Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Vad har vi lärt oss av den här diskussionen?
Åke
Vet du, eller antar du?
Egentligen ingenting som jag tycker, alla har ju egna djupt cementerade uppfattningar. Så enkelt som ämnet beskrivs ovan funkar det inte i den seriösa fordonsvärlden och dess utvecklingsverksamhet.Vad har vi lärt oss av den här diskussionen?
Åke
Har själv en 5 tons Fiat 2012 på 3 liter, 177Hk med automat, fordonet gör 155km/t enl reg.bevis!Jag höjde hästkraftantalet med 32 stycken och Nm med 80 på en FIAT 2012 på 3 liter och 177 hk. Dock var den inte på 177 när jag köpte den! Toppfarten ökade från 117 km/tim till över 155 km/tim. Åker inte så fort men vid behov fanns det "krut". Jobbet utfördes av Autostable i Eskilstuna. Plus att den drog mindre bränsle.
(Jo kanske om man som biltillverkare vill slippa undan garantiåtagande .)
[FONT=Verdana","sans-serif]Har lite synpunkter på pkt 1-3 ;[/FONT][FONT=Verdana","sans-serif]1)[/FONT][FONT=Verdana","sans-serif] Man kan väl konstatera kanske att det finns mer att hämta ur det mesta i motorväg av någon eller några anledningar.[/FONT]
[FONT=Verdana","sans-serif]Det måste finnas flera anledningar. en är väl god marginal till överbelastning. En annan, samma motor i olika utföranden för ekonomins skull och slippa utvecklingskostnader m.m.[/FONT]
[FONT=Verdana","sans-serif]2)[/FONT][FONT=Verdana","sans-serif]Min erfarenhet efter alla år med bilar och trimning är nog att själva motorerna håller för minst det dubbla kraftuttaget som finns i dem från början utan att något börjar haverera i motorn, och då brukar det börja med krokiga vevstakar och brända kolvar m.m.[/FONT]
[FONT=Verdana","sans-serif]3)[/FONT][FONT=Verdana","sans-serif] Men en, ofta knappt ca. 20% ökning med en box vet jag inte om jag någonsin har hört har framkallat ett motorhaveri. Om något går sönder som även går sönder på icke boxade motorer kan man väl inte klandra boxen för det.... (Jo kanske om man som biltillverkare vill slippa undan garantiåtagande .)[/FONT]
[FONT=Verdana","sans-serif]M.v.h.JANKRO.[/FONT]
Effektsiffrorna på Vito:n blir jag extremt misstänksam mot, det skulle betyda att MB skulle ha monterat spridare och turbo som har möjlighet att leverera väldigt stora mängder bränsle och luft på den motorn, vilket i sin tur skulle betyda att man får svårt att programmera rätt bränslemängder i det låga registret, och att bilen p.g.a. den överdimensionerade turbon skulle ha ganska rejäl "ketchupeffekt" på låga varv.
Där tror jag du har fel . Det är just det som är det fina i kråksången,
Det är enkelt att programmera öppningstider och laddtryck med en modern styrning .
Att spridaren har en stor volym som inte behövs kvittar i detta fall ,laddtryck är
Lätt och styra .
Inte för mig men en som kan flacha en dator är det en baggis.
Där måste jag tyvärr säga att du har fel, spridarnas och turbons dimensionering och typ har mycket stor betydelse för slutresultatet. Att Mercedes skulle ha monterat en turbo som lätt dubblar effekten känns för mej väldigt otroligt.
Box är nog knappast någon trimning i ordets rätta bemärkelse. Men tron försätter berg säger de som är troende.
Montreal varifrån får du uppgiften att MB skulle ha monterat en överdim. turbo?
Vippen har rätt, på dagens moderna "common rail-system" så kan dator=ECU+elektroniska-spridare ge mellan 1 till 5 insprutningar till varje takt under ett tryck på över 2000 bar, detta gör att man kan använda samma motor med stor variation på effekt m.m. utifrån signalerna från ECU, och går inte att jämföras med äldre system.
Insprutningen handlar om bränsletillförsel, turbon om lufttillförseln.