• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elsystem Peugeot J5 1990, elproblem

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Min gamla J 5a har plötsligt fått el problem. Folk blinkade åt mig efter vägen så stannade och kollade lysena, bara parkeringsljus lyste.
Men blinkers fungerade, hel o halvljus ur funktion. Kollade säkringar och alla var hela, då plötsligt började hel och halvljus fungera, nöjd med det kollade jag inte vidare.
Dagen efter åkte jag iväg igen, upptäckte efter en halv mil att temp mätaren och bensin mätaren fungerade inte, skulle svänga och då fungerar inte blinkers.
Stannade och satte en pinne mellan sätet och bromspedalen, bromsljus fungerar. Vindrutetorkare fungerar inte, inte heller kupéfläkt.
Gjort rent jordpunkter i kupén vid passagerarsidan och i motorutrymmet vid reservdäcket, elektronikrengöring i kontakterna vid ratten, bytt alla säkringar och sprutat elektronikrengöring. Ger inget resultat, motorn startar utan problem och fungerar som den skall.
Ska försöka mig på att mäta att det är ström vid alla säkringar, men tänkte att kanske någon haft liknande problem. Så lite felsökningstips ytterligare vore jättebra.
Är inte så bra på elfel, men måste försöka innan jag ger upp.
Så tacksam för idéer, kanske någon vet någon bra bilelektriker nära Sala i Västmanland?
Tändningslåset kanske är problemet? Men hur mäter jag det? En verklig amatör vad gäller elfel, så jag gör så gott jag kan.
Kanske är svårt att hitta någon som vill ta sig an en så gammal bil?
Men ska försöka lite till med den felsökning jag kan komma på, önskar att jag lärt mig mer om el i bilar.

Lösning
Så blev det lördag och Tony The man whit magic fingers kom hem till mig. Vi hade en mycket trevlig dag med mycket prat och många skratt.
Efter att ha läst och kollat på kopplingsschema, blev det dags för att kika på kablar och kopplingar i bussen.
Att något inte stämde blev snabbt klart men vad? Tony hittade något som varken jag eller han sett tidigare. Uppe på stötdämparen fram,
satt en slang klammer med en jord kabel, mystiskt någon som sett det tidigare? Han hittade också en kabel med skadat hölje, som kors slöt mot
stötdämparen. Så lite bonus lagning blev det.
Han försökte hitta kabeln emellan kopplingarna vid ratten och säkringarna, men kabeln måste ha bytt färg den färgen fanns inte vid säkringarna.
Efter att ha letat lite...

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Ja, då har jag "summrat" kopplingarna vid ratten, kopplat loss och kollat in mot spakarna.
Det kommer ljud i olika lägen på stiften beroende på hur jag "ställer" spakarna, så signaler ifrån spakarna verkar fungera.
Ok, vad vet jag nu? Spakarna verkar fungera, ström går fram till säkringen när tändningen är på. Har 12v på båda sidor om säkringen.
Har gjort rent jordpunkter, kanske måste kolla det en gång till? Har tyvärr inte lyckats få loss anslutningar till spolarpump ännu.
Så att kolla om det finns + där är det som JANKRO menar och som jag måste ge mig på igen.
JORD? är det svaret ändå på frågan?
Ska försöka komma åt anslutningar på torkarmotorn och spolarpumpen.

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Den gröna kabeln är + in till säkring ett, satt lite löst så klämde ihop den lite så den satt lite hårdare på stiftet.
Men ingen skillnad, inget fungerar på säkring 9 ändå.
Väldigt bra förstoringar du hade gjort, tack.

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
En liten varning! Moderna multmeter är förträffliga men i ett sammanhang kan de luras. Om man mäter spänning i båda ändar av spänningssatt kabel som är obelastad får man samma spänning i båda ändar (nästan) fast det kanske finns en övergångsresistans någonstans! Om man istället använder tex en 10w lampa parallellt medmultimetern får du ca 1A belastning och ser spänningsfallet som uppstår i övergången.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
En liten varning! Moderna multmeter är förträffliga men i ett sammanhang kan de luras. Om man mäter spänning i båda ändar av spänningssatt kabel som är obelastad får man samma spänning i båda ändar (nästan) fast det kanske finns en övergångsresistans någonstans! Om man istället använder tex en 10w lampa parallellt medmultimetern får du ca 1A belastning och ser spänningsfallet som uppstår i övergången.
Exakt vad jag tänkte tipsa om,
En enkel "testmejsel" med inbyggd lampa är ibland bättre än en multimeter speciellt över "dåliga" säkringar.
https://m.autodoc.se/yato/13639294?...E4G91PFvLg9Amw9nBZLP5kzULpw093QRoCscEQAvD_BwE

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Har tyvärr inte någon sådan mejsel, men bra att veta inför framtida felsökning.
Tänker byta kabelskorna vid säkring 9, blir troligtvis att skarva dessa kablar, inte optimalt. Men bara för att få bort en fel faktor till.
Kablarna är korta, så är nog nödvändigt att skarva på lite längre kabel.
Men ska skicka ström i de utgående kablarna ifrån säkring 9, först för att se om någonting börjar fungera.

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Gjorde en upptäckt idag som jag borde ha tänkt tidigare:confused: Strömmen som kommer in till 9ans säkring är byglad med 10ans
säkring, så när jag kopplade bort inkommande ström till 9ans säkring och mätte den mot jord finns inte någon ström i den kabeln.
Det kommer inte någon ström, eller om det är så att det vid ratten någon brytare ska sluta kretsen?
Provade med olika lägen på spakarna, men inget gav ström i kabeln.
Ni som är bättre än jag är på elektrik är det ändå i rattlåset felet ligger?

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Inkommande kabel till 10.an kommer från tändlåset. 10:an är bygglad till 9:an som du skriver. Då behövs ingen inkommande till 9.an.
Har du mätt på 10.an. Den som bytte ut säkringsdosan kanske satte dit inkommande till 10 på nedre sidan.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, det kollade vi ju tidigare och du konstaterade att det bara fanns matning till säkring 9 när tändningen var på, inlägg #38. För att komma på om strömmen går genom tändningslåset före eller efter man vrider på nyckeln.
Är du säker på att det är rätt sida du nu har mätt på nu... eller då.

M.v.h. JANKRO.

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Jag har provat båda sidor i säkringen, när säkringen är i finns ström på båda sidor av säkringen. Vid utdragen säkring ström bara på ena sidan av hållaren (när tändningen är på). 10ans funktioner är ok allt där fungerar. 8ans säkring är alla funktioner ok.
Kollade ström till spolarpumpen ingen ström där. Så det går inte vidare ut till enheterna.
Gjorde rent jordpunkter en gång till, ingen effekt inget började fungera.

Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det finns en variant som kan vara källa till förvirring. kommer jag ihåg.
Det sälj ju nya tändningslås och ett nytt som jag köpte benämndes, till bensin.
Jag är lite fundersam för ibland står det vid köp bensin och ibland diesel ??? och ibland ingenting,
Det nya till bensin hade bara ett läge innan startmotorläget, det som satt i bilen hade två lägen innan startmotorläget.
Det klickade i något relä under panelen i första läget och det klickade även i ett annat relä i andra läget samt lyset m.m. slocknade i startmotor läget.
Jag funderar på om det tändningslåset med två steg egentligen var till glödläge i en diesel, men om de även körde samma till bensinarna ibland eller alltid.
Av det funderar jag på om du har ett sådant tvåstegslås, så kan det vara säkrast att du startar bilen när du skall mäta var det finns ström eller inte med tändningen på så det inte är tändningslåset ibland som "bara" hamnar i första och inte andra läget och det förvirrar vid mätning på säkringarna.
Även funktionen med att spänningen till ett flertal funktioner försvinner just i starmotorläget kan ju också ge underliga effekter om den
---bortkopplingen inte försvinner--- ibland eller alltid när man släpper tillbaka nyckeln till tändläget så startmotorn lägger av.

Hoppas det inte blev rörigt.

M.v.h. JANKRO.

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Vilken kunskap du har JANKRO.
Det är två tänd lägen, första steget tänder batteri lampa och oljetryck lampa. I steg 2 inget mer händer innan steg tre då startmotorn går,
motorn startar.
Har inte tänkt på om jag mätt i tänd läge ett eller två. Ska ge mig på att kolla om det ger olika resultat i de olika tänd lägena.

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
På bilden ser det ut som kabeln har lossnat. Det ser ut som att kabelskon har gått sönder. Det ser ut som att den har gått av på mitten
Kontaktblecket är synlig på bilden där skon ska sitta.

Bilagor

• B031D467-80FA-4408-8A38-FBBDAD73F815.jpeg
    B031D467-80FA-4408-8A38-FBBDAD73F815.jpeg
    676,7 KB · Visningar: 47

Lars N

HBK Intresserad
Kommun
Skurup
På bilden ser det ut som kabeln har lossnat. Det ser ut som att kabelskon har gått sönder. Det ser ut som att den har gått av på mitten
På vår tidigare husbil Elnagh Magnum 1988 hade jag problem med ärg på kabelskorna på säkringshållarens undersida .Jag kommer tyvärr inte ihåg om man kunde skruva loss själva säkringshållaren för att komma åt kablarna på undersidan men googlar jag på säkringsdosa fiat ducato 1991
så dyker det upp säkringsdosor som ser ut som på min nuvarande modell (fiat1996) och på den finns 2 st skruv vid sidan om säkringarna
där man kan ta bort hela dosan för att komma åt undersidan prova att ta loss kabeln på nians säkring och skrapa bort ev ärg och spraya med kontaktspray.

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Sådan där provlampa skall man inte använda genom någon isolering på någon kabel.
Risk finns att man inte får nålsticket tätt igen och fukt tar sig in till kopparn
och bildar korrosion med avbrott som resultat och detta hittar man inte så lätt i nästa felsökning.

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Ja det är något skumt i detta område. :)
Men det är lite svårt att se vilken säkring dessa går till.
En spegel borde det gå att se med där bakom.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sådan där provlampa skall man inte använda genom någon isolering på någon kabel.
Risk finns att man inte får nålsticket tätt igen och fukt tar sig in till kopparn
och bildar korrosion med avbrott som resultat och detta hittar man inte så lätt i nästa felsökning.
Helt rätt i alla fall utanför kupén, och även kanske inne i bilen, helst i alla fall lite silikon eller något över skadan som uppstår.
En kompis till mig slogs i förtvivlan, men "troligen" bara med en st. inte helt spårad ABS sensor under bilen.
Till slut nära en skarvkoppling så hittade han ett sådant litet stick i signalsladden som hade ärgat och sabbat signalen samt skapat timmar av arbete. Han grejade och lyckades kapa tre cm. av sladden och ärget hade spridit sig en bra bit utmed kabeln in i skarven. Troligen utsatt läge för väder hela tiden, men skadan i isoleringen bör absolut täppas till på bästa sätt.

M.v.h. JANKRO.

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Har, kvar funktionen på övriga säkringar.
Men har fått löst hållaren och tagit ner den under fästet så man kan se något bättre under. Men kablarna är fortfarande för korta för att
vika fram undersidan ordentligt. Jag ska försöka gå igenom alla anslutningar på säkrings hållaren, men lite bökigt och vill inte koppla
tillbaka i fel ordning. Det är många funktioner på 9ans säkring, alla dessa är utslagna, kollat och gjort rent jord punkterna.
Tagit lös kablarna där och skickat in ström via batteriet med säkring emellan, men inget händer.
Ska äta lite och ge mig på det igen.
Försöka få en ny bild på undersidan.

Toppen