Bäckis1843
HBK Medlem
Ännu ett elbilsår har gått...
Bmw:n traskar på, passerade 4.500mil härom dagen.
Enligt bmw-appen, som jämför förbrukning mm mot alla andra med likadana bilar, så kör jag ca 99% mer än de andra i samlingen samt har lägre förbrukning än 50%...
Snålaste körningen hittils 0,74kWh/mil.
Pillade lite i inställningarna i sommras, man hittar nya funktioner varje gång.
Tydligen har jag ställbara stötdämpare som i sport sänker och styvar upp bilen så den ligger som ett strykjärn....
Vidare hittades en tv-app med gratis filmer, svt play mm
Finns även en massa spel där upp till fyra mobiler används till handkontroll.
Permanent 4-hjulsdrift med terräng läge (provade att dra upp en traktor ur ett dike i somras, enligt supporten sprutade det grus om alla fyra hjulen).
Helt fantastiskt
Frugans Golf då?
Jo de där förbannade bromsoken fastnade igen.
Så nu rev jag isär oken, blästrade alla delar och packade om dem till en kostnad av 80kr.
Det verkar funka.
I övrigt rullar den bara på med 1000mil till.
Dock var vi lite inne på att byta upp oss till en id3 med privatleasing på 2500kr i månaden.
Tyvärr var väl inte id3 vw bästa bil när jag snackade med mina tekniker kompisar.
De tyckte vi skulle behålla golfen som, enligt dem, är bättre på alla punkter utom räckvidden.
Så det får väl vara.
Har det varit några oövervinnerliga problem då?
Ja, det har det men det är egentligen inte bilarnas fel.
Jag behöver gräva lite (mycket) vid stugan så istället för att hyra en minigrävare och behöva frakta den vid flera tillfällen så köpte jag en egen
Hyrde ett släp när den hämtades och passade på att lufta min saab lite.
Sedan kom jag på mig själv att plötsligt ha köpt en fin boggi-kärra för en spotstyver, tillräckligt stor för att transportera en minigrävare på.
Körkorten räcker ju men inte elbilen.
Så vid de tillfällen grävaren måste flyttas (enda gången kärran är maxlastad med över ett ton) så måste Saaben väckas.
Nu har det inte behövts än men det är typigt att inte kunna göra sig av med alla bilar bara för att kunna frakta den.
Å andra sidan så kanske det bara inträffar en gång vart annat år så man kanske kan låna något.....
Bmw:n traskar på, passerade 4.500mil härom dagen.
Enligt bmw-appen, som jämför förbrukning mm mot alla andra med likadana bilar, så kör jag ca 99% mer än de andra i samlingen samt har lägre förbrukning än 50%...
Snålaste körningen hittils 0,74kWh/mil.
Pillade lite i inställningarna i sommras, man hittar nya funktioner varje gång.
Tydligen har jag ställbara stötdämpare som i sport sänker och styvar upp bilen så den ligger som ett strykjärn....
Vidare hittades en tv-app med gratis filmer, svt play mm
Finns även en massa spel där upp till fyra mobiler används till handkontroll.
Permanent 4-hjulsdrift med terräng läge (provade att dra upp en traktor ur ett dike i somras, enligt supporten sprutade det grus om alla fyra hjulen).
Helt fantastiskt
Frugans Golf då?
Jo de där förbannade bromsoken fastnade igen.
Så nu rev jag isär oken, blästrade alla delar och packade om dem till en kostnad av 80kr.
Det verkar funka.
I övrigt rullar den bara på med 1000mil till.
Dock var vi lite inne på att byta upp oss till en id3 med privatleasing på 2500kr i månaden.
Tyvärr var väl inte id3 vw bästa bil när jag snackade med mina tekniker kompisar.
De tyckte vi skulle behålla golfen som, enligt dem, är bättre på alla punkter utom räckvidden.
Så det får väl vara.
Har det varit några oövervinnerliga problem då?
Ja, det har det men det är egentligen inte bilarnas fel.
Jag behöver gräva lite (mycket) vid stugan så istället för att hyra en minigrävare och behöva frakta den vid flera tillfällen så köpte jag en egen
Hyrde ett släp när den hämtades och passade på att lufta min saab lite.
Sedan kom jag på mig själv att plötsligt ha köpt en fin boggi-kärra för en spotstyver, tillräckligt stor för att transportera en minigrävare på.
Körkorten räcker ju men inte elbilen.
Så vid de tillfällen grävaren måste flyttas (enda gången kärran är maxlastad med över ett ton) så måste Saaben väckas.
Nu har det inte behövts än men det är typigt att inte kunna göra sig av med alla bilar bara för att kunna frakta den.
Å andra sidan så kanske det bara inträffar en gång vart annat år så man kanske kan låna något.....