• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Olagligt med C däck?

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Olagligt med C däck?

Goodyear nya däck Efficient Grip Cargo

The new Light Truck tire that can become your reliable partner – it takes you 10,000km further, saves fuel and delivers shorter braking distances on wet roads.
  • Improved mileage, allowing you to drive further
  • Increased fuel efficiency, saving you costs
  • Better braking on wet roads, making your journey safer
  • Why choose this tyre

    Improved mileage, allowing you to drive further

    New compound technology that increases wear resistance, mileage and improves wet braking for enhanced safety.
    Better braking on wet roads, making your journey safer

    Larger contact patch combined with thin radial grooves result in better wet grip and lower noise.
    Increased fuel efficiency, saving you costs

    Cooler cushion layer together with optimized construction, provide less heat generation and lower rolling resistance.
 

Bilagor

  • däck.pdf
    467,7 KB · Visningar: 69

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Sv: Re: Olagligt med C däck?

När frågan ändå är fri, Jankro och alla andra kloka HK-are. Vad har jag för däck, bör jag byta. De är inte slitna alls men har beteckningen: Continental, Vanco 2, 235/R16 C, 69PSI frågande:confused:: annar
Fattas par siffror, men jag antar att du har 235/65 R16 C med ett LI på 115/113
Så lite beroende på hur tung din HB är. Har du ovanstående däck så klarar varje däck 1215 kg
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Olagligt med C däck?

Hejsan, ja som ZZigge skriver så fattas det lite siffror, bl.a. höjden på däcket, men som troligen är 65 (65% av bredden).
Jag kollade lite i listor och 115/113 som ZZigge skriver finns och tål alltså 1215kg/däck .
Jag hittade också 118/116 som tål 1320kg/däck, och 121/119 som tål 1450kg/däck.

Det finns också rätt närstående namn på de här däcken, men just "VANCO 2" som benämning finns också med dessa olika lastindex.

Något lägre värde på Vanco har jag inte hittat men kolla rejält om du kan se siffror med det utseendet tillsammans med däckstorleken. Har du en bil som inte väger mer än ca. 2400kg på någon av axlarna så duger det lägsta värdet 115 även om marginalen då inte är så stor.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Har du bilen på din bild så har du säkert marginal.
 
Senast ändrad:

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Ja, det är bilen på bilden, den är under 3,5 ton. Skall kolla övriga siffror. Tack för hjälpen. Imponerad över all kunskap som finns samlad. annar
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Sv: Olagligt med C däck?

På vårt reg.bevis står det så här: Däckdimension bak 215/75R16C/CP 116Q
 

Bilagor

  • IMG_20170712_075233.jpg
    IMG_20170712_075233.jpg
    1,5 MB · Visningar: 33

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Olagligt med C däck?

Hejsan, det är lite svårt att veta din marginal, men de här värdena borde vara minimivärden vid köp och montering av nya däck även om lite lägre värden troligen skulle räcka till.
Värdena står i alla fall för...

"215/75R16"

215m.m. breda - höjden på däcket från fälg till slitbana är 75% av bredden, (ca.161m.m.) och fälgdim. är 16tum.
Om man mäter måtten på bredden, höjd m.m. så märker man att det är inga exakta mått utan kan skilja en del från märkningen.

Dubbelmärkningen C/CP måste betyda att du själv kan välja om du vill ha "vanliga" lättlastbilsdäck - C, eller om du vill ha förstärkta campingdäck som bl.a. tål längre tids uppställning - CP.

116 är belastningsindexet och betyder att varje däck skall kunna bära 1250kg.
116 är lite udda märkning tror jag, 115 är en mycket vanligare siffra på däck och står alltså för 1215kg per däck och borde nog duga om du inte får tag på 116, och inte vill kliva ännu längre upp i lastindex.

Till slut, Q står som hastighetsindex och betyder att däcket är godkänt för hastigheter upp till 160km/tim.

M.v.h. JANKRO.
 

Jan Hansson

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
35314
Medlemskap
2024
Jag har en Kabe 750 totalvikt 4250 kg och har Cp året om däck och det står Cp däck i reg beviset men cp däck finns ej som rena vinterdäck så jag ringde upp transport styrelsen och frågade handläggaren kunde ej svara på om det var lagligt att montera c däck så hon tog frågan vidare och dokument ansvarig ringde upp mig och sa att om jag montera c däck på bilen så var jag tvungen att göra en ny reg besiktning, bilprovningen var väldigt svårt förstå detta om bärigheten var rätt eller bättre så var det inget problem med c däck med tanke på att det bara finns två tillverkare av cp däck och att året runt däck är europeisk friktions däck och inget nordiskt vinter däck
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Smiter in med en fråga. Min husbil har tjänstevikt 3650:- Vad är lämpligt last index till denna med C-däck
 

Bilagor

  • 2023-09-14 09.22.46.jpg
    2023-09-14 09.22.46.jpg
    2,6 MB · Visningar: 35

Tiaztok

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Enköping
Du tittar i din instruktionsbok vilket tryck du ska ha precis som på din bil. Det ska framgå dimension och däcktyp samt tryck vi olika axellaster. Annars begär du ut tabell från däcktillverkaren. Men rent allmänt för axelvikt runt 2000kg är det 4-4,5 för C-däck och 5,5 för CP. Jag har högre lastindex på mina C-däck än CP och C-däcket är betydligt hårdare vid samma tryck i morsats vad till vissa hävdar här.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jag har en Kabe 750 totalvikt 4250 kg och har Cp året om däck och det står Cp däck i reg beviset men cp däck finns ej som rena vinterdäck så jag ringde upp transport styrelsen och frågade handläggaren kunde ej svara på om det var lagligt att montera c däck så hon tog frågan vidare och dokument ansvarig ringde upp mig och sa att om jag montera c däck på bilen så var jag tvungen att göra en ny reg besiktning, bilprovningen var väldigt svårt förstå detta om bärigheten var rätt eller bättre så var det inget problem med c däck med tanke på att det bara finns två tillverkare av cp däck och att året runt däck är europeisk friktions däck och inget nordiskt vinter däck
Det som står i registreringsbeviset tycks vara vad tillveraren/importören uppgivit, och en del har valt att uppge CP medan andra inte har gjort det. Jag har jämfört uppgifterna för några olika plåtisar med samma storlek och vikt och en del hade CP angivet, andra inte. Med den tolkning Transportstyrelsen meddelat dig ställs alltså olika krav på (ur däckbelastningssynpunkt) identiska bilar, bara utifrån hur tillverkaren/importören valt att skriva! Det är illa.
 
Senast ändrad:

STBEREVA

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
5481
Medlemskap
2024
När frågan ändå är fri, Jankro och alla andra kloka HK-are. Vad har jag för däck, bör jag byta. De är inte slitna alls men har beteckningen: Continental, Vanco 2, 235/R16 C, 69PSI frågande:confused:: annar
När frågan ändå är fri, Jankro och alla andra kloka HK-are. Vad har jag för däck, bör jag byta. De är inte slitna alls men har beteckningen: Continental, Vanco 2, 235/R16 C, 69PSI frågande:confused:: annar
C-däck är till för skåpbilar och husvagnar, små transportbilar, och klarar av att hantera en högre belastning. C står för ”commercial” och deras stela hölje gör att däcket är mycket mer robust. Detta är nödvändigt då två däck på en husvagn ska klara av samma tyngd som fyra däck på en bil till exempel.
 

STBEREVA

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
5481
Medlemskap
2024
C-däck är till för skåpbilar och husvagnar, små transportbilar, och klarar av att hantera en högre belastning. C står för ”commercial” och deras stela hölje gör att däcket är mycket mer robust. Detta är nödvändigt då två däck på en husvagn ska klara av samma tyngd som fyra däck på en bil till exempel.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Vår 5t husbil på Mercedes har Conti c-däck i original. Rekommenderat lufttryck fram 4.4bar och bak 4.1bar.
Vinterdäcken är Nokian Hakka R8 typ c
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Vad är skillnaden mellan C- och CP-däck? Är skillnaden mer än att CP är lite tåligare mot trotoarkanter med sina hårdare kanter och kanske något stabilare vid långtidsparkering?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har aldrig hört att alla CP-däck skulle ha förstärkta sidor, däremot finns det både C och CP med extra förstärkta sidor kallas ibland för XL.
Däremot ska CP klara långa stillestånd bättre än C-däck, dock inget jag kan bekräfta.
 
Senast ändrad:
Toppen