• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Missnöjd kabe ägare

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Missnöjd kabe ägare

I følge protokollen så er det i dag den utgaven Wizard har lagt ut lenke til som er den gjeldene fra desember 2011. Det er den samme som ligger for nedlastning hos huvagnsbransjen i dag.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Missnöjd kabe ägare

Har inte heller någon Kabe men har ändå lite erfarenhet.
För sex år sedan hyrde vi en Kabe en vecka. Vi trivdes bra med bilen, den var mysig.
Tyvärr råkade vi i Schweiz backa på en stolpe med höger hörn bak, inte så hårt men karossen var på detta ställe som ett äggskal så skadan blev rätt stor eftersom ett rör i värmesystemet var monterat där. Röret sprack och vätskan från värmesystemet läckte ut. Lite märkligt var det kanske att det i hörnet inte fanns någon isolering, bara ett tunt plastskal. Kanske är det fler husbilar som är lika ömtåliga på det stället?
En del andra saker slutade fungera, bl a fotsteget, men trots bristerna tyckte vi om bilen.
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Missnöjd kabe ägare

Jag var ärligt sagt ganska besviken i vintras på min Kabe. Men, i grund och botten, var det en ÅF som betedde sig minst sagt oproffsigt. När Kabe fick kännedom om problemen var allt åtgärdat som det skulle och lite till, i samma vecka. Bilen var dessutom tvättad och bara blänkte, när vi hämtade den på riktiga Kabe verkstaden i Tenhult. "Hade det varit dags att tanka kunde vi gjort det också, men vi pysslade om ett par andra saker i stället åt dig". Nu känns det igen som "En gång Kabe, sedan alltid Kabe". En riktigt nöjd Kabeägare. Mvh Matts Torebring
 

Anita / Soren

HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1018
Medlemskap
2024
Sv: Missnöjd kabe ägare

Fel mer eller mindre allvarliga har nog dom flesta köpare av nya lite mer komplicerade husbilar råkat ut för, även jag. Jag har däremot haft bra relationer till både Iveco och Forsbergs, som levererat vår husbil, enda problemet är att allt tar sin tid men när man väl är klar, och nöjd med sin husbil, då leker livet.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Missnöjd kabe ägare

Ett av Kabes stora fel i just detta fallet tycker jag är att stå på Mässan
och sälja på en prototyp som långt ifrån var färdigbyggd
För Kabes del den första helintegrerad bilen som kallades 780
Blev senare omdöpt till 810 av någon anledning som jag trodde var den
färdigbyggda bilen, det enda positiva var väl att priset sänktes med
över 100 000 kr
Det enda riktiga i detta fallet enl min åsikt är att bilen ska bytas ut til en
Färdigbyggd 810

Skrivit från ett knökafullt Ullared // bp
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Missnöjd kabe ägare

Att beställa en ny bil bruka leda till reklamationer och garantiåtaganden. Jag har ett företag som regelbundet köper och använder ett antal nya bilar varje år för transporter.

Jag har väldigt lätt att mäta problemen med nya bilar genom att jag får stilleståndersättning från försäkringsbolag eller bilfirmor när fel ska åtgärdas.

Ex vid leverans av 5 st VW Touran hade vi 16 dagars produktionbortfall de tre första månaderna p.g.a. fabriksfel eller följdfel.

Jag är van att det är fel på nya fordon och det är verkstäderna också som snabbt brukar fixa till dem.

Jag brukar om det går köpa demobilar eller lätt begagnade för att slippa driftstörningar för att rätta till alla leveransfel.

Privat skulle jag aldrig beställa en ny husbil. Jag vill nog gärna provköra och testa den före. Många som beställer får fel i beställningarna och leveransförseningar.

HB BD.jpg
Då köper jag hellre en lätt begagnad utan strul.
 

Benny o Eva

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
3751
Medlemskap
2024
Sv: Missnöjd kabe ägare

Kabe totalt ointreserad av våra fel, enligt kabe har vi levererat en bil med dessa fel skall de vara så?
Hej
Ja i din berättelse nämner du en verkstad i Tenhult. Denna verkstad skulle definitivt inte hålla på med bilar. (Något kanske dom är bra på! Men inte husbilar). Vi har också drabbats av deras okunskap när det gäller Kabe Trubbel Master. Här behövs en skärpning av Kabe om den husbilen ska sälja bättre. Man vill ju inte köpa en husbil för så mycket pengar och bara få problem.:rolleyes:
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: Missnöjd kabe ägare

Blir konfundrerad,är ni ohyfsade och ställer orimliga krav?Har min 4:de Kabe.Visst har det funnits problem men de som inte lösts per tel.har återförsäljare eller Kabe själva löst omgående.Även efter utgången garanti.När jag 2004 lämnade Kabe för Solifer myntades begrepettet:jaja det är ju inte KABE-kvalitet inom familjen
 
R

Roffe T

Guest
Sv: Missnöjd kabe ägare

Vi känner också honom,vi stod mitt emot honom i Fuengirola camping. Förra vintern stod vi grannar med ett par från Mora, som har haft jätteproblem med sin Kabe Trabel Master. Det sista var att den rostfria vattentanken började läcka.Inte så roligt när man är i Spanien.Kabe skaffade en ny ( ROSTFRI) tank. Och dom fick betala 7.500:- frör sin s.k.a. rostfria tank. Detta kallas kvallite.
:twitcy:
 
F

F.d. 30007

Guest
Sv: Missnöjd kabe ägare

Hej igen!
Förstår inte varför Lasse och Lennart blir så arga för?
Alla får alltid smågrejer till fel men då gäller det att den som har sålt bilen eller byggt den står för det utan att man skall behöva koppla in advokat samt att bilen inte skall behöva stå bästa tiden på året 5 veckor.
Skall vi inte få svara på något som rör Kabe tycker jag är löjligt ni svarar säkert på inlägg som ni inte äger själva väx upp!

Med vänlig hälsning,.
Lennart p.
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Missnöjd kabe ägare

Hej igen!
Förstår inte varför Lasse och Lennart blir så arga för?
Alla får alltid smågrejer till fel men då gäller det att den som har sålt bilen eller byggt den står för det utan att man skall behöva koppla in advokat samt att bilen inte skall behöva stå bästa tiden på året 5 veckor.
Skall vi inte få svara på något som rör Kabe tycker jag är löjligt ni svarar säkert på inlägg som ni inte äger själva väx upp!

Med vänlig hälsning,.
Lennart p.
Jag blir inte arg, blir bara så fundersam när en massa svar som bygger på hörsägen kommer fram i ljuset. Mörkrets makter är tydligen starka.
Sen tycker jag inte att det anstår dig att bedöma sinnestillstånd hos varken Lennart eller mig. Skulle kunna lägga till ytterligare men då finns risken att inlägget raderas.

Så, har du fortfarande synpunkter på mina inlägg får du gärna kontakta mig per e-post.
 
F

F.d. 3337

Guest
Sv: Missnöjd kabe ägare

Har inte en Kabe och tar inte ställning alls i just den här frågan.

Tycker att det är olyckligt när drevet drar i gång på denna hemsida och än den ena eller andra återförsäljare eller tillverkare hamnar i skottgluggen och blir föremål för en hetskampanj utan dess like.

Utan tvekan blir det fel och säkerligen mycket fler fel på en helt ny produkt och det är ok att kommentera och kritisera, men alla dessa som ligger i skyttegravarna och skjuter på allt som rör sig för att dom "hört att någon... eller tror att..." dom betackar jag mig för.

Många är de företag som lidit ekonomisk skada av någon/några missnöjda kunder som får med sig drevet på denna sida. Glöm inte att det aldrig är ens fel när två bråkar.

Jag är övertygad om att de flesta som köper sin husbil är nöjd med både handlare, verkstad och produkt, men dom hörs nästan aldrig.



Hasse
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Missnöjd kabe ägare

Off Topic!

Äger en 11 månader gammal Audi Q5:a som varit på verkstad ett antal gånger. Har haft ett antal nya bilar och något fel brukar uppstå under garantitiden, men har aldrig varit med om så många fel på en och samma bil :mad:.
-Larmet tjuvlarmar
-Rattkontroller funkar inte
-Motorvärmare utan funktion monterad
-Motorlampan tänds
-Felmeddelanden kommer upp på displayen att verkstad måste uppsökas pga motorproblem. OMSTART EJ MÖJLIG OM 100 MIL :wideeyed:!

Verkstaden har direkt tagit hand om bilen när felen uppkommit och nu verkar det peppar, peppar som de äntligen kommit till rätta med motorproblemen efter konsultation med huvudkontoret. Har kört 300 mil sen sista felmeddelandet. Bara för att jag säger så får jag väl ett nytt felmeddelande vid hemfärden från Kroatien :(.

Med andra ord: Fel på nya bilar får man nog tyvärr räkna med då de idag är så komplexa, men man ska inte behöva tjata på sin verkstad..
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Missnöjd kabe ägare

Alla bilar kan ha fel!

Det viktigaste är att vi som konsumenter är objektiva och faktiskt "erkänner" att mitt favoritmärke kan ha brister.

Typexemplet är väl den inbitne (exempelvis) Volvoägaren som ALLTID kört Volvo...240, 740, 940, 850, V70 osv...bara bytt upp sig genom årsmodellerna och slår sig för bröstet och säger att Volvo är bäst!

Klart att bilar och vissa bilmodeller är behäftade med problem oavsett märke.

En personbil idag byggs enligt fackmän att hålla garantitiden ut. ca 3 år.

Man skall med andra ord inte tro att en, exempelvis, V70 av senaste årsmodell håller samma kvalitet som en 940.

Jag köpte själv en fabriksny bil med stämpeln "Sveriges/Europas mest problemfria bil" och har då aldrig haft så mycket fel...någonsin =)

MVH/
J
 
Toppen