• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Maxfan

sandstroem

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2026
Njae. Den går att använda under färd, men vid hård blåst bör man inte göra det. Men den är i första hand skapad för att kunna vara öppen och jobba i princip vid vilket ösregn som helst, när du står stilla. Vi har haft AC i alla våra fordon tidigare, men de två senaste åren bara MaxxFan. 2023 åtta veckor i Kroatien och 2024 åtta veckor i Frankrike och Spanien. Suveränt! Men jag har nästan aldrig den öppen under färd!
Jag/vi har kört tusentals mil med MaxxFan öppen utan problem. I den Ducatobaserade bil vi hade tidigare fungerade bildelens AC väldigt dåligt, troligen var kupen för stor i och med att den var helintegrarad. Med MaxxFan öppen och låg snur på fläkten så drar luften igenom bilen på ett helt annat sätt och det blev betydligt mer komfortabelt att köra och åka som främre passagerare.
I nuvarande bil har vi AC i bodelen och jag tycker det är ett oerhört överreklamerat tillbehör, vid ett fåtal tillfällen har den varit bra att ha, ex på en helt öppen SP i Portugal där bilen stått igenbommad hela dagen. Men skulle jag välja tillbehör så vinner MaxxFan direkt, är den på med låg fläkt så är bilen väldigt utventillerad i de flesta fall. Dessutom tar den nästan ingen ström, AC'n kan vi inte köra mer än några timmar när vi saknar "landström".

Hälsningar
Peter

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Något jag märkt är att när bilen står förvarad kallt vintertid, är att det ibland blir kondens på inneramen, detta förekommer aldrig på övriga luckor.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, här är en infosida om MaxxFan på svenska. Det står inget om max spänning längre, montro om det problemet är fixat på de nyare numera, så de funkar med hög 12V spänning som de äldsta luckorna gjorde/gör.
Men lite allmän info i alla fall. (Det finns länk till att köpa, men de säljs ju på flera andra ställen med lite olika pris.)
Min fläkt/lucka har också varit öppen säkert några tusen mil utan att tagit skada.

MaxxFan – den perfekta takluckan/fläkten för fritids- och campingfordon – MaxxFan är takluckan som kan all

M.v.h. JANKRO.

Slasken

HBK Medlem
Kommun
Munkedal
HBK-Nr
34352
Medlemskap
2025
Har någon erfarenhet av alternativet till Maxfan - Dometic fantastic. Verkar klenare med bara ett stag till luckan.
Fungerar den lika bra .

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har någon erfarenhet av alternativet till Maxfan - Dometic fantastic. Verkar klenare med bara ett stag till luckan.
Fungerar den lika bra .
Vi har haft en sådan i över tio år. Den fungerar lika bra, men på annat sätt. En fördel är att den tar mycket mindre plats på taket.
Den har regnsensor som stänger luckan om det börjar regna, när sedan regnsensorn har torkat öppnar den igen. Vi har kört mycket med den öppen, inga problem trots ett stag. Den är mycket tyst på de lägre hastigheterna, vi kör den hela nätterna på sommaren utan att den stör.
Man kan köra den på fast varvtal, eller med temperaturautomatik.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, det finns ju annan variant av MaxxFan som kom för något år sedan, det var i alla fall någon här som monterade en sådan.
Modellen verkar vara en kopia av MaxxFan. men inom det här området av saker så kan kanske kopior ha utvecklats utan en del missar från originalet. Den har i alla fall flottare fjärrkontroll, och inte minst borstlös motor till fläkten som borde vara bra för både funktion och minimal strömförbrukning trots bra kraft.
(Alltså en motor utan kol och kollektor som överför strömmen inne i den, utan den snurrar i stället av ett fartreglage "man kan kalla det" som skapar elektronisk trefas och är därmed lätt att styra hastigheten på (även snabbt steglöst). Samma sorts motorer som används bl. a. i Drönare som har blivit väldigt poppis sista åren....:rolleyes: !)

Carbest VanVent 40x40cm
---------------------------------------------------------------------------
Men... det har kommit en till nyligen, jag vet inte ett dugg om den och det finns ingen djupare info om motor, tillverkare och andra ev. finesser, men många hastigheter och troligen liknande funktioner som de andra också.
Smart Living som marknadsför dem har haft en hel del rätt seriösa saker tidigare.

Prisbilden är lika och hålls uppe. Kanske någon i alla fall vet något om den övre Carbest VanVent som troligen har funnits längst av de här två nya efterapningarna.

Testpiloter och bedömningar sökes. :bye:.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Vid närmare koll så kan det ev. vara samma fläkt men med två olika namn bara.
Här är Smart Living också, en tusenlapp billigare än länken ovan.

Senast ändrad:

Holen

HBK Medlem
Kommun
Leksand
HBK-Nr
38456
Medlemskap
2025
Carbest och Smart living är samma produkt.
’Jag köpte en Smart Living och är nöjd med den. Den hörs knappt under drift och har en mörkläggningsgardin standard.
När den öppnar luckan så låter den ganska mycket.
Temp automatiken fungerar jätte bra, ångrar inte köpet.
Men kollar man på luftflödet
Maxxfan 900 cfm (Cubic Feet per Minute)
Carbest 3000 m³/h = 1766 cfm (Cubic Feet per Minute) det är ju en skillnad på 40% Kan det stämma ?
Carbest 1,5 kg lättare är det bra eller dåligt ur kvalitet synpunkt ?
Strömförbrukningen är nästan lika.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Carbest och Smart living är samma produkt.
’Jag köpte en Smart Living och är nöjd med den. Den hörs knappt under drift och har en mörkläggningsgardin standard.
När den öppnar luckan så låter den ganska mycket.
Temp automatiken fungerar jätte bra, ångrar inte köpet.
Men kollar man på luftflödet
Maxxfan 900 cfm (Cubic Feet per Minute)
Carbest 3000 m³/h = 1766 cfm (Cubic Feet per Minute) det är ju en skillnad på 40% Kan det stämma ?
Carbest 1,5 kg lättare är det bra eller dåligt ur kvalitet synpunkt ?
Strömförbrukningen är nästan lika.
Jag betvivlar stark att det skiljer så mycket på fläktar med ungefär samma dimensioner. Men egentligen är det ganska ointressant, alla skyfflar massor av luft på höga hastigheter och låter då mycket, vilket gör att man inte gärna använder dom så annat än korta stunder.
mycket viktigare är att dom går tyst på lägre hastigheter så att man kan använda dom när man är i bilen, eller när man vill sova och ändå ha en bra luftväxling. På sommaren när det är varmt kör vi vår på låg hastighet hela dagen, även när vi inte är i bilen. Då är det inte hett och klibbigt i bilen
när vi kommer tillbaka.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja, hur mycket luft en fläkt skyfflar i verkligheten har nog varit svårt att helt bevisa, det beror nog mycket på vilka siffror man vill ha fram för visning och om det absolut inte finns något motstånd varken på utblås eller sugsidan, där det oftast finns motstånd i en husbil om man inte har typ båda framdörrarna fullt öppna på en plåthytt om fläkten sitter bak i bilen, eller båda dörrarna och flera fönster bak öppna om fläkten sitter mitt i bilen.
Det hörs ju rätt bra om fläkten jobbar för mycket och inte får in tillräckligt med luft, utan i princip suger lite vakuum inne i bilen.
Min MaxxFan innan jag satt dit en spänningsbegränsare på 12.2V och den då gick på laddspänning runt 14V i sol, både blåste genom för mycket luft vid full pådrag 10, och lät för mycket om man var i bilen.
Om man gick ifrån bilen och ville ha den sval när man kom hem så kunde/ville man inte ha så mycket öppet när man var borta från bilen så att den kunde suga in tillräckligt med luft för läge 10. så en rimlig högfart var väl max runt läge 7.
Så båda fabrikaten duger säkert i kapacitet.

Det skulle vara intressant om det fanns en seriös jämförelse/test på de här, eller kanske alla fläktluckor.
Som Holen skriver så är ju kanske inte mindre vikt en fördel för hållbarheten på en lucka som kan vara fullt öppen i motorvägsfart. Troligen är väl den borstlösa motorn lättare än en vanlig borstad motor, men det kan nog inte förklara hela. 1,5kg skillnad.

M.v.h. JANKRO.

VanErok

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
42145
Medlemskap
2025
Hej, är sugen på att skaffa en Maxfan men har begränsat med utrymme på taket. Kan inte montera fläkten längsmed bilen då solcellspanelen är ivägen när man skall fälla ner den. Takluckehålet är alltså för nära solcellspanelen.
Har någon monterat en Maxfan på tvären, borde väl gå om man inte kör med den uppe under färd.
Köp en "vanlig" 12V fläkt fungerar lika bra om inte bättre än Maxfan. med en vanlig fläkt har Du även den säkerhetscirkulation som krävs i Husbil vilket inte Maxfan har enligt uppgift i en Husbilstidning.

VanErok

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
42145
Medlemskap
2025
Maxxfan brukar jag sätta på under färd när det är rejält varmt. Men då endast fläkten, då går huven inte upp. Den är ju öppen i vilket läge man har den, men är huven helt uppe så blir det rejält när man drar igång fläkten
Varför har Du fläkten igång vid färd.. då skapar ju fartvinden cirkulation av luften... Du slipper leta efter locket längs vägen också om Du har den stängd.

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Fungerar den lika bra .
Vi hade tidigare en sådan på den uppställda husvagnen. Fungerade rätt ok men klarade inte de spanska stormbyarna. Trots att den var stängd lyckades vinden slita upp luckan.

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Varför har Du fläkten igång vid färd.. då skapar ju fartvinden cirkulation av luften... Du slipper leta efter locket längs vägen också om Du har den stängd.
Maxfan deluxe är gjord för att kunna köras öppen under färd och även vid regn.
Den husbilstidning du läst det du skrivit vet nog ingenting om hur denna fläkt fungerar.

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2025
som jag skrev eller läste du inte. Plus dom är även gjorda så man kan ha den öppen under färd. Bara för att du har tappat en lucka under färd

VanErok

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
42145
Medlemskap
2025
Källa på detta påstående
Ja vi har sedan 2001 haft fläktar i bakre luckorna på våra 6 HB, de har fungerat optimalt sommar som vinter, de är relativt tysta även på hög fart, läste artikeln det i en HB tidning, vilken har jag glömt, men om ventilationsregler skall följas så skall en Maxfan/AC monteras i ett
speciell uttag i taket för att inte blockera den ventlation som ska finnas enligt bestämmelserna.
HAR NU LETAT MEN SOM VANLIGT NÄR MAN VILL HA FRAM NÅGOT SÅ GÖMMER DET SIG.. :)
Däremot hittade jag inlägg som förklarar för Dig i ett inlägg i "HUSBILSKLUBBEN" 2022 som ger Dig lite info om Luftväxling
i Husbil.
Själv gick jag på detta att lägga tätningslist i ventilationsuttagen för några år sedan i en kabe, vi har haft HB sedan 2001 vintercampat sedan dess med lagstadgad ventilation, men Dum gör som Toker föreslår så för att få bättre värme tätade jag ventilationspringorna, resultatet blev kondens, droppade vatten från 2 av luckorna första kalla natten med minus 15-17 gr utomhus, tog bort tätningen och kondensen var borta.
Värmen blev heller inte bättre då luften i bilen blev fuktigare, fuktig luft kyller ner omkringvarande luft.
Ska söka vidare...
.www.alltomhusbilen.se Gäller dock mest AC aggregat, men även Maxfan har dålig själventilation.

Bilagor

• Skärmavbild 2025-01-20 kl. 17.21.56.png
    Skärmavbild 2025-01-20 kl. 17.21.56.png
    145,7 KB · Visningar: 18
  • Skärmavbild 2025-01-20 kl. 17.36.54.png
    Skärmavbild 2025-01-20 kl. 17.36.54.png
    394,4 KB · Visningar: 15
Senast ändrad:

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Svar till : VanErok!
Maxfan deluxe monteras i någon av takluckorna som är 40x40cm och har ingenting med säkerhetsventilerna att göra, en del sågar ut nya hål då det inte finns lucka att montera den i.
Och det är bara öppna och vända luften in eller ut så är problemen borta då den drivs med 12V.
Dessutom kan man köra fläkten med locket stängt för att cirkulera luft i fordonet, så kallat takfläkt-läge.

VanErok

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
42145
Medlemskap
2025
Maxfan deluxe monteras i någon av takluckorna som är 40x40cm och har ingenting med säkerhetsventilerna att göra, en del sågar ut nya hål då det inte finns lucka att montera den i.
Och det är bara öppna och vända luften in eller ut så är problemen borta då den drivs med 12V.
Dessutom kan man köra fläkten med locket stängt för att cirkulera luft i fordonet, så kallat takfläkt-läge.
Nja en M.fan har väl ingen självventilation som en taklucka..? (osäker på det finns) vent ska ske utan mekaniska hjälpmedel, själv ventilation
varmluft stiger uppåt och ut genom takluckorna vilket märks mycket väl när snö ansamlats på taket, blir snabbt en decimeter brett snöfritt område runt alla takluckor.
Läs artikeln före du skriver så får Du info.

Toppen