Tänkte berätta att växelspaken har låtit ganska lite under resan hem ca 300mil.
I brant nedförsbacke med full motorbroms har femte växeln hoppat ur ett par ggr. Det gjorde den inte tidigare tror det beror på att motorn kommer i ett annat läge nu och främre motorfästena får ta upp en del krafter som gör att spaken hoppat ur. Verkar inte som om lådan är speciellt dålig nu när vibrationerna är väldigt små mot tidigare. Går säkert ett bra tag till, ska byta de främre motorfästena till sommaren sen får jag testa och se. Har en ganska full spansk flaska med gas i bilen den lär räcka hela sommaren. Det är mest kylskåpet som gått på den och inte många dagar.
Mitt elscooterbatteri på min nya elscooter var ju väldigt dåligt enl. reklamen 4,4 ah men på batteriet står det 4 ah det skulle vara LG 2000mah men i verkligheten hittade jag tillverkaren som stämplat sin logo på batterierna och det står inhemsk tillverkning så det är riktigt dåliga kina batterier plus att det saknas en tredjedel av cellerna. Kan bara köra 5km mot utlovat 15km , har tittat på tester av kinesiska fakebatterier och de håller ofta runt 500mah så det stämmer nog med körsträckan. Har köpt 30st riktiga samsungceller 3400mah vilket gör att jag får betydligt mer än xiamo 365 som bara har 2600mah och den nya pro som knappt finns att köpa i europa än,
den har 2900mah.
Man kan se på vikten att dom är dåliga mina samsung väger 49g ett batteri som sitter i min ficklampa står det 4800mah på fast såna batterier finns inte det väger 26g så det har mindre än 1000mah.
Så trots att jag lagt ut mer slantar än jag tänkt mej så kommer jag kunna köra säkert 30-40km utan problem vilket gör att man kan ta lite längre utflykter. En elcykel kan man ju trampa men en elscooter måste ju ha bra batteri. Har en elcykel med mittmotor steglös nuvi växel och framfjädring men det blir att sälja den nu, elscootern har ju den fördelen att man kan ha med den i bilen enkelt, i husbilen kan jag ladda den med min vanliga laddare via en omvandlare 12 -230v, har även en laddare som går direkt på 12v programmerbar så ett extra uttag direkt till batterierna gör att jag kan ladda mycket snabbare utan förluster.
Problemet nu är ju att byta batterierna såg på youtube hur man bytte 6 dåliga men där klippte man sönder batterihållaren och svetsade dit nya plåtremsor för strömmen.
Jag har hittat hur man skruvar sönder hållaren men det är små punktsvetsar på kontaktremsorna som förbinder dem med cellerna, och de går inte att ta isär utan att förstöra plåtremsorna har köpt nya remsor på tradera men måste svetsa eftersom man lätt kan förstöra cellerna med lödning på minuspolen.
Har sett att man kan svetsa med ett vanligt billbatteri så det ska jag försöka men köpte ett relä på biltema som det verkar som att jag får laga innan jag använt det ska ju egentligen vara en startmotorsolenoid där.
Så här på förvåren är det ju ändå för kallt att vara ute och köra så det blir lite hobbyarbete inne. Ute finns det massor att göra grannarna har redan klippt sina äppelträd men jag väntar lite sen tar jag en tigersåg och tar hela grenar och bitar av stammen, sen är det lugnt ett par år.
Blir ganska perfekt att kunna parkera husbilen ta ut elscootern och köra runt och handla och titta på stan, jag brukar ta med den in i affärerna och ställer den i ett hörn brukar fråga i kassan och det har inte varit några problem. Man kan ju låsa fast den ute men då måste man ha en ordentlig kedja och minst en lyktstolpe.
Har funderat på något rörelselarm och en gps spårningsapparat.
Har en telefon som ska sitta på styret där jag kan ha ett program för gps som inte kräver uppkoppling mot nätet. Har en nokia som är ganska perfekt men problemet är att den laddar långsammare än den förbrukar batteri med Here installerat synd för det är livstids abbonnemang och man kan förladda kartor via wifi och fungerar bra, hjälpte mej i husbilen några gånger eftersom IGO blev tokig när de byggt en ny trafikplats som inte fanns med.