Sv: Projekt Crafter, transporthusbil
Tackar, jag ska ta några inredningsbilder igen, snart. Jag har ju fixat väggarna, och kanske nåt annat. Jag håller på med ett litet överskåp som ska sitta över köksbänken. Blir det bara tillräckligt stadigt så tror jag det kan bli bra. Jag försöker ju bygga lätt samtidigt som kraven är rätt höga i och med att man åker omkring och ibland kör i gupp. Jag saknar lite plywoodbitar och ska nu snart iväg på lite jobbresa med bilen, så då ligger det hela nere.
Samtidigt är jag ju nöjd, det funkar bra att bo i bilen, och det lastutrymme är stort nog för att man ska kunna få överlast, om man lastar verktyg och liknande som jag brukar göra. Inredningen väger en del, men begränsningen är förstås att den här typen av bil trots sin volym tillåter väldigt lite last innan den når 3 500. under tidigare resa har jag kört över nån våg, och då i alla fall konstaterat att med gott om packning och två personer, så var det 250 kg kvar att lasta. Jag tror att med verktygsvagnar och lite material så landar man på ganska precis 3 500 kg för det mesta. När jag vägde hade jag ingen verktygsvagn, men ändå diverse annat som gav en del vikt.
Jag har ju i och med markisen i någon mån röjt lite av stealth-camper-egenskaperna, men jag är nästan sugen på att inte sätta några fönster i bilen . Takluckan och öppningen fram till förarutrymmet gör att man har ganska bra ljus. Blir det fönster så blir det ett originalfönster omedelbart bakom hytten. Då har man lite utsikt, men det ser ut som en skåpbil med dubbelhytt. Fönster i bakre delen saknar vi ändå inte. Fönster adderar dock till vikten och gör bilen kallare, så det kommer inte så högt på priolistan.
Numera finns långgodslucka i mellanväggen under sängens framkant, det är värdefullt så man slipper lägga långa grejer uppe i sängen och framåt i bodelen. När man inte har behov av att lägga igenom långgods, eller varenda kubikdecimeter av lastutrymmmet så står det en liten byrå med lådorna precis i luckan, så att det finns tre lådor i mellanväggen ganska mitt i bilen. Det går att sätta en till utdragslåda genom den väggen, med upphängning i själva sängen. Den inkräktar då ännu mindre på lastutrymmet men får även plats ovanför byrån.
Nåja, bilder kommer, när köksskåpet börjar bli klart och det är nystädat i bilen igen. Och efter de närmaste jobbresorna...