Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Scanias experter skakar på huvudet när jag besöker dem i det hemliga laboratoriet i Södertälje. ”Tror DN Motors utsände att det finns 500 ingenjörer här som inte kan sitt jobb?” undras det.
Jag kan bara konstatera att värdena blev bättre vid besiktning hos SBP efter kcr-box blev monterad på vår förra Fiat 2,8 jtd 2003.
Jag vill komplettera att detta är åtta år sedan och 2,8 jtd motorn är en gammal motorkonstruktion och som i detta fallet blev bättre av en optimering.
Tekniken går förhoppningsvis framåt.
Och efter att läst artikeln så förstår jag Volvo och Scanias teknikers åsikter på alla plan.
Krister.
PS. Jag vill inte rekommendera någon att göra ett ingrepp i bilen som sätter garantin ur spel om man inte är beredd att ta kostnaden själv.
Volvo har tagit fram Polestar
Då skulle mappning vara helt OK, i alla fall på en manuellt växlad bil, eller?
Finns det någon statistik över motorhaverier efter optimeringar med boxar? Jag har aldrig hört talas om någon. Kan det vara så att trimningsföretagen klarar sig från reklamationer tack vare motortillverkarnas säkerhetsmarginaler i konstruktionerna? Håller med Michael S till 100%.
Åke
Hej, med tanke på hur många boxar eller nya programvaror som är sålda, inte bara i Sverige utan i Europa eller hela världen, och hur många som inte nöjer sig med en box utan byter både spridare, turbo m.m.
Eller alla chipptrimade gamla turbo SAAB'ar som fortfarande rullar men börjar bli upprostade som främsta dödsorsak och inte för att det står 35.000mil på mätaren, så borde det alltså stå drösvis med havererade bilar utmed våra vägar.
Ryktet om att boxade bilar troligen snart havererar skulle sprida sig så ingen längre törs koppla in dem om det vore ett så frekvent problem.
Inte heller skulle märkesfirmor och märkesverkstäder tordas montera boxar vid första serviceintervallen.
Det finns väl husbilar som är boxade vid nyköp (har jag hört ).
En modern amerikansk V8 går att trimma uppåt 800hk. utan modifiering och utan att något katastrofalt händer, om man skall tro på allt som finns att läsa om det.
Fiat's 3,0 motor i IVECO's utförande är samma grundkonstruktion, och nu ligger väl de på 207hk. för att orka släpa på 8 ton eller mer, tror jag.
Att husbilar stannar vid vägkanten verkar mest bero på att Fiat inte får till allt extra som är monterat på motorn för avgasreningen skall nå upp till rätt Euroklass, och inte för antalet hästkrafter.
Att det sker samarbete vid tillverkning och motorer köpes in från andra tillverkare har jag nog läst om att det beror på att hålla dyra uvecklingskostnader nere och inte för att det är så svårt för biltillverkarna att mappa fram en bra motorstyrning.
Dessutom är det roligt.... När man klämmer på med en jänkare från stillastående, och känner att den inte styr längre för att framhjulen har tappat kontakten med vägen tycker jag är häftigt :, och har inget att göra med att man behöver köra som en id... för jämnan.
Men det är kanske ett svagt argument från en som tycker det är roligt helt enkelt.
Men det jag läst kan naturligtvis vara helt fel, och alla havererade bilar ett stort dolt mörkertal som inte kommer fram till allmän vetskap av någon orsak.
Frågan är då, vad är det som går sönder, och var och vem är det som reparerar alla de som går sönder.... Men vad vet jag, mer än att det är roligt att modifiera både det ena och det andra bara för att det just går att modifiera .
M.v.h. JANKRO.
Ja exakt!
Här svingas det rejält, det liknar inte Jankro, vi får väl skylla på den sena timmen?!
En del bilar har identiska motorer och växellådor men har olika modellnamn .
Ex volvo och MB det skiljer bara på mjukvaran .Den slöaste MB vito ökar effekten nästan 100% .Det är ett enkelt sätt för tillverkaren .
Men personligen skulle jag inte chippat en Fiathusbil den lever ett hårt liv alltid fullastad plus en diffus växellåda
Min 165 Hk Renault känner jag inget behov av mer effekt men 40 pållar till hade varit skoj.
Det finns boxar som inte ökar bränsletycket och inte ökar laddtrycket .Det är kanske lämpligt och använda en sådan..
Motorn fixar säker en chippning utan problem men resten.....
Det inbjuder till en annan körning när motorn blir starkare och då är det växellådan som tar stryk .