• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Missnöjd kabe ägare

F

F.d. 29775

Guest
Sv: Missnöjd kabe ägare

Hej,

Och så skall vi vara glada och tacksamma för att vi har så 'billiga' husbiler
i Sverige - i Danmark koster de samma märken 30-40% mera och inte är
kvaliteten bättre för det - det är ren skatt!

Sä kör och njut och hoppas ni har en god verkstad:)
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Missnöjd kabe ägare

Alla bilar kan ha fel!
Typexemplet är väl den inbitne (exempelvis) Volvoägaren som ALLTID kört Volvo...240, 740, 940, 850, V70 osv...bara bytt upp sig genom årsmodellerna och slår sig för bröstet och säger att Volvo är bäst!

En personbil idag byggs enligt fackmän att hålla garantitiden ut. ca 3 år.

Man skall med andra ord inte tro att en, exempelvis, V70 av senaste årsmodell håller samma kvalitet som en 940.
MVH/
J
Viktigt är att hålla sig till fakta(!), varför då följande påståenden?

1) T.ex att "enl fackmän byggs en p-bil för att hålla garantitiden ut ca 3 år"!
Som tidigare mångårig fackman inom svensk p-bilsutveckling och med goda insikter hos "våra kära" utländska konkurrenter i bla dessa frågor, så kan jag upplysa dig om att dina uppgifter är helt galna och gripna ur luften!
Du bör helt klart ifrågasätta dina "fackmän"!

2) Även "jämförelsen(?) V70 visavi 940" är lika larvig som ovetenskaplig!

Vad har inlägget med Kabe eller andra påbyggare av husbilar att göra (rubriken) mer än att "påbyggarna" av naturliga orsaker har betydligt mindre pengar att lägga ut på utveckling (per tillverkad husbil) ... spec då betr kaross, inredning, utrustning och funktion (drivline-/chassisidelarna har mer likhet med p-bilsförhållanden/bla större framtagningsserier).

Förhållandena inom p-bils- resp husbilsvärden är helt olika världar, inte mycket likheter även om kompetens och krav kan skilja.
Jag vill med stor säkerhet påstå att ingen tillverkare av motorfordon överhuvudtaget medvetet optimerar dessa för att hålla i 3 år!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Missnöjd kabe ägare

Som vanligt så väcker det stort intresse att dömma av svaren som icke Kabe ägare det tolkar jag som att det fins et enormt intresse för Kabe och husbilarna, här har skrivits om andra bilars fel och brister många gånger men ingen verkar intreserad inte ens ägarna till berörda märke.
 

UffeO

HBK Medlem
Inlägg
1.500
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5239
Medlemskap
2024
Sv: Missnöjd kabe ägare

Har blivit avrådd att köpa Kabe, av en hel hop med missnöjda.Därav uttrycket.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Missnöjd kabe ägare

Viktigt är att hålla sig till fakta(!), varför då följande påståenden?

1) T.ex att "enl fackmän byggs en p-bil för att hålla garantitiden ut ca 3 år"!
Som tidigare mångårig fackman inom svensk p-bilsutveckling och med goda insikter hos "våra kära" utländska konkurrenter i bla dessa frågor, så kan jag upplysa dig om att dina uppgifter är helt galna och gripna ur luften!
Du bör helt klart ifrågasätta dina "fackmän"!

2) Även "jämförelsen(?) V70 visavi 940" är lika larvig som ovetenskaplig!

Vad har inlägget med Kabe eller andra påbyggare av husbilar att göra (rubriken) mer än att "påbyggarna" av naturliga orsaker har betydligt mindre pengar att lägga ut på utveckling (per tillverkad husbil) ... spec då betr kaross, inredning, utrustning och funktion (drivline-/chassisidelarna har mer likhet med p-bilsförhållanden/bla större framtagningsserier).

Förhållandena inom p-bils- resp husbilsvärden är helt olika världar, inte mycket likheter även om kompetens och krav kan skilja.
Jag vill med stor säkerhet påstå att ingen tillverkare av motorfordon överhuvudtaget medvetet optimerar dessa för att hålla i 3 år!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Intressant reflektion.

1)
Jag refererade endast till information jag fått av en anställd på tekniska avdelningen, produktutveckling, inom samma företag sedan 25 år. Har ingen anledning att ifrågasätta hans kompetens.

2)
Vad gäller 940 och V70 har jag GODA belägg för mitt påstående. Annars hade jag aldrig skrivit de orden. Men om du vill så följ gärna upp antal underleverantörer och reklamationer på enskilda komponenter i respektive bilmodell. Du blir överraskad. Jag trodde HELT fel kan jag upplysa om.
(Nu avser jag inte utvecklingen av den passiva och aktiva säkerheten)
Jag levde i tron om att en en bilfabrikant hela tiden strävar efter att göra något bra ännu bättre. Men med nyvunnen kunskap och information gällande företagsekonomi, produktutveckling pris/kvalitet och kvantitet så fick jag ge vika och acceptera marknadens utveckling.

3)
Personbil- och husbilsvärlden ser olika ut det håller jag till fullo med om.

men....
SYFTET med mitt inlägg var att eftersöka objektivitet och inte "märkefanatism".

Sorry om jag svävade iväg och ville ge lite mer bakgrund till saker och ting.
Man skall tydligen hålla sin kunskap för sig själv så man inte riskerar få en paj i nacken.


:(
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Missnöjd kabe ägare

Som vanligt så väcker det stort intresse att dömma av svaren som icke Kabe ägare det tolkar jag som att det fins et enormt intresse för Kabe och husbilarna, här har skrivits om andra bilars fel och brister många gånger men ingen verkar intreserad inte ens ägarna till berörda märke.
Hej Reboka (jag är inte Kabeägare men väl en Hobbydito)!
Vill inte och kan inte peka ut ett ENSKILT husbilsmärke som bättre eller sämre än något annat, det är poänglöst i sammanhanget!

Om vi först berör drivlina/chassie där Fiat (och kanske AL-KO) numera sitter i ca 80% av alla nyare/moderna husbilar!
1) Dessa drivlinor tillverkas i stora serier och kan därmed bära större utvecklingskostnader som i sin tur betalas av storserietillv/försäljning (ex Fiat har därmed råd att ta fram bra produkter)!
2) För drivlinorna är problemen trots allt, i förhållande till Fiats ca 80% marknadsandel, tämligen små och framförallt är de lika mellan olika påbyggnadsmärken som ex Kabe, mfl!

Det som skiljer ut och genererar "felaktigheter/brister/trubbel, mellan påbyggarna" Kabe, Adria, Hobby, Detleff, mfl blir då främst!
3) Respektives konstruktion med kaross, inrede, maskinell inre utrustning, produktionsteknisk sammansättning, mmm
4) Samt det enskilda märkets sätt/principer och förmåga/vilja att hantera eftermarknaden med garantier, förmåga att rätta till fel, mmm

Jag föreslår att man angriper dessa då mer generella påbyggnads "problem" som man ofta ser med blotta ögat. Fel uppfattas dock olika från individ till individ betr vad som borde vara rätt! Tror för min del att detta är ett generellt påbyggnadsproblem och inte Husbilsmärkesbundet, i stort sett är alla lika goda "kålsupare"!

Kanske är det olyckligt att "Kabe" nämns i rubriken eftersom problemen sannolikt också äller övriga påbyggare, beroende på;
5) Små antal i påbyggnadsserier av olika modeller
6) Ser man de små påbyggnadsserierna gentemot t.ex Fiats stora serier, så blir det inte så mycket pengar till var och en avpåbyggara att satsa på sin produkt/utveckling/kvalitet (enskilda anställda individer kan möjligen ha en adhookpåverkan .. men inget systematiskt och säkert att förlita sig på!

Till detta kan man lägga till att husbilsbranschen i förhållande till fordonsbranschen i övrigt spec gentemot oss kunder är otillfredsställande reglerad. Gäller på många områden krocksäkerhet (dyrt ingen påbyggare kan bära detta men personbil trots det i bla Sverige).

/Detta får räcka tv men visst finns det mycket att ägna seriösa tankar åt, varför inom det stora HBK, i samråd med andra likasinnade organisationer?
/ Hälsn, Relax som härmed också önskar alla HBK-are en fin fortsatt sommar
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Missnöjd kabe ägare

Köp inte grisen i säcken. Köp någon husbil man kan provköra före köpet eller köpeavtalet.
 
K

Knicken

Guest
Sv: Missnöjd kabe ägare

Hej Hasse!
Hoppas att det löser sig för er på bästa sätt
och att ni får kompensation för allt som ni varit med om.
Stor tack för att ni delar med er av allt vad ni gått igenom.
Håller tummarna för er. Pelle & Karin
 

UffeO

HBK Medlem
Inlägg
1.500
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5239
Medlemskap
2024
Sv: Missnöjd kabe ägare

Du köper hellre grisen i säcken ?
Jag gör inte det, ialla fall inte till de pengarna.
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Missnöjd kabe ägare

Det kan ju bero på att kabe har populära modeller och att penningatörsten då blir allt för stor så att monteringsarbetet då blir lidande för att hinna ikapp efterfrågan ?
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Missnöjd kabe ägare

I Norge er det en reklame fra Lotto som sier: Lottomillionærer er ikke som andre millionærer.

Så for å kaste ut en brannfakkel, sier jeg at: Kabe eiere er ikke som andre husbilseiere. Og alle ikke Kabeeiere som kaster skit på Kabe i denne tråden, skulle kanskje ønske de hadde Kabe selv?

Kabe er dyrt merke og står for mange som kvalitet og klart man blir skuffet når ting ikke fungerer.

Kjøper man en husbil, kjøper man også en forhandler og er forhandleren vanskelig er det ofte lett å legge skylden på merket.

Alle husbileiere har hatt problemer med sin bil. Noen aksepterer ting mer enn andre og fikser det kanskje selv, noen aksepterer svært lite og vil ha det fikset av andre.

Så enkelt er det og selvsagt skriker noen høyere enn andre. :yes:

All sympati med trådstarter, men som det sies: En sak har minst 2 sider. Så det bør være litt å gi og ta på begge sider?

Og ting ordner seg somregel og det har vel en annen Kabeeier, som gikk tidligere tøft ut i en annen tråd. Men nå er fornøyd igjen.
 
B

Bergåsen

Guest
Sv: Missnöjd kabe ägare

Campade med tält innan,blev sällan något fel på... men vi vill inte längre vara utan den underbara komforten i våran kabe året runt.
Visst har vi också haft några små missar men som varit lätta att fixa.
Efter har provat några andra märken bla.Carthago (kall,mer fel) har vi nu gått tillbaka till kabe.
Vi kan inte tänka oss något annat. Just nu :twitcy:
/Jocke
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Missnöjd kabe ägare

en fundering är det inte intresant med innlägg i denna tråden längre.
 
F

F.d. 50158

Guest
Sv: Missnöjd kabe ägare

Det kan även hända andra märken som vi har varit med om har en 2010 är inte helleverad ännu. Men dom har fått betald.:confused:
 

svensei

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Sv: Missnöjd kabe ägare

Vi har ochså en Kabe som vi är mycket nöjda med. Visst fanns det ett par tillverkningsslarv, men betydligt färre än på våra förra två husbilar av annat känt mellaeuropeiskt fabrikat. Före husbilslivet var vi båtåkare i 34 år, så man har ju lärt sig den långa vägen att klara av diverse fel utan att blanda in verkstaden.
 
Toppen