Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Ja. Så är det.Jag tänker bara att om man ska köpa en EX90 (1,1milj.) så måste jag åka en jädrans massa mil innan det blir vinst med hjälp av lägre driftkostnad.
Nu har det gått ytterligare ett kvartal och vi har passerat tusen mil med elbil...
Jag får många påhopp från "förståsigpåare" som själva aldrig skulle välja en elbil.
Vi kallar den senaste för "Sune".
Sune började med att säga "Varför köpa en dyr elbil för nästan två miljoner när man får en bättre begagnad Skoda för 150.000kr. Den prisskillnaden kan man aldrig köra igen".
Vad då jämföra äpplen med päron.
Undrar vilka bilsidor han tittat på om han bara hittat så dyra bilar...
Man kanske bör titta på en jämförbar bil, för strax under 1,6milj får man en Tesla X med över 1000hk och 0-100 på under 3sek.
Själv skulle jag gärna köpa en Skoda för under 150.000kr med de resurserna...
Efter visst övertalande gav han med sig att det kanske inte går men att man ändå måste köpa nytt för dyra pengar för batterierna degraderas och håller bara några år och kostar sedan multum att byta.
Jo dyra att byta är de men som jämförelse havererade växellådan och drog av kamkedjan så det blev skrot av motorn på min Saab 9-3 Aero när den gått 6 000mil och var tre år gammal. Det gick på över 100.000kr att fixa (för nästan 20år sedan) så det kan bli dyra haverier på bensinbilar också.
Sedan är det inte så enormt många som de facto behövt byta ut sina batterier och oftast sker det under garantitiden.
Degraderingen på min Golf ligger kvar på 5,5% vilket är samma som när jag köpte den vilket stöder tesen om att batterierna tappar mest de första åren för att sedan plana ut.
Var man är salig sin tro...
Själv gjorde jag ett litet experiment eller snarare upprepade.
När det var dags för oss att byta bil förra hösten (skulle byta bort en nästan 20år gammal Saab 9-5 mot något bränslesnålare, lägre skatt, lite mindre men modernare) så tittade vi egentligen aldrig på en elbil från början.
Vi räknade på att byta mot en Skoda, Volvo eller Vw i Golfklassen.
Vår budget var satt till mellan 150 och 200 000kr (ju billigare desto bättre).
Vi reste land och rike runt och testade bilar så fort vi fick chansen.
Ett tag var vi inne på Nissan Leaf för att sedan upptäcka vilken "skitbil" detta var vid provkörning.
Jag som är nästan 2m slog knäna i instrumentbrädan på många småbilar som vi annars skulle kunna tänka oss.
Fler än en gång var vi på väg att köpa en....Golf
Tillslut "gav vi upp" och skapade en lista över de bilar vi ville ha och med vilken utrustning.
Ungefär här började vi även räkna in det ekonomiska.
Vi kanske skulle lägga på några tusenlappar och komma en eller två årsmodeller upp.
Så ifrån att ha sagt att från och med årsmodell 2010 vill vi ha så kom vi fram till att från 2014-2015 är ganska lagom och fullt möjligt inom budget.
Vi började även göra viss jämförande kalkyl på elbil (vilket var ganska svårt då vi nästan inte känner någon som körde ren elbil så det blev lite antaganden).
Nu riktade vi in oss på en Golf 2014-2016, max 5 000mil och max 200 000kr.
Den skulle ha metalliclack (90% verkar vara vita), LED eller Xenon-ljus, bensin/dieselvärmare (typ alla dieslar har men inga bensinare), gärna värme i vindrutan (vill knappt vara utan när man någon gång haft det), backkamera och absolut inte skinnklädsel.
Och hur många sådana fanns det på blocket? Typ ingen.
Var det bensinare saknades värmare, var det diesel fanns det ingen med LED eller xenon o.s.v.
Men skam den som ger sig till slut dök den upp eller åtminstone nästan.
En bensinare som hade allt utom värmare så den åkte vi och tittade på (vi ringde innan och kollade så den var kvar då vi hade 25mil att åka).
Den såg jättefin ut men när vi skulle ut och provköra startade den inte (inte ens när de försökte med startkablar).
Så den hoppade vi.
Då frågade säljaren om vi skulle kunna tänka oss en e-Golf istället (nyss inkommen och inte utannonserad än).
Nja sa vi (framförallt frun var skeptisk) men vi kan ju kolla.
Jo den hade ju allt vi ville ha och utrustad med värmepump vilket jag förstått var ovanligt för årsmodellen som går att fjärrstyra.
Och den gick ju som ett skållat troll, åtminstone upp till 90 och låg som ett strykjärn på vägen (en riktig GTI).
Så det blev affär.
Den låg trots allt mellan 150 och 200 000, t.o.m lite under mittemellan...
Så vad har jag då gjort för experiment?
Jo jag gjorde en kalkyl innan vi köpte bil (för att jämföra olika modeller och olika drivmedel).
Och nu har jag åter gjort en kalkyl.
Kan det vara så att Sunarna har rätt, det kanske inte är någon ekonomi att köpa en elbil istället för bensindito.
Jag kanske har gjort bort mig totalt genom att ställa in Saaben på en loge och spara till eftervärlden
Min e-Golf är en årsmodell 2015 och jämför jag den mot andra som gått ungefär lika långt så har den tappat ungefär 3-5% i värde på ett drygt år (då tittar jag på de billigaste på Blocket, finns de som det begärs 50 000kr mer för).
När jag köpte den kostade en Golf 1,4 TSI med samma mil och årsmodell ganska exakt lika mycket (dock något sämre utrustad).
Dessa har istället rasat ca 15-20%.
Då min mor har just en sådan Golf så är det lätt att jämföra en del kostnader.
T.ex. så är skatt och helförsäkring likvärdiga.
Servicen på bensinaren är ungefär 4 gånger dyrare!
Bränslekostnaden är 11,50kr billigare per mil och då har jag ändå räknat lite högt (har räknat på 2,2kr/kWh men snittade drygt 1kr 2022).
Att köra e-Golfen 1000mil/år kostar mig ca 13 100kr/år inklusive räntekostnad (satt till 4%) (sedan tillkommer däck och tvätt osv men är inte med i övriga kalkyler heller).
Skulle jag köpt bensingolfen jag tittade på hade jag hamnat på ca 27 500kr/år.
Och sist men inte minst om jag skulle fortsatt köra saab (dags att byta skivor och belägg och kanske något ok) så hade den kostat 26 500kr/år plus reparationer.
Så för min del så sparar jag ca 14 500kr/år på e-Golfen. För dessa pengar hade jag t.ex. kunnat låna en halv miljon och pynta räntan för (köpt en ännu dyrare bil), åkt på utlandssemester med frun eller lagt dessa pengar på hög till nästa bilbyte.
Saaben har jag brukat i 18år och den har tappat ca 250 000kr i värde under dessa år, eller 13 900kr/år.
Använder jag Golfen tills den är motsvarande i ålder (och troligen inte värd något) så blir det i 10 år till.
Efter dessa 10år har jag sparat 145 000kr på e-Golfen vilket jag nästan betalat för den.
Men dessa pengar kanske går åt till ett nytt batteri om man ska tro alla pessimister
Ett batteribyte med batteri från skroten går loss på ca 40 000kr på VW.Intressant, har du kollat vad ett batteribyte går på?
Har du koll på vad som "utlöser" ett batteribyte?
Kan det vara kapaciteten, eller stänger systemet ner efter nån annan parameter som t.ex miltal.
Jag var och hämtade mitt gamla elcykel batteri idag, som varit på uppgradering.
Batteriet/elcykeln är en Biltema med protanium-batteri som jag köpte ny 2014 för 6990kr batteriet var nytt på 8,9Ah, nu var det 7,8Ah kvar men den hade tappat rejält i sträcka mellan laddningarna, på slutet laddade jag fullt varje dag jag skulle till jobbet, under 1mil tur o retur.
Nu har jag nya celler o nytt BMS 14Ah blev det för 3900kr.
Ja då är det nya bilar och då är det svårare att få kalkylen att gå ihop.97% av alla elbilar leasas.
Tittar man på leasinghyran vs leasingkostnaden för likvärdig dieselbil så måste dieselpriset kosta mer än 100kr/liter för att det ska bli lönsammare att välja elbilen före dieselbilen. Och jämförelsen handlar om ID 04 och T-Roc
Inte konstigt att det inte säljs några elbilar längre.
Oftast, inte alltid, är en bil man redan har det billigaste alternativet.Jag har också kikat på VW's äldre elbilar som en slit o släng inom kommunen, men det är både räckvidd o pris som hindrat mej, en ny elbil som kan ersätta min daily driver kommer jag aldrig ha råd att köpa (nybliven förtidspensionär sedan februari)
Priserna sjunker så klart, men det gör ju även räckvidden
Jag är också lite inne på en sådan när det är dags att byta tjänstebil nästa gång. Dock är lastvikten ganska kass med typ 350kg.Jag tror att jag har skrivit innan om mina elbilar, Först Leaf 24kWh sedan Ioniq 28kWh i kombination med en Niro Plugin, dock kunde jag efter teslas prissänkning inte motstå fretelsen att köpa en Tesla Y RWD.
I helgen fick husbilen stå och jag och en kompis med familjer testade att åka till Tyskland för att se hur det funkade, och som väntat så var det ju inga bekymmer, med bara lättare planering så var väntetiden på laddning i praktiken inte 30minuter totalt på 110mil, oftast är bilen klar innan man själv är det när man har stannat till!
Leaf och Ioniq var absolut bra bilar men Teslan är en dimension ytterligare med 1600kg dragvikt och batteri stort nog att kunna dra släpet eller båten på alla de resor jag har behov av att göra.
Visa bilaga 227885
Helt riktigt. Men hade jag inte kunnat eller viljat reparera själv så hade jag nog troligen inte köpt en begagnad bil. Förmodligen hade jag nog tagit en ny leasingbil. Reparationen har inget med drivmedlet att göra (förutom att det är bland det mest förekommande felet på elbilar då dessa använder motorerna att bromsa med och därmed oftare råkar ut för kärvande bromsar). Däremot den vanliga servicen är i hög grad av betydelse då man knappast gör en service på en fossilbil så billigt som på en elbil.Hej,Om du inte kunnat reparera själv hadde du hamnat på helt andra siffror per mil,denna reparation har ju ingen betydelse vad det handlar om för drivmedel bilen går på.
Har för mej att det går att välja bort den kraftiga motorbromsen, iallafall på Tesla, då de blev rent farliga i halt väglag. Bättre att motionera bromsarna, än ev. återladdning, el är ju nästan gratisHelt riktigt. Men hade jag inte kunnat eller viljat reparera själv så hade jag nog troligen inte köpt en begagnad bil. Förmodligen hade jag nog tagit en ny leasingbil. Reparationen har inget med drivmedlet att göra (förutom att det är bland det mest förekommande felet på elbilar då dessa använder motorerna att bromsa med och därmed oftare råkar ut för kärvande bromsar). Däremot den vanliga servicen är i hög grad av betydelse då man knappast gör en service på en fossilbil så billigt som på en elbil.
Snackade med en bekant häromdagen som kört över 10 000mil (på 2,5år) med sin Tesla.
Han har aldrig lämnat in bilen på service utan hittils har den gjorts via en dator på distans.
Det säger lite om vad som utförs på servicen av en elbil....
Det går att välja bort eller snara välja till maxad motorbroms (enpedals körning) eller öka återvinningen.Har för mej att det går att välja bort den kraftiga motorbromsen, iallafall på Tesla, då de blev rent farliga i halt väglag. Bättre att motionera bromsarna, än ev. återladdning, el är ju nästan gratis
Jag är också lite inne på en sådan när det är dags att byta tjänstebil nästa gång. Dock är lastvikten ganska kass med typ 350kg.
Har man lastat in familj och hund så är det nästan överlast...
Det går ofta att ställa den funktionen, men jag kan ärligt säga att jag trodde att det skulle vara ett problem exempelvis på Morsans lätta bakhjulsdrivna BMW i3 men elektroniken sköter det så snabbt och steglöst så även i halt väglag så är det inget du ens märker av på den, inte heller min bakhjulsdrivna Tesla visar några sådana tendenser.Har för mej att det går att välja bort den kraftiga motorbromsen, iallafall på Tesla, då de blev rent farliga i halt väglag. Bättre att motionera bromsarna, än ev. återladdning, el är ju nästan gratis