Bäckis1843
HBK Medlem
Och nu är sommaren defenitivt till ända för denna gång :-(
Och om vi kört elbil?
Både ja och nej.
Eftersom jag har så knasigt avtal för förmånsbilens bränsle så får jag inte betalt för elen när jag kör i tjänsten.
Detta gör det helt förkastligt att köra på el när man jobbar.
I år gjordes då ett litet experiment....
Jag tog ledigt hela juli.
Laddade hybriden full varje dag och körde den så mycket som möjligt på el.
Under juli gick bilen 188mil och hade fortfarande 3/4 tank kvar när vi klev in i augusti.
Så med rätt teknik och optimala körsträckor så kan man åka billigt även i en laddhybrid.
Golfen då?
Jo den har "puttrat" på.
Förbrukningen snittar ca 1,35kWh/mil vilket känns helt ok.
Man kör helt enkelt lugnare när man vet att man inte kommer mer än 15mil innan man måste "tanka".
Är uppe i 1200mil sedan december vilket känns positivt.
Från att tidigare funderat två gånger om man behöver ta ut bilen på en resa så funderar man inte längre, "dä ä bar å åk".
Har börjat kolla på ny förmånsbil också (snart dags att beställa en ny) och det börjar finnas väldigt mycket att välja på.
Dock har jag ett kriterium som gör att hälften av bilarna försvinner direkt.
Måste ha dragkrok och den bör klara minst 1400kg....
Och om vi kört elbil?
Både ja och nej.
Eftersom jag har så knasigt avtal för förmånsbilens bränsle så får jag inte betalt för elen när jag kör i tjänsten.
Detta gör det helt förkastligt att köra på el när man jobbar.
I år gjordes då ett litet experiment....
Jag tog ledigt hela juli.
Laddade hybriden full varje dag och körde den så mycket som möjligt på el.
Under juli gick bilen 188mil och hade fortfarande 3/4 tank kvar när vi klev in i augusti.
Så med rätt teknik och optimala körsträckor så kan man åka billigt även i en laddhybrid.
Golfen då?
Jo den har "puttrat" på.
Förbrukningen snittar ca 1,35kWh/mil vilket känns helt ok.
Man kör helt enkelt lugnare när man vet att man inte kommer mer än 15mil innan man måste "tanka".
Är uppe i 1200mil sedan december vilket känns positivt.
Från att tidigare funderat två gånger om man behöver ta ut bilen på en resa så funderar man inte längre, "dä ä bar å åk".
Har börjat kolla på ny förmånsbil också (snart dags att beställa en ny) och det börjar finnas väldigt mycket att välja på.
Dock har jag ett kriterium som gör att hälften av bilarna försvinner direkt.
Måste ha dragkrok och den bör klara minst 1400kg....