• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Peugeot J5 1990, elproblem

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Min gamla J 5a har plötsligt fått el problem. Folk blinkade åt mig efter vägen så stannade och kollade lysena, bara parkeringsljus lyste.
Men blinkers fungerade, hel o halvljus ur funktion. Kollade säkringar och alla var hela, då plötsligt började hel och halvljus fungera, nöjd med det kollade jag inte vidare.
Dagen efter åkte jag iväg igen, upptäckte efter en halv mil att temp mätaren och bensin mätaren fungerade inte, skulle svänga och då fungerar inte blinkers.
Stannade och satte en pinne mellan sätet och bromspedalen, bromsljus fungerar. Vindrutetorkare fungerar inte, inte heller kupéfläkt.
Gjort rent jordpunkter i kupén vid passagerarsidan och i motorutrymmet vid reservdäcket, elektronikrengöring i kontakterna vid ratten, bytt alla säkringar och sprutat elektronikrengöring. Ger inget resultat, motorn startar utan problem och fungerar som den skall.
Ska försöka mig på att mäta att det är ström vid alla säkringar, men tänkte att kanske någon haft liknande problem. Så lite felsökningstips ytterligare vore jättebra.
Är inte så bra på elfel, men måste försöka innan jag ger upp.
Så tacksam för idéer, kanske någon vet någon bra bilelektriker nära Sala i Västmanland?
Tändningslåset kanske är problemet? Men hur mäter jag det? En verklig amatör vad gäller elfel, så jag gör så gott jag kan.
Kanske är svårt att hitta någon som vill ta sig an en så gammal bil?
Men ska försöka lite till med den felsökning jag kan komma på, önskar att jag lärt mig mer om el i bilar.
 
Lösning
Så blev det lördag och Tony The man whit magic fingers kom hem till mig. Vi hade en mycket trevlig dag med mycket prat och många skratt.
Efter att ha läst och kollat på kopplingsschema, blev det dags för att kika på kablar och kopplingar i bussen.
Att något inte stämde blev snabbt klart men vad? Tony hittade något som varken jag eller han sett tidigare. Uppe på stötdämparen fram,
satt en slang klammer med en jord kabel, mystiskt någon som sett det tidigare? Han hittade också en kabel med skadat hölje, som kors slöt mot
stötdämparen. Så lite bonus lagning blev det.
Han försökte hitta kabeln emellan kopplingarna vid ratten och säkringarna, men kabeln måste ha bytt färg den färgen fanns inte vid säkringarna.
Efter att ha letat lite...

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Vad sitter den inringade kabeln i?
Som jag kan se det så finns det inga flata kontakter i denna rad.
Inte på plats11 men på plats10 ser det ut att finnas men det verkar vara
väldigt mycket ärg där.
 

Bilagor

  • Wessly3kopia.jpg
    Wessly3kopia.jpg
    113,6 KB · Visningar: 27

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Vad sitter den inringade kabeln i?
Som jag kan se det så finns det inga flata kontakter i denna rad.
Inte på plats11 men på plats10 ser det ut att finnas men det verkar vara
väldigt mycket ärg där.
Det till säkring 8a, det är inte ärg på anslutningen det är fotot som ljuger lite. Allt fungerar på den säkringen.
Det är den där rackarns 9ans säkring som bråkar, och allt på den platsen är ur funktion.
Allt på de övriga säkringarna fungerar.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Jag har en fundering om jag skall komma ner o
hjälpa dej felsöka men jag har inte möjlighet i veckan men kanske till helgen
om du/ni inte lyckats lösa detta innan dess och det inte finns någon som är närmare
som kan ställa upp.
Det är ju "bara" 10mil till Sala från Gävle. :)
Håller du på ute så behöver vi vackert väder också. Jag håller koll efter sol/moln utan regn. :)
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Jag har en fundering om jag skall komma ner o
hjälpa dej felsöka men jag har inte möjlighet i veckan men kanske till helgen
om du/ni inte lyckats lösa detta innan dess och det inte finns någon som är närmare
som kan ställa upp.
Det är ju "bara" 10mil till Sala från Gävle. :)
Håller du på ute så behöver vi vackert väder också. Jag håller koll efter sol/moln utan regn. :)
Det är väldigt snällt, mycket mer än jag förväntat. Naturligtvis tacksam om någon som kan bil el hjälper mig.
Vet inte hur man kan återgälda ett sådant erbjudande, naturligtvis bränsle mm.
Har ju några dagar till helgen så med lite tur så kanske det löser sig.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Du kan ju även testa att dra en separat + kabel till säkringen där du vill ha ström (direkt från batteriet) om du får liv i alla funktioner då ligger felet före säkringarna vilket då skulle kunna vara tändningslåset.
Vill du sedan inte felsöka mer (om det funkar) så kan du låta ett relä mata den säkringen. Styrsignal kan du ta från en annan säkring som har ström när tändningen är på.

Fick liknande fel på en av mina gamla bilar (dock endast fläkten) den tillfälliga lösningen blev en knapp matad från batteriet (nackdelen är att man kan glömma fläkten på). Lösningen är permanent nu för jag har inte fixat det på 10år....
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Fram till säkring nio finns ström, så något verkar hända på väg till förbrukare, på andra sidan säkringen (utgången).
Blir inte klok på detta, brukar kunna vara jord när det krånglar det har jag råkat ut för tidigare.
Men har gått igenom de jord punkter som finns, så jag förstår inte vad som är fel. Har kollat de saker jag blivit tipsad om (tror jag) och säkert några till.
Spolarmotorn nej där ingen ström, vid säkringen finns ström. Svårt att nå de andra förbrukarna, ex fläktmotorn. Men varningsblinkers fungerar,
inte vanliga blinkers. Blinkers lamporna måste få jord annars skulle väl inte varnings blinkers fungera?
Vindrutetorkare fungerar ju inte heller, för att komma åt den kontakten och mäta måste man montera ned motorn. Verkar lite konstigt att alla saker
skulle ha gått sönder samtidigt.
Så varför ström fram till säkringen verkar ok, (och igenom säkringen) men efter verkar det inte komma fram.
Provat att skicka ström i de utgående kablarna på 9ans säkring, ingen respons någonstans.
Jag är för dålig på att följa el schema, så jag kan hitta de utgående kablarna vid förbrukarna, för att kunna kolla om kablarna är "hela".
Eller har alla saker verkligen gått sönder samtidigt?
Ska försöka hitta en lamphållare och koppla in en lampa på utgående vid säkring 9, kanske kan ta ett gammalt extraljus till det.
Men hur som helst gärna fler tankar.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.398
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Fram till säkring nio finns ström, så något verkar hända på väg till förbrukare, på andra sidan säkringen (utgången).
Blir inte klok på detta, brukar kunna vara jord när det krånglar det har jag råkat ut för tidigare.
Men har gått igenom de jord punkter som finns, så jag förstår inte vad som är fel. Har kollat de saker jag blivit tipsad om (tror jag) och säkert några till.
Spolarmotorn nej där ingen ström, vid säkringen finns ström. Svårt att nå de andra förbrukarna, ex fläktmotorn. Men varningsblinkers fungerar,
inte vanliga blinkers. Blinkers lamporna måste få jord annars skulle väl inte varnings blinkers fungera?
Vindrutetorkare fungerar ju inte heller, för att komma åt den kontakten och mäta måste man montera ned motorn. Verkar lite konstigt att alla saker
skulle ha gått sönder samtidigt.
Så varför ström fram till säkringen verkar ok, (och igenom säkringen) men efter verkar det inte komma fram.
Provat att skicka ström i de utgående kablarna på 9ans säkring, ingen respons någonstans.
Jag är för dålig på att följa el schema, så jag kan hitta de utgående kablarna vid förbrukarna, för att kunna kolla om kablarna är "hela".
Eller har alla saker verkligen gått sönder samtidigt?
Ska försöka hitta en lamphållare och koppla in en lampa på utgående vid säkring 9, kanske kan ta ett gammalt extraljus till det.
Men hur som helst gärna fler tankar.
Testa att plocka ur säkring nr 2. Då kommer varningsblinkersen inte att fungera vad jag kan se i kopplingsschemat. Varningsblinkersen ska fungera utan att tändningen är på.
 

Lars N

HBK Intresserad
Inlägg
127
Kommun
Skurup
Se inlägg 72 tror inte att du har kontakt mellan utgången på säkringen på ovan sidan och stiften på säkringens undersida, prova att koppla en kabel mellan utgående på säkringen till kablarna på säkringes baksida, mycket vanligt med fel på de nitade genomgångarna från utgående säkring till stiften på undersidan, detta beroende på att man hela tiden kör fläkten, den drar relativt hög ström hela tiden detta gör att det uppstår dålig kontakt Om du matar utgående kablar bå säktingens baksida med +12volt borde allt fungera om inte har du ett jordfel men det tror jag inte du har utan sök felet i säkringsboxens nitade genomgångar
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Se inlägg 72 tror inte att du har kontakt mellan utgången på säkringen på ovan sidan och stiften på säkringens undersida, prova att koppla en kabel mellan utgående på säkringen till kablarna på säkringes baksida, mycket vanligt med fel på de nitade genomgångarna från utgående säkring till stiften på undersidan, detta beroende på att man hela tiden kör fläkten, den drar relativt hög ström hela tiden detta gör att det uppstår dålig kontakt Om du matar utgående kablar bå säktingens baksida med +12volt borde allt fungera om inte har du ett jordfel men det tror jag inte du har utan sök felet i säkringsboxens nitade genomgångar
Ok, anslutit ett extra ljus på både ingående ström och utgående till säkring 9. På båda sidor i säkringen finns ström på undersidan av säkringshållaren och extraljuset tänds. Då kan inte felet ligga i säkringshållaren eftersom ström passerar igenom.
Då är det efter kopplingsplinten det är något galet, väldigt galet eftersom så många funktioner fallit bort.
Men hur kan man kolla det på ett enkelt sätt, utan att behöva skruva ned motor och armar till vindrutetorkare tex?

Kollat ström vid spolarmotorn och där finns ingen ström.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.398
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Ok, anslutit ett extra ljus på både ingående ström och utgående till säkring 9. På båda sidor i säkringen finns ström på undersidan av säkringshållaren och extraljuset tänds. Då kan inte felet ligga i säkringshållaren eftersom ström passerar igenom.
Då är det efter kopplingsplinten det är något galet, väldigt galet eftersom så många funktioner fallit bort.
Men hur kan man kolla det på ett enkelt sätt, utan att behöva skruva ned motor och armar till vindrutetorkare tex?

Kollat ström vid spolarmotorn och där finns ingen ström.
Har du tagit bort någon av de befintliga kablarna ( nr. 9 ) på undersidan av säkringsdosan och anslutit extraljuset på det flatstiftet. Eller har du bara anslutit på ett ledigt stift under dosan.
Det stiftet kan vara inkommande till dosan. På den sidan har du ström eftersom det är före säkringen.

Ett sätt kan vara att summra med multimetern. Då behöver du ta loss alla utgående kablar ( nr 9 )på undersidan av plinten. Summra med säkring nio borttagen på utgående på ovansidan av dosan och stiften ( alla stiften) på undersidan. Då får du reda på om dosan är trasig eller inte. Vicka även på stiften när du mäter.
Koppla även bort startbatteriet innan du börjar.
Dokumentera gärna hur allt sitter innan du börjar.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Har du tagit bort någon av de befintliga kablarna ( nr. 9 ) på undersidan av säkringsdosan och anslutit extraljuset på det flatstiftet. Eller har du bara anslutit på ett ledigt stift under dosan.
Det stiftet kan vara inkommande till dosan. På den sidan har du ström eftersom det är före säkringen.

Ett sätt kan vara att summra med multimetern. Då behöver du ta loss alla utgående kablar ( nr 9 )på undersidan av plinten. Summra med säkring nio borttagen på utgående på ovansidan av dosan och stiften ( alla stiften) på undersidan. Då får du reda på om dosan är trasig eller inte. Vicka även på stiften när du mäter.
Koppla även bort startbatteriet innan du börjar.
Dokumentera gärna hur allt sitter innan du börjar.
Har tagit bort kablarna på undersidan och anslutit där.
Att alla kablar till de olika funktionerna skulle ha kabelbrott samtidigt verkar lite skumt.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Drog lös kabel via säkringen till spolarpumpen och då fungerar den. (redan kollat med extra ljus att det finns ström, men ville kolla spolarpumpen)
Så någonstans på vägen i kablarna når inte ström fram, eller om det ändå är något med jord? men vi har varit två st som kollat jord punkter två gånger. Känns inte som det är det, det beror på. Antar att om jag skulle hitta kopplingspunkter för de olika funktionerna skulle kunna dra nya kablar.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.398
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Har tagit bort kablarna på undersidan och anslutit där.
Att alla kablar till de olika funktionerna skulle ha kabelbrott samtidigt verkar lite skumt.
Se inlägg 90. Det kan vara brott inuti dosan. Det är ett bleck som går ner i säkringsdosan från säkringen. Det blecket kan vara skadat i början. Sen sitter stiften på blecket.
Kolla på bilderna.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Bra Wessly att du fixat en stor lampa att testa med.
Jag tror att du är på G att hitta felet. Det känns så i allafall när jag läser
om vad du gör.
Börjar tro på kabelbrott, så kanske skall försöka hitta kopplings punkter där kablarna förgrenas och mäta upp kablarna.
Men ingen lätt sak att hitta dessa. Så frågan är om det är lösningen att försöka dra nya kablar?
Eftersom "signal" ut till blinkers och vindrutetorkare/spolare, måste ju kablarna till enheterna ha kontakt med spakarna på ratten, och då måste man väl hitta alla dessa kopplingspunkter?
Men ju mer jag har hållit på, har nog mätt på allt snart och provat olika kombinationer, så känns det som jag är långt ifrån lösningen.
Är som sagt en gammal buss (32 år) och det är väl inte konstigt att det blir fel då.
Hade planer på att kunna köra den några år till, så det är lite synd att detta hände.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Misstro nu inte Wessly. Vi löser det förr eller senare.
Det viktigaste fungerar ju. Motor/växellåda mm. :)
Man kan mäta både framåt i ledningarna och bakåt så vi kommer säkert
på en bra lösning för funktionerna till slut.
 
Toppen