• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu är de fler än 1000

F

F.d. 53236

Guest
Sv: Nu är de fler än 1000

Hej alla som håller fartgränserna...
Så försöker även jag, men ibland så missar man en 30-40-50-60-70-80-90 skylt och får göra en tvärnit när man ser en kamera. :mad:
Jag har sedan flera år kört med en fartkameravarnare från AD-teknik som fungerar alldeles utmärkt, den är också förberedd för fartmätning mellan två kameror.
Jag får e-post varje gång en ny kamera kommer eller någon fartgräns ändras eller varnarens mjukvara behöver uppdateras.
Nu funderar jag på att köpa en ny för det har kommit ut en ny modell som även håller reda på aktuella fartgränser också.:)
Anders
 
F

F.d. 11346

Guest
Sv: Nu är de fler än 1000

Lite hjälp går att få om man tittar på mittlinjen. Avstånd mellan strecken 1:3 är minst 70 km/tim
1:1 är högst 50 km/tim.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Nu är de fler än 1000

Det vore bättre för trafiksäkerhetens skull att vi fick bort alla som kör onyktra istället för detta eviga mixtrandet med hastighetsgränser och kameror.

Hur löser man det? För du menar väl inte att så länge det finns onyktra i trafiken är det inte lönt att hitta de mest trafiksäkra hastigheterna för oss som är nyktra?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Nu är de fler än 1000

Lite hjälp går att få om man tittar på mittlinjen. Avstånd mellan strecken 1:3 är minst 70 km/tim
1:1 är högst 50 km/tim.

Det där lät jätteintressant. Tror att du menar något sätt att uppskatta hastigheten. Du får gärna utveckla för jag fattar inte riktigt vad du menar. :confused:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nu är de fler än 1000

Hur löser man det? För du menar väl inte att så länge det finns onyktra i trafiken är det inte lönt att hitta de mest trafiksäkra hastigheterna för oss som är nyktra?

Han menar säkert att det sätts in för lite resurser för att stävja onykterheten i trafiken och för mycket resurser och kostnader till att gödsla med skyltar utefter våra vägar så att ingen människa till slut vet vilken hastighet som råder.
 
F

F.d. 11346

Guest
Sv: Nu är de fler än 1000

Det där lät jätteintressant. Tror att du menar något sätt att uppskatta hastigheten. Du får gärna utveckla för jag fattar inte riktigt vad du menar. :confused:




Detta är en mittlinje. Trafikanter får köra över på andra sidan om denna mittlinje men detta sker på egen risk då det oftast kan förekomma mötande trafik på vänster sida om denna mittlinje. Körfältslinjer skiljer filer i samma riktning åt och har likadan linje som mittlinje, i Sverige dock inte spärrlinjer. Förhållandet är på den första bilden 1:3 mellan dellinjen och mellanrummet vilket i Sveige visar att detta är en väg där hastighetsgränsen är minst 70 km/h om inget annat anges.

Detta är en mittlinje som betyder samma sak regelmässigt som den föregående. Skillnaden mellan dellinjen och mellanrummet är här 1:1 vilket i Sverige visar att detta är en väg där hastighetsgränsen är 50 km/h eller lägre om inget annat anges.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Nu är de fler än 1000

Ekonomiska fartgränser. Har någon en liten aning om vad fortkörningen drar in till statskassa, Tror att det är MASSOR. Bekvämt också bara montera upp kameror och stålarna strömmar in. Bra affärside..............

Har du någon aning om vad trafiken kostar samhället och oss medborgare varje år? Hur mycket, ungefär, tror du det kostar med ett halvt tusende dödade och tiotusentals skadade och lemlästade varje år? Vad kostar det i mänskligt lidande? Vilken företeelse skulle tillåtas kosta så mycket lidande som trafiken gör?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Nu är de fler än 1000


Detta är en mittlinje. Trafikanter får köra över på andra sidan om denna mittlinje men detta sker på egen risk då det oftast kan förekomma mötande trafik på vänster sida om denna mittlinje. Körfältslinjer skiljer filer i samma riktning åt och har likadan linje som mittlinje, i Sverige dock inte spärrlinjer. Förhållandet är på den första bilden 1:3 mellan dellinjen och mellanrummet vilket i Sveige visar att detta är en väg där hastighetsgränsen är minst 70 km/h om inget annat anges.

Detta är en mittlinje som betyder samma sak regelmässigt som den föregående. Skillnaden mellan dellinjen och mellanrummet är här 1:1 vilket i Sverige visar att detta är en väg där hastighetsgränsen är 50 km/h eller lägre om inget annat anges.

Tack easy rider! Det hade jag ingen aning om..., det underlättar ju alltid att känna till akutell hastighetsbegränsning. Sen blir det här förmodligen svårare med de ny, tätare hastighetgränserna.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Nu är de fler än 1000

2004 dog 480 människor i trafiken, och tendensen för trafikdödade är sjunkande. Samma år dog 1200 i fallolyckor och 1500 tog livet av sig. Varje dödsfall är en tragedi i sig, men det finns inget belägg för att fartkamerorna räddar liv.
Calle
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Nu är de fler än 1000

Hej Bonath!

Vi har kraftig sänkt antalet dödade i trafiken på en 10-års period. Det är dock fortfarande fruktansvärt många som dör och skadas. Hastigheten är ofta den avgörande skillnaden mellan liv och död när det går åt helvete i trafiken! Fartkamerorna har definitivt medverkat till att sänka hastigheten och därmed räddat liv! Sedan har vi givetvis andra problem i samhället som vi också måste jobba med och där fartkamerorna inte gör någon större nytta! Tror dock att vi måste diskutera ett samhällsproblem i taget!
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Nu är de fler än 1000

Hej Krinil.
Du ställde själv frågan om vilka andra företeelser än trafiken, där vi tillåter ett sådant lidande.....
Av de 480 dör c:a 200 för att någon varit onykter. Ett rattfyllo är extremt noga med att inte "sticka ut", så han (för det mesta är det en han) håller fartgränserna. Alltså spelar inte kamerorna någon roll för detta.
C:a 100 liv kan sparas enligt Transportstyrelsen om våra läkare rapporterar halvblinda senila åldringar så deras körkort blir indragna. Med det här är inte sagt att alla äldre har nedsatta funktioner, utan att körkort som borde dras in, inte bllir dragna.
Testoronstinna ynglingar med mera hästkrafter än förstånd, står för många olyckor. Dom har fartkamerorna inprogrammerade i sina GPS:er, alltså ingen effekt där heller.
Motorcyklister med nummerplåt som inte fotograferas, mopedister och cyklister, olyckor i samhällen och städer, där det inte finns några kameror samt alla som helt enkelt bär sig klumpigt åt......
Sen blir det inte mycket över till fartkamerorna.
Calle
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Nu är de fler än 1000

Tack easy rider! Det hade jag ingen aning om..., det underlättar ju alltid att känna till akutell hastighetsbegränsning. Sen blir det här förmodligen svårare med de ny, tätare hastighetgränserna.
.


Inte jag heller. Fick inte lära mig av min pappa då jag övningskörde för 50 år sedan (ho!)

Men de lär väl inte stämma längre med all lek med nya hastighetsskyltar. Vägrar att tro att det skiljer på säkerhet med 10 km/h skillnader. Mer energi går åt att titta på hastghetsmätaren än på vägen.

Håkan
 
F

F.d. 11346

Guest
Sv: Nu är de fler än 1000

Jo då det stämmer fortfarande, kolla nästa gång du är ute och åker.
Detta var något som jag trodde alla visste:D:D
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nu är de fler än 1000

Hastigheten är ofta den avgörande skillnaden mellan liv och död när det går åt helvete i trafiken!

Jag tror inte att det gör någon större skillnad i trafikdödade om rattfulla sänker hastigheten med 10 km/tim. De skall bort helt och hållet från våra vägar med alla till buds stående medel. Alkolås är ett exempel.

Satsa resurserna där de ger bäst resultat!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Nu är de fler än 1000

Absolut Knarrevik. Hopas inte att jag ger inryck av att det är OK med rattfylleri. Det är för jävligt! Jag vet dock inte hur man med ett penseldrag ska få bort rattfylleriet. Det är i grunden ett samhällsproblem som du inte får bort med trafiklagstifning. Rattfylleri bottnar ofta i dold alkoholism. Visst finns det de som chansar efter en fest och visst finns det de som i kör för tidigt dagen efter men den största majoriteten rattfyllor är ändå missbrukare, oavsett om de vet det själva eller inte! En rattfyllerist är mao oftast missbrukare!

Klarar man inte av att förhålla sig till att vara nykter när man kör bil så bryr man sig förmodligen inte så mycket om andra regler heller. Men om vi som är nyktra i trafiken håller hastigheterna så mildrar vi ändå konsekvenserna av rattfyllors och andra trafikmissbrukares tilltag! Jag menar att det är inte något motsatsförhålland med att hitta vettiga hastighetsanpassning mot att jaga rattfyllor! Hur fasen ska vi få bort dom? Tror inte ens 100 000 poliser vid vägarna skulle lyckas med det. Alkolås är bra, men vi ser inte resultatet de närmsta 10 åren.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Nu är de fler än 1000

Hej Krinil.
Du ställde själv frågan om vilka andra företeelser än trafiken, där vi tillåter ett sådant lidande.....
Av de 480 dör c:a 200 för att någon varit onykter. Ett rattfyllo är extremt noga med att inte "sticka ut", så han (för det mesta är det en han) håller fartgränserna. Alltså spelar inte kamerorna någon roll för detta.
C:a 100 liv kan sparas enligt Transportstyrelsen om våra läkare rapporterar halvblinda senila åldringar så deras körkort blir indragna. Med det här är inte sagt att alla äldre har nedsatta funktioner, utan att körkort som borde dras in, inte bllir dragna.
Testoronstinna ynglingar med mera hästkrafter än förstånd, står för många olyckor. Dom har fartkamerorna inprogrammerade i sina GPS:er, alltså ingen effekt där heller.
Motorcyklister med nummerplåt som inte fotograferas, mopedister och cyklister, olyckor i samhällen och städer, där det inte finns några kameror samt alla som helt enkelt bär sig klumpigt åt......
Sen blir det inte mycket över till fartkamerorna.
Calle

Hej igen Bonath!

Jag gillar dina reflekterande frågeställningar. De ställer helt sakligt olika trafikproblem mot varandra. Jag tycker däremot inte vi ska låta bli att använda ett så pass effektivt instrument som fartkameror, bara för att det finns andra faktorer som också kan sänka dödssiffrorna i trafiken. Fartkamerorna är inte allenarådande. Däremot är de viktiga i en positiv trend! Ju fler vi är som håller rätt hastighet och kör med omdöme, dessto mer mildrar vi konsekvenserna när det går åt helvete! Så..., respektera varandra i trafiken, håll hastigheten och kör med ett leende! :)
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Nu är de fler än 1000

Om man satsat "kamerapengarna" på razzior med utandningsprov, så hade det alldeles säkert visat sig i statistiken för döda och skadade. En livs levande polis gör betydligt mer nytta ute på vägarna än hur många kameror som helst.
Calle
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Nu är de fler än 1000

Calle!

Jag ser inte kamerorna som ett alternativ till "livs levande poliser!", absolut inte. Razzior med utandningsprov ger inte heller särskilt många rattfyllor..., de är mer till för att vara avskräckande, vilket säkert är effektivt på de rattfyllor som inte är missbrukare. Det görs förbaskat många blås per år, vilket är bra. Kamerorna å andra sidan är helt enkelt ett bra och kostnadseffektivt komplement till annan trafikövervakning, med exempelvis livs levande poliser.

:-/<rister
 
Toppen