• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu är de fler än 1000

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: Nu är de fler än 1000

Hej.
En liten rättelse bara, det är inte polisen som kommit med iden om fartkameror, det är vägverket som fått igenom dessa krav för att sänka antalet trafikolyckor med svårt skadade och döda i trafiken, ett krav som regeringen ställde på VV. (Inte helt fel)

RPS har sedan fått i uppgift att köpa in rörliga kameror, vagnar. Från början var det polisen som tömde dessa stolpar och kameror på information och skickade det tilll Kiruna. Numera sköter bara ett antal poliser om stolpar och vagnar för att de skall fungera och och det har de blivit ålagda av RPS och Regeringen. Överföringen sker med automatic i de flesta fall, jag tror inte att alla är anslutna till nätet så de kan skickas elektroniskt.

Om man vet hur många trafikpoliser som försvunnit de senaste 10 - 20 åren så förstår man att det inte är polisen själva som kommit med förslaget om automatiska fartkameror. Eller ATK som det heter.
Ju fler kameror det blir, ju färre trafikpoliser blir det troligen, tyvärr.

Trafikpolisen behövs på våra vägar för att hålla en del i nackskinnet, finns många som aldrig skulle ha fått ett körkort.

I många fall är det ordningspoliser med intresse för trafik som stoppar bilar och tycker till om bilens utrustning. Ofta har de rätt men ibland har de naturligtvis fel, de har ju inte besiktningsförordnanden.

Finns bara ett sätt att undvika böter, lätta på gasen och var uppmärksam, det finns ju trots allt poliser med laserinstrument utefter våra vägar.

Och med tiden kommer det med säkerhet att mätas hur lång tid vi tar på oss mellan stolparna, då ni, då hjälper det inte att lätta på gasen då vi ser kamerstolpen.

Hjälp varandra i trafiken, alla kan ju inte vara lika bra på att köra bil.

Ha de bra alla.

sven_A
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Nu är de fler än 1000

Jag tycker att fartkameror är bra. Jag tycker det ger en lugnare trafikrytm och lägre tempo på vägarna. Det ger också mig motivation att hålla rätt hastighet, nåt som jag annars har förbannat svårt för!

Jag fick dock böra 2600 kronor för ett år sedan. Körde om en lastbil och bommade en 70-skylt å där stod en kamera! Trots det anser jag att fartkameror är bra. Jag behöver dem! :)

Håller med om att det gott kunde finnas påminnelsemärke om aktuell hastighetsgräns vid kamerorna. Det skulle förmodligen minska de här osäkerhetsinbromsningarna.

Sen skulle jag vilja att någon utvecklade en tillsats till farthållaren som tillsammans med en givare på hastighetsskyltarna gav föraren möjlighet att låta farthållaren anpassa hastigheten till gällande hastighetbegränsning!
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Nu är de fler än 1000

Om man bara visste vilken hastighet det var på den sista skylten!

Det är inte alltid lätt att komma ihåg då skyltarna på de sista kilometrarna kan ha ändrats åtskilliga gånger!

Måste fullständigt hålla med. Körde mellan Smålandstenar och Värnamo i höstas med omväxlande 100, 90, 80 och 70. när jag närmade mej en kamera kunde jag faktiskt inte komma ihåg om det var 80 eller 90. Förra året var där 90 och jag blev väldigt osäker. GPS killarna som mäter in och uppger hastighet hänger heller inte med.

Jag vill tillägga att när jag kör husbilen brukar jag hålla hastigheten (efter GPS:n)

Peter.:).
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nu är de fler än 1000

Jeg er redd ideen med ATK kom fra det norske veidirektorat, de hadde sine første i drift i 1978. De første bøtene kom ikke før i 1981.

Som en kuriosa kan nevnes en aprilspøk i en avis i Tromsø ca. 1976:
Et bilde av en kasse som var lenket til rekkverket på broen over Tromsøsund og en tekst om at det var veidirektoratets nye fartsovervåker og at de som hadde kjørt for fort kom til å få et krav om en bot i posten, de som tok kontakt med polisen og gjorde opp på forhånd ville få strafferabatt - endel personer gikk på limpinnen! Det avisen IKKE viste var at kassen kom fra veidirektoratet og at den inneholdt en radar som laget statistikk over hastigheten på bilene som kjørte over broen. Men det var ingen kamera i de kassene. En annen variant var en forlatt henger med låst plastkapell og manglende ett hjul, disse hengerene ble brukt de fleste stedene - kassen bare på broer.

Samme thinktank i veidirektoratet ekperimenterte også med trafikklys for elger! Fotoceller i skogen på begge sider av veien og blinkende gul elg når det var elger i nærheten av veien, for kontroll ble området også video-overvåket - meget underholdene filmer med slike scener som "Bambi på isen" og WV-boble under mulen på en elgokse, det var ikke alle som trodde på blin kende elg.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Nu är de fler än 1000

Vad jag förstår så är det lite för dåligt med framförhållningen i körningen och av att hålla avstånd till framförvarande av en del förare. Håller man avståndet behöver man aldig tvärnita, har man bra framförhållning kan man släppa gasen i god tid och eventuellt växla ner. Eller om man missa en skylt är man väl inte riktigt koncentrerad på körningen. (även jag missar skylt eller kör för fort ibland)

Gurra
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Sv: Nu är de fler än 1000

Passa er när såna här kameror med inbyggd automatkanon kommer upp. Ingen chans att överklaga och det räcker inte att fälla solskyddet.
 

Bilagor

  • full.jpg
    full.jpg
    53,5 KB · Visningar: 485
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Nu är de fler än 1000

Undrar vilket håll den matar ifrån det sitter ju patroner på båda sidorna:confused::D

Gurra
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Sv: Nu är de fler än 1000

Kameran på försök i England naturligtvis. Ammunition av två skilda typer och beroende på fordonstyp väljs lämplig sort
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Nu är de fler än 1000

Statens bästa kassako - en miljon hittills

DET PÅGÅR EN LÅGINTENSIV
FARTKAMERATERROR MOT
VANLIGA LÖNTAGARE - SKATTAD
ÄR DU OCH BÖTFÄLLD TILL DÖDS

Detta handlar om fartkameran i Jämjö - statens verkliga kassako. En sedelpress som på ett år dragit in en miljon kr i hastighetsböter

- bara på en månad åkte 263 bilister dit, alla fick böta 2 500 kr.
Det handlar alltså inte om trafiksäkerhet, det handlar om ekonomisk terror mot laglydiga medborgare, som är på väg till eller från jobbet.

Sju kilometer for fört här och staten klår dig på 2 500 spänn - du får jobba en hel vecka för att få ihop detta netto.

Här kan ni gå in och hjälpa till att stoppa eländet:
www.stoppafartkamerorna.nu

Jämjö är nu världsberömt för tre saker:
- den fine och mycket underskattade författaren Sven-Edvin Salje var från Jämjö, (eller var han från Jämshög, ärt inte säker). (Är förresten inte Harry Martinsson också från dessa ljuva nejder?)

- den i inledningsskedet misstänkte Palmemördare, som gick under namnet 33-åringen var från Jämjö; han blev mördad i USA, ett verkligen trist och tragiskt levnadsöde - det finns de som fortfarande tror att 33-åringen var mördaren.

- denna kamera har slutligen satt Jämjö i fokus som ingenting annat - kom och se vår lönsamma kamera - dess like hittar ni inte i hela världen.

mvh/Björn

Man kan ju undra lite hur det står till 263 bilister på en kamera under en månad. Dessa kör ju givetvis för fort även utanför skolor, när det är ishalka mm. Inte undra på att det sker olyckor.

Gurra
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Nu är de fler än 1000

Tja kan ju ändra ordet givetvis till förmodligen. :cool:

Gurra
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Nu är de fler än 1000

Man kan ju undra lite hur det står till 263 bilister på en kamera under en månad. Dessa kör ju givetvis för fort även utanför skolor, när det är ishalka mm. Inte undra på att det sker olyckor.

Gurra
Det här är inte alls säkert.
Varenda fartkamera, fartgupp, chikan och minirondell är ett monument över en trafikplanerare som tänkte fel från början.
Det finns många gator och vägar som är konstruerade för en betydligt högre fart än vad man vill ha där, och resultatet blir något farthinder.
Jag hävdar att på gator där hastigheten är begränsad till under 50 kmh, ska det inte finnas någon asfalt, så blir hastigheten självreglerande.
Asfaltera endast gång och cykelbanor, så håller dom trafikanterna sig där, utan att vara ute bland bilarna och ställa till det.
Calle
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nu är de fler än 1000

Man kan ju undra lite hur det står till 263 bilister på en kamera under en månad. Dessa kör ju givetvis för fort även utanför skolor, när det är ishalka mm. Inte undra på att det sker olyckor.Gurra

Där håller jag inte med dig Gurra! Jag själv är väldigt noga med att hålla hastigheten vid 30 och även 50. Däremot är det väl lite si och så vid 90 och 110. Där kör jag som de flesta andra dvs lite för fort.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Nu är de fler än 1000

Det här är inte alls säkert.
Varenda fartkamera, fartgupp, chikan och minirondell är ett monument över en trafikplanerare som tänkte fel från början.
Det finns många gator och vägar som är konstruerade för en betydligt högre fart än vad man vill ha där, och resultatet blir något farthinder.
Jag hävdar att på gator där hastigheten är begränsad till under 50 kmh, ska det inte finnas någon asfalt, så blir hastigheten självreglerande.
Asfaltera endast gång och cykelbanor, så håller dom trafikanterna sig där, utan att vara ute bland bilarna och ställa till det.
Calle

Håller inte med om det. En aspekt på att vägarna är byggda för högre hastighet än vad där råder är ju att utryckningsfordon kan ta sig fram snabbt och på ett säkert sätt.
Farthinder brukar ju vara i anslutning till övergångsställe där gående och cyklister blir tvugna att passera.
Om det ingen asfalt fanns skulle ju verkstadsräkningarna bli större än eventuelle fortkörningsböter.
Sedan kan jag hålla med om att gupp, minirondeller mm är irriterande, men orsaken till att dom finns är ju att vissa av oss bilister är intelligensbefriade.:cool:

Nu har vi visst lämnat ämnet en stund det var ju kameror från början men intressant ändå :D


Gurra
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Nu är de fler än 1000

först börjar det med en ko stig. som sedan blir en grusväg som sedan blir belagd med asfalt, sedan blir den breddad (trafiken ökar) och när den blir tillräckligt bred ja då börjas det byggas farthinder och monteras fartkameror:swoon:
Det kanske skulle vart en ko stig som det var tänkt från början :D
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nu är de fler än 1000

Endast 35% av de 88 som deltog i enkäten tror att fartkamerorna har positiv inverkan på trafiksäkerheten!

Kamerornas antal stiger i rask takt, nu är de 1038!
 

Bilagor

  • fart.jpg
    fart.jpg
    31 KB · Visningar: 249
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nu är de fler än 1000

I argumentasjonen for innføring av streknings ATK i Norge ble det dokumentert endel problemer med de enkel ATK som er mest vanlig. Det at førerne kjører hardt mellom boksene - bremser kraftig ned og gir på etter passering ble målt med passive midlertidige bokser flere steder i landet.

Ved strknings ATK kan en få opp til 3 fartsbøter på en gang hvis en står på for hardt, som vanlig ATK på de to målepunktene og for snitt mellom punktene - det blir dyrt.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Nu är de fler än 1000

För egen del har jag inga bekymmer med att söka följa hastighetsbegränsningarna.

Däremot har jag stora bekymmer med att vet hur fort man får köra var. Och inte har det blivit lättare med den nya leken: så många gränser som möjligt. Bäst att bromsa ner till 50 då man ser en kamera. Inte bra!

Jag skulle uppskatta om man med jämna mellarum på vägen märkte ut aktuell hastghet, t.ex med ett litet 70 mellan vart 10-de mittsträng.Tidigare tänkta jag mig en färgklick för varje hastighet (grön för 90, gul för 70 och röd för 50 osv) men nu räcker ju inte färgpaletten till längre.

Finns det någon som har (goda) kontakter med vägverket (eller vad det heter nuförtiden)

Håkan
 
Toppen