Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
----------------Den dagen jag ser en husbil som i bilden då är det fråga om en lyckat trimning.
----------------
Hej decker, det ryker inte om däcken, och går kanske inte så fruktansvärt fort men med tanke på storleken så kan det väl röra sig om 8ton.
https://www.youtube.com/watch?v=FlzLasccanU&ab_channel=furflyer1
M.v.h. JANKRO.
Om någon kan och orkar läsa facktyskan finns det en hel del intressant info om modern motorbyggnadsteknik och "motoroptimering" relativt enkelt beskrivet att läsa här, jag orkar tyvärr inte översätta, kanske kan google hjälpa till?
Stalzamt: Die Wahrheit über Chiptuning – Spaßbringer oder Motorentod? - Motorblock
Tack för länken Montreal.
Det var en mycket intressant artikel. Det kan alltså vara mycket som skiljer exempelvis 2,8 liters motorns olika versioner som typ 8140.23 med 106 hkr till 8140.43N med 146 hkr från varandra. Att bara ta ut mer effekt ur en svagare version som min 8140.43 med 122 hkr får man nog vara lite försiktig med om man vill åka länge och tryggt även om det kliar i mina"trimmarfingrar".
Sune
Promotech har ju två alternativ, dels effektbox som så många andra har och dels
Programmering av bilens styrenhet.
Är det någon som låtit programmera om styrenheten på sin Fiat motor?
Jag funderar starkt på att välja det alternativet, dels för bättre effektkurva och dels för att besiktningen ej kan se om bilen är chippad.
Nackdel, om motorns mjukvara behöver uppdateras så försvinner optimeringen.
Hej !
Köpte Bsr motoroptimeringskit på Elmiamässan. Sitter nu i min Ducato 130 hkr 2015.
Kört några hundra mil. Fungerar perfekt. Känns att vridmomentet är högre speciellt i uppförsbackarna. Bränsleförbrukningen kan jag inte uttala mig om då jag hitintills bara kört korta sträckor. Skall dock köra 400 mil till sommaren så då får jag en bättre uppfattning.
Att återställa till originalet går på några minuter. Bara att plugga i , trycka på knappen och
så har man ursprungliga inställningar tillbaka. Kan rekommendera denna optimering då den tar hänsyn till bilens grundinställningar och inte som en del andra som bara "lurar" insprutningen.
Lycka till.
Mvh Bosse