Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89
Eftersom det är många diskussioner om jordning. Skall nu påbörja dragningen av el i min bil. Har köpt 2 st Biltema 80A AGM batterier. Dessa skall placeras under passagerarstolen. Hur skall jag bäst lösa detta. Skall ha separata kablar till alla förbrukare. Monterar en separat jordplint dit alla jordningar kommer att gå. Har köpt en Dual250S och en Ctec 30A laddare som placeras i anslutning till dessa batterier. Bifogar bilder på hur det ser ut. Finns givetsvis en jordfläta någonstans mellan chassi och motor.
Visa bilaga 128430
Visa bilaga 128431
Jag anser att klart smidigast är att dra en separat jordfläta per batteri raka spåret till en skruv som sitter chassit, tex svetsa fast en eller två M10 skruvar rakt under - polen på respektive batteri.
På så sätt kan du också om något händer med ett batteri lätt koppla bort det genom att lossa jordflätan.
Samma sak med +. dra en plus från respektive batteri ned till en plusplint och sedan från den till säkringslådan som driver alla förbrukare.
Men såklart, har du inga tokförbrukare kan du som tidigare nämnt här på forumet koppla batterierna parallellt mellan polerna på batterier dvs + till + och - till -.
Sedan kopplar du - på batteri 1 till chassit mha en fläta och + på batteri 2 till särkingarna detta i syfte att minimera risken att det pga motståndet i ledningarna går mindre ström från ett batteri än det andra.
Kan vara praktiskt med en huvudbrytare kanske, jag har ingen i husbilen men i båten har jag en per batteri faktiskt, på så sätt kan jag köra ett batteri i taget och då jag har tre stycken samt kyl/frys så vet jag jag ungefär när det börjar krisa sig map ström dvs när jag använt upp två av de tre.
Det första förslaget gör att man kan lätt göra en fiffig koppling som ser hur mycket ström respektive batteri bidrar med eller laddas med och på så sätt upptäcka om något batteri börjar må sämre tex.
Detta gör du genom att montera en shunt mellan - och chassit på varje batteri, detta kan du göra på startbatteriet också såklart.
Sedan använder du en strömmätare som alla använder NASA och allt vad dom heter kanske en Kines från Alibaba men mha av en strömbrytare så kan du välja vilken shunt som skall användas
Du behöver alltså två shuntar, är det en Kines köper du enklast två mätare.
Låter kanske överkurs men det är definitivt inte krångligt!!!
Beträffande plintar så brukar jag snåla iallafall förr
och använda en skruv tex M6 med ringkabelskor som jag bara hakar på fler och fler kabelskor i takt med att jag får fler och fler förbrukare, funkar asbra och kostar en rostfri skruv och mutter
Till + får man kosta på en liten plastask
Jo, bara så att allt är klart, tanken är att inga anslutningar på batterierna mer än polanslutningen, dvs allt via plintar