellan centralen och kylen. Skulle tro att det var 4 kvmm, ev klenare, men den är ju kort. Kylen kan dra upp till 2,7A och snittar på 0,6. Snittet spelar ju inte så stor roll för dimensioneringen och är väl ganska beroende av temperatur ute och i skåpet förstås.
Till lyset har jag också relativt klena kablar, 2,5 om jag minns rätt nu, men det är väldigt låga strömmar till diodlamporna.

Jag har rätt stor generator, det är nog samma som sitter i när man har ett extra förbrukningsbatteri från fabrik, men jag har ju sammanlagt 300 Ah (annars blir det väl 220 med ett original extrabatteri), så jag vet inte vad som egentligen skulle behövas?

Jag skulle nog valt 35 kvmm kabel där jag har grov kabel, men det faller lite på alla anslutningar, det är lite knepigt att få plats med kabelskor för grövre än 25 kvmm på flera ställen.

Om golvet sväller visar sig, jag är inte orolig att det ska ta skada av fukten, men frågan är förstås hur mycket det sväller, det är förstås spalter vid väggarna, och jag hoppas de räcker. Jag har limmat klickfogarna, så funkar det inte åker det ju ut med kofot. Det är högtryckslaminat.

Batterierna blir för övrig urdragna under ett dygn så att det tar en bra stund att ladda dem, men å andra sidan är laddaren lite underdimensionerad, den ska klara 150 Ah, och den får ju ladda banken på 190, samt startbatteriet på 110 i den mån det dragits ur lite över skiljereläet. Jag har bara en sån enkel trediodsindikator från CTEK som visar status, samt batteriladdaren när jag ansluter den, och detta säger inte så mycket. Jag ska mäta inom kort, när jag har varit utan 230V ett dygn t ex.
Jag har batterifrånskiljare monterad på batterierna, men ev ska jag sätta en vanlig stor 12V huvudbrytare aningen tillgängligare, så man slipper fälla upp sitsen på passagerarsätet om man vill stänga av all bodelsförbrukning säkert.

Kabeln som parallelkopplar start och bodelsbatterier ligger i en bra kanal som finns i golvet i kupen, så den är skyddad, annars har jag rätt mycket passande grejer på jobbet. Kabeln in i bodelen går längs bakkanten av fotsteget på skjutdörren, och den lade jag i en aluminiumkanal med lock som jag har gott om. Det har gjorts nån felbeställningen eller felleverans nån gång så jag har en hel pall såna kanaler... De är eleganta i alla fall... Jag gjorde ju en genomföring genom mellanväggen, och där är det ju helt klart olämpligt att plåtkanten nöter igenom isoleringen på 25 kvmm-kabeln, då finns det ju vidrigt mycket energi att elda med innan batterierna är tomma. Jag satte dock en säkring direkt efter batteribanken, på kabeln som leder från batteribanken.

En motsvarande säkring skulle inte sitta helt fel där anslutningen av batteribanken mot generatorn finns. Men det är ont om plats, och det innebär ju en viss förlust genom att det är lite som tillkommer på kabeln. Kabeln är som sagt väldigt skyddad, men jag får se hur jag gör på lite sikt. Httar jag nån bra säkring så kanske det ändå blir så. Ett alternativ är möjligen att skruva en ANL-säkring på t ex 60A direkt på kabelskorna i där man anslutit. Det får nog plats, och det är ju i princip bara säkringens egen resistans som ger förlusten då.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Har konstaterat att min CTEK blir väldigt varm vid laddning av ganska måttligt urdragna batterier. Det är helt klart läge att uppgradera till en CTEK av större modell. Det lutar nog åt en M200 på 15A, kostar 1290 på SeaSea för tillfället.

Biltema har en ännu större modell, som kostar en hundring mindre. Den borde i och för sig funka, och jag brukar tycka att Biltema ofta är ett mycket bra val. I det här fallet är jag mer osäker.
 
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Nån som har koll på vilken spänning som är lämplig som lägsta "tillåtna"?
Dvs en nivå som det är lagom att hamna på som lägst, utan att det inverkar så märkvärdigt på batteriets livslängd?
 
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

http://www.sutars.com/wp-content/uploads/2015/04/batteri.jpg
Jag tolkar det som att allt över 12,6 är ok. Fast när jag mätte spänningen idag, då bilen stått utan laddning över natten, med kylskåpet igång, och därefter en 45 timmes körning och så några timmar utan laddning, så var spänni gen 13,7. Verkar ju rätt högt.

Inledningsvis har jag ju å andra sidan 300 Ah, så antagligen räcker det ett bra tag med det ganska strömsnåla kylskåpet. Startbatteriet levererar väl kanske nåt tiotal Ah (nätt o jämnt) innan skiljereläet slår ifrån.

Det sitter spänningsvakt i skåpet, men frågan är ju vilken spänning som bryter där. Antagligen innan batterierna är förstörda i alla fall.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Är nu i valet och kvalet att köpa en CTEK M200 eller M300. Det är väl "samma" laddare, men på 15 resp 25 A. M200 klarar 300 Ah, vilket jag har om man inkluderar startbatteriet. M300 klarar förstås mer.
Jag antar att batterierna ev blir snabbare laddade med M300, utan att må dåligt av det?
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Hej.
Med din storlek batteribank skulle jag inte tveka en sekund om att gå upp till M300, jag lever också i tron att större är bättre i alla lägen så det är inte helt säkert att min rekommendation är att lita på 100%. :D
Kör själv just nu en M300 kopplad till ett batteri på 95 Ah nu, från början hade jag 140 Ah bodelsbatterier och under två år hade jag laddaren kopplad på startbatteriet och min Dual fick pytsa över ström från startbatteriet till bodelsbatterierna. Det fungerade det med och totalen var då 230Ah på alla tre batterierna.
Alla gånger vi hamnat vid en elstolpe har batterierna varit fulla när jag vaknat dagen efter och det var min målsättning, om jag hade klarat mig med en M200 kommer jag aldrig att få veta, just nu skulle jag nog göra det med endast ett 95Ah batteri.

Angående att ladda med överdimensionerade smarta laddare så anser jag (i korthet) att batterierna tar emot det de vill ha, laddaren kan inte tvinga dem att svälja mer än de vill ha.

mvh jocke
 
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Nä, risken för alltför snabb laddning är nog liten. Min nuvarande Zafir 100 är väl ok för 150 Ah. Den blir väldigt varm. Men laddar på en natt om det inte är mer urdraget än vad det varit hittills. Men troligen är den verkligen för liten i mitt fall. Nja, då får det bäl bli en M300.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.338
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Man vinner inte mycket på överdimensionerade laddare, det är ganska kort tid batterierna tar emot riktigt höga strömmar, sedan går laddningsströmen snabbt ned till under 10A.
Se Sjöbergs laddningstest! :)
 
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Ok, jag har hittat M200 för 1290 och M300 för 1790 inkl ev frakt.
Finns på seasea.se eller på Erlandsons brygga och troligen samma på Hjertmans.

Men tack ändå, för tipset.
 
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Ny laddare inköpt på "Byggplast" i Segeltorp.
Det blev en M300 enligt det avancerade resonemanget: äääsch.. va f-n... Kontaterade att den har tempgivare och fläkt. Men inget supplyläge. Antar att det blir ungefär samma om man låter den ladda färdigt och övergå i uh-lsddning. Stor var den också och med långa kablar som jag inte har nåt särskilt behov av så som den är placerad. Nåja, laddar säkert utmärkt och blir nog inte överhettad som den Zafir 100 verkade bli.
Har även fyllt takspanten med fogskum. Eller, hälften av dem åtminstone. Lite mindre kladdigt än väntat. Med isolering på plats sen så går det att skruva upp talskivorna. De blir vita.
Edit. Noterade nyss att nya laddaren också blir varm. Detta trots välladdade batterier. Men tydligen inte så varm att fläkten går igång.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Tillbringade gårdagen bl a med att jobba med isolering och skivor till taket. Det var inte roligt, och efter halva dagen fick jag dessutom ont i ryggen på nåt besvärligt sätt. Går idag som en kråka, men ska köpa lite lim och annat och så småningom kanske kunna få upp isolering och skivor. Egentligen så är nog takarbetet ett tvåmansjobb, men nu får det gå ändå. Det blev inga bilder av naturliga skäl, men förhoppningsvis blir det bilder på resultatet om det nu blir presentabelt.
 
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Halva taket blev klart ikväll. Från att det kändes hopplöst besvärligt med den smala remsor som krävs i kanterna av taket eftersom skivbredden inte räcker ända ut, så gick den stora skivan att få på plats betydligt lättare än förväntat. Bilderna är väl fototekniskt mediokra men...
På ena sidan finns en kabelkanal i skarven mellan tak och vägg. Den krånglar till det hela lite grann. Kanske borde jag ha ersatt den med en sådan aluminiumkanal som jag har gott om, de är snyggare och har raka kanter så det hade varit lättare att få tak och vägg att ansluta snyggt, men jag får väl se hur det blir när jag jobbar vidare med väggarna.
 

Bilagor

  • 20150811_213150.jpg
    20150811_213150.jpg
    1,4 MB · Visningar: 23
  • 20150811_213920.jpg
    20150811_213920.jpg
    1,3 MB · Visningar: 25
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Det drar nu ihop sig till att fixa väggarna. Är lite i valet och kvalet, men det lutar åt ljusgrå "högtalarmatta". Lite oklart hur mycket jag behöver. Kan köpa en 30m-rulle på MDS för 2500, eller typ 18 m för ca 1800 på nåt annat ställe jag hittade. Troligen gör jag inte av med mer än 18 m. Kanske går det åt mindre...
Har funderat lite, och kommer nog inte att "tapetsera" rätt över skarvar osv på skivorna på väggarna. Tror det går att sätta snyggt även med skarvar så att skivorna går att demontera vid behov, och utan att göra hål i, och skära sönder mattan. Om nån vill dela på en hel rulle matta, säg till...

EDIT:
Jag kollade lite mer angående matta för väggar osv.
Det slutade med att jag hittade en leverantör som har ljusgrå matta, som är 133 cm bred, och som säljer denna för 98kr/m.
Jag fick lite bättre pris om jag köper ca 18 m, och ytterligare lite bättre pris (75) om jag köper en hel rulle som är på 40 m. Om nån är intresserad, så PM:a mig så kan jag tänka mig att dela på en rulle, men jag kommer att beställa ganska snart, ska bara mäta om 18 m stämmer vid lite noggrann mätning.
Det är en matta som är lite stadig snarare än elastisk, och som har bestruken baksida för att inte riskera limgenomslag.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Har inte hänt mycket sen taket blev klart. Har matta liggande till alla väggytor, men har inte haft tid med den. Är på jobb och ska sova tredje natten i bilen, funkar hur bra som helst. Från imorgon blir det dock hotell, eftersom jag då har medarbetare som anländer, och jobbet är för min egen del 3 veckor långt, så det var bara den första lite oplanerade delen som jag valde att sova i bilen.

Fick med verktyg och material utan problem. Bagagerummet är stort nog att ge övervikt om man fyller det ordentligt, så det räcker ju på sätt och vis mer än väl volymmässigt.
 
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Vaknade imorse upp efter att ha delat säng med en trappstege. Dieselvärmaren producerade behaglig värme på morgonen, lite över förväntan. Avslutade igår ett jobb på tre veckor i Umeå, och rullade hemåt tills det var dags att sova. Allt funkar fint. Utrymmet under sängen är väl på 4 kbm drygt, och räcker för behoven, trappstegen hade kanske också fått plats där, men det regnade när den skulle dit, så jag ville inte lirka och fixa utan lade in den snabbt. 4 kbm är väl också tillräckligt för att nå maxlasten för det mesta, så det gör ju också att volymen är tillräcklig. Det blev totalt 5 nätter i bilen, resten på hotell. Men det hade ju gått att sova mer än så i bilen.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Projekt Crafter, transporthusbil

Det har blivit lite fler nätter i bilen, och det funkar finfint.
Men jag har rätt dålig koll på batteristatusen.
Är det nån som har nån rekommendation på en enkel voltmeter, eller vad man nu ska ha. Jag är i första hand intresserad av att se hur viktigt det verkar vara att ladda innan man drar ur mer, eller låter bilen stå, med för låg spänning i banken.

Jag vet ju i nuläget inte hur mycket det har laddat efter en viss körsträcka heller.
 
Toppen