Sv: Projekt Crafter, transporthusbil
Nu har min vi sovit i bilen, jag en natt, och min sambo flera nätter.
Det var kallt, jag hade inte tagit med fjärrkontrollen till Webastovärmaren, eftersom det i almanackan är högsommar. Det fanns eluttag, så det hade funkat bra med ett 230-element eller värmefläkt, men nu var det bara kallt.
I övrigt var sängen bekväm, det var lagom avstånd till taket från sängen, och gaskök och vattensystem funkade som tänkt. Kylen likaså.
De fällbara möblerna passade väldigt bra och den lilla stegpallen var utmärkt när man ska upp i bingen, eller som extra sittplats.
Jag hann inte få nån uppfattning om huruvida batteribanken fungerade avseende kapacitet vid stillastående, eller om laddningen från bilen räcker vid si eller så mycket körsträcka per dygn. Bilen rullade en del, och när den stod stilla, med kylen på så hade den laddare ansluten.
Takluckan var regntät och placeringen kändes väl bra, man når den från sängen och från golvet.
Belysningen, allt från Biltema, funkade jättebra. Jag har tre armaturer.
En "stor" allmän, som sitter över bordet. Den har två lägen, och ger i det starkare 3W (diod) vilket är alldeles utmärkt som stark allmänbelysning. I det dimmade läget, är det lagom om man sitter vid bordet och äter eller så.
Vid framänden av sängen finns två lampor på väggarna. Den ena har en arm som gör att den är lätt att rikta som köksbelysning, och den andra är mer renodlad sänglampa. Jag ska komplettera med en belysning i skåpet under sängen, om det inte är bra dagsljus är det mörkt in under sängen eftersom det är lite låg "takhöjd", och originallampan är ju skymd av sängen.
Sängen har två långa franska träskruvar i bakkanten, som går genom de två konsoller som den vilar på. Jag ska ersätta dessa med stålpinnar som jag monterar med ca 5 cm utstick, som jag sedan har säkringsclips i. På det sättet sitter sängen stadigt fast, men går att hissa upp mot taket vid behov av högre lastutrymme. Det fungerade även nu, men de långa franska skruvarna skulle behövt vara ännu längre för att inte behöva skruvas ur. De satt nu inskruvade så att det fanns ca 5 cm spel till skallen, men jag kan i själva verket hissa sängen ett par dm innan den tar i väggarna p g a bredden.
Självklart ska väggar och tak isoleras, och kläs också. Det ska också sys en slags gardin som hänger från taket och som sitter fäst i underkant av sängen i fotänden (vid skåpdörrana). Det är trevligare om man inte ser rätt in i bilen när man öppnar. Som det är nu kan man även tappa ned saker ur sängen längs kanter och bakände. Det ska också lösas med tyg.
Min sambo röstar för en markis också. Det låter vettigt, men jag är lite fundersam beträffande vindbrus och ev högre bränsleförbrukning. Den måste också placeras väldig högt för att inte krocka med skjutdörren, men där finns det säkert lösningar. Jag har sett Crafters/Sprinters med markis.