• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368
F

F.d. 22252

Guest
Tack för tipset, hoppas du får lagat läckan meddela hur det går!
Fint väder idag har fusktvättat lite och lagt på en produkt från sonax, Fick ju tips av STANTON som kan det här, fungerade inte så bra på min glasfiberkaross på husbilen men däremot husbilens motorhuv testade jag och den klarade sej bra trots så många månader i solen.
Bilen blänker så nu ser man hur den såg ut som ny, finns en del lackskador att fixa.
Köpte en däckagningsats 2,50 eu på en kines butik i spanien. Har sett en däcksfirma använda samma på mina däck fungerade bra under flera år.
Dekaltrimmade idag hittade gamla stripes sen många år tillbaka som jag fått från en numera avliden kompis.
Räknar med att den går mellan 5-10km fortare i toppfart nu.SAM_0950.JPG
 
F

F.d. 22252

Guest
Har tinnitus så jag avstår. Fick problem idag körde en liten sväng med ac på hela tiden sen var jag och handlade och när jag skulle åka gick motorn bara ett varv batteriet urladdat, har laddat batteriet det tar laddning och verkar vara bra. Mätte spånningen när jag kom hem med motorn igång 11.8v när jag stängde av lyset steg det och när jag gasade på gick det upp. verkar ju som generatorn är ok men det kan ju vara aggregatremmen som slirar när ac kompressorn går igång. Annars får det bli en ny generator från tyskland drygt 1500kr. Ser lite konstigt ut på generatorn tydligen har någon stoppat in en skruvmejsel i kylspåren för att spänna upp remmen och bänt av en bit, kan inte se någon skada på lindningen men är en tråd av så blir det mycket mindre laddning. Hade jag haft ett oscilloskop hade man sett det direkt.
Tycker det är lite av samma fel jag hade på husbilen att laddning kom och gick kan vara kolen som är slitna går väl att fixa med det men bättre med nytt. Tror att den går att byta uppifrån motorummet motorn är liten och bilen är bred. Provar med remmen i morgon måste åka till biltema i norrköping verkar det som. 129kr.
Beställde nya regskyltar de gamla ser slittna ut och plasthållarna ännu sämre, gör som på caddyn limmar fast dom direkt med sikaflex.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Har tinnitus så jag avstår. Fick problem idag körde en liten sväng med ac på hela tiden sen var jag och handlade och när jag skulle åka gick motorn bara ett varv batteriet urladdat, har laddat batteriet det tar laddning och verkar vara bra. Mätte spånningen när jag kom hem med motorn igång 11.8v när jag stängde av lyset steg det och när jag gasade på gick det upp. verkar ju som generatorn är ok men det kan ju vara aggregatremmen som slirar när ac kompressorn går igång. Annars får det bli en ny generator från tyskland drygt 1500kr. Ser lite konstigt ut på generatorn tydligen har någon stoppat in en skruvmejsel i kylspåren för att spänna upp remmen och bänt av en bit, kan inte se någon skada på lindningen men är en tråd av så blir det mycket mindre laddning. Hade jag haft ett oscilloskop hade man sett det direkt.
Tycker det är lite av samma fel jag hade på husbilen att laddning kom och gick kan vara kolen som är slitna går väl att fixa med det men bättre med nytt. Tror att den går att byta uppifrån motorummet motorn är liten och bilen är bred. Provar med remmen i morgon måste åka till biltema i norrköping verkar det som. 129kr.
Beställde nya regskyltar de gamla ser slittna ut och plasthållarna ännu sämre, gör som på caddyn limmar fast dom direkt med sikaflex.
Man måste bara spela lite högre med tinitus. För att dölja eländet :)
 
F

F.d. 22252

Guest
Det gamla batteriet visade efter en natts laddning och grönt på laddaren 12v utan belastning ska var min 12,6v.
vid körning så gick spänningen upp snabbt men lika snabbt ner, vilket är typiskt för ett skadat batteri högt inre motstånd gör att den klarar bara små urladdningströmmar och liten kapacitet gör att den laddar upp snabbt och talar om för regulatorn att det är fullt och laddar ur snabbt som attan.
Så batteriet är slut bilen hade stått still länge räknade nästan med det. Köpte ett likadant på biltema hade multimetern med mätte det som var först i raden 12,59v helt ok mätte det sista från påfyllningssidan 12,69v så det var färskare och det var det jag handlade samma ide när man köper mjölk man tar paketen med längre bäst före datum innerst.
Det var likadant som det jag hade 699kr. Har mycket smalare poler än normalt och passar väl mest småbilarna 45Ah.
Har handlat en rem från mekonomen till generatorn och kompressorn hyfsat pris och fabrikat.
Utan att ac är på har jag 14 v inne i bilen på cigtändaruttaget med ac så dalar det snabbt vid ett tillfälle fick jag ingen kyla alls.
Tyder på att remmen slirar och eftersom den är spänd är den totalslut fick reda på att den inte var bytt när jag köpte bilen.
Med lite finlir lär man kunna byta den uppifrån annars går det att ta bort fronten men det vill jag inte göra just nu så ska försöka fixa det uppifrån. Men ryggen tar stryk så jag skjuter på det lite.
Blir det inte bra då är det bara att beställa en ny generator.
Har några backar på vägen hem har jag lite dålig fart vid ingången får jag växla ned, samma har Iq fått dåligt betyg för det är ju samma vikt på bägge bilarna. Så lite liten motor som drar lite mer bensin om man frestar den lite mer än förväntat.
Är ju ganska stor frontarea.
Är annars förvånad över ljudnivån är ingen skrammel låda utan ganska tyst. står 70 db i bilregistret lågt för en småbil.
Sänkte trycket på däcken fram till 2kg och bak är det fortsatt 2,2kg. gjorde en del till riktningsstabiliteten.
 
F

F.d. 22252

Guest
Lyckades byta generator remmen laddar bättre nu men vid tomgång och ac lampor och fläkt på laddar den ur batteriet, gasar jag på lite så klarar den laddningen. Vet inte om detta är normalt, det gamla batteriet ställde jag på laddning och det laddas fortfarande trots att det bara fick jobba utan ac i 27km så det var urladdning mest hela tiden fast spänningen inne i bilen var över 14 v när jag körde. Får se hur det nya batteriet klarar sej har kollat jorden mot motorn och det är bra.
 
F

F.d. 22252

Guest
Verkar tyvärr som att generatorn är dålig den laddar endast när varvet på motorn är ganska högt remmen har bevisligen slirat men batteriet var nog i ganska gott skick ändå.
Har beställt en ny generator från tyskland 24h eller Autodoc som de heter finns ett antal webbsidor som går till autodoc.
Kollade på skruvat och den generatorn de har passar säkert andra modeller men knappast min bil eftersom fästena inte sitter likadant. Den har nog gjort sitt efter 26000mil. Och den följde samma mönster som generatorn på husbilen där jag inte hade anledning att ångra bytet eftersom allt fungerade perfekt efter det. Bytte ju batteriet då också.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har bytt nummerskyltarna till nya fina värt 160kr tycker jag, hade en del besvär med fastrostade skruvar, en liten batteridriven vinkelslip löste det på bästa sätt.
faktiskt hade man bankat på skylten bak med någon slags verktyg efter som den var deformerad där skruvarna satt bakom eftersom fästena stack ut framför karossen.
Löstes enkelt genom att kapa av fästena och efter nogrann rengöring limma med sikaflex.
Blev bra både fram och bak och ingen risk att någon skäl skyltarna eller försöker skylta om hållarna har ju bara snäppfästen så ett ögonblicks verk att skifta skyltar. Gjorde så på Caddyn också.
Inväntar min nya generator från tyskland, just nu när vädret har växlat har generatorn börjat fungera som den ska om man går efter biltema voltmätaren som sitter i cig uttaget.
Känner mej inte trygg med det utan befäster snarast min åsikt om att generatorn är slut. Synd bara att jag köpte ett batteri i onödan jag som ska vara proffs men jag var lat.
men väldigt bra att ha ett laddat batteri och dito kablar när det blir kallt. Hänglsen och svångrem är och har alltid varit min melodi.
 
F

F.d. 22252

Guest
Går ju att limma täta det mesta brukar finnas bland båthandlare eller från seriösa färgaffärer eller bygghandel finns flera liknande men sikaflex är enligt mej det bästa från erfarenhet finns att köpa i små förpackningar i vitt och svart 85kr.
Min generator fungerar fortfarande som den ska funderar på om vädret påverkar. I morgon kan jag hämta den nya generatorn på ICA.
Så nu vet jag vad jag ska göra på helgen problemet är ju att det är trångt och man har ingen lyft utan allt ska göras uppifrån.
Men enklare än husbilen man behöver inte lyfta en tung generator över huvudet med en hand och skruva med den andra.
Det är lite ljud från startern också var likadant på min gamla impreza men jag tog bort den och smörjde upp den och den blev som ny sitter en planetväxel i.
Räknade med att en del slitdelar skulle vara dåliga efter 26000 mil Det man kan misstänka är ju kamkedja och ventiler osv men det är ju en japansk tillverkad bil med den kvalitet som de har förmodligen bäst i världen just nu även jämfört med tyska bilar som inte säkert är tyska eller ens tillverkade där.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
hej, vad är sikaflex kan jag använda det till lagning av skada på husbilssidan , kom för nära en trädgren vid backning
Nej, Sikaflex är inte lämpligt, det är ju ett flexibelt tätningsmedel/lim. Bättre är ett spackel typ Plastic Padding eller liknande som man efter spackling & putsning målar över.
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Räknade med att en del slitdelar skulle vara dåliga efter 26000 mil Det man kan misstänka är ju kamkedja och ventiler osv men det är ju en japansk tillverkad bil med den kvalitet som de har förmodligen bäst i världen just nu även jämfört med tyska bilar som inte säkert är tyska eller ens tillverkade där.
I min Opel Astra så sitter det en Isuzu diesel.:twitcy:
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja det finns mycket allianser mellan kända bolag så man har svårt att veta vad man egentligen köper. Isuzu diesel måste ju vara ett bra köp.
Fiat och GM har ju en hel del samarbete kvaliteten är ju svårt att sia om.
Min bil är också ett sånt exempel den är tillverkad av Daihatsu i japan och den säljs under sirloin subaru justy och toyota passo.
Motorn är gjord av toyota och tydligen chassiet är en yaris konstruktion.
så min subaru är egentligen en toyota tillverkad av Dahiatsu och det finns en del korsägande i härvan. Viktigast för mej att den är byggd i japan av japaner.
Vet att Avensis tillverkad i england har haft problem med kvaliten.
Tror att det fortfarande är så som det var för många år sedan att man helst köpte en tysk ford än en engelsk och statistiken talade sitt tysta språk.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Instämmer, det blandas hej vilt mellan producenter, jag hade en liten Cheva 2012, typ samma som Opel Corsa, i den satt den en liten Fiatmotor med kamkedja :)
Har en V70 D2 2014, i den sitter det en liten Peugeotdiesel, dock med rem :(
 
F

F.d. 22252

Guest
Verkar som att det är svårt att göra en diesel med kedja utan det är oftast rem, förmodligen kan den bättre ta upp det stora krafterna som det är i de nyare dieselmotorerna.
Egentligen inga problem med rem men man måste ju bygga så det blir lätt att byta, vilket man ofta gillar att göra tvärtom. eftermarknaden är en mjölko.
Kommer ihåg när volvo hade perkinsdiesel, lite knepigt.
 

Tommy Glader

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Eda
HBK-Nr
680
Medlemskap
2024
Verkar som att det är svårt att göra en diesel med kedja utan det är oftast rem, förmodligen kan den bättre ta upp det stora krafterna som det är i de nyare dieselmotorerna.
Egentligen inga problem med rem men man måste ju bygga så det blir lätt att byta, vilket man ofta gillar att göra tvärtom. eftermarknaden är en mjölko.
Kommer ihåg när volvo hade perkinsdiesel, lite knepigt.
Mercedes har om jag minns rätt tillverkat dieselmotorer med kedja under många år, körde MB diesel utan bekymmer under lång tid, hur de tillverkats efter 1980 vet jag inget om, kan de ha övergivit ett koncept som fungerat så bra under många år?
 
Toppen