• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

Bilagor

• !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368
F

F.d. 22252

Guest
Jo jag tycker ju också om att se platser men vid den här tiden på året så vet man ju aldrig med vädret, det är ju vinter söderut också och som vädret varit numera verkar man aldrig veta. Regn kyla och blåst sämre än hemma i örstegötland, men det jag uppskattar mest är ju att man har mycket längre och ljusare dagar söderut. Sen är det väl så att när man reser ensam så är det inte lika roligt att titta på platser man har ju ingen att dela sina intryck med. Själv vill jag fly från vinterdepressionen.
Hasse du har verkligen utrustat bilen för att kunna fricampa har själv tänkt på dieselvärmare och ett batteri till, har ju 2 solpaneler 75 och 60 w, Borde ju köpt en 160w från början men de har ju gått ner mycket i pris. En Efoy vore ju drömmen men dyrt. Bra att inte vara beroende av gasol, man blir ju alltid lite nervös när man har en gammal bil med gammal installation, mina kopparledningar fick ju ta en smäll när jag blev påkörd och det har jag fått bocka om och fästa upp med buntband.Har ju gott om plats under bilen och skulle enkelt kunna ansluta till befintlig slang genom ett hål i golvet. Min gasolkamin är inte att lita på fungerar bäst på sparlåga och det ger ju inte mycket värme, den kan när som helst börja bråka om man vrider på värmen till 2 eller högre är det inte för kallt kör jag den som punktvärme utan fläkt.
Jag har ju också telenor 40gb av det använder jag oftast mindre än 10gb hemma men det blir ju annat söderut för då blir det ju en del tv på datorn, Funderar på att lämna min 24" tv hemma tar bara plats och inte mycket att se när det mesta är på andra språk och allt dubbat. Och datorn fungerar perfekt, blev en stor förbättring när jag kopplade upp den via USB istället för som tidigare wifi vilket jag inte trodde från början men wifi är ett långsamt gränssnitt i praktiken sen bli ju mobilen laddad samtidigt kör ju datorn från 12v via en adapter som tar upp spänningen till 20v som datorn vill ha.
Nu har jag beställt tid det kommer en sömmerska hit och mäter på hur täcket ska se ut sen syr hon upp det med ett påslakan utanpå med lite växtmönster på så det ska se lite trevligt ut inte bara grått överallt, hon syr in kardborrband och en liten plastruta så man kan se lite i döda vinkeln när man backar och sen är det bra att kunna se framåt när man är inne och hör mystiska ljud utanför. Mitt gamla täcke var ju bra såg rätt bra ut men ganska tunt med genomgående sömmar nu blir det helt andra K-värden. Det som är mindre bra är ju dörren där verkar det ha hänt något den sluter inte riktigt tätt mot karossen men det kan ju vara bra med lite ventilation där är ju en bit från sittplatser och sängen, annars ser den ju ut som dörrarna i ett flyplan ganska tjock med dubbla väggar alltså helt annat än en plåtis.
När jag kör brukar jag oftast ha täcket uppe vintertid då slipper jag drag i hytten och får snabbt varmt, nackdelen är att det är kallt därbak när man stannar borde egentligen fösöka dra en slang från värmen över golvet i hytten men man kan ju ta ner täcket en stund innan man stannar och dra på värmen för fullt.SAM_0665.JPG SAM_0661.JPG

F

F.d. 22252

Guest
Det där med sömmerskan var en bra ide ung jättesnygg jättetrevlig välutbildad intelligent osv. bara ett problem gift med två barn....:(
Solen gick nog ner kl 5 vid jul men det berodde på att de har GMT så man fick ställa om klockan 1 timme så det blev dubbel vintertid tycker det var bättre i spanien var ju ljusare på kvällen var ju inte så långt från gränsen.
Skulle man gå någonstans och det var sol och varmt med shorts och t shirt så var man tvungen att ta med kläder för tempen sjönk som en sten ner till 6 grader, brukade slå på värmen i god tid så det var varmt inne när man kom "hem".
var så billigt där och elen kostade inte mycket extra.
Kommer ihåg att Plastpelle hade pyntat häcken med kalsonger - det var efter tvätt men det var omkring Jul så kanske var det hjulpynt.

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Har man verkligen längre och ljusare dagar i Portugal och Spanien?

Blev ju nyfiken på hur mycket det skiljer och kollade upp det:
Växjö runt 20 dec, 6t 45min dagsljus
Alicante d:eek: 9t 30min
Skiljer alltså 2t 45min till Alicantes fördel. Men till sommaren blir det ju tvärtom!
Så jag förstår att du längtar dit bengtic!

F

F.d. 22252

Guest
I södra Portugal vid Faro där vi var så skiljer det nog lite mer ligger ju lite längre söderut.
Det är sant att det inte är ljust lika länge som hemma på sommaren men jag tycker det är överdrivet ljust man får nästan svårt att sova, så allt är nog lite normalare utom att det kan vara för varmt på sommaren. Bästa stället att vara på är kanarieöarna skiljer inte så mycket i temp eller dagslängd ungefär samma året runt, pratade med en kvinna utan för puerto de la cruz som flyttat dit från kanada och hon saknade en riktig vinterstorm med snö, samma med en som hyrde ut skotrar i puerto rico han var less allt var alltid detsamma och han lade ned verksamheten så småningom och flyttade hem till england tror jag. Och att inte få uppleva våren tror jag man skulle sakna om man skulle flytta dit, sen är jag inte så mycket för att bada tröttnar fort. Och en Ö är alltid en Ö med dom begränsningar som finns. Sverige är trots allt bäst på många sätt men inte under vintermånaderna, förstår inte hur norrlänningarna pallar med?
Men som sagt resan har också sin tjusning om det inte blir en massa problem hur man ska åka och vart man ska stanna. Min bil är ju numera otroligt mycket bättre än när jag åkte iväg första gången när det gäller körbarheten och sängen osv. Man kan lätt hålla 90 km och det räcker ganska långt, oftast blir det ju lastbilsfilen och då får man ju hålla deras fart. Jappe avverkade ju många mil på en dag 100+ han körde ganska fort med sin gamla skåpbil och jag frågade om han inte var rädd för att det skulle rasa men han sa att de gamla dieslarna håller!
Nu var ju inte Jappe någon motormänniska faktiskt inget teknisk alls själv sitter jag och lyssnar på motorljudet diverse vibrationer osv. Har räddat mej ibland men man blir ju lite nervös när man inte kan koppla av och lita på tekniken.
Var ute en sväng och körde idag och den känns bra mycket bättre nu, på besiktningen hittade de en stötdämpare som bara hängde och slängde bulten som höll den hade ramlat bort så när den kom på plats blev den mycket bättre att köra, och nu när man tömt allting och ingen packning så rullar det på ganska bra, skulle gå alldeles utmärkt som enda bil men jag tycker det är lite synd att slita på den på vintern med salt osv, hytten är ju ganska rostkänslig.

Jappe som vi alla saknar i Olihao i dec 2016. Den lite konstiga gesten döljer ett glas rödvin som han var väl förtjänt av efter sin långa och hårda körning ner! Fick senare flytta bilen till en mera skuggig plats blev för varmt på dagen.
20161223_162820.jpg

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det som skiller mest lysmessig er den korte overgangen mellom dag og natt på sydlige breddegrader. Bor selv tilsvarende Nord Afrika og har en skumring på rundt en halv time - noe kortere på vinteren enn på sommeren. Motsvarende i Norden flere timer på sommeren.

F

F.d. 22252

Guest
Ja det har väl att göra med vilken vinkel solen har mot jorden med nästan 90grader så blir det mörkt fort, men när den ligger vid horisonten nästan dygnet runt så har man tid innan det blir mörkt. Just den snabba övergången mellan dag och natt och åtföljande tempändring vid klart och torrt väder är lite jobbig. Att hela tiden se till att man har lagom mycket kläder för att inte frysa svettas är inte alltid lätt men sånt har vi ju här också -svensk sommar.
Men man vänjer sig, på kanarieöarna så brukar det bli ljummet i luften till sent där räcker det med en tröja eftersom det sällan går mycket under 20grader men där är det ju havets temp som bestämmer. Har en bekant som legat på svaj med en segelbåt utanför södra gran canaria och där behövs det ju ingen värme. Tar ett par månader att segla ner och när vinden kommer från fel håll är det bara att gå för motorn 1000liter gjorde han av med, den kostnaden räcker gott för att köra med husbil och ta färjan över. inget billigt nöje med båt inte som man tänker sej. Tror oftast att det billigaste är att hyra rum privat och flyga. På fastlandet har ju campingarna stugor och vintertid går det nog få ett bra pris vid långtid, är nog billigast om man jämför men att vara fri och resa runt med husbil är ju bättre.
Knut saknar du inte vädret i Norge ni brukar ju ta emot de ständiga lågtrycken från atlanten så att vi i östra sverige ska få fint väder..

F

F.d. 22252

Guest
Var ute och körde idag i solen med husbilen det var trevligt.
Man har ju hemmet med sej, nej affe det blir nog ingen flygresa jag bara spånade om kostnader. Mår jag fortsatt bra så åker jag nog efter att handen läkts efter den 29.
Skulle vara roligt att träffa Plastpelle igen och gå ut och äta på China i Santa Pola.
20161208_144618.jpg 20161210_192833.jpg

F

F.d. 22252

Guest
China är väl från sanata pola? men från restaurangen är ju från ett annat tillfälle. Minnet är inte vad det borde och har väl aldrig varit. Fint väder idag ska se om jag kan koppla in solpanelerna med nya regulatorn som ska ha lite inbyggd intelligens man kan i alla fall se hur mycket det laddar och det är ju viktigt. Kommer att ha kylboxen och fläkten till värmen igång och bara ett 75aH batteri, skulle ju haft två och ganska enkelt att koppla in finns bra med plats. Tror inte jag stod så mycket på el då 2016, men man är lite orolig för att värmen inte ska räcka till.
Sitter och tittar på en rutt ner till santa pola kommer ta 10dagar räknar jag med ska försöka hålla mej till etapper på 35mil ca 5tim körning/dag om det inte blir stau. Hur länge stannar du i Bahia?
Jag måste ju lägga in en brasklapp beroende på hur det går hos farbror doktorn

F

F.d. 22252

Guest
Du har säkert rätt, jag blandar ihop det läste på i min gamla tråd men fick inte rätsida på det.
Pelle då hinner jag inte ner, ska du till portugal sen, funderar på att åka ner via Bilbao sen rakt ner till sevilla,blir mycket kortare och bra väg med lite trafik. Man sparar minst 50 mil och en massa tid om man bara vill ner till värmen fort. Den främsta orsaken att åka till Portugal är att det är mycket billigare där, halva priset om man vill stå på camping och boa in sej.
Affe det förstod jag redan för flera dagar sen, hade avskrivit planerna efter att jag blev sjuk på Kreta i september men har den sista tiden mått mycket bättre. Det var så olikt dej att skriva så att jag förstod att du hade en räv bakom örat, du får inte glömma att 30 år som lärare ger en viss förmåga att genomskåda folk.
Håller på och byter regulatorn och kommer att dra kablarna direkt till plinten så den gamla regulatorn med separat kopplingslist har jag tagit bort. Blir bra och lätt att koppla in något uttag men jag saknar ett lock över kopplingarna för säkerhet, hittar nog på någon lösning.
Provkörde värmaren och den är lite trögstartad, borde nog byta batterierna över 2 år sedan sist. Efter ett tag så kunde jag lirka lite med den och det blev ganska mycket värme, räcker utan vidare till under noll grader. Kylskåpet vägrade att starta, kommer bara använda det som skafferi och kylboxen får klara sånt som måste vara kallt.
SAM_0666.JPG

Toppen