• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Olagligt med C däck?

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har väldigt svårt att tro CP däck skulle vara tåligare än exempelvis Hakkapellitta med Aramidsidor, men jag är ingen expert
Aramidfiber är en ganska vanlig förstärkningsfiber, den kan säkert finnas i andra däck också, det är bara att dom inte använder den som
försäljningsargument. Används f.ö. under andra namn, t.ex. Kevlar.
 
Senast ändrad:

Tiaztok

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Enköping
Ja jag skrev exempelvis eftersom jag inte tror medelhusbilen kör på fler trottoarkanter än en budbil i Stockholm med vanliga C-däck. Men husbilar utsätter tydligen däck för någon magisk belastning som gör att CP-däck behövs.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja jag skrev exempelvis eftersom jag inte tror medelhusbilen kör på fler trottoarkanter än en budbil i Stockholm med vanliga C-däck. Men husbilar utsätter tydligen däck för någon magisk belastning som gör att CP-däck behövs.

Men är det verkligen någon som har påstått att den förstärkta stommen i CP-däck finns för att däcket skall hålla bättre vid körning över trottoarkanter? Jag har aldrig sett den informationen från någon trovärdig källa?
Du tittar i din instruktionsbok vilket tryck du ska ha precis som på din bil. Det ska framgå dimension och däcktyp samt tryck vi olika axellaster. Annars begär du ut tabell från däcktillverkaren. Men rent allmänt för axelvikt runt 2000kg är det 4-4,5 för C-däck och 5,5 för CP. Jag har högre lastindex på mina C-däck än CP och C-däcket är betydligt hårdare vid samma tryck i morsats vad till vissa hävdar här.

Det vore intressant att veta källan till att C-däcken är hårdare än CP-Däcken vid samma tryck?
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
... Men husbilar utsätter tydligen däck för någon magisk belastning som gör att CP-däck behövs.
Husbilar utsätts definitivt för mer belastning än vad en budbil gör. En husbil går i princip alltid i närheten av sin totalvikt, det gör definitivt inte en budbil. CP däcken tål högre däckstryck, mer belastning och blir mindre känsliga för värme vid denna belastning över tid, även vid jämförande lastindex. En annan viktig faktor är att husbilen står stilla betydligt oftare och under betydligt längre tid än budbilen. Det klarar också CP däcken betydligt bättre. CP däcken har tagits fram i samarbete mellan de båda branscherna.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Husbilar utsätts definitivt för mer belastning än vad en budbil gör. En husbil går i princip alltid i närheten av sin totalvikt, det gör definitivt inte en budbil. CP däcken tål högre däckstryck, mer belastning och blir mindre känsliga för värme vid denna belastning över tid, även vid jämförande lastindex. En annan viktig faktor är att husbilen står stilla betydligt oftare och under betydligt längre tid än budbilen. Det klarar också CP däcken betydligt bättre. CP däcken har tagits fram i samarbete mellan de båda branscherna.
Du skriver, CP tål högre däckstryck, men varför skulle någon vilja ha högre däcktryck?
Ifall ett däck klarar en viss belastning med ett lägre tryck så är ju det en fördel, framför allt i en husbil, så tänker jag.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Du skriver, CP tål högre däckstryck, men varför skulle någon vilja ha högre däcktryck?
Ifall ett däck klarar en viss belastning med ett lägre tryck så är ju det en fördel, framför allt i en husbil, så tänker jag.

På många husbilar har du ett långt överhäng med ett garage längst bak, när du lastar sådana bilar hårt får du väldigt hög bakaxelbelastning,
men också stora pendelkrafter sidledes, då kan det behövas ett högt lufttryck för att stabilisera bilen.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Du skriver, CP tål högre däckstryck, men varför skulle någon vilja ha högre däcktryck?
Ifall ett däck klarar en viss belastning med ett lägre tryck så är ju det en fördel, framför allt i en husbil, så tänker jag.
Fast då för du, även vid jämförande lastindex, en högre belastning på däckmaterialet och en högre värmeutveckling. Jag har laborerat mycket med däckstryck i CP däck och tidigare också i C-däck. Upplever att CP däcken går lika mjukt, vid betydligt högre tryck, än C-däcken. Det är också en stor skillnad när bilen står stilla över tid. C-däcken blir ovala betydligt tidigare, säkert mycket beroende på material, men också det lägre trycket.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ok, dock inget jag själv upplevt med C-däck, däremot på mina "sommar-personbilar" efter 6 månaders stillestånd så tar det ett par mil innan de är tillbaks i sin ursprungliga rundhet.
Jag kanske haft tur med mina C-däck ;)
 

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Ifall någon inte har koll på lagkrav angående ingen/ C / CP märkning så länkar jag till transportstyrelsens text.
Det den säger, är att belastningsindex inte får understiga det som står angivet i reg-beviset, inget annat!

 

Tiaztok

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Enköping
Men är det verkligen någon som har påstått att den förstärkta stommen i CP-däck finns för att däcket skall hålla bättre vid körning över trottoarkanter? Jag har aldrig sett den informationen från någon trovärdig källa?


Det vore intressant att veta källan till att C-däcken är hårdare än CP-Däcken vid samma tryck?

För att nordiska vinterdäck har en mjukare gummiblandning än sommar/året runtdäck.
Googla.

Husbilar utsätts definitivt för mer belastning än vad en budbil gör. En husbil går i princip alltid i närheten av sin totalvikt, det gör definitivt inte en budbil. CP däcken tål högre däckstryck, mer belastning och blir mindre känsliga för värme vid denna belastning över tid, även vid jämförande lastindex. En annan viktig faktor är att husbilen står stilla betydligt oftare och under betydligt längre tid än budbilen. Det klarar också CP däcken betydligt bättre. CP däcken har tagits fram i samarbete mellan de båda branscherna.

Det beror på att du köpt en bil med otillräcklig lastvikt och det kan du knappast klandra däcken för. En husbil ska pallas vid längre stillestånd och speciellt om den är utrustad med luftfjädring. CP-däck verkar mer som en bluff och dessutom finns det inget bra vinterdäcksalternativ vad jag hittat. För övrigt tål inte CP-däcken högre tryck generellt, beror på belastningsindex. Mina CP tål tex. 5,5bar och C 5,75 vilket gör att jag dessutom kan köra med lägre lufttryck eftersom belastningsindex är högre för C-däcket.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
För att nordiska vinterdäck har en mjukare gummiblandning än sommar/året runtdäck.
Googla.



Det beror på att du köpt en bil med otillräcklig lastvikt och det kan du knappast klandra däcken för. En husbil ska pallas vid längre stillestånd och speciellt om den är utrustad med luftfjädring. CP-däck verkar mer som en bluff och dessutom finns det inget bra vinterdäcksalternativ vad jag hittat. För övrigt tål inte CP-däcken högre tryck generellt, beror på belastningsindex. Mina CP tål tex. 5,5bar och C 5,75 vilket gör att jag dessutom kan köra med lägre lufttryck eftersom belastningsindex är högre för C-däcket.

Jag förstår inte hur vinterdäcken kom in i diskussionen? Hårdhet C-däck kontra CP-däck?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det beror på att du köpt en bil med otillräcklig lastvikt och det kan du knappast klandra däcken för. En husbil ska pallas vid längre stillestånd och speciellt om den är utrustad med luftfjädring. CP-däck verkar mer som en bluff och dessutom finns det inget bra vinterdäcksalternativ vad jag hittat. För övrigt tål inte CP-däcken högre tryck generellt, beror på belastningsindex. Mina CP tål tex. 5,5bar och C 5,75 vilket gör att jag dessutom kan köra med lägre lufttryck eftersom belastningsindex är högre för C-däcket.
Jag klandrar inga däck. Jag säger bara att CP däcken är ett betydligt bättre alternativ till husbilen än C-däcken. Jag gillar att köra light, dvs 3,5 ton. Det förenklar tillvaron kraftigt i Europa och tvingar mig att lasta vettigt. Jag menar att husbilar som utnyttjar sin totalvikt, belastar däcken betydligt mer än en budbil på samma chassi. Sen har jag aldrig pallat upp en husbil under 30 år. Det behövs inte med CP däck! ;)
 

Tiaztok

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Enköping
Jag förstår inte hur vinterdäcken kom in i diskussionen? Hårdhet C-däck kontra CP-däck?
Ja, ursäkta. Menade naturligtvis nordiska C-vinterdäck och CP året runt-däck som på något vis också är godkända vinterdäck.
Jag klandrar inga däck. Jag säger bara att CP däcken är ett betydligt bättre alternativ till husbilen än C-däcken. Jag gillar att köra light, dvs 3,5 ton. Det förenklar tillvaron kraftigt i Europa och tvingar mig att lasta vettigt. Jag menar att husbilar som utnyttjar sin totalvikt, belastar däcken betydligt mer än en budbil på samma chassi. Sen har jag aldrig pallat upp en husbil under 30 år. Det behövs inte med CP däck! ;)
Ja men allt det här är något som hänt någon enstaka person någon gång. Är väl ytterst ovanligt att däcken blir felformade efter sex månaders parkering. Som att alla CP-däck exploderar på broar för att det hänt en gång. Men kör du på marginalen eller överlast är risken såklart högre.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Ja men allt det här är något som hänt någon enstaka person någon gång. Är väl ytterst ovanligt att däcken blir felformade efter sex månaders parkering. Som att alla CP-däck exploderar på broar för att det hänt en gång. Men kör du på marginalen eller överlast är risken såklart högre.
Sorry Tiaztok. Här tappar vi varandra. För mig är du helt enkelt inte seriös!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja, ursäkta. Menade naturligtvis nordiska C-vinterdäck och CP året runt-däck som på något vis också är godkända vinterdäck.

Ja men allt det här är något som hänt någon enstaka person någon gång. Är väl ytterst ovanligt att däcken blir felformade efter sex månaders parkering. Som att alla CP-däck exploderar på broar för att det hänt en gång. Men kör du på marginalen eller överlast är risken såklart högre.
Men hur kan du jämföra ett nordiskt vinterdäck och ett CP-däck som ju inte alls är något vinterdäck möjligen annat än i huvudet på någon förvirrad tjänsteman någonstans. CP-däcken med snöflinga skulle jag möjligen kalla ett regndäck, för det är väl det närmaste vinterväglag de är tänkta för.
Vinter i mellaneuropa är väl någonstans plus 10grader i genomsnitt. Snö och is är mycket sällsynt, och i de länder där det finns är snökedjor föreskrivna.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Du skriver, CP tål högre däckstryck, men varför skulle någon vilja ha högre däcktryck?
Ifall ett däck klarar en viss belastning med ett lägre tryck så är ju det en fördel, framför allt i en husbil, så tänker jag.
Anledningen att CP-däcken togs fram var erfarenheter på kontinenten och främst Tyskland där husbilar var överrepresenterade i statistiken på däckexplosioner.
Sedan är det upp till var och en att använda däck med högre säkerhetsmarginal
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Anledningen att CP-däcken togs fram var erfarenheter på kontinenten och främst Tyskland där husbilar var överrepresenterade i statistiken på däckexplosioner.
Sedan är det upp till var och en att använda däck med högre säkerhetsmarginal
De ger helt enkelt en betydligt större belastningsreserv, jämfört med motsvarande index på ex C-däck.
 
Toppen