• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Möss på besök

Lars48

FD HBK Medlem
Inlägg
1.483
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9169
Medlemskap
2023
Bodde på landet för ca 25-år sedan och hade en maskinhall där jag hyrde ut till båtar och husvagnar.
Då tillverkade jag en vippbräda på en hink. I hinken hade jag vatten och några cm glykol.
Glykolen tog bort ytspänningen så de inte kunde simma, sedan blev det som ett lock ovan vattnet så det inte luktade.
Kunde sedan tömma 10-tals åt gången. Fungerade väldigt bra, men hörde sedan att det var förbjudet med sådana fällor?!
Säljs fortfarande bl.a på Jula
 

Lars48

FD HBK Medlem
Inlägg
1.483
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9169
Medlemskap
2023
Nu har jag tagit 2 möss med gamla hederliga slagfällor. Vet inte vart rackarna tar sig in i bilen, det är en Hobby med mellangolv vilket jag hatar i dagsläget. Där under har dom fritt att ränna både hit och dit..
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Nu har jag tagit 2 möss med gamla hederliga slagfällor. Vet inte vart rackarna tar sig in i bilen, det är en Hobby med mellangolv vilket jag hatar i dagsläget. Där under har dom fritt att ränna både hit och dit..
Kanske bättre att sätta fällorna utanför bilen så att du inte lockar in dem. Ett alternativ kan ju vara att ha några utanför och några inne i bilen.
 

Lundhagen

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Tierp
HBK-Nr
1307
Medlemskap
2024
Tagit typ 10-15 st möss utanför husbilen med hjälp av slagfälla. För 8 dagar sedan lade jag en elmuspipare under h.b. och har efter det tagit 1 mus i fällan. Om det beror på elpiparen eller inte vet inte jag, men så blev det.
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Jag har tagit 35st på en månad,dock inte inne i bilen,men strax utanför enriset runt hjulen,ölkorv,lakrits,ost,nutella funkar bra.
Det är ju väl känt att mat i olika former drar till sig skadedjur, både råttor och möss. Finns kanske en möjlighet att de 35 inte alls skulle lockats att komma i närheten av din husbil om inte alla godsaker fanns där?:)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det är ju väl känt att mat i olika former drar till sig skadedjur, både råttor och möss. Finns kanske en möjlighet att de 35 inte alls skulle lockats att komma i närheten av din husbil om inte alla godsaker fanns där?:)
Eftersom en mus kostade mitt försäkringsbolag 20000kr i år vill jag förekomma,efter att tag tagit dom flesta möss i närområdet runt bilen är det nu tomt i alla fällor sedan 3 veckor.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Jag såg en smart "musfälla på Youtube. Det var bara en ganska hög skål med någon centimeter jordnötsolja i och en ramp upp till skålen. Mössen klättrar i för att lapa oljan och tassarna blir hala så de kommer inte upp igen. I filmen låg en hel drös med möss som inte kom upp.
Givetvis måste man tömma skålen på möss var 5:e timme för att inte begå jaktbrott. :) ;)
 

Lars48

FD HBK Medlem
Inlägg
1.483
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9169
Medlemskap
2023
Problemet löst i golvet mellan köksdel och tvättrum finns en lucka ovanför grå vattentanken, där fanns vägar för mössen in i mellangolvet.
Nu är det tätat med en lite grövre stålull, sedan november 2020 har jag inte sett spåren av möss, och alla fällorna är tomma.
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Såg detta på Forsbergs i Linköping. Jag undrar om det fungerar?
Hoppar inte mössen upp ändå?
Har någon testat? IMG_20210211_110145.jpgIMG_20210211_110205.jpg
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Vi hade för avsikt att prova dessa under förra vintern men lyckades aldrig köra in alla fyra hjulen i "lådorna", utan några av lådorna gled alltid iväg. (Husbilen står på hårt packat grusunderlag.)

Vår slutsats blev att man måste göra på följande sätt för varje hjul:

1. Montera ihop "lådan", förutom den ena gaveln.
2. Använd domkraft och lyft upp hjulet.
3. Skjut in den halvt hopmonterade "lådan" under hjulet.
4. Montera den återstående gaveln.
5. Sänk ner hjulet i "lådan".

Pålle
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag har ingen aning om hur enris, muslådor och annat spännande verkligen fungerar då jag är förskonad från mössbesök men funderar ändå på det där om vad möss fysiskt kan göra och vad dom verkligen vill eller orkar göra.
Kanske fungerar dom precis som våra vanliga tjuvar i samhället ?
Om det är knöligt, svårt, jobbigt eller innebär hög risk så kanske dom struntar i det och går vidare till andra objekt istället. I så fall fungerar ju faktiskt hindren.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vi hade för avsikt att prova dessa under förra vintern men lyckades aldrig köra in alla fyra hjulen i "lådorna", utan några av lådorna gled alltid iväg. (Husbilen står på hårt packat grusunderlag.)

Vår slutsats blev att man måste göra på följande sätt för varje hjul:

1. Montera ihop "lådan", förutom den ena gaveln.
2. Använd domkraft och lyft upp hjulet.
3. Skjut in den halvt hopmonterade "lådan" under hjulet.
4. Montera den återstående gaveln.
5. Sänk ner hjulet i "lådan".

Pålle

Möss hoppar tyvärr högre än dessa lådor

 
Toppen