• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det å få propan i väskefas ut av en P11 er enkelt, flasken holdes oppner :D
Japp. Gasolflaskan är bara att ställa upp och ner så får man ut vätska. Så gör jag alltid när jag fyller över gasol mellan olika kärl.
Låter som jag gör det jätteofta. Men, snål som man är (ekonomisk), så köper jag gasolen så billigt som möjligt, brukar vara att fylla en P11, och sedan lägger jag mina små flaskor (0,3-5kg) i frysen, ställer dem sedan på vågen och fyller över från den större.
Precis samma teknik som man använde som Kyltekniker.
 
F

F.d. 22252

Guest
Tack för tips!
Vet inte om jag vågar utan riktig utrustning, blev lite rädd när min fingertopp frös svider lite men jag klarade den tack vare att jag läst på innan.
Ska leta lite på nätet och se om det finns en liten flaska propan med anslutning som går att använda.
Tillbringade kvällen med att ta bort klistermärken på rutan med rakblad och sprit, sen hittade jag några bokstäver jag tänkte klistra på husbilen så nu heter subarun justy jet.
Mätte utrymmet har 225cm från koffertluckan bak fram till instrumentbrädan en tillskuren madrass eller ett uppblåsbart och man kan säkert sova där tillfälligt, har ju kvar ett oanvänt kapell från clion som borde passa så man blir lite inkognito.
Något att fundera på bodde ju en del i en ombyggd opel kadett karavan -79 fd televerkare i början på 90-talet. Det var min flygarbil som jag använde när jag var på modellflygtävlingar.
Jag tror att toyota IQ och subarun har mycket gemensamt mest längden som skiljer 60cm med riktigt baksäte, de är ju samtida. En sak jag är glad över är att den är byggd i japan och inte i tjeckien som Aygoo och förmodligen IQ enligt hasse.
Att en bil kan vara i så bra skick efter 26000 mil handlar om kvalite men visst finns det att göra eftersom det är en kvinna som haft den finns det parkeringskador som inte borde kunna uppstå med tanke på storleken och sikten i bilen.
bara två ägare förutom bilfirmor vittnar ju om att det varit en omtyckt bil I trafik 09 så egentligen inte så gammal på vägen De första åren har den rullat väldigt långt med långpendling 22000 mil på 5 år med en liten bil det blir många timmar vid ratten. Men förmodligen väldigt billiga mil det mesta har nog värdeminskningen kostat.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
IQ byggdes nog inte i Tjeckien. Har inte hittat att de tillverkades där. Jag har ju varit utanför fabriken i Tjeckien och sett ett hundratal IQ på parkeringen tillsammans med Aygo och C1 och 107or. Varför IQn fanns där vet jag inte.
Jag hade tänkt få komma in och se fabriken men då måste man anmäla besöket förtid så jag kom aldrig in.
 
F

F.d. 22252

Guest
Kan ju ha fungerat som importör från japan, det jag läst är att IQ tillverkades i Japan. Finns väl på nätet om de kanske gjordes på samma fabrik som min bil.
Har handlat på mej en liten 100g förpackning gas står extreme på burken och ska klara av att fungera ned till -27gr butan 60 propan 40%

ska ju vara 300g r134 i systemet med gasol kan man klara sej med hälften eftersom den inte gav nämvärt med kyla innan butanfyllningen som bara var några gram så borde det vara riskfritt att tömma burken på 100g.
Köpte en kran med blåslampa som passar direkt på burken på Bauhaus deSAM_0943.JPG hade även en stor flaska 30/60% propan butan för 59kr.
Blåslampan var i mässing lätt att skruva isär så nu kan jag göra en riktigt solid koppling med kran seriöst. Gasen är ju ganska billig på bauhaus flaska med en gängad koppling och kran känns det bra borde räcka med en halv flaska till en bil.
colemans gas luktar men inte samma som vanlig gasol som luktar skit.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja då var det klart fyllde 100gr 60%butan 40% propan enkelt med min anordning. bara koppla in starta motor slå på ac för fullt och öppna kranen lite försiktigt och vänta tills det är klart.Det har givetvis kostat några kronor men när jag har allt blir nästa fyllning nästan gratis, men det lär inte bli på den här bilen knappast något fel på ac bara lte förlorad gas som blir på alla bilar över tid. Ingår liksom i konstruktionen där har miljöfolket misslyckats.
Jag har insides info hur en normal fyllning går till på en märkesverkstad enligt anvisningarna. Man tappar systemet fyller med en gas som visar var läckaget finns brukar markera med uvljus. Finns det inget läckage fyller man systemet med "ny" gas dvs gammal som ska vara renad till den mängd som brukar stå på en skylt i motorummet. Att den gamla gasen kan vara utblandad med allt möjligt från andra bilar som fyllts av andra ägare kan man nog inte vara säker på. När man fyller på verkstad fyller man direkt på högtryckporten till rätt vikt. Jag fyller via lågtryckporten och toppar upp nivån, man hör när termostaten slår till och kompressorn startar och det är bara då som den suger i sej gas.
Nu har jag bra kyla även på tomgång med fläkten på högsta fart.
Funderar på att lämna reservdäcket hemma skroten är full med bilar som har oanvända reservdäck i kofferten samma med min bil en sprayburk med lagningspray är det man behöver. Tror knappast det är tillåtet att byta hjul på en större väg. går det inte med sprayen så är det bärgare som gäller den enda gången man kan byta hjul lär vara vid en mindre väg. Man kan lika gärna lämna domkraften hemma också och skruvnycklarna. Sist jag hade punktering var på 70-talet med pyspunka. På caddyn hade jag det eftersom jag körde på mina egna chassiskruvar på parkeringen men det gick att laga har ett lagningset i bilen köpte på kinesen i spanien för småpengar samma set finns hos biltema ganska billigt. brukar ha en liten kompressor eftersom pyspunka är ju det man brukar få och oftast i samband med däckbyte och plåtfälgar.
Tänkte mej att klistra isolering där däcket ligger eftersom jag saknar hatthyllan låter det lite, men nästa vecka kommer nya däck på och jag slipper oljudet från dubbdäcken köpte tysta däck 67db. Det värsta är att då dyker det upp annat som låter.
Där däcket ligger tänkte jag mej ha campingbord och dito stol väldigt hopfällbart men dyrt ligger i husbilen nu. Då finns det alltid med har även ett litet tält nytt får också plats på samma ställe. Kan ju alltid lägga ut det i bilen även om det knappast kommer till användning.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Hoppas ac:n håller ett tag så det inte är något större läckage.
Jag brukar vacuumsuga ac:n och låta den stå 5min för att se om trycket går upp.
Håller det vacuum i 5min håller den gasen i flera år.
På äldre bilar finns det oftast ett synglas på torkfiltret. Kollar man där på bubblorna så är det lagom när det inte finns bubblor längre.
Gamla tiders R12 var en bra gas. Förutom att vi fick mer sol så läckte den inte ut lika lätt som nyare köldmedia.
 
F

F.d. 22252

Guest
Eftersom kompressorn startade omgående när jag pytsade i ytterst lite gas så har den nog gått fram till nu men förmodligen inte så bra, tillverkad 2007 men körd från 2009 så 11 år gammal, då är det nog normalt att ac ger upp. Var ju tryck kvar i den när jag testade. Min caddy som då var 10år var det likadant med men ganska enkelt att fylla med biltemas kylspray på den tiden en flaska räckte till sommaren därpå.
Har ingen vakuumsug längre, hade en fixad kylskåpskompressor ett tag blir ju bra vakuum där.
Blir nog bra med gasolen men förmodligen något sämre kyla känner en som fulfyllde en gammal värmepump med r12 den gick så mycket bättre då.
Det stod någonstans att gasolens molekyler är större så det inte läcker lika mycket.
Försöker handla en gammal mobiltelefon på tradera så jag kan lägga in IGO i den ha den mer eller mindre fast monterad och köra den utan simkort vilket går bra man får ju inte trafikinfo men den brukar sällan stämma och när man får reda på det är det oftast för sent. Har beställt en odb med blåtand så jag kan köra motorn och se hur den uppför sig i realtid misstänker någon vakuumslang vilken enligt Stanton kan ha sprickor eftersom motorn låter från insuget på tomgång det är ett konstigt tjut, har känt att motorn inte svarar perfekt ibland. Fick ett tips att läcksöka med startgas.
Jag räknade med lite att kosta på och fixa när jag köpte bilen och dels är det roligt när det är nytt och sen känner jag att jag trivs med bilen hoppas få på nya däcken i morgon och sen blir den nog som en ny bil att köra. Fick inget gjort idag blåste ju väldigt mycket i byarna och så fort man skulle gå ut kom det snö, jag som trodde jag var färdig med vintern.
 
F

F.d. 22252

Guest
Köpte en mobil i en butik i Finspång den var i fint skick, har limmat ett fäste på instrumentbrädan Har satt fast en magnet som passar till fästet satt fast den med kardborrband på mobilen. Tanken är att man snabbt och enkelt ska kunna ta bort mobilen för att ställa in gps programmet IGO, vill jag sedan använda den till annat kan jag lätt ta bort magneten Behöver jag internet så delar jag ut den från mobilen så att jag kan köra maps.
Bra att ha gps i bilen som alltid finns där en liten mobil fungerar hjälpligt och tar minimalt med uppmärksamhet från vägen.
Fick hem en odb givare men har inte fått igång blåtand med den än.
Kan köra den under drift och få en massa parametrar till mobilen istället för GPS.
 
F

F.d. 22252

Guest
Nu har jag fått nya däck och fälgar på bilen och den går så mycket bättre utan dubbdäck, fast de var i bra kondition så lämnade jag dem kvar hos han som bytte till hösten kan han förmodligen göra några kronor på dem hos mej tar de mest plats.
Bytte tändstift idag de gamla var väldigt slitna och fel sort förmodligen mycket billigare men färgen var rätt bruna.
bytte en kort slang ner till topplockskåpan som var sprucken.
Nu sitter Mobil GPS på plats med laddare och en termometer på instrumentbrädan.
Bara få på bilklädsen så är allt klart till sommaren då jag ska laga upp lackskador och underedsbehandla som jag brukar göra.
SAM_0947.JPGSAM_0948.JPGSAM_0949.JPG
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Skulle fylla upp min gratisbil igår. Det gick inte att få vacuum så jag byggde en adapter till manometerstället så jag kunde provtrycka med tryckluft. Hittade en 1cm lång spricka i vätskeröret efter kondensorn. Tyvärr så nära kröken att det inte går att ersätta med en hydraulkoppling (vilket annars är ett bra sätt att ”laga” ett läckande ac-rör med). Idag ska jag plocka loss röret och se om jag kan TIG-svetsa ihop det. Känns surt att köpa ett nytt för 1500 på en så billig bil.
 
F

F.d. 22252

Guest
Finns det inte något annat sätt att laga sprickan epoxylim, brukar det inte vara aluminium i rören och det är ruskigt svårt att svetsa tunt som det är. Finns en sorts lödtenn som man kan använda på aluminium om det inte är väldigt mycket legerat. Då går det ju att fixa på plats.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Finns det inte något annat sätt att laga sprickan epoxylim, brukar det inte vara aluminium i rören och det är ruskigt svårt att svetsa tunt som det är. Finns en sorts lödtenn som man kan använda på aluminium om det inte är väldigt mycket legerat. Då går det ju att fixa på plats.
Det går, konstigt nog, hårdlöda aluminium med zink. Man sågar av en bit av en zinkanod och värmer med gasolen. Läste det på nätet men avfärdade som båg. Men nu har jag testat på två plåtbitar och det funkar kanon.
epoxi brukar inte funka, för högt tryck. Har testat med kemisk metall. La på hålet och 5cm åt var håll samt runt röret. Det höll någon månad...
Dessvärre sitter skadan på röret under kylaren ovanpå en balk. Så det är omöjligt att löda på plats, jag har bara känt sprickan den går inte att se.
 
Toppen