• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Olagligt med C däck?

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.858
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Var kan man utläsa "belastningsreserv" på ett däck?
Har aldrig hört talas om detta tidigare :eek:
Det har du visst det. Det här diskuterades i trådar redan för 8 - 10 år sedan här på HBK. Trådar som du också kommenterat. Oavsett, är belastningsreserv precis vad det låter, en större marginal för däcket, om du kontinuerligt ligger nära eller på ditt belastningsindex. Husbilar går ofta längre sträckor på sitt belastningsindex och därför identifierades procentuellt betydligt fler däckshaverier på husbilar, jämfört med andra fordon på samma chassi. CP-däcket togs fram efter ett samarbete mellan däckstillverkare och husbilstillverkare. CP-däcket ger oss helt enkelt större säkerhetsmarginaler och för mig, bättre komfort! Det är ett bättre däck vid längre resor med full last, men också vid längre stillastående.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det har du visst det. Det här diskuterades i trådar redan för 8 - 10 år sedan här på HBK. Trådar som du också kommenterat. Oavsett, är belastningsreserv precis vad det låter, en större marginal för däcket, om du kontinuerligt ligger nära eller på ditt belastningsindex. Husbilar går ofta längre sträckor på sitt belastningsindex och därför identifierades procentuellt betydligt fler däckshaverier på husbilar, jämfört med andra fordon på samma chassi. CP-däcket togs fram efter ett samarbete mellan däckstillverkare och husbilstillverkare. CP-däcket ger oss helt enkelt större säkerhetsmarginaler och för mig, bättre komfort! Det är ett bättre däck vid längre resor med full last, men också vid längre stillastående.
Ja då missförstod jag dej.
Personligen har jag alltid tagit i på lastindex på mina C-däck för att ha rejäl marginal på husbilen, har säkert skrivit det i flera trådar.
Mina max. axelvikter är 2100kg och 4190kg bak
Jag kör med LI 121/120 = 1450/1400kg,
Vilket ger mej en "belastningsreserv"
På framaxeln 700kg
På bakaxeln 1610kg.

Däremot förstår jag inte ifall CP med samma LI har större reserv, detta var mitt ursprungliga frågetecken. ;)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.858
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Ja då missförstod jag dej.
Personligen har jag alltid tagit i på lastindex på mina C-däck för att ha rejäl marginal på husbilen, har säkert skrivit det i flera trådar.
Mina max. axelvikter är 2100kg och 4190kg bak
Jag kör med LI 121/120 = 1450/1400kg,
Vilket ger mej en "belastningsreserv"
På framaxeln 700kg
På bakaxeln 1610kg.

Däremot förstår jag inte ifall CP med samma LI har större reserv, detta var mitt ursprungliga frågetecken. ;)
Jo. CP med motsvarande belastningsindex, LI, har skapats för att ha en större belastningsreserv för husbilar, jämfört med motsvarande C-däck, av anledningar jag skrev ovan. Belastningsreserven är dock inte angiven, men skapar en extra säkerhet för just husbilar.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Så här skriver Michelin om CP däck.
Jag antar att Michelins åsikt i frågan väger mycket tungt.
Men att hålla i minnet, Michelin har något att sälja. Är dom opartiska, naturligtvis inte!

Varför rekommenderas CP-däck för tunga husbilar?
När Michelin går ut med någon information så stämmer det, så har det alltid varit! Men som sagt så handlar det även om marknadsföring. En högbyggd HB med långt överhäng kränger en hel del och dom krafterna ska ett Cp däck klara av lite bättre, så har man den typen av bil och vill köra med både ”hängslen och livrem” så är Cp däck bättre. Men sen undrar man varför tex så många plåtisar har Cp däck eller en HB med C däck så går man bara på aktuellt axeltryck, där skulle det passa utmärkt att öka lufttrycket bak för dom onda krafterna som en HB kan ha!
Det är ingen tvekan att dom två stora Michelin och Conti gör mycket bra Cp däck men det finns ju C däck som alternativ för dom som vill ha det. Sen har säkert många upptäckt att det börjar bli svårt att hitta Cp sommardäck, det är ju åretruntdäck som gäller nu men det är en annan fråga!
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Så här skriver Michelin om CP däck.
Jag antar att Michelins åsikt i frågan väger mycket tungt.
Men att hålla i minnet, Michelin har något att sälja. Är dom opartiska, naturligtvis inte!

Varför rekommenderas CP-däck för tunga husbilar?
Just den här rekommendationen från Michelin för vinterförvaring ,är det många som följer?

  • Det är också bäst att skydda husbilsdäck från kontakt med kalla och fuktiga golv genom att ställa fordonet på pallbockar eller stödben.
 
Toppen