• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Möss på besök

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Jag köpte idag nya musfällor där musen inte kan komma åt betet utan att slagfällan slår igen. 45 Kr / st
Alltså inga "öppna" måltider där det går att "tjuväta".

Visa bilaga 201797
Jag har en sådan, totalt värdelös. På fem år har den inte tagit en enda mus. Däremot har jag fångat massor i "vanliga" slagfällor.
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Jag har en sådan, totalt värdelös. På fem år har den inte tagit en enda mus. Däremot har jag fångat massor i "vanliga" slagfällor.

Värdelös? .......Jag tog två möss i dessa fällor (K Rauta) inom några timmar.

Hur förhinrar du att mössen inte "äter från sidan" i de vanliga slagfällorna?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Limmat fast en hel hasselnöt, då får de verkligen ta i för att komma genom skalet och slagbygeln klipper dom oavsett sida.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Funkar bra för råttor men för möss kan den vara för stor, de blir instängda och får gnaga sig ut!
BD28C080-A3EC-4262-8F6B-4805F282623B.jpeg
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.911
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Visa bilaga 201831Visa bilaga 201831Visa bilaga 201831
Kör med biltemas fälla å laddar med ölkorv
Har tagit 10 tills nu
Har blivit av med ett antal av dessa fällor. En del sönderbitna och en del bortsläpade av katt eller räv. En granne som bor ca 250m bort hittade en av mina fällor under sin säng! Deras katt hade varit på jakt och släpat iväg med fällan. Började med att knyta ett rött plastband i fällorna för att de skulle vara lättare att hitta. Knöt sen fast fällorna med en lina. Linan blev avbiten och fällan försvann. Numera har jag placerat fällan i en plastburk med lock. Har gjort en liten öppning i burken så att mössen kommer in.
Kjell
 

Opus 52

HBK Medlem
Inlägg
92
Kommun
Bengtfors
HBK-Nr
27508
Medlemskap
2024
Jag har bundit fast dom med ett starkt snöre/tamp
Det går knappt att ta av med avbitare Har oxå haft besök av katter å räv
Går ju även att binda med ståltråd
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.911
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag har bundit fast dom med ett starkt snöre/tamp
Det går knappt att ta av med avbitare Har oxå haft besök av katter å räv
Går ju även att binda med ståltråd
Vill inte använda ståltråd då den kan skada tänderna på katten/räven. Använde en 6mm flätad lina. Efter att den blivit avbiten 5-6 ggr gav jag upp.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
En förpackning på Gekås kostar cirka sex spänn! Det är prisvärt. Och dom går dessutom att ansluta som en sektion till min kombilarmanläggning i villan, då vet man när den skall tömmas och laddas på nytt.
IMG_5890[1].JPG
IMG_5891[1].JPG
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Läste för ett tag sedan på kastenwagenforum.de där någon hade fått in mus vid säkerhetsbältet fram och gjorde en ordentlig undersökning med hjälp av endoskop. Det som han hittade var en ingång på undersidan av rambalken precis framför bakhjulet. Har fotat hur det ser ut min bil och hålet finns även här (dock har jag ett extra järn där ). Förslaget är att sätta dit ett metallnät där.

IMG_9179-2.jpgIMG_9179-2.jpg
 

Virvelvindarna

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27464
Medlemskap
2024
Har haft tur i alla år, ta i trä, eller så är det buntarna med enkvistar runt hjulen som avskräckt. Använde ett år även där hjulen stod på frilagd aluminiumfolie med stickiga kvistar runtom en bit ifrån.
Vidare, vitlök är ingen av deras favoriter.
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
Bodde på landet för ca 25-år sedan och hade en maskinhall där jag hyrde ut till båtar och husvagnar.
Då tillverkade jag en vippbräda på en hink. I hinken hade jag vatten och några cm glykol.
Glykolen tog bort ytspänningen så de inte kunde simma, sedan blev det som ett lock ovan vattnet så det inte luktade.
Kunde sedan tömma 10-tals åt gången. Fungerade väldigt bra, men hörde sedan att det var förbjudet med sådana fällor?!
 
Toppen