• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Maxfan

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Nja en M.fan har väl ingen självventilation som en taklucka..? (osäker på det finns) vent ska ske utan mekaniska hjälpmedel, själv ventilation
varmluft stiger uppåt och ut genom takluckorna vilket märks mycket väl när snö ansamlats på taket, blir snabbt en decimeter brett snöfritt område runt alla takluckor.
Läs artikeln före du skriver så får Du info.
Dom flesta husbilar har fler än en taklucka, min bil har fyra+Maxxfan, så ventilation är inget problem.
Om din bil endast har en lucka(Maxxfan) får du lösa det på något annat sätt

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Dom flesta husbilar har fler än en taklucka, min bil har fyra+Maxxfan, så ventilation är inget problem.
Om din bil endast har en lucka(Maxxfan) får du lösa det på något annat sätt
Jag har ju tagit bort självdragsventilationen i luckorna p.g.a. kallraset när man kör på vintern, men då måste man ju naturligtvis själv ta ansvaret för ventilationen när man står stilla! Jag har en spalt på en lucka, det räcker i vart fall gott för upp till fyra personer, vi har inte varit fler som har bott i bilen.

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2025
Nja en M.fan har väl ingen självventilation som en taklucka..? (osäker på det finns) vent ska ske utan mekaniska hjälpmedel, själv ventilation
varmluft stiger uppåt och ut genom takluckorna vilket märks mycket väl när snö ansamlats på taket, blir snabbt en decimeter brett snöfritt område runt alla takluckor.
En maxxfan är en öppen taklucka, när man stänger den så är det fortfarande öppen

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Varma sommardagar och speciellt varma sommarnätter är god ventilation en stor trivselfaktor i husbilen. Husbilar har redan god ventilation, det finns regler för detta. Men det räcker inte alltid. Att få bättre ventilation med hjälp av en fläktförsedd taklucka kan göra skillnad.
Du kan öppna luckan manuellt så ventilationen blir som du vill ha den.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ja det här med ev. saknad ventilation eller inte i just MaxFan är väl inget speciellt för just den att haka upp sig på om man vill ha en fläkt-lucka (som är toppen). Man får ju bara ha lite koll som man alltid måste ha både med luckor, vatten, el och gasol m.m.
Det är ju många som byter ut vanliga takluckor på sina husbilar och då måste man ju också kolla upp om den gamla ventilerar eller inte och ta beslut hur man vill ha det på den nya.
Ofta handlar det ju om en 40x40 lucka, och som vanlig lucka så är ju Mini Heki'n poppis att byta till.
Monterar man en sådan exempelvis så får man ju själv bestämma hur mycket ventilation man vill ha genom att inte montera någon gummitätning alls, eller täppa helt med tätning runt om, eller strunta i en bit av tätningslisten för att få lite lagom ventilation.

M.v.h. JANKRO.

Marial

HBK Medlem
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
42722
Medlemskap
2025
Är nybliven husbilsägare och funderar på att installera Faxfan på grund av att vi kommer att ha husdjur i bilen.
2 firmor vill inte installera denna fläkt överhuvud taget. Dom vill inte ge fuktgaranti på grund av att man måste borra många nya hål. Det anses tydligen att detta är en stor riskfaktor.
Är det någon som fått fuktproblem med denna installation?
Jag funderar på om man inte kan skippa skruvarna och använda super lim eller liknande istället. Blir antagligen ej demonterbar om problem skulle uppstå, om nu fläkten inte kan separeras från monteringsramen.
Eller fixa ett "mellanlägg" om man skruvar fast fläkten på, för att sen fästa "mellanlägget" genom använda dom gamla skruvhålen som håller den gamla takluckan.
Dessa 2 eventuella lösningar kanske är ett helt onödigt övertänk och inte alls behövs.

Mvh Anders

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2025
Är nybliven husbilsägare och funderar på att installera Faxfan på grund av att vi kommer att ha husdjur i bilen.
2 firmor vill inte installera denna fläkt överhuvud taget. Dom vill inte ge fuktgaranti på grund av att man måste borra många nya hål. Det anses tydligen att detta är en stor riskfaktor.
Jag funderar på om man inte kan skippa skruvarna och använda super lim eller liknande istället. Blir antagligen ej demonterbar om problem skulle uppstå, om nu fläkten inte kan separeras från monteringsramen.
Eller fixa ett "mellanlägg" om man skruvar fast fläkten på, för att sen fästa "mellanlägget" genom använda dom gamla skruvhålen som håller den gamla takluckan.
Dessa 2 eventuella lösningar kanske är ett helt onödigt övertänk och inte alls behövs.

Mvh Anders
Har du skruv hål efter den gamla takluckan. oftast är dom skruvade från insidan i luckramen, tätad med butyl. Jag har limmat min med Dekasyl nått mera vad den nu heter. Och ja det går demontera ändå

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025

Mvh Anders
Fuktgarantin ger biltillverkaren är det hos återförsäljare du frågat om montering? På min nya bil monterade återförsäljaren MaxxFan utan problem, inga borrhål den limmas på taket.

Marial

HBK Medlem
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
42722
Medlemskap
2025
Har du skruv hål efter den gamla takluckan. oftast är dom skruvade från insidan i luckramen, tätad med butyl. Jag har limmat min med Dekasyl nått mera vad den nu heter. Och ja det går demontera ändå
Egentligen vet jag inte det, har inte kollat ännu men det är nog som du säger, skruvat innifrån. Låter bra att det går att limma så det får bli en sån lösning och låter bra att den även blir demonterbar.
Har du kört länge med limmad fläkt, tänkte på hållbarheten
Vi är helt nya på husbil och gilla det skarp men har mycket att lära

/Anders

Marial

HBK Medlem
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
42722
Medlemskap
2025
Fuktgarantin ger biltillverkaren är det hos återförsäljare du frågat om montering? På min nya bil monterade återförsäljaren MaxxFan utan problem, inga borrhål den limmas på taket.
Det handlar om en äldre bil, Adria 2009 så tillverkarens fuktgaranti gäller inte och ja det är en återförsäljare och en fristående husbilsverkstad.
En annan återförsäljare kunde installera med garanti men var väldigt dyr.
Jag gör nog det själv och limmar.

Bra med detta forum, vi hittar mycke matnyttig info

/Anders

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2025
Egentligen vet jag inte det, har inte kollat ännu men det är nog som du säger, skruvat innifrån. Låter bra att det går att limma så det får bli en sån lösning och låter bra att den även blir demonterbar.
Har du kört länge med limmad fläkt, tänkte på hållbarheten
Vi är helt nya på husbil och gilla det skarp men har mycket att lära

/Anders
Är nu 4:e året med Maxxfan. Även solcellerna är limmade som är inne på 7:e året

Nyhlen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2025

Mvh Anders
Bilden nedan är från installationsanvisningen
Stort antal skruvar att fästa ramen med
Ser inga problem med detta - ett stort hål i taket och många små vid kanten
Ramen sätts i tätningsmassa och skruvarna täcks med tätningsmassa
Skruvhålen ger ingen ökad läckagerisk

Ser IMG_1402.jpeg

Marial

HBK Medlem
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
42722
Medlemskap
2025
Min första tanke var att det inte skulle vara några problem med skruvar men med tanke på deras beslut måste någon sanning ligga i risk för läkage, dom måste ju basera sitt beslut på egna erfarenheter.
Dom är ju ändå kunniga verkstäder
För min del blir det nog limning med tanke på att 2st inte vill installera pga läkage risken, det är synd att fläkten inte fästs med skruvar från innsidan, men då kanske det blir andra hållbarhets problem.

/Anders

Holen

HBK Medlem
Kommun
Leksand
HBK-Nr
38456
Medlemskap
2025
Min första tanke var att det inte skulle vara några problem med skruvar men med tanke på deras beslut måste någon sanning ligga i risk för läkage, dom måste ju basera sitt beslut på egna erfarenheter.
För min del blir det nog limning med tanke på att 2st inte vill installera pga läkage risken, det är synd att fläkten inte fästs med skruvar från innsidan, men då kanske det blir andra hållbarhets problem.

/Anders
Jag har monterat min Smart Living taklucka och den har ett antal (16) skruvar man monterar från utsidan. Inga problem om man följer monteringsanvisningen. ramen mot taket har mycket bra anslutning mot taket antalet skruvar mot taket gör att ramen stadigt ann mot taket och påverkas inte av värme och kyla. bra tätningsmedel/lim så behöver du inte vara orolig. Rengörning av gammal tätningsmassa / lim är viktigaste momentet. är du noggrann kan du sova lugnt.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025

/Anders
Jag förstår inte verkstadens uttalande om garanti, du har ingen fuktgaranti på din-09, rätt monterat är det inte någon risk för läckage detta med eller utan skruvad lucka, det verkar nog mer som dom inte kan/vill montera.
Antar att du har en 40x40 lucka, ta bort den gör rent noga på taket, limma Maxxfan, vänta till det blir lite varmare

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, ja om man gör det rejält och har träram runt hålet och då helst inte enbart butyl och skruvar i ytterplåten så sitter det jättebra.
Att de inte vill montera med garanti är nog något generellt för att komma undan i förväg med allt med skruvhål i taket.
Men, faktum är att de går att montera jättesäkert med skruvar utan att skruva ner genom taket. Beroende på hur kraftigt lim man vill använda så räcker säkert det i.o.f......
Men om man lägger på lim/tätning och trycker ner ramen i sitt hål så går det utmärkt att skruva fast ramen genom plasten som går ner genom hålet i stället med horisontala skruvar in i träramen mellan yttertak och innertak, som både håller fast den och håller ordning på trycket neråt, det går att skruva med många skruvar om man vill, och senare som avslutning så skruvas ju hela luckan fast i ramen med enbart fyra små, just horisontella skruvar, som ingen funderar speciellt över. Absolut inga skruvhål i taket på det sättet i alla fall.

Det man bör se/fixa till om man gör det själv, och det gäller ju även om man monterar en vanlig lucka, antingen som kläms fast, skruvas fast eller limmas fast. Lite krångligare och tar tid, men antingen det sitter en lucka på plats innan, eller och man gör ett nytt hål för en lucka så bör man montera en träram om det inte redan finns innan som fyller upp mellan yttertaket/plåten och innertaket så det måttet är stumt och så själva yttertaket har stöd om det blåser och rycker i luckan. Isoleringen som sitter där mellan går enkelt att skära bort med en ombyggd lödkolv så man i alla fall kan trä in fem cm. breda trälister mellan ytterplåt och innertak och limma med polyuretanlim som jäser upp och både fyller och limmar fast träramen.

Det är/var vanligt på bilar som original ibland att man struntat i en ram mellan ytter och innertak, men för att behålla måttet/avståndet om man hade luckramar som skulle spännas fast så stoppade man in typ plåtbitar med rätt höjd i isoleringen mellan ytter och innertak för att isoleringen inte skulle kunna klämmas ihop när man drog åt skruvarna. Om en firma skall börja montera en ny träram i sådana hål eller kanske även i nya hål så kanske det blir för dyrt ??.

Vid en luckmontering för länge sedan så satt det en träram i hålet "O så bra".... Men det visade sig att den var bara ca. 2,5cm bred och gjorde ingen nytta som fäste för skruvarna som skulle hålla just den luckkonstruktionen. Det tog några timmar att få bort den ramen och bort med isolering, samt tillverka en 5cm. bred ram i stället för att få bra fäste för skruvarna, utan de rätta verktygen för träarbete.
Men att undvika skruvar ute är nog bäst i alla lägen.

M.v.h. JANKRO.

Toppen