• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Missnöjd kabe ägare

F

F.d. 53012

Guest
Sv: Missnöjd kabe ägare

Tråkig läsning hoppas att det inte avskräcker Er för husbilar i framtiden. För att citera en annan god vän i Göteborg som hade så mycket strul (orkar inte tala om det längre) att han döpte sin bil till "Trubel Master" efter samma ohörsamhet från Tenhult. Kan bero att det kanske är som vi säger ibland. "Det går bra nu" och då behöver man inte krusa kunderna längre och glömmer vem som betala deras löner på golvet på kontoret. Håller verkligen tummarna för Dig för jag mår pyton av sådant bemötande.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Missnöjd kabe ägare

Känner verkligen med dig hansbrolin men tyvärr ser verkligheten för många av oss inte så sällan ut på liknande sätt som du beskriver.

I ditt fall skulle jag direkt kräva såväl återköp av Kabehusbilen som skadestånd och ersättning för merutgifter som du redan måste ha haft!
Det förvånar det mig att ditt ärende redan dragit ut så långt i tiden map att du på ett bra sätt dokumenterat dina problem och vedermödor.

När du, vid behov, går vidare bör du sammanfatta och korta ner ditt skrivna underlag så har att;
1) viktiga övergripande problemen framhävs = trafikfara
2) svikna avtal = muntliga/skriftliga(?) belyses så att de klart framgår = produktavvikelser ...
3) focusera på upprepade och misslyckade försök till reparationer, mängden upptäckta fel = ej normala kvalitetsavvikelser ...
4) dina underbyggda och sammanfattade ersättningsanspråk skall klart framgår inkl tidsaspekten innan allt skall vara utklarat för din del ...
Om ett sådant underlag kommer ut på "marknaden" så bör det vara skrivet så att Kabe inser den "badwill" som skapas mot dem på marknaden, om inte dina "problem" snabbt blir utklarade!

Jag vet inte vad din advokat åstadkommit men bla krävs att han har kunskap om husbilsbranschen (dåligt kundskydd ej att jämf med husaffär, husbilskunden är tämligen oskyddad) och att han/du kan åstadkomma en sammanfattande kort och slagkraftig skrivning (helst på 1 men högst 2 A4 sidor)! Ju snabbare du/advokaten agerar dess bättre möjlighet till framgång har ni, alltför lång tid redan gått till "spillo" (vilket enbart gynnar Kabe), det finns absolut inget att vänta på!

Ni du/advokaten bör snabbt i skrivningen skjuta in er på en "strategi" och sikta in er på vad som är känsligast för Kabe som tillverkare/marknadsförare om ni nu inte skulle komma överens och din skrivning därmed komma till marknadens kännedom!

Sens moral, vi husbilister måste bli mer medvetna och vaksamma/misstänksamma som köpare/kunder för att undvika "slika" situationer innan de uppstår - kan t.ex ske genom egna komplement som tillförs i köpekontrakt, utföra besiktning/kontroll vid utleveransen, mmm!
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Missnöjd kabe ägare

Det är helt otroligt .... En till efter ha tagit del av en annan Kabe 880´s ägares problem så slutade det med att han fick reklamera sin bil och köpa en annan som då blev en 2012 .

Helt otroligt att dessa kvalitets bilar har släppt ut ytterligare en sådan bil .
 
F

F.d. 30007

Guest
Sv: Missnöjd kabe ägare

Helt enkelt för jävligt känner två till som bara har problem.

Med vänlig hälsning,.
Lennart
 
F

F.d. 52959

Guest
Sv: Missnöjd kabe ägare

Verkligen tråkigt, men du är inte ensam. När vi var i Spanien i vintras träffade vi på en fd Kabeägare som berättade att han haft 120 fel på sin Kabe i bodelen.
Dessutom hade der varit fyra felaktigheter på bildelen.
Småningom gav han upp och bytte till Rapido byggd på Mercedes.
Mvh
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Missnöjd kabe ägare

Tänk va skönt för alla er andra icke Kabeägare, vad lyckliga ni måste vara med era felfria bilar. Kan bara gratulera!

Jag har själv en Kabe 880 och visst har det dykt upp fel eller kanske kvalitetsbrister på såväl bodelen som drivlina men såväl återförsäljare som Kabe har ställt upp och försökt rätta till dessa felaktigheter så långt möjligt är.

Sen händer det alltid att någon stackare drabbas värre än andra men med god vilja från båda sidor brukar det lösa sig.

Det mest märkvärdiga med denna klagosång verkar ändå komma från de så kallade icke Kabeägarna eller från en massa andra som "hört från andra, tredje eller fjärde led om om dessa uppkomna "katastrofer".

Tydligen föreligger det något intresse från vissa håll att svärta ner Kabe, en svensk tillverkare?
Fy tusan.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Missnöjd kabe ägare

Jag har själv en Kabe 880 och visst har det dykt upp fel eller kanske kvalitetsbrister på såväl bodelen som drivlina men såväl återförsäljare som Kabe har ställt upp och försökt rätta till dessa felaktigheter så långt möjligt är.

Jag känner inte till sanningshalten i dessa inlägg men det verkar oroande att man skall räkna med fel och kvalitetsbrister på både bodel och drivlina för en bil som kostar en förmögenhet!
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Missnöjd kabe ägare

Jag känner inte till sanningshalten i dessa inlägg men det verkar oroande att man skall räkna med fel och kvalitetsbrister på både bodel och drivlina för en bil som kostar en förmögenhet!
Ännu en av de lyckliga, eller?:cool:
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Missnöjd kabe ägare

Priset har väl liten betydelse om man nu ser bara till kvaitetsfel. Du kan ju köpa ett nybyggt hus för åtskilliga miljoner och det skull verkligen förvåna mig om du inte hittade något kvalitetsfel på detta.

Efter många år i byggbranschen vet jag att kavlitetsfel beräknas uppgå till ca 6% av den totala byggkostnaden. Konstigt va?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Missnöjd kabe ägare

Det som forundrer meg i denne sammenhengen er at det påstås å være mer problemer med drivlinan i Kabe enn i andre biler bygget på Fiat ALKO chassi.

Drivlinan kommer ferdig fra samme fabrik i Tyskland til Kabe og de andre påbyggerne.

Kvalitet på påbygget vil jeg ikke uttale meg om, har ikke egen erfaring med Kabe sitt håndverk her.

Om en fabrik har innkjøringsproblemer med et nytt produkt så er det ikke mer en normalt - og burde håndteres som en det av kvalitetsprosessen. Mange typer systematiske feil vil ikke avsløre seg før etter en tids bruk og kan ikke blir avslørt på fabrikkens begrensede testperiode av prototyper.
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Missnöjd kabe ägare

Det som forundrer meg i denne sammenhengen er at det påstås å være mer problemer med drivlinan i Kabe enn i andre biler bygget på Fiat ALKO chassi.

Drivlinan kommer ferdig fra samme fabrik i Tyskland til Kabe og de andre påbyggerne.

Kvalitet på påbygget vil jeg ikke uttale meg om, har ikke egen erfaring med Kabe sitt håndverk her.

Om en fabrik har innkjøringsproblemer med et nytt produkt så er det ikke mer en normalt - og burde håndteres som en det av kvalitetsprosessen. Mange typer systematiske feil vil ikke avsløre seg før etter en tids bruk og kan ikke blir avslørt på fabrikkens begrensede testperiode av prototyper.
Håller med dig Knut, fel på drivlinan verkar drabba Kabe mer än andra men det är ju ett problem som rör Fiat och knappast kan belasta Kabe.

Nu är det ju så i husbilsbranschen att var leverantör står för sin del när det gäller garantiåtagande. För övrigt märkligt att man från konsumentverket kunnat gå med på sådan galenskap.

Normalt är det säljaren av slutprodukten som som har det fulla garantiåtagandet, men här har branschen tydligen lyckats få till en friskrivning som är till ondo för oss som konsumenter.
 

ejerblom

FD HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Hjo
HBK-Nr
8422
Medlemskap
2023
Sv: Missnöjd kabe ägare

Egentligen hade jag inte tänkt att skriva om KABE,s kundrelationer. År 2007 köpte vi en ny husvagn KABE Royal 590 i Thenhult. Denna vagn var tydligen ett måndagsexemplar behäftade med mänmgder av fel. Ingen skugga skall falla över verkstaden i Thenhult, dom reparerade felen och gjorde sitt bästa. Leveranskontrollen var under all kritik, ex. sätta in ett batteri utan både syra och vatten, vilket ledde till att inget fungerade. Märkte inte detta eftersom vi stod uppkoppplad till 220 V och när vi åkte hade vi drivspänning från bilen. Glad över att vi köpt en vintervagn åkte vi till spanien i dec månad. Alla förstår nog att vi frös vid varje övernattning. Till slut hittade jag felet, och fick köpa ett nytt batteri. Det som retade oss var hur nonchalanta KABE kunde vara mot sina kunder. Ingen ersättning kunde komma på fråga, inte ens ett försök till förlikning. En enskild kund behövde man inte ta hänsyn till. Kontenten av detta bemötande ledde till följande: vi har ett stort kontaktnät och känner många som liksom oss idkar kampingliv. Många vet att vi haft KABE och frågar vad vi tycker om den. Vad vi svarar kan nog vem som helst räkna ut. Genom detta vet vi att minst fyra personer valt ett Tyskt kvalitetsmärke. Idag har vi inte längre någon KABE, vi har bytt till en Tysk husbil, kunde ha blivit en KABE om kundrelationen varit annorlunda.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Missnöjd kabe ägare

Håller med dig Knut, fel på drivlinan verkar drabba Kabe mer än andra men det är ju ett problem som rör Fiat och knappast kan belasta Kabe.

Nu är det ju så i husbilsbranschen att var leverantör står för sin del när det gäller garantiåtagande. För övrigt märkligt att man från konsumentverket kunnat gå med på sådan galenskap.

Normalt är det säljaren av slutprodukten som som har det fulla garantiåtagandet, men här har branschen tydligen lyckats få till en friskrivning som är till ondo för oss som konsumenter.

Den klausulen 0m friskrivning hittar jag inte hos konsumentverket.

http://www.konsumentverket.se/Globa...BÖ_2011_04_Husvagnsbranschens_Riksförbund.pdf

//W
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Missnöjd kabe ägare

Lasse & Fia Håller med i nästan allt som du så välbalanserat och sakligt skriver i dina inlägg ovan! Några kommentarer/tillägg dock mot bakgrund av mina egna erfarenheter av nyare husbilar (4 st på senaste 9 åren och ett tidigare liv med bla personbilsutveckling), ingen av dessa mina husbilar har varit felfria. Felfria nya husbilar tror jag för min del mest handlar om skrönor men mängden och arten av fel varierar;

1) Vill påstå att Fiat inom drivlineteknik (och AL-KO inom schassie) betr husbilsapplikationer är marknadsledande. Spec under senaste decenniet har Fiat stärkt sin ställning både vad gäller utveckling, tillverkning och produktkvalite. Fiat har fn ca 80% av husbilsmarknaden (europa), medan alla andra tillsammans (Ford, Renault, Peugot, Mercedes, mfl) delar på resterande ca 20% - detta ger skalfördelar (= antal sålda produkter skapar nya pengar för att utveckla ännu bättre produkter), vilket i slutänden innebär pris-, produkt- och kvalitetsfördelar för Fiat produkter i husbilar!

2) 100% av husbilspåbyggarna är i jämförande sammanhang med Fiat extremt små betr antal tillverkade(?)/påbyggda chassier! Detta yttrar sig i små serier för var och en tillverkare, dessutom hos de flesta påbyggarna uppdelat på helt olikartade modeller (hel- och delintigrerade och alkovmodeller, dessutom i olika storleks- och inredningsklasser)! Vän av ordning/ekonomi frågar sig hur betalas påbyggnaderna av och i dessa små uppdelade serier av husbilar?

3) Jag tror inte att det blir mycket av pengar och tankar över till påbyggnadsdelens utveckling, produktion och kvalitet (glöm inte ex krockkrav) - kanske slumpen eller vissa skickliga medarbetare som gör viss skillnad, dock mer av adhook karaktär! I eftermarknaden kan dock skillnader i kundbehandling iaktas men kanske mest så att "medvetnare" kunder tillsynes får en bättre behandling (för att till slut få en helt färdig produkt fri från "missar/fel")!

4) Fel och brister är uppenbarligen i stort sett likartat mellan olika påbyggnadsföretag (Kabe, Bürstner, Adria, Detleff, mfl). Skillnader framkommer främst genom att vi är olika som köpare/ägare - vissa accepterar allt, en del klarar inte att klaga och driva sina problem till lösning, vissa skiter i allt och bara kör, andra driver även petitesser, mmm.

5) För att komma ifrån detta "skeende" i husbilsvärlden behöver mycket ändras, exempelvis;
# I köpe-/leveranskontrakten för husbilar måste köparen-/kunden få ett bättre skydd, eller själv se till att få med vissa "hållhakar på tillverkaren/säljaren" ex dokumenterade data som ska innehållas av produkten (ex-vis verklig lastvikt, fri från uppenbara fel vid lev/före betalning, funktionsprov skall vara utfört före full betalning, mmm!
# I kontraktet ska även vara reglerat vilka garantier som ges på vad och vem som svarar för dessa och hur (hur har säljaren/tillverkaren tänkt sig detta)!

Kortfattat är ovanstående bara en del av spörsmålen i samband med ett husbilsköp och innehav, för mig framstår husbilsbranschen som väldigt omogen och outvecklad (= oreglerad, gentemot köparen) trots att försäljningspriserna ofta ligger på 500tkr - >1.500tkr. Om man jämför med ett vanligt husköp eller en vanlig personbil så är kunderna betydligt bättre och klarare skyddade genom utvecklade regler och lagkrav.
 
Toppen