Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89
Var ute och startade bilen ska ju skifta framhjulen mot bakhjulen i morgon startade fint som vanligt fast det låter lite när jag glöder men bara ibland när den stått ett tag, men växlar fungerar utan problem.
Frikopplar helt långt innan pedalen är i botten, sällan jag slirar på kopplingen använder motorörat och ser till att varvtalen är synkade.
Hade en lärare på yrkesskolan för många år sedan han hade en fin PV men han slirade på kopplingen hela tiden när han skulle parkera och halva klassen gapade om att han körde på fyran, de fattade inte att han var gammal och sjuk och inte klarade av att köra längre, han dog på vårterminen...
Lite jämförelser med min kusins bil han har en citroen bensin med motorn bytt till fiat diesel turbo 96hk kaross är den långa 6,30 med alkov.
Mer klipp i motorn naturligtvis annat ljud också mera vinande förmodligen turbon verkar stabilare och tyngre men kräver en del passning lite stummare i fjädringen.
Men den stora skillnaden verkar vara farten, när det är lite utför så sticker min bil iväg och ökar 10km utan att jag märker det medan min kusins bil höll 80 verkar vara lite som en vägg där den känns bekväm.
Jag körde inte utan min kusin som har kört en del rally och har en massa pokaler överallt.
Det som är intressant är ju vilken skillnad alkoven gör i luftmotstånd har även tittat på modernare bilar med alkov och snåla dieslar och de vill gärna ha drygt litern, de som är ganska oslagbara är ju plåtisarna som nästan får kämpa för att komma över litern och då går det fort.
Min bil vill ju ha 1l/mil försiktig körning i alkovfart så är nog 0,9 l/mil normal.
Det tyder på att de som designade bodelen kunde sin sak och fick till det bra med luftmotståndet, men sen sket det sej totalt de satte bodelen på det korta fiatchassiet förmodligen gick de från framgång till flopp i det skeendet.
Jag har inte studerat husbilsmarknaden nyligen eftersom det rör sig om pengar som jag inte har, möjligen om jag skulle bli så extrem att jag sålde allt och flyttade ut men det känns inte som jag.
Fast min reflektion är att den som kan göra en husbil som en plåtis fast mycket bättre med isolering och komfort och 5 cm bredare och under 6m, har en klar vinnare men den blir dyr att göra jämfört med plåtisar men det finns alltid köpare till kvalite.
Har satt dit pianogångjärnet ikväll använde självhäftande kardborrband så jag lätt kan ångra mej om det blir fel, har ju möjligheten att vinkla det som jag vill under färd.
Har inte bokat färja än, vet inte vad som dyker upp men bodelen av bilen känns ganska klar och sist jag körde kändes den tryggare än clion som fortsatt vill ha 07L/mil trots en massa service.
En sak jag undrar över är så lite gensvar jag hört om RVS som jag testat en del, har ju provat en del undermedel men allt har varit skräp, det enda som verkar fungera är jus RVS har inget med dom att göra och inget skrivit på deras sida, men hur otroligt det än låter så verkar det fungera.
Husbilen och caddyn blev ju mer lättväxlad när jag hällde det i lådan. Husbilen har clion har gått tystare med bara delvis behandling i motoroljan.
Det strider lite mot mina principer att säja att något är bra utan att det är det, testade teflon i olja ingen skillnad utom i plånboken molybdendisulfid hjälpte en trött folkvagnsmotor något men det var inte det man kan köpa på burk.