• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu går skam på torra land...

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.489
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
På vår Audi Q4 så lägger man i N neutral så kan man motionera bromsarna. Gör det innan jag kommer hem och det regnar. Skivorna ser helt okey ut efter snart två år och knappt 4000mil. Bak har de haft vett att montera trumbromsar så de är förhoppningsvis underhållsfria.
Jag kopplade upp datorn mot bilen och då finns det en funktion typ "automatisk torkning av bromsar" som var urbockad så jag bockade i den.
Skulle tro att den funktionen på något vis ibland lägger an bromsarna automatiskt.
Ska kolla om det på något vis påverkar förbrukningen om detta är anledningen till att den inte var aktiverad.

Att göra det manuellt lär nog frun glömma bort.
Själv brukar jag glömma bort nyckeln i tändningslåset (är van att bara behöva ha nyckeln i fickan)....
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.489
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det går ofta att ställa den funktionen, men jag kan ärligt säga att jag trodde att det skulle vara ett problem exempelvis på Morsans lätta bakhjulsdrivna BMW i3 men elektroniken sköter det så snabbt och steglöst så även i halt väglag så är det inget du ens märker av på den, inte heller min bakhjulsdrivna Tesla visar några sådana tendenser.

//Peter
Hur är din bakhjulsdrivna Tesla på vinterväg?
Jag har de senaste fyra tjänstebilarna haft fyrhjulsdrift så man är lite bortskämd med att ligga själv i 110 i ytterfilen vid snömodd :cool:
Men det minskar ju räckvidden rätt mycket på elbilarna så man måste kanske tänka om...
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
407
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2025
Hur är din bakhjulsdrivna Tesla på vinterväg?
Jag har de senaste fyra tjänstebilarna haft fyrhjulsdrift så man är lite bortskämd med att ligga själv i 110 i ytterfilen vid snömodd :cool:
Men det minskar ju räckvidden rätt mycket på elbilarna så man måste kanske tänka om...
Jag har inte så mycket i väg av moderna 4wd bilar att jämföra med, och jag hämtade bilen 6/3 men det har varit ordentligt med snö vid något tillfälle i alla fall och trots 255 breda friktionsdäck så tycker jag att den tar sig fram bra, kanske att viktfördelningen bidrar till det jämfört med en klassisk RWD bil. Både regenereringen och antisladden fungerar väldigt raffinerat och man kan ställa den i "slip-start" läge om man vill att bakhjulen ska kunna slira något vid behov.

Det mest markanta med chassiet är nog dock att den är relativt stramt avvägd, vissa tycker nog att det är stötigt men personligen så gillar jag det.

Jag har även dragit en hel del släp, ett litet kåpsläp ger en förbrukning på ca 2,2-2,4kWh/mil och ett stort kapellsläp ca 3,5kWh/mil


//Peter
 

L-G Hellsten

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
35348
Medlemskap
2025
Hej. Fyrhjulsdrift o tung bil är kanske bra men ej om man behöver stanna snabbt då är det mycket skrot som skjuter på.
Vad tycker ni andra på forumet är elbilsdiskution ett ämne för husbilsforum ? /
L-G
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.489
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Hej. Fyrhjulsdrift o tung bil är kanske bra men ej om man behöver stanna snabbt då är det mycket skrot som skjuter på.
Vad tycker ni andra på forumet är elbilsdiskution ett ämne för husbilsforum ? /
L-G
Man kan själv välja vad man vill läsa och framförallt kommentera....

Det finns många trådar som inte har ett dugg med husbilar att göra på forumet.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.489
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Ännu ett elbils år till ända (eller typ tre månader sedan).
Golfen snurrar på helt utan mankemang.
En riktig sparbössa men som nu fått konkurrens i vagnparken.

Bytte jobb vid nyår och "var tvungen" att beställa en ny bil.
Inget lätt val när man är född med blyfot och lämnar ifrån sig en XC60 T8...

Valet stod denna gång mellan Tesla 3, Tesla Y och BMW iX1.
Nya företaget har elbilspolicy (vilket kanske är bra för miljön om man åker mycket).
Men ville man ha fyrhjulsdrift fanns det "bara" BMW som val så det fick bli en sådan.

Nu blev det extra spännande att se hur en äldre elbil står står sig mot en ny.
Och jag måste säga att i vissa avseenden är golfen bättre.
Den är betydligt snålare (är iof något mindre), tystare (inget rymdskeppsljud när man åker sakta), bättre väghållning (golfen ligger som ett strykjärn på vägen) och kanske på någon mer punkt.
BMW:n är hyfsat tyst, går satan i gatan 0-70 (har snart inga dubb kvar i däcken), hyfsat snål för att vara en suv som inte är byggd på elbilsplattform,
Bra innerutymmen (bagaget ungefär som xc60:in).

Dock trodde jag att jag skulle få stora problem med räckvidden.
Jag åker långt, upp mot och ibland över 500mil i månaden.
Bilen ska gå strax över 45mil med vinden i ryggen och solen i nacken.
I verkligheten går den runt 35 (med dubbdäck och nollgradigt) vilket, när jag läste biltester, kändes orimligt kort.
Nu har jag iof åkt mycket golf som vid samma förhållanden går 10-12mil så jag vet ju hur man får planera sin körning.
Men tji fick jag....

Jag klarar mig alldeles utmärkt på de 35 milen.
Eftersom bilen alltid är inkopplad när jag är hemma är batteriet alltid fullt på morgonen, nästan...
Utom häromdagen då frun laddade sin bil och sedan glömde flytta över kabeln.
Men med lättad gasfot klarades ändå dagens 18mil med 2% kvar när jag kom hem (var lite skitnödig mot slutet).

Nu har jag haft bilen en månad och kört 400mil.
Under dessa dagar har jag behövt snabbladda bilen..........ingen gång.

Förra året hade jag ett genomsnittligt elpris på 78öre/kWh inkl årsavgiften.
Bilen drar runt 2kWh per mil med min körstil så det blir billiga mil....

Sedan alla elbilsexperter som påtalat att jag behöver höja mätarsäkringen hemma när man har elbil....
Nu har jag två elbilar, en el-moppebil, direktverkande elvärme och varmvattenberedare på el men klarar mig alldeles utmärkt på 3x16A.....
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
824
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Elpriset ja men elöverföringen kostar sen moms och skatt på skatt. skulle vara intressant att se den verkliga kostnaden för en fulladdning som tydligen klarar 35mil i verkligheten. tydligen klarar inte 16 A 2 bilar.
Elbilspolicy kostar ju ganska mycket extra vem betalar det staten kommunen eller skattebetalarna ändå i form av subventioner. Sen får väl skattebetalarna punga ut med extra pengar för att skrota ett miljöfarligt batteri.
Hur kan en miljöbil vara miljöfarlig på samma gång det är ologiskt och naturligtvis inte sant.
400mil på en månad det blir ju minst 12 arbetsdagar bakom ratten när man kör bil och inte jobbar.......
Sen måste bilen laddas minst 11 gånger får liksom inte ihop det men det är ju inte mina bekymmer liksom....
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.223
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2025
Vem ska man lita på egentligen, tänker jag?
Jodå, jag har trampat in lite försiktigt i elbilsträsket tillsammans med min XC60 Hybrid, som klarar 7 mil på en laddning.
Passar mig ypperligt, för det är mitt primära vardagliga behov.

Första veckan var jag tveksam, verkade som jag hoppat i galen tunna.
Inte pga av eldriften, det var ju min egentliga föresats för att byta bil och komma ifrån dieselberoendet.
Alltid högre pris vid pumpen på diesel jmf med bensin.

Sen visade det sig, att hundburen inte passade i den nya Volvon, bagageutrymmet hade tydligen krympt?
En mer sluttande baklucka bidrar också till att jycken får åka "bur-lös" tillsvidare.

Hur ser det ut nu, när jag passerar macken?
Naturligtvis så är det omvänt förhållande nu, så att bensinen blivit dyrare...
Visserligen går det inte åt särskilt mycket bensin i den här Volvon, men det blir ju en och annan långresa...
Jycken har skadat hornhinna på ena ögat och det är veterinärbesök och operationer stup i kvarten.
Då räcker inte de "fria" 7 milen särskilt långt...

Sen ville jag inte hålla på att ladda bilen via schuko-kontakt utan tog kontakt med en firma, som säljer
hela paket på olika väggladdare och fick hjälp med precis allt i det valet och även kontakt med elektriker.
Allt sköttes via telefon och "appar", väldigt smidigt... men det är många "förmedlare" som ska dela på beloppet,
som jag i slutänden får betala.

Elektrikern kom hem och talade om, att det här jobbet kostar extra utöver "det som ingick" i paketet.
Det blev längre kabeldragning, fler håltagningar och lite annat runt omkring detta. Dessutom hävdade han,
att jag var tvungen att säkra upp till 20 amp, annars skulle propparna med all säkerhet ryka titt som tätt.

Jag var tveksam om säkringshöjningen var nödvändig, för hybriden är ju begränsad till 3,7 kWh.
Men han är ju proffs, tänkte jag och så det blev 20 amp i slutänden.
Sen kan det ju vara bra, ifall man byter till en "riktig" elbil om några år, då är ju allt förberett...
Laddboxen sitter nu där på väggen, snyggt och prydligt och allt känns helt okej.

Sen läser jag här nu, Bäckis, att du fortsatt laddar dina "riktiga" elbilar med 16 amp säkringar utan problem?
Hmm... har jag säkrat upp i onödan?
 
Senast ändrad:

kullen

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2025
BMW:n är hyfsat tyst, går satan i gatan 0-70 (har snart inga dubb kvar i däcken), hyfsat snål för att vara en suv som inte är byggd på elbilsplattform,
Elbil och dubbdäck går det ihop Ideologiskt? Jag har för mej att Hornsgatan i Stockholm fick dubbförbud för många år sedan pga. att dubbdäcken rev upp partiklar från asfalten, om det är miljöovänligt på Hornsgatan så är det väl så på alla asfalterade gator.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.202
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Elbil och dubbdäck går det ihop Ideologiskt? Jag har för mej att Hornsgatan i Stockholm fick dubbförbud för många år sedan pga. att dubbdäcken rev upp partiklar från asfalten, om det är miljöovänligt på Hornsgatan så är det väl så på alla asfalterade gator.
Dubbdäck i all ära men nog funderar jag lite på....

Att dubbfria däck borde väl riva upp partiklar både från själva gruset och asfalten när miljontals bilar kör på detta på vintern.

Gruset är mycket större än utsticket på moderna dubbade däck.
 

Bilagor

  • 20240328_114659.jpg
    20240328_114659.jpg
    2 MB · Visningar: 3

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.489
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Vem ska man lita på egentligen, tänker jag?
Jodå, jag har trampat in lite försiktigt i elbilsträsket tillsammans med min XC60 Hybrid, som klarar 7 mil på en laddning.
Passar mig ypperligt, för det är mitt primära vardagliga behov.

Första veckan var jag tveksam, verkade som jag hoppat i galen tunna.
Inte pga av eldriften, det var ju min egentliga föresats för att byta bil och komma ifrån dieselberoendet.
Alltid högre pris vid pumpen på diesel jmf med bensin.

Sen visade det sig, att hundburen inte passade i den nya Volvon, bagageutrymmet hade tydligen krympt?
En mer sluttande baklucka bidrar också till att jycken får åka "bur-lös" tillsvidare.

Hur ser det ut nu, när jag passerar macken?
Naturligtvis så är det omvänt förhållande nu, så att bensinen blivit dyrare...
Visserligen går det inte åt särskilt mycket bensin i den här Volvon, men det blir ju en och annan långresa...
Jycken har skadat hornhinna på ena ögat och det är veterinärbesök och operationer stup i kvarten.
Då räcker inte de "fria" 7 milen särskilt långt...

Sen ville jag inte hålla på att ladda bilen via schuko-kontakt utan tog kontakt med en firma, som säljer
hela paket på olika väggladdare och fick hjälp med precis allt i det valet och även kontakt med elektriker.
Allt sköttes via telefon och "appar", väldigt smidigt... men det är många "förmedlare" som ska dela på beloppet,
som jag i slutänden får betala.

Elektrikern kom hem och talade om, att det här jobbet kostar extra utöver "det som ingick" i paketet.
Det blev längre kabeldragning, fler håltagningar och lite annat runt omkring detta. Dessutom hävdade han,
att jag var tvungen att säkra upp till 20 amp, annars skulle propparna med all säkerhet ryka titt som tätt.

Jag var tveksam om säkringshöjningen var nödvändig, för hybriden är ju begränsad till 3,7 kWh.
Men han är ju proffs, tänkte jag och så det blev 20 amp i slutänden.
Sen kan det ju vara bra, ifall man byter till en "riktig" elbil om några år, då är ju allt förberett...
Laddboxen sitter nu där på väggen, snyggt och prydligt och allt känns helt okej.

Sen läser jag här nu, Bäckis, att du fortsatt laddar dina "riktiga" elbilar med 16 amp säkringar utan problem?
Hmm... har jag säkrat upp i onödan?
Du har säkert säkrat upp i onödan....

Jag kör laddbox med lastbalansering.
Frugans elbil laddar enfas, max 16A och min 3fas max 16A.
Man ser ju att boxen drar ner på laddningen när för mycket är på samtidigt i huset.
Men jag har aldrig behövt byta en huvudsäkring....
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.489
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Elbil och dubbdäck går det ihop Ideologiskt? Jag har för mej att Hornsgatan i Stockholm fick dubbförbud för många år sedan pga. att dubbdäcken rev upp partiklar från asfalten, om det är miljöovänligt på Hornsgatan så är det väl så på alla asfalterade gator.
Man får hålla sig ifrån Stockholm...

Dubbdäck är betydligt säkrare när det är riktigt halt (vilket det ofta är där jag åker).
Har ju ingen betydelse att det är elbil i sammanhanget ...
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.489
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Elpriset ja men elöverföringen kostar sen moms och skatt på skatt. skulle vara intressant att se den verkliga kostnaden för en fulladdning som tydligen klarar 35mil i verkligheten. tydligen klarar inte 16 A 2 bilar.
Elbilspolicy kostar ju ganska mycket extra vem betalar det staten kommunen eller skattebetalarna ändå i form av subventioner. Sen får väl skattebetalarna punga ut med extra pengar för att skrota ett miljöfarligt batteri.
Hur kan en miljöbil vara miljöfarlig på samma gång det är ologiskt och naturligtvis inte sant.
400mil på en månad det blir ju minst 12 arbetsdagar bakom ratten när man kör bil och inte jobbar.......
Sen måste bilen laddas minst 11 gånger får liksom inte ihop det men det är ju inte mina bekymmer liksom....
Det priset jag angav är inklusive allt.

Förra året var ju ett bra år då vi plötsligt fick en massa bidrag (medräknat).
I år ser nog kalkylen annorlunda ut men det vet jag inte förens jag summerar vid årets slut.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
824
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag var ju utomlands det året och fick något shablontillägg så det gick ihop sej.
1.97 är för lite för att du ska få behålla den kostnaden!
Det antar jag att du fattar men eftersom du inte är helt uppbunden så kan du väl kliva av men det är långt till bränslepriserna just nu. Har en granne och några bekanta med Tesla de verkar väldigt nöjda påstår att bilen är bäddbar och håller med värme. Perfekt om man inte hittar en övernattning.
Din driftkostnad är knappast en verklig milkostnad inklusive allt om man räknar men du skattar väl för löneförmån.
800kwh på en månad ??
 

Campagnoloswe

HBK Intresserad
Inlägg
35
Kommun
Kungsbacka
Jag var ju utomlands det året och fick något shablontillägg så det gick ihop sej.
1.97 är för lite för att du ska få behålla den kostnaden!
Det antar jag att du fattar men eftersom du inte är helt uppbunden så kan du väl kliva av men det är långt till bränslepriserna just nu. Har en granne och några bekanta med Tesla de verkar väldigt nöjda påstår att bilen är bäddbar och håller med värme. Perfekt om man inte hittar en övernattning.
Din driftkostnad är knappast en verklig milkostnad inklusive allt om man räknar men du skattar väl för löneförmån.
800kwh på en månad ??
Nej, det håller inte kommande år. Band mitt elpris i 12 mån för 0,57:-/kW så kommande kalkyl 12 mån framåt kommer bli ~ 2,20:-/10km beroende på hur mycket laddning utanför hemmet det blir.
Om du syftar på förmånsbeskattningen för drivmedel så är den 0:-. Jag betalar min egen förbrukning och får milersättning enligt gällande regler om milersättning som Skatteverket anger när jag kör i tjänsten= för närvarande 9,50:- milen skattefritt.
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.489
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag var ju utomlands det året och fick något shablontillägg så det gick ihop sej.
1.97 är för lite för att du ska få behålla den kostnaden!
Det antar jag att du fattar men eftersom du inte är helt uppbunden så kan du väl kliva av men det är långt till bränslepriserna just nu. Har en granne och några bekanta med Tesla de verkar väldigt nöjda påstår att bilen är bäddbar och håller med värme. Perfekt om man inte hittar en övernattning.
Din driftkostnad är knappast en verklig milkostnad inklusive allt om man räknar men du skattar väl för löneförmån.
800kwh på en månad ??
Det är inte helt omöjligt att jag kan hålla den kostnaden.
Installerade solpaneler 2015 så det säljs överskott och används en del för det egna behovet.
Jag har spotpris så det går att anpassa t.ex. laddning av bilen till de perioder när elen är som billigast.
Jo min driftkostnad är alltid den verkliga eftersom jag lägger in alla kostnader i mina kalkylblad.
I fallet bmw är det ju skatten på förmånsvärdet + elen (all el betalas av mig) - milersättning 9,5:-/mil.


Nu har jag nästan haft bilen två månader och passerade 1000mil i fredags....
50% av laddningen har skett hemma, 35% på jobbet och 15% på övriga platser (inklusive 2 gånger snabbladdning).
Snabbladdning har gjorts mellan 2-5% och 60% och det går fort.
Har skett båda gångerna vid en toapaus och köp av en kopp kaffe, när man kommer ut igen är bilen klar.

Sedan finns det många som hakar upp sig och får räckvidds ångest.
Tror att bilarna har del i det.
Min skriker vid 20% kvar i batteriet (8-10mil) att det är låg batterinivå och rekommenderade laddplatser kommer upp.
När det är 6mil kvar (runt 15% i batteriet) skriker den igen att batteriet är tomt och det är akut att hitta en laddplats.
Jag tuffar vidare....

Vid 10% laddning (ca 4-5 mil kvar) skriker den igen att batteriet är tomt och effekten stryps, värmen stängs av och topphastigheten sänks.
Jag tuffar vidare....

Vid 5% laddning skriker bilen igen och vill inte gå fortare än 60km/h men har fortfarande räckvidd på ett par mil så jag tuffar vidare...

När bilen är nere på 2% och räckvidden är en mil så börjar jag bli lite nervös att jag kanske borde stannat och laddat men jag fortsätter.

Än mer nervös blir jag när bilen plötsligt går från 2 till 0% och 3km i ett nafs, men nu har jag inte mer än en km kvar och jag kom fram och kunde slänga i laddsladden....

Nu har jag lärt mig bilen och kör ofta ner den till 1-2% av räckvidden och kommer då runt 45mil med sommardäck (men fortfarande värme) på.
Och det räcker för mig.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.489
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Nu har jag åkt BMW i 5 månader och drygt 2 500mil...
När man fick på sommarsulor och värme och kyla inte behövdes låg räckvidden på topp.
Provade på en långkörning att följa hastighetsbegränsningen spik (mot GPS) för att få lite koll på förbrukningen vid normala förhållanden.
Fick bilen att gå drygt 49mil på en laddning (ska gå 46,7 enligt spec).
Nu fick jag blodad tand och körde på snålläge när jag åkte hem (höll hastigheten mot mätaren och ingen farthållare) och nu lyckades jag komma 55,3mil vilket ger en förbrukning på 1,17kWh/mil. Men snålaste sträckan gick den på ca 0,9kWh/mil.
Detta tycker jag är helt ok för en fyrhjulsdriven SUV som egentligen inte är en elbil.
Nu är det nästan gratis att åka....

BMW har, som de flesta tillverkare idag, en app kopplad till bilen.
En av de roligare funktionerna är att den jämför körmönster mot andra bilar av samma modell och där datan då visas på månadsbasis.
Jag har de flesta månaderna kört mer än 99% och snålare än 75% av de jämförda bilarna.
 
Toppen