• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu är de fler än 1000

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Nu är fartkamerornas antal fler än 1000 och fler skall det bli. I stort sett varenda större vägavsnitt skall kamerabevakas så nu får man sitta på helspänn när man är ute på vägarna. Hela tiden måste man koncentrera sig på vilken hastighet som råder, för att inte överskrida och bli fotograferad.

Lyckligtvis är de flesta GPS:er idag utrustade med POI´s för trafikkameror men det gäller att ha den uppdaterad. Om man har GPS i mobilen sker en uppgradering kontinuerligt men i den fasta navigatorn kan man bli minst sagt överraskad när brevet med fotot dimper ned en vacker dag då kameravarningarna inte varit up to date.

www.speedcam.tk
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Nu är de fler än 1000

Det gäller att vara välkammad när man blir fotograferad!!!!
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Nu är de fler än 1000

Det är väl inga problem med dessa fartkamror.
Bara att sätta på farthållaren, eller har jag missat något?
V-backen



Eller som jag...släppa högerfoten från pedalen om jag nu skulle känna att jag skulle köra för fort någon gång.

Men har fortfarande inte förstått varför man ska riskera böter när man kör husbil, varför ha bråttom ?
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Nu är de fler än 1000

Tyvärr så hjälper det inte med GPS én! För även om man har den uppdaterad och man försöker hålla koll så blir man ju ibland osäker!
# Vilken fart var det nu det var#, ja så håller det på:mad:
Ojämn och ryckig körning som frestar på miljön och inte f-n blir det så mycket säkrare att passera 20-30 olika hastighetsgränser på relativt kort tid , t.ex som mellan Kalmar och Karlskrona där vi åkte nu i sommar!
Åka farthållare på den sträckan var inte lätt! Finns massor av liknade ställen i Sverige!

Enl. mig så är det inte bra det här! Jag har kört massor med mil i husbil och faktiskt så har jag (peppar,peppar) bara behövt bromsa riktigt hårt en enda gång tidigare under alla år!
TILLS NU! Två gånger samma dag på ovan nämnda sträcka så fick jag tvärnita med husbilen för att en (klubbmedlem)husbil trodde det var en säkning til 50 när egentligen det var en höjning till 90, samt att en personbil körde i 90 som var laglig fart på ett annat ställe och tvärnitade vid en förvarning till en kamerasträcka!

INTE skoj!

Jag river nog bort framskylten;), nävars det törs jag inte!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nu är de fler än 1000

Exakt!
Även jag är oförstående till problemet!!

Är det bara jag som är osäker på vilken hastighet som gäller på okända vägar? 30,40,50,60,70,80,90,100,110,120. Man kan bli snurrig för mindre!

PS! Det där med framskylten var en bra idé! Det är nog lägre böter på det än hastighetsöverträdelse?
 
Senast ändrad:
B

Boxer

Guest
Sv: Nu är de fler än 1000

V-backen har du en farthållare som ändrar hastighet efter hastighetsnedsättningarna eller ställer du in den på 50 km/h hela tiden?
Köra 50 hela tiden verkar tråkigt och varierande farthållare har jag aldrig hört talas om, men det kanske är jag som missat något
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Nu är de fler än 1000

Är det bara jag som är osäker på vilken hastighet som gäller på okända vägar? 30,40,50,60,70,80,90,100,110,120. Man kan bli snurrig för mindre!

PS! Det där med framskylten var en bra idé! Det är nog lägre böter på det än hastighetsöverträdelse?

Jag vet:wink:
800kr. Vi har en polis här i Östergötland som jagar bilar med felaktiga skyltar och bilar med solskyddfilm. Ja, även bilar med orginaltonade rutor stoppar han med blåljus:eek:, om han tycker att de ser för mörka ut!
Han stoppade mig i en Skoda Fabia som hade orginaltonade rutor och var helt övertygad om att jag skulle ringa till Skodafabriken och tala om för dem att "så här mörka får de inte vara".
Då råkade jag säga : titta på Volvon du kör, de är lika mörka. Svaret blev:
Jamen, det är ju en Volvo.
Sedan höll jag absolut tyst. Fick åka till bilprovningen för att visa bilen och vad skulle de säga? det var ju orginaltoningen på rutorna!

Vad skall man säga:confused:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Nu är de fler än 1000

Det gäller att vara välkammad när man blir fotograferad!!!!

Välkammad är inte så lätt när det bara är max 5 mm sen åker det av igen ....

Men angående fartkamerorna så kan ju staten/vägverket/transportstyrelsen spara en massa stolpar som har hastighetsangivelsen och sätta skylten för gällande hastighet på kamerastolpen SAMT även sätta upp skyltar med display över "Du kör i " för alla mätare visar mer eker mindre fel .

Så den ryckiga körningen beror på ouppmärksamma förare som inte håller reda på hur fort man får köra och att man inte vet hur fel mätaren visar .
Sen kan man ju som "förare bakom" ha lite förståelse och hålla avståndet .

(plitat ner detta på iphonen ,lite pilligt)
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Nu är de fler än 1000

Ja å jaga riktiga skurkar är väl både jobbigt o farligt eller !
 

Tant Sture

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024
Sv: Nu är de fler än 1000

Otroligt att vi ska tillåta detta resursslöseri, jaga svensson som kanske håller max 10 km för hög hastighet lite då och då. När de stora bovarna Utländska bilar ej blir bötfällda, tar för lång tid kostar för mycket lönar sej ej osv. Hur många lastbilar med utländska skyltar får böter ?
Nej sätt upp kameror där det syndas allra mest, utanför skolor, på genomfarter där det står 50 på skyltarna. Alla korsningar där det alltsomoftast sker krockar mellan bilar pga. rusningstiden, stress och alla som buskör mot Orange - Rött.
Tant Sture
 
F

F.d. 12848

Guest
Sv: Nu är de fler än 1000

Det står ju på den runda skylten hur fort man får köra följer man den så åker du inte fast
 
F

F.d. 9678

Guest
Sv: Nu är de fler än 1000

Statens bästa kassako - en miljon hittills

DET PÅGÅR EN LÅGINTENSIV
FARTKAMERATERROR MOT
VANLIGA LÖNTAGARE - SKATTAD
ÄR DU OCH BÖTFÄLLD TILL DÖDS

Detta handlar om fartkameran i Jämjö - statens verkliga kassako. En sedelpress som på ett år dragit in en miljon kr i hastighetsböter

- bara på en månad åkte 263 bilister dit, alla fick böta 2 500 kr.
Det handlar alltså inte om trafiksäkerhet, det handlar om ekonomisk terror mot laglydiga medborgare, som är på väg till eller från jobbet.

Sju kilometer for fört här och staten klår dig på 2 500 spänn - du får jobba en hel vecka för att få ihop detta netto.

Här kan ni gå in och hjälpa till att stoppa eländet:
www.stoppafartkamerorna.nu

Jämjö är nu världsberömt för tre saker:
- den fine och mycket underskattade författaren Sven-Edvin Salje var från Jämjö, (eller var han från Jämshög, ärt inte säker). (Är förresten inte Harry Martinsson också från dessa ljuva nejder?)

- den i inledningsskedet misstänkte Palmemördare, som gick under namnet 33-åringen var från Jämjö; han blev mördad i USA, ett verkligen trist och tragiskt levnadsöde - det finns de som fortfarande tror att 33-åringen var mördaren.

- denna kamera har slutligen satt Jämjö i fokus som ingenting annat - kom och se vår lönsamma kamera - dess like hittar ni inte i hela världen.

mvh/Björn
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Nu är de fler än 1000

Det kanske är så att hastighetskamerorna har en uppgift som då skulle vara att få ner hastigheterna på vägarna. Skulle det vara fallet och det inte bara är polisen som vill jävlas med folket, så kan jag inte se annat än att dom har sitt berättigande. Det inträffar många olyckor på vägarna och många av dom beror på för hög hastighet med svåra personskador och mycket lidande som följd och jag tycker inte att det är fel att försöka minska olycksfallsfrekvensen.

Krock på Orust phsh.jpg

Jag tycker det är dumt att påstå att polisen sätter upp kameror för att tjäna pengar!

Hade folk "kört som folk" så hade vi sluppit hastighetskameror på vägarna.

Jappe
 
Senast ändrad:

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.535
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Nu är de fler än 1000

Visst skulle det öka trafiksäkerheten om det på varje kamerastolpe även fanns en liten skylt som talade om aktuell hastighet.

Jag har varit med om samma sak hur många gånger som helst, nu senast förra veckan.
Vi kör på en 90 väg och framför mig ligger en bil som närmar sig fartkameran. Helt plötsligt utan egentlig anledning så står han på bromsen och drar ner till 70 km/tim.

Likadant är det om det är en 70 väg och bilen framför plötsligt nitar ner till 50.

För många råder det en stor osäkerhet på vilken hastighet som gäller när kameran plötsligt dyker upp. Så en liten skylt på kamerastolpen skulle minska ner många incidenter.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nu är de fler än 1000

Det står ju på den runda skylten hur fort man får köra följer man den så åker du inte fast

Om man bara visste vilken hastighet det var på den sista skylten!

Det är inte alltid lätt att komma ihåg då skyltarna på de sista kilometrarna kan ha ändrats åtskilliga gånger!
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Sv: Nu är de fler än 1000

Lösningen mot att bli fotad är så enkelt som ett nedfällt solskydd. Har passerat blixtrande fartkameror med min personbil och har aldrig blivit rapporterad.

Lars
 
Toppen