• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Peugeot J5 1990, elproblem

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Min gamla J 5a har plötsligt fått el problem. Folk blinkade åt mig efter vägen så stannade och kollade lysena, bara parkeringsljus lyste.
Men blinkers fungerade, hel o halvljus ur funktion. Kollade säkringar och alla var hela, då plötsligt började hel och halvljus fungera, nöjd med det kollade jag inte vidare.
Dagen efter åkte jag iväg igen, upptäckte efter en halv mil att temp mätaren och bensin mätaren fungerade inte, skulle svänga och då fungerar inte blinkers.
Stannade och satte en pinne mellan sätet och bromspedalen, bromsljus fungerar. Vindrutetorkare fungerar inte, inte heller kupéfläkt.
Gjort rent jordpunkter i kupén vid passagerarsidan och i motorutrymmet vid reservdäcket, elektronikrengöring i kontakterna vid ratten, bytt alla säkringar och sprutat elektronikrengöring. Ger inget resultat, motorn startar utan problem och fungerar som den skall.
Ska försöka mig på att mäta att det är ström vid alla säkringar, men tänkte att kanske någon haft liknande problem. Så lite felsökningstips ytterligare vore jättebra.
Är inte så bra på elfel, men måste försöka innan jag ger upp.
Så tacksam för idéer, kanske någon vet någon bra bilelektriker nära Sala i Västmanland?
Tändningslåset kanske är problemet? Men hur mäter jag det? En verklig amatör vad gäller elfel, så jag gör så gott jag kan.
Kanske är svårt att hitta någon som vill ta sig an en så gammal bil?
Men ska försöka lite till med den felsökning jag kan komma på, önskar att jag lärt mig mer om el i bilar.
 
Lösning
Så blev det lördag och Tony The man whit magic fingers kom hem till mig. Vi hade en mycket trevlig dag med mycket prat och många skratt.
Efter att ha läst och kollat på kopplingsschema, blev det dags för att kika på kablar och kopplingar i bussen.
Att något inte stämde blev snabbt klart men vad? Tony hittade något som varken jag eller han sett tidigare. Uppe på stötdämparen fram,
satt en slang klammer med en jord kabel, mystiskt någon som sett det tidigare? Han hittade också en kabel med skadat hölje, som kors slöt mot
stötdämparen. Så lite bonus lagning blev det.
Han försökte hitta kabeln emellan kopplingarna vid ratten och säkringarna, men kabeln måste ha bytt färg den färgen fanns inte vid säkringarna.
Efter att ha letat lite...

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Misstro nu inte Wessly. Vi löser det förr eller senare.
Det viktigaste fungerar ju. Motor/växellåda mm. :)
Man kan mäta både framåt i ledningarna och bakåt så vi kommer säkert
på en bra lösning för funktionerna till slut.
Skönt med en optimist just nu, har stångat in i väggen många gånger nu, men det är väl det man gör som okunnig:)
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Det behövs sådant ibland. :)
Hmm. Du skulle bara veta hur ont i huvudet jag haft det många ggr
även om jag har en del erfarenheter. :)
Det största felet man gör är att bara ånga på. Man måste lära sig att
stanna till och ta en paus. Risken är att man gör fel när hjärnan inte hinner med.
Anteckna vad man gör kan vara en bra sak så att man slipper göra samma sak
flera ggr. :)
 

Lars N

HBK Intresserad
Inlägg
127
Kommun
Skurup
Ok, anslutit ett extra ljus på både ingående ström och utgående till säkring 9. På båda sidor i säkringen finns ström på undersidan av säkringshållaren och extraljuset tänds. Då kan inte felet ligga i säkringshållaren eftersom ström passerar igenom.
Då är det efter kopplingsplinten det är något galet, väldigt galet eftersom så många funktioner fallit bort.
Men hur kan man kolla det på ett enkelt sätt, utan att behöva skruva ned motor och armar till vindrutetorkare tex?

Kollat ström vid spolarmotorn och där finns ingen ström.
Menar du att du anslutit kabeln på den sidan säkringen sitter eller på baksidan/undersidan av säkringsdosan där du har utgående kablar
du måste ta loss kablarna på baksidan/ undersidan av säkringsdosan och ansluta strömmatande kabel till de utgående kablarna då borde allting eller delar av det som är avsäkrat på säkring 9 fungera då du tydligen inte har något jordfel utan återigen fel i förbindningen mellan säkringssidan och flatstiften på baksidan
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Menar du att du anslutit kabeln på den sidan säkringen sitter eller på baksidan/undersidan av säkringsdosan där du har utgående kablar
du måste ta loss kablarna på baksidan/ undersidan av säkringsdosan och ansluta strömmatande kabel till de utgående kablarna då borde allting eller delar av det som är avsäkrat på säkring 9 fungera då du tydligen inte har något jordfel utan återigen fel i förbindningen mellan säkringssidan och flatstiften på baksidan
Undersidan, alltså utgående.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.398
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Börjar tro på kabelbrott, så kanske skall försöka hitta kopplings punkter där kablarna förgrenas och mäta upp kablarna.
Men ingen lätt sak att hitta dessa. Så frågan är om det är lösningen att försöka dra nya kablar?
Eftersom "signal" ut till blinkers och vindrutetorkare/spolare, måste ju kablarna till enheterna ha kontakt med spakarna på ratten, och då måste man väl hitta alla dessa kopplingspunkter?
Men ju mer jag har hållit på, har nog mätt på allt snart och provat olika kombinationer, så känns det som jag är långt ifrån lösningen.
Är som sagt en gammal buss (32 år) och det är väl inte konstigt att det blir fel då.
Hade planer på att kunna köra den några år till, så det är lite synd att detta hände.
Jag kan bara hålla med Tony. När man felsöker och går bet behöver man stanna upp.
Risken är att man får tunnelseende och famlar i mörker. Då är det bättre att göra något annat ett tag. Det mår man bättre av själv och även familjen.
Jag har jobbat i många år med att analysera och optimera fastighetsautomation.
Då ingår det även en hel del felsökning. Du ska bara veta hur många gånger jag har famlat i mörker och gått bet. Men till slut brukar det lösa sig. Ibland behöver man få hjälp av någon.
En styrka är att be om hjälp precis som du kommer att få.
Misströsta inte det kommer att lösa sig.
Det är bara några dagar kvar till helgen.

/Åke. Nybliven pensionär
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Jag kan bara hålla med Tony. När man felsöker och går bet behöver man stanna upp.
Risken är att man får tunnelseende och famlar i mörker. Då är det bättre att göra något annat ett tag. Det mår man bättre av själv och även familjen.
Jag har jobbat i många år med att analysera och optimera fastighetsautomation.
Då ingår det även en hel del felsökning. Du ska bara veta hur många gånger jag har famlat i mörker och gått bet. Men till slut brukar det lösa sig. Ibland behöver man få hjälp av någon.
En styrka är att be om hjälp precis som du kommer att få.
Misströsta inte det kommer att lösa sig.
Det är bara några dagar kvar till helgen.

/Åke. Nybliven pensionär
Helt rätt det ni säger, säkert något fel som en kunnig löser. Jag är överraskad och glad Tony, vill ta sig tid att hjälpa mig.
Att det finns så snälla människor som ger sig iväg till en liten by för att hjälpa till är helt fantastiskt.
Nu tänker jag ägna mig åt annat en stund, har lite mer saker att göra.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg kom til at tænke på en sag.

Har du haft "husdyr" i bilen? Mus, mår eller lignende. De kan finde på at gnave i kabler, således at det giver strømproblemer. Da du mangler strøm frem til mange forskellige ting, så må det være et sted, hvor disse kabler følges og/eller er holdt sammen . Det kan nemt være på et svært tilgængeligt sted, så det ikke umiddelbart ses.

Eller er jeg helt ud i skoven med den tanke?
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Så blev det lördag och Tony The man whit magic fingers kom hem till mig. Vi hade en mycket trevlig dag med mycket prat och många skratt.
Efter att ha läst och kollat på kopplingsschema, blev det dags för att kika på kablar och kopplingar i bussen.
Att något inte stämde blev snabbt klart men vad? Tony hittade något som varken jag eller han sett tidigare. Uppe på stötdämparen fram,
satt en slang klammer med en jord kabel, mystiskt någon som sett det tidigare? Han hittade också en kabel med skadat hölje, som kors slöt mot
stötdämparen. Så lite bonus lagning blev det.
Han försökte hitta kabeln emellan kopplingarna vid ratten och säkringarna, men kabeln måste ha bytt färg den färgen fanns inte vid säkringarna.
Efter att ha letat lite hittade han rätt kabel men i en annan färg, som satt på en annan säkring. Jag har inte vågat flytta om kablarna så jag förstår ingenting Hur har det fungerat tidigare?
Tony löste problemet och nu fungerar allt som det skall.
Jag är mycket tacksam för att han tog sig tid att åka hem till mig och hjälpa mig. Trodde inte att sådana människor fanns, helt otroligt.
Så nu återstår att skruva tillbaka lite kåpor och plocka ihop verktyg mm, sedan en provtur med bussen.
Att förklara vad som var felet klarar jag inte, men är mycket glad att min buss kan få åka vidare ett tag till.
Tack Tony, hade inte klarat av att lösa detta själv.
 
Lösning

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Jag kom just hem. Tack för en trevlig dag, god mat och trevligt sällskap i den vackra trädgården.
Sedan att solen var med oss hela dagen var bara ytterligare ett stort plus. :)
Ja de där små klammorna, en på vardera stötdämpare som jordats i infästningen till stötdämparen i chassiet
är en gåta men som jag sa så kan det ha att göra med statisk elektricitet. Men det var en grov gissning.

Ja det saknades en färg på den som skulle ha två färger men den mätte vi upp och det var rätt kabel.
Troligen sitter det en kopplingsdosa under panelen som grenar ut till dom andra funktionerna då allt
gick i gång när den fick spänning.
Hur den hamnat på fel säkring vet jag inte men den säkringen var ju utan matningskabel. Du har inte lyckats få
de korta dubbla orangea kablarna att räcka till dosan? Eller har du inte hunnit få dit dosan medans jag åkte hem. :) :)

Huvudsaken är ju att allt fungerar och är rätt avsäkrat och det är det nu.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Jag var väldigt nöjd med dagen och har börjat plocka ihop allt.
Men den kabel som vi pratat om, räcker inte riktigt fram men ska försöka imorgon igen.
Känner mig glad att allt fungerar så vet inte om den skall kopplas in. Om jag minns rätt så började oljetryck lampa och batteri lampa lysa med den
Inkopplad. Men efter alla kablar och färger, så är jag osäker på om jag minns något rätt.
Det var en lärorik dag, och jag behöver sortera upp det hela i huvudet.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.780
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag kom just hem. Tack för en trevlig dag, god mat och trevligt sällskap i den vackra trädgården.
Sedan att solen var med oss hela dagen var bara ytterligare ett stort plus. :)
Ja de där små klammorna, en på vardera stötdämpare som jordats i infästningen till stötdämparen i chassiet
är en gåta men som jag sa så kan det ha att göra med statisk elektricitet. Men det var en grov gissning.

Ja det saknades en färg på den som skulle ha två färger men den mätte vi upp och det var rätt kabel.
Troligen sitter det en kopplingsdosa under panelen som grenar ut till dom andra funktionerna då allt
gick i gång när den fick spänning.
Hur den hamnat på fel säkring vet jag inte men den säkringen var ju utan matningskabel. Du har inte lyckats få
de korta dubbla orangea kablarna att räcka till dosan? Eller har du inte hunnit få dit dosan medans jag åkte hem. :) :)

Huvudsaken är ju att allt fungerar och är rätt avsäkrat och det är det nu.

Snyggt! :)
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.728
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Bil-el I HATE IT

Jag är en starkströmselektriker med behörighet och ha inga problem att läsa elscheman ,men bil-el nej tack
när man ska följa en kabel (t.ex en (svart med en liten vit rand) som försvinner in i en kabelhärva med 50 andra kablar . och för det mesta med din kropp som är intryckt under ratten som en märla eller i ett trångt motorutrymme och med säkringar och minusanslutningar på det mest osannolika ställena , så beundrar jag dom som har tålamod och vighet att hålla på med detta
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.603
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Uppe på stötdämparen fram,
satt en slang klammer med en jord kabel, mystiskt någon som sett det tidigare? Han hittade också en kabel med skadat hölje, som kors slöt mot
stötdämparen. Så lite bonus lagning blev det.

Hejsan, visserligen ingen slangklämma ? original, men det brukar/skall sitta en jordkabel uppe på Macphersonbenet för att att jorda det rejält och inte genom div. gummibussningar, jorden skall vidare även genom hjullager m.m. till skivan. Detta för att säkra att slitagevarnaren i bromsklossarna skall få bra jord när den får kontakt och tänder bromsvarningslampan, oftast samma varningslampa som låg nivå i bromsvätskeburken.

M.v.h. JANKRO.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Hejsan, visserligen ingen slangklämma ? original, men det brukar/skall sitta en jordkabel uppe på Macphersonbenet för att att jorda det rejält och inte genom div. gummibussningar, jorden skall vidare även genom hjullager m.m. till skivan. Detta för att säkra att slitagevarnaren i bromsklossarna skall få bra jord när den får kontakt och tänder bromsvarningslampan, oftast samma varningslampa som låg nivå i bromsvätskeburken.

M.v.h. JANKRO.
Hmm. Trodde att "kolven" inte var helt av metall utan hade en tätning av typ nylon.
Sitter det slitagevarnare på en 90:a? Jag hade det då inte på min men den kan ju ha tagits bort för många år sedan. :)
Det såg ut som ett hemma pul och gjorde ingen nytta eftersom jordledningen var av och klamman
låg löst på kolvstången. Den vänstra satt fast så den lät vi sitta kvar.
Jag har aldrig sett denna koppling på en vanlig bil heller.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.603
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hmm. Trodde att "kolven" inte var helt av metall utan hade en tätning av typ nylon.
Sitter det slitagevarnare på en 90:a? Jag hade det då inte på min men den kan ju ha tagits bort för många år sedan. :)
Det såg ut som ett hemma pul och gjorde ingen nytta eftersom jordledningen var av och klamman
låg löst på kolvstången. Den vänstra satt fast så den lät vi sitta kvar.
Jag har aldrig sett denna koppling på en vanlig bil heller.
Ja tidigare än 90 t.o.m.
En slangklämma på kolvstången är nog dock inte det rätta.... kommer inte ihåg men kabeln sitter med en ringkabelsko eller dyligt i en av de fyra fästskruvarna med en taggbricka för bra kontakt original har jag för mig, om det nu finns metall hela vägen ner. Jag har också för mig att ringkabelskon gick sönder av taggbrickan när man vred loss muttern, därav kanske ersatt med en slangklämma på fel ställe, men är nog för övrigt inget att bry sig om. Kanske beroende på att något inte funkade som det var tänkt av konstruktören. Jag tror det stog något om "jord för breaks" någonstans.
Det brukar ju märkas ändå när beläggen är slut :p.
PICT0136.JPG :msn_tongue:

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen