• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu är de fler än 1000

batju

HBK Medlem
Inlägg
149
Kommun
Svedala
HBK-Nr
3611
Medlemskap
2024
Sv: Nu är de fler än 1000

Statens bästa kassako - en miljon hittills

DET PÅGÅR EN LÅGINTENSIV
FARTKAMERATERROR MOT
VANLIGA LÖNTAGARE - SKATTAD
ÄR DU OCH BÖTFÄLLD TILL DÖDS

Detta handlar om fartkameran i Jämjö - statens verkliga kassako. En sedelpress som på ett år dragit in en miljon kr i hastighetsböter

- bara på en månad åkte 263 bilister dit, alla fick böta 2 500 kr.
Det handlar alltså inte om trafiksäkerhet, det handlar om ekonomisk terror mot laglydiga medborgare, som är på väg till eller från jobbet.

Sju kilometer for fört här och staten klår dig på 2 500 spänn - du får jobba en hel vecka för att få ihop detta netto.

Här kan ni gå in och hjälpa till att stoppa eländet:
www.stoppafartkamerorna.nu

Jämjö är nu världsberömt för tre saker:
- den fine och mycket underskattade författaren Sven-Edvin Salje var från Jämjö, (eller var han från Jämshög, ärt inte säker). (Är förresten inte Harry Martinsson också från dessa ljuva nejder?)

- den i inledningsskedet misstänkte Palmemördare, som gick under namnet 33-åringen var från Jämjö; han blev mördad i USA, ett verkligen trist och tragiskt levnadsöde - det finns de som fortfarande tror att 33-åringen var mördaren.

- denna kamera har slutligen satt Jämjö i fokus som ingenting annat - kom och se vår lönsamma kamera - dess like hittar ni inte i hela världen.

mvh/Björn
Satt och läste genom denna tråden, och eftersom jag är född och uppvuxen i Jämshög vill jag nämna att både Sven-Edvin Salje och Harry Martinsson kommer från Jämshög (som du misstänkte) men nu kom vi visst helt utanför vad tråden gällde!

Ola Svedebring
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Nu är de fler än 1000

Det kanske är så att hastighetskamerorna har en uppgift som då skulle vara att få ner hastigheterna på vägarna. Skulle det vara fallet och det inte bara är polisen som vill jävlas med folket, så kan jag inte se annat än att dom har sitt berättigande. Det inträffar många olyckor på vägarna och många av dom beror på för hög hastighet med svåra personskador och mycket lidande som följd och jag tycker inte att det är fel att försöka minska olycksfallsfrekvensen.

Visa bilaga 21890

Jag tycker det är dumt att påstå att polisen sätter upp kameror för att tjäna pengar!

Hade folk "kört som folk" så hade vi sluppit hastighetskameror på vägarna.

Jappe

Det har sedan länge funnits teknink i form utav "transpondrar" som kan sättas på vare hastighetsskylt och som sänder den aktuella hastigheten till en mottagare i bilen. Mottagaren kan kopplas ihop med t.ex. en farthållare som sköter anpassningen. Vidmanuell körning kan man få en både visuell och eller en akustisk signal som talar om gällande fartgräns.
Visst låter det bra, men tyvärr så generar ett sådant system store kostnader både för väghållaren och eventuellt för trafikkanten (men en bilmottagare kan ju vara en frivillig investering).
Så för politiker är ett ekonomiskt fördelaktigt system troligen mera angeläget än att öka trafiksäkerheten.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Nu är de fler än 1000

Nu är det så att kamerorna är igång dygnet runt.
Det betyder även vid lågtrafik,när du är helt ensam på vägen,då det ej har någon betydelse om du kör lite för fort.
Vid rusningstrafik kan de möjligen ha någon effekt ,men då gör å andra sidan trafikintesiteten att man tar det lugnare.
Finns det egentligen någon dödsolycka där det är fastslaget att det är hastigheten ensam som är orsak ? Oftast är det beteendefel !!!Hastigheten finns med så fort vi börjar rulla.
Själv kan jag gasa på lite mer när omständigheterna medger det,men kan också lätta på gasen under den skyltade hastigheten av just trafikskäl.
MC klarar sig för att de ej har nummerskylt fram,kan ej vara så svårt att ändra på detta.
Långtradare som dundrar fram i 100km på en 100 km väg klarar sig också.
Plåtpolispengarna hade gjort mer nytta med att förbättra vägstandarden.

Jojje
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nu är de fler än 1000

I Norge har de satt opp så mange nye ATK at inntekten for staten på disse boksene har gått ned. 2 muligheter: enten har mange skaffet seg varsling eller folk flest har blirr mer lovlydig.
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Nu är de fler än 1000

Även om hastigheten inte är orsaken till olyckan så blir konsekvenserna mycket mindre om hastigheten är lägre.

Birger
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nu är de fler än 1000

Själv kan jag gasa på lite mer när omständigheterna medger det,men kan också lätta på gasen under den skyltade hastigheten av just trafikskäl.
Jojje

Det innebär att du kör med förnuft!
Tyvärr är det alltför många som anpassar hastigheten efter förekomsten av fartkameror vilket innebär att de stora investeringarna i dem är bortkastat. De pengarna kunde användas till att ta bort alla vägbulor.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nu är de fler än 1000

I Norge har de satt opp så mange nye ATK at inntekten for staten på disse boksene har gått ned. 2 muligheter: enten har mange skaffet seg varsling eller folk flest har blirr mer lovlydig.

Du som vet det mesta Knut, var kan man finna en sida med uppgraderade norska bokser?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nu är de fler än 1000

Statens vegvesen er så vennlige at de oppdaterer sitt kart over bokser
NVDB Web
Velg bilist og set hake for Fotobokser og zoom inn på et område og du finner rett posisjon for alle boksene.

Det finnes flere andre lister, men de er ikke vedlikeholdt av vegvesen og ligger normalt med en etterslep før nye bokser er på plass. Tomtom i Norge er muligens den mest oppdaterte, men Fotoboksoversikt Norge er et bra gratis alternativ.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Nu är de fler än 1000

Även om hastigheten inte är orsaken till olyckan så blir konsekvenserna mycket mindre om hastigheten är lägre.

Birger

Helt rätt,men för att vi skall kunna förflytta oss på ett tidsmässigt sätt så är hastigheten en avgörande faktor. Det kanske är människan som är problemet inte hastigheten ?
(Alkohol,avstånd,blinkers,mobil,trötthet,sjukdom m.m.)
Eller så är det bara till och sänka ännu mer. Tror att gränsen är 7km/tim som kroppen tål.?

Jojje
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Nu är de fler än 1000

Fotoboksene gir ofte en jojo effekt. Man bremse ned ved boksen for så å øke hastigheten etter boksen. Derfor har man i Norge begynt å måle gjennomsnitt hastighet mellom to bokser. Det betyr at alle blir registrert ved den første boksen og har man brukt for kort tid til den neste boksen; kjørt med en gjennomsnitt hastighet over den tillatte, blir man fotografert og får en hilsen i posten. Har man kjørt lovelig slettes dataene.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Sv: Nu är de fler än 1000

Hej alla trafikanter.
Jag tror att många av oss ej medvetet är ute för att köra för fort, men att det ibland är svårt att komma ihåg vad det stod på hastighetsskylten jag passerade för några mil sedan. Jag driver en trafikskola och tycker ändå att det kan vara lätt att missa detta ibland. Jag har köpt en gps som håller reda på vilken hastighet som råder på aktuell
väg sträcka, denna får jag uppdaterad från vägverketsdatabas 1 gång i månaden.
Jag tycker den är mycket bra. Med risk för att göra reklam, men ej ur något eget vinst intresse så är www.adteknik.se hemsida lämplig att gå in på.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Nu är de fler än 1000

Enl. den Brittiska motsvarigheten till vägverket har de gjort en undersökning av dödsolyckorna.
På första plats : dålig uppmärksamhet 68%
Andra till femte plats ?
Först på sjätte plats kom hastigheten !
Men vårt kära vägverk har en helt annan uppfattning ?

God Jul

Jojje
 
Toppen