Angående oljeläckaget. Det hjälper inte att byta olja o filter, däremot hjälper det att justera ner nivån under Max strecket. Oljenivån ska kontrolleras med avstängd motor i minst 5 min på en absolut plan yta för att vara korrekt. Felet du gjort är att köra med för HÖG oljenivå. Fyll aldrig mer än till 25% under Max strecket så är du på den säkra sidan. Det är en ganska stor reparation att byta p-boxen, innebär ju att kamrem ska bort o bytas samtidigt om den fått olja på sig. Men är nog inte nödvändigt om det bara fuktar lite, håll koll bara. Sänk nivån genom att suga ur via oljesticksröret eller lossa oljefiltret o töm ur det. Ett tips är o sätta dit ett nytt o torrt filter isf så blir det lättare tätt igen samtidigt som du blir av med mer olja i motorn om det är kraftigt överfyllt.
Att kolla upp vevhusventilationen är oxå bra sitter en olja fälla på motorn sen en slang där i mellan till luftfiltret, i den slangen sitter det en ”stålspiral/sil” som brukar samla på sig gegga, gör rent den ordentligt. Det ska kunna andas fritt i den slangen.
En lösning på att täta p-boxen kan vara att slå i detta
https://www.kullagret.com/product/omega-917-packningsskydd-177m
Detta hjälper till att mjuka upp o täta till gummi o,packningar, det vet jag av egen erfarenhet. Men hjälper tyvärr inte om p-boxen är skadad men om den är hård o stel.Har väldigt bra erfarenhet av just denna produkt, hjälpte många läckage under den tiden jag drev verkstad.
Det finns även många andra alternativ men, men detta vet jag fungerar.
Lycka till och lärdomen av detta är att aldrig köra med för mkt olja i en motor.