• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Peugeot J5 1990, elproblem

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Min gamla J 5a har plötsligt fått el problem. Folk blinkade åt mig efter vägen så stannade och kollade lysena, bara parkeringsljus lyste.
Men blinkers fungerade, hel o halvljus ur funktion. Kollade säkringar och alla var hela, då plötsligt började hel och halvljus fungera, nöjd med det kollade jag inte vidare.
Dagen efter åkte jag iväg igen, upptäckte efter en halv mil att temp mätaren och bensin mätaren fungerade inte, skulle svänga och då fungerar inte blinkers.
Stannade och satte en pinne mellan sätet och bromspedalen, bromsljus fungerar. Vindrutetorkare fungerar inte, inte heller kupéfläkt.
Gjort rent jordpunkter i kupén vid passagerarsidan och i motorutrymmet vid reservdäcket, elektronikrengöring i kontakterna vid ratten, bytt alla säkringar och sprutat elektronikrengöring. Ger inget resultat, motorn startar utan problem och fungerar som den skall.
Ska försöka mig på att mäta att det är ström vid alla säkringar, men tänkte att kanske någon haft liknande problem. Så lite felsökningstips ytterligare vore jättebra.
Är inte så bra på elfel, men måste försöka innan jag ger upp.
Så tacksam för idéer, kanske någon vet någon bra bilelektriker nära Sala i Västmanland?
Tändningslåset kanske är problemet? Men hur mäter jag det? En verklig amatör vad gäller elfel, så jag gör så gott jag kan.
Kanske är svårt att hitta någon som vill ta sig an en så gammal bil?
Men ska försöka lite till med den felsökning jag kan komma på, önskar att jag lärt mig mer om el i bilar.
 
Lösning
Så blev det lördag och Tony The man whit magic fingers kom hem till mig. Vi hade en mycket trevlig dag med mycket prat och många skratt.
Efter att ha läst och kollat på kopplingsschema, blev det dags för att kika på kablar och kopplingar i bussen.
Att något inte stämde blev snabbt klart men vad? Tony hittade något som varken jag eller han sett tidigare. Uppe på stötdämparen fram,
satt en slang klammer med en jord kabel, mystiskt någon som sett det tidigare? Han hittade också en kabel med skadat hölje, som kors slöt mot
stötdämparen. Så lite bonus lagning blev det.
Han försökte hitta kabeln emellan kopplingarna vid ratten och säkringarna, men kabeln måste ha bytt färg den färgen fanns inte vid säkringarna.
Efter att ha letat lite...

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Min gamla J 5a har plötsligt fått el problem. Folk blinkade åt mig efter vägen så stannade och kollade lysena, bara parkeringsljus lyste.
Men blinkers fungerade, hel o halvljus ur funktion. Kollade säkringar och alla var hela, då plötsligt började hel och halvljus fungera, nöjd med det kollade jag inte vidare.
Dagen efter åkte jag iväg igen, upptäckte efter en halv mil att temp mätaren och bensin mätaren fungerade inte, skulle svänga och då fungerar inte blinkers.
Stannade och satte en pinne mellan sätet och bromspedalen, bromsljus fungerar. Vindrutetorkare fungerar inte, inte heller kupéfläkt.
Gjort rent jordpunkter i kupén vid passagerarsidan och i motorutrymmet vid reservdäcket, elektronikrengöring i kontakterna vid ratten, bytt alla säkringar och sprutat elektronikrengöring. Ger inget resultat, motorn startar utan problem och fungerar som den skall.
Ska försöka mig på att mäta att det är ström vid alla säkringar, men tänkte att kanske någon haft liknande problem. Så lite felsökningstips ytterligare vore jättebra.
Är inte så bra på elfel, men måste försöka innan jag ger upp.
Så tacksam för idéer, kanske någon vet någon bra bilelektriker nära Sala i Västmanland?
Tändningslåset kanske är problemet? Men hur mäter jag det? En verklig amatör vad gäller elfel, så jag gör så gott jag kan.
Kanske är svårt att hitta någon som vill ta sig an en så gammal bil?
Men ska försöka lite till med den felsökning jag kan komma på, önskar att jag lärt mig mer om el i bilar.
Dom säkringar i handsfacket är inte att lita på ,snurra runt dom eller kolla alla jord plintar som finns
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.399
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Min gamla J 5a har plötsligt fått el problem. Folk blinkade åt mig efter vägen så stannade och kollade lysena, bara parkeringsljus lyste.
Men blinkers fungerade, hel o halvljus ur funktion. Kollade säkringar och alla var hela, då plötsligt började hel och halvljus fungera, nöjd med det kollade jag inte vidare.
Dagen efter åkte jag iväg igen, upptäckte efter en halv mil att temp mätaren och bensin mätaren fungerade inte, skulle svänga och då fungerar inte blinkers.
Stannade och satte en pinne mellan sätet och bromspedalen, bromsljus fungerar. Vindrutetorkare fungerar inte, inte heller kupéfläkt.
Gjort rent jordpunkter i kupén vid passagerarsidan och i motorutrymmet vid reservdäcket, elektronikrengöring i kontakterna vid ratten, bytt alla säkringar och sprutat elektronikrengöring. Ger inget resultat, motorn startar utan problem och fungerar som den skall.
Ska försöka mig på att mäta att det är ström vid alla säkringar, men tänkte att kanske någon haft liknande problem. Så lite felsökningstips ytterligare vore jättebra.
Är inte så bra på elfel, men måste försöka innan jag ger upp.
Så tacksam för idéer, kanske någon vet någon bra bilelektriker nära Sala i Västmanland?
Tändningslåset kanske är problemet? Men hur mäter jag det? En verklig amatör vad gäller elfel, så jag gör så gott jag kan.
Kanske är svårt att hitta någon som vill ta sig an en så gammal bil?
Men ska försöka lite till med den felsökning jag kan komma på, önskar att jag lärt mig mer om el i bilar.
Säkringarna under luckan i handfacket. Jag har haft en del glapp där i min bil även fast allt ha sett okej ut. Vad jag kommer ihåg finns det en kontakt i närheten av tändlåset. Kablaget från kontakten går till tändlåset och säkringarna. Lite konstigt kopplat för att all ström verkar gå igenom tändningslåset och sen igenom reläna.
Flera har haft problem med kontakten, både lite nyare och gamla bilar vad jag kommer ihåg. Du kan även testa och vicka på kabelstammen. Mät även på båda sidorna av säkringarna. Det finns även jordplint bred startbatteriet. Kolla även på reläna som är bredvid säkringarna. De går till belysningen. Jag har bytt ut reläna i min bil, varmgång i kablarna.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Kollade nyss ström på säkringarna och det fanns ström på alla, när tändningen är på.
Kan alla reläer ha gått sönder samtidigt? Men varningsblinkers fungerar, hel o halvljus relä fungerar.
Är det tändningslåset i vart fall tro?
Om jag fattat rätt går all ström genom tändlåset, och det kommer ström när tändningen är på till säkringarna.
Jag fattar inget just nu.
Det är alltså efter säkringarna som det krånglar på något sätt eller?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.781
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Säkringarna under luckan i handfacket. Jag har haft en del glapp där i min bil även fast allt ha sett okej ut. Vad jag kommer ihåg finns det en kontakt i närheten av tändlåset. Kablaget från kontakten går till tändlåset och säkringarna. Lite konstigt kopplat för att all ström verkar gå igenom tändningslåset och sen igenom reläna.
Flera har haft problem med kontakten, både lite nyare och gamla bilar vad jag kommer ihåg. Du kan även testa och vicka på kabelstammen. Mät även på båda sidorna av säkringarna. Det finns även jordplint bred startbatteriet. Kolla även på reläna som är bredvid säkringarna. De går till belysningen. Jag har bytt ut reläna i min bil, varmgång i kablarna.

Ni som har gamla bilar där all ström går via tändningslåset. Montera en sådan här sats så får ni bättre ljus och avlastar tändningslåset från dess största belastning.
Skadar egentligen inte på nyare bilar heller, kortare kablar och större kabelarea minskar spänningsfallet, moderna bilar har förvånansvärt klena kablar till strålkastarna.

Länk: Kabelsats för strålkastare
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Har ju bytt alla säkringar i handskfacket, sprutat elektronik rengöring på alla kontakter jag kan hitta. Även de som finns runt rattstången och tändningslåset. Ger ingen effekt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.781
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kollade nyss ström på säkringarna och det fanns ström på alla, när tändningen är på.
Kan alla reläer ha gått sönder samtidigt? Men varningsblinkers fungerar, hel o halvljus relä fungerar.
Är det tändningslåset i vart fall tro?
Om jag fattat rätt går all ström genom tändlåset, och det kommer ström när tändningen är på till säkringarna.
Jag fattar inget just nu.
Det är alltså efter säkringarna som det krånglar på något sätt eller?

Hel- och halv- ljusrelä, finns det på en sådan? Har för mej att allt går över tändningslåset?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.603
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, träligt och diffust som alla underliga elfel. Men om du har +12V på alla säkringar och den spänningen inte faller "när du trycker på knappen för den funktionen" ex. fläkten eller något, som spänningen kan göra om det är jättedålig kontakt någonstans, så borde det betyda att det är den retsamma jorden/minus som saknas till funktionen.
Du har troligen även en sådandär jordpunkt med flera anslutningar........... inne, uppe under instrumentbrädan på höger sida ovanför hjulhuset, där passageraren har sitt högra knä........ hoppas du hittar dit och o.b.s. troligen.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Det sitter ett relä i handskfacket som det klickar när man blinkar med helljuset så det borde vara hel och halvljus relä.
Kollade nyss att strålkastarrengöringen fungerar och det gör den den både spolar och torkar.
Något gör att blinkers, kupéfläkt vindrutetorkare och vindrutespolare, bensinmätare och tempmätare inte fungerar.
Det är samma säkring till vindrutetorkare, spolare, blinkers, tempmätare, bensinmätare.
Det finns ström till den säkringen, som kommer när man slår på tändningen.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Ska ta löst hastighetsmätare och mäta på anslutningen till bensinmätare och temp. mätare.
Tycker att jag gjort rent jordpunkter, men får kolla igen. De såg så bra ut under intrumentbrädan på passagerarsidan ingen ärg alls.
men lossade på och sprutade elektronikrengöring, slipade dock inte kanske måste dit och slipa också?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.399
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hel- och halv- ljusrelä, finns det på en sådan? Har för mej att allt går över tändningslåset?
Allt går över tändlåset och vidare över hel och halv-halvljusrelän. På min bil fanns det även ett till relä för halvljusautomatik utan att behöva trycka in belysningsknappen på instrumentbrädan. Den funktionen har jag tagit bort. Det gick inte att stänga av lyset med tändningen på.
Normal brukar relän vara till för att växla av belastningen av manövern. Men inte på de här bilarna.
Jag vet inte hur konstruktörerna tänkte där. Reläna har egentligen ingen funktion.
Det är hög belastning över tändlåset. Det är ingen bra lösning.
Med lite pyssel går det att växla av belysningen med relän under motorhuven.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.399
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Ska ta löst hastighetsmätare och mäta på anslutningen till bensinmätare och temp. mätare.
Tycker att jag gjort rent jordpunkter, men får kolla igen. De såg så bra ut under intrumentbrädan på passagerarsidan ingen ärg alls.
men lossade på och sprutade elektronikrengöring, slipade dock inte kanske måste dit och slipa också?

En gammal tråd för att ta bort hasighetsbrädan
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.781
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Allt går över tändlåset och vidare över hel och halv-halvljusrelän. På min bil fanns det även ett till relä för halvljusautomatik utan att behöva trycka in belysningsknappen på instrumentbrädan. Den funktionen har jag tagit bort. Det gick inte att stänga av lyset med tändningen på.
Normal brukar relän vara till för att växla av belastningen av manövern. Men inte på de här bilarna.
Jag vet inte hur konstruktörerna tänkte där. Reläna har egentligen ingen funktion.
Det är hög belastning över tändlåset. Det är ingen bra lösning.
Med lite pyssel går det att växla av belysningen med relän under motorhuven.

Se #6 :)
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej, träligt och diffust som alla underliga elfel. Men om du har +12V på alla säkringar och den spänningen inte faller "när du trycker på knappen för den funktionen" ex. fläkten eller något, som spänningen kan göra om det är jättedålig kontakt någonstans, så borde det betyda att det är den retsamma jorden/minus som saknas till funktionen.
Du har troligen även en sådandär jordpunkt med flera anslutningar........... inne, uppe under instrumentbrädan på höger sida ovanför hjulhuset, där passageraren har sitt högra knä........ hoppas du hittar dit och o.b.s. troligen.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
Ja, träligt minst sagt. Som du säger säkert jord fel, men anslutningar ser nästan nya ut under instrumentbrädan på höger sida.
Ser ingen kabel som verkar ha lossat någonstans heller.
Men får försöka krypa ihop och kolla en gång till. Finns säkert bilar det är värre på. Börjar bli dags för lite mat, inte ätit sedan i morse.
Får se om jag orkar mer idag, ryggen gillar inte krypa ihop ställen.
Kan jag utesluta tändlåset? Eftersom det kommer fram ström till säkringar?
Tänkte ett ställe mindre att leta på.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.603
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag tänkte bara på en sak som kanske går lätt att kolla spänningen på/med.
Spolningen har ju en kontakt om du har oiginalet med en + och en - sladd in. kila fast spaken så spolningen är på. och mät nere vid sladden/pumpen.
Vet inte lös eller kopplad... Men där borde du kunna se om du har synlig 12V spänning mellan de två kablarna eller om du får 12V mellan + kabeln och jord mot bilen eller........... Tänk bara på att man kan bli lurad om du kan läsa av 12V direkt på sladdarna, för vid dålig kontakt någonstans så kan spänningen dyka till nära noll så fort det blir lite belastning av ex. spolarpumpen, så då är det bra om man kan mäta på kablarna samtidigt som pumpen borde vara igång.

M.v.h. JANKRO.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Bra tips, ska kolla. Då kanske spolaren går att kolla, men vet inte om man kan göra likadant med blinkers och kupéfläkten.
Om det är för låg spänning, är det väl jord fel antar jag. Kanske man kan jorda med extra kabel, även på vindrutetorkare?
Besvärligare med blinkers. Men det kom plötsligt, så kanske kabelbrott ?
Ska göra nya försök senare.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.399
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det som talar för att det är ett jordfel är att belysningens och blinkersen krånglade.
Jord till reläna och blinkers i handskfacket går till en av jordplintarna.
Jord till strålkastarna, parkeringsljus och blinkers kommer från höger och vänster kopplingsplint under motorhuven vid skärmarna. Det gäller att skilja på manöver respektive matningskablar.
Om man följer jorden från tex. halvljusrelät kan ge en hint.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Här finns ett liknande problem dock så startade inte denna bil men flera elproblem
hade funnits innan total stopp hände.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Det är väldigt många kablar i handskfacket, trångt och korta kabelstammar. Inte så lätt att spåra kablar, jag tycker det ser ut som helt omöjligt att
följa olika kablar ut i motor rummet. Men med mycket tålamod går det säkert. Ska fortsätta imorgon, och hoppas på en bättre dag.
Kanske det ordnar sig då?
 
Toppen