• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret i Skandinavien

v031993

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
29069
Medlemskap
2024
Tack! Från Trollhättan kör vi förbi rätt ofta men vi har aldrig stannat där.
Jag får gräva i mina bilder för något intressant.
//Jeff
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.627
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Rätt land men inte mer.

Det kan förefalla en smula egendomligt att den gamla kyrkan på orten är yngre än den nya kyrkan men det finns en förklaring till detta. Bilden visar interiören från den nya kyrkan.

//Jan


2015-06-28--122350.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Noe sier meg at dette er langt nord i Sverige i et sted med marknad i vinterkulden - blir ikke mange å velge på. Det norske alternativer Røros er det ikke, kirken er ikke stor nok :D - selv om det er lengre sør.
 

Ironhawk

HBK Medlem
Inlägg
423
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17920
Medlemskap
2024
Jokkmokk. Den gamla kyrkan brann ner och byggdes upp på nytt. Därför är den gamla kyrkan nyare än den nya. Och Jokkmokks marknad är första helgen i februari.

//Peter
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.627
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Jokkmokk. Den gamla kyrkan brann ner och byggdes upp på nytt. Därför är den gamla kyrkan nyare än den nya. Och Jokkmokks marknad är första helgen i februari.

//Peter
Helt rätt Peter. Och jag slapp att förklara det här med kyrkorna också.
Din tur att leda oss vidare. Men inte mer än två timmar hemifrån.
//Jan
 

Ironhawk

HBK Medlem
Inlägg
423
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17920
Medlemskap
2024
Det är tur att man i cyberrymden kan färdas med ljusets hastighet. Man hinner ju en bra bit ut i rymden på 2 timmar, eller hur. :)
Var hamnade vi då?

ps-2020-05-15-1.jpg
//Peter
 

Ironhawk

HBK Medlem
Inlägg
423
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17920
Medlemskap
2024
Det där var ju inte så lätt, så här kommer en ledtråd: Föremålet på bilden är en del i en installation, som är den största av sitt slag i världen.

//Peter
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Installationen är Sweden Solar System. I Söderhamn finns Neptunus och den du
fotat heter Uranus och står i Lövstabruk.
// Janne
 

Ironhawk

HBK Medlem
Inlägg
423
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17920
Medlemskap
2024
Ja visst är det Uranus i lilla Lövstabruk i norra Uppland. Installationen är världen största skalenliga modell av solsystemet, där Solen representeras av Globen. Avståndet till Uranus är ca 2,5 ljustimmar, så jag klarade mig nästan inom 2 timmar, som Jan K uppmanade mig till när han lämnade över bollen till mig, under förutsättning att jag reste med ljusets hastighet. :)

Jannemickel fortsätter vår färd genom Universum, eller iallafall inom Skandinavien.

1568462234728.jpg
//Peter
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Då fortsätter vi, fortfarande inom 2-timmarsgränsen (från Lövstabruk och även hemifrån) och absolut nödvändigt. :)
Men vart då ?
// Janne P20200503_132028A.jpg
 
Toppen