Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89
Idag sken solen och jag kröp under med såg och "stora nyckeln" kofot.
Lyckades få loss resterna runt tanken som jag tagit ur tidigare.
Har fortfarande bilen påställd eftersom jag inte får något svar från Trygg Hansa. De gör verkligen inte sitt jobb i det här fallet och blir det dåligt kommer jag publicera alla kontakter och namn på nätet som varning till andra, Hade jag struntat i dom och löst det själv med mail till frankrike hade det säkert varit klart nu, men nu sitter jag i saxen med ett försäkringsbolag som säkert vill ha en egen provision.
Jag måste ju kunna köra till en verkstad och då krävs det att bilen är påställd även om det kostar pengar ca: 650kr/månad.
För en ensam pensionär är det kostsamt.
Kunde dock inte låta bli att köra några mil, efter min långa resa känner jag mej mera bekväm och hemtam med husbilen numera än med en liten småbil.
Motorn går numera mycket tystare än den gjorde i somras och det är mer klipp i den förmodligen beroende att jag ställde upp pumpen, men den svartryker ingenting numera och går mycket jämnare så den ofrivilliga bensinbehandlingen brände nog bort en massa sot.
Jag har läst om att många slår i lite diesel i bensinbilar för att ta bort sot men aldrig tvärtom och det stämmer nog för en modern dieselmotor som fungerar helt annorlunda än en gammal eftersom den kan totalrasa.
Jag skulle normalt aldrig köra vidare med bensin i tanken men jag var i lite chock efter min krock, skulle heller aldrig tankat fel jag kollar normalt alltid vad jag tankar. Det finns så många olika namn på bensin och diesel och reklam på handtagen som gör att man lätt luras när man kör mellan länderna i europa.
En sak jag funderar över är framvagnsinställningen som kostade en tusenlapp, jag tror den är fel.
När jag stryker med handen över framdäcken så känns det vasst inifrån och ut på bägge sidor vilket tyder på att däcken plogar alltså för mycket toen in så de blir snedslitna.
Blev ju många mil på kort tid så sånt märks ju mera jag brukar ju normalt inte köra så mycket på ett år.
Verkstaden påstod att man inte kunde justera till rätt caster vilket jag inte förstår, justeringar saknas inte så det är förmodligen något annat som saknas kompetens kanske, det fanns en övrigt punkt på fakturan runt 50kr.
Jag funderade mycket på vad det kunde vara och sen hittade jag en ny mutter på staget fram, frågan är vad som hänt och om det finns gängor kvar om man forskar lite.
Ibland verkar det som om en del av de som jobbar med bilar egentligen skulle blivit smeder om det yrket funnits.
På en känd volvoverkstad fanns det en sån de kallade honom för smeden, han fick byta arbetsplats och ligga ute och jobba med större bilar som inte gick in i verkstaden slutade självmant tror jag. Drog av en pinnbult på min bil så ena stötdämparen satt på bara några gängor.
Toe in kan jag själv laborera med men caster är nog svårare att få till,
och där tror jag det stora problemet finns, jag kan relatera till min första bilen saab tvåtakt som förmodligen varit ute för något.
När man släppte ratten efter en sväng så for den till mittläget omedelbart så det gällde att hålla i ordentligt och var man bekväm och lät ratten glida mellan fingrarna i stan så gällde det att vara beredd att nypa åt.
Backning var otäck gasade man på och svängde kunde lätt ratten slitas ur händerna.
Har kört flera saabar efteråt och ingen var som den så den kanske varit krockad.
Ett annat problem som kommer efter någon mil är vibrationen i växelspaken på femman.
Det var inte så från början och eftersom det kom efter några hundra mil så misstänker jag det faktum att den numera är väldigt lättväxlad alla växlar går i med tydliga klicklägen och inget motstånd alls som det var från början när man var väldigt osäker på om växeln var i och i så fall vilken.
Det var samma sak med caddyn att den blev mycket mer lättväxlad och den gemensamma nämnaren är ju den tillsats som skulle minska friktionen överallt i lådan.
Förmodligen så beror det på att oljan blir varm och mer lättflytande efter någon eller några mil och eftersom friktionen minskat så överförs alla vibrationer till växelspaken.
Behandlingen är nog helt avslutad efter ca 1000mil så jag ska prova med att byta växellådsolja så kanske problemet försvinner JANKRO hade ju ett förslag på bra olja det ska nog vara så att viskositeten inte är för låg när oljan blir varm.
Motoroljan kommer jag byta när det blir väder 1000mils hårdkörning är nog tillräckligt och en del av sotet från bensinbehandlingen finns nog i oljan och så får man tänka på att den europeiska dieseln som är extradyr med tillsatser som jag oftast tankade sliter säkert extra.
Provade aldrig toppfarten men vid drygt 110km ökade den fortfarande bra men då var det otäckt med styrningen man hade inte full koll. Jag misstänker att den kunde gå betydligt fortare, Plastpelle höll påoch testade hela tiden om jag kunde hänga med han ökade lite vartefter och snart låg man och marchade 100plus men då släppte jag av och lät honom köra vidare.
Hans bil har 150 hk och jag har på pappret 73hk men jag är säker på att jag hade minst 90 med den dieseln.
Det är också förklaringen till att alla dieslar i sverige drar mycket mer bränsle än vad man deklarerar, min bil gick otroligt långt ibland den längsta sträckan till halv tank var på shells diesel vpower men det fanns annan diesel som var ännu vassare men kanske inte lika ekonomisk.
Man blandade ju i tillsatserna direkt i tanken vid pumpen så det blev väl kanske för mycket ibland, tror inte vi kan göra det på den svenska dieseln eftersom det är risk för motorras av den torra dieseln, vet egentligen inte om man ska kalla det diesel egentligen.
Det är ju så mycket skräp som egentligen inte deltar i förbränningen, rena avfallsprodukter som skulle gå till värmekraftverken eller liknande för förbränning. När jag var ung släppte man ut tonvis med råterpentin i sjön glan för att bli av med det och det blev fiskdöd och skriverier.
Idag har man döpt om det till tallolja och blandar det i både bensin och diesel, jag tankar inte på preem fast macken ligger 200m härifrån och oftast är billigast. Man skryter om att man har rengörande tillsatser, måste man göra ren motorn hela tiden och i sånt fall vart tar skiten vägen?
Tidigare var det väldigt vanligt att man gjorde motortvätt och ett tag skulle man ha plastbehandling av motorn snyggt men mekanikerna svor.
Tror ingen gör det längre allvarliga skador på lager och elektronik har nog stoppat eländet.