• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Möss på besök

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Den moderna musen äter inte ost,jag kör nötcreme/Nutellea,har provat dom väljer oftast fällan med nötcreme.
Jag håller med Dig Olof, vi har gjort identiska observationer. Nutella tycker möss om väldigt mycket.
Vår annan observation, gjord nyligen är lite oväntat, nämligen att den moderna katten tycker inte om att jaga möss...
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Det är ju omöjligt att bevisa att musskrämmor fungerar eftersom man inte VET vad som blivit resultatet om man inte haft någon.
Jag tror att musskrämmor är rena skiten. Andra får tro vad de vill
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Idag ställde vi in bilen för denna säsong i en maskinhall.
Vanlig iordningställande samt en krans av enris runt varje hjul
Inte fasen vill jag vara en mus och klättra över detta
Tror inte möss är så smarta så dom hoppar över kransen (en mus kan hoppa upp till 30 cm)
 

Thomas45

FD HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Håbo
HBK-Nr
17110
Medlemskap
2022
Hej! Enligt min skolkamrat som numera bor i USA, så kan en mus inte blinka av egen vilja! Detta skulle vara anledningen till att enris, som klippts ned till små bollar runt husbilens hjul, fungerar mot möss. Musen vill ogärna sticka sig i ögonen då den försöker krypa in mot hjulet! Kan vara en förklaring! Har haft enris som klippts ned i små bollar runt hjulen de senaste 4 åren och inte haft något besök. Samtidigt har jag tätat alla öppningar under bilen med nät inköpt på Biltema. Thomas
 

Thomas45

FD HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Håbo
HBK-Nr
17110
Medlemskap
2022
Förutom ovanstående har jag 3 st elektriska musjagare inne i bilen och en elektrisk av större modell under fordonet. Denna kombination kanske är lösningen som fungerar? Har tidigare fått 2 st. bilbälten förstörda av möss.
Thomas
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Jag var i ett tidigare inlägg tveksam till musskrämmorna men ville ändå tro på dessa eftersom det trots allt finns en del seriösa undersökningar om att de skulle fungera.
Nu har jag testat själv och kommit till slutsatsen efter en vecka att mössen ger fullständigt f-n i dessa skämmor......500 kr hade kunnat användas till annat.
Jag placerade skrämman lågt enligt instruktioner på golvet i husbilen ansluten 230V med 3 st vanliga små traditionella musfällor inom 1 -1,5 meter från skrämman.
Jag har de senaste dagarna vittjat dessa fällor på möss.....för modligen innan döva och nu döda.
Ingen vetenskaplig test men nog så praktisk.
 

Tomten 560

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
25427
Medlemskap
2023
Gelehallon är utmärkt att sätta i musfällor. De luktar gott, sega och klibbiga så de sitter kvar i fällan, svåra att bita av bitar så musen får arbeta lite, vilket gör att fällan hinner slå igen. Någon mus har aldrig hunnit sticka iväg med betet från mina fällor med gelehallon.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
F

F.d. 58689

Guest
Gelehallon är utmärkt att sätta i musfällor. De luktar gott, sega och klibbiga så de sitter kvar i fällan, svåra att bita av bitar så musen får arbeta lite, vilket gör att fällan hinner slå igen. Någon mus har aldrig hunnit sticka iväg med betet från mina fällor med gelehallon.
Lite info från tidningen Land vad lagen säger om musfällor. Att använda en musfälla som inte är godkänd är jaktbrott:

Hmmm!
Först ska man städa HBn noga och ta bort matrester, stearinljus, tvål och annat som mössen kan tänkas gilla, sedan ställa in fällor med primörer för att locka till sig mössen och om jag förstått det hela rätt, så säljs det musfällor lagligt i butikerna, som är olagliga att använda!!!

Var finns logiken?!?! :twitcy:
 
Senast redigerad av en moderator:

Siv o Hans

FD HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
977
Medlemskap
2023
Vi har ställt en liter billig radio mellan framstolarna ljudet riktad framåt, ja tror dom tar sej in via torpedväggen bland kablar och slangar från motorrummet, ljudet är på högsta volym, ja tror inte dom gillar hög musik och prat från oss
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Jag läste artikeln från Land. Man undrar vad f-n lagstiftarna sysslar med, de gör sig till åtlöje.
Fångar man en mus inomhus är det ett jaktbrott att släppa den utomhus om den lever. Likaså om man inte vittjar burfällor var 5:e timme. Hur många sätter väckarklockan för att gå upp mitt i natten för att kolla om någon mus fastnat i fällan?
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Gelehallon är utmärkt att sätta i musfällor. De luktar gott, sega och klibbiga så de sitter kvar i fällan, svåra att bita av bitar så musen får arbeta lite, vilket gör att fällan hinner slå igen. Någon mus har aldrig hunnit sticka iväg med betet från mina fällor med gelehallon.
Bra förslag om mössen gillar gelehallon.
Det jag upptäckt med ost och nötkräm är att mössen äter från sidan på slagfällan och trycker inte ned blecket som hålls av haken....smarta möss! Jag har kollat haken så att den inte har några grader i änden utan slår ut med minsta beröring men då verikalt mot blecket.

Som Tomten 560 skriver bör det rimligen vara mer jobb med sega gelehallon. Nya tester.......vem vinner? :rolleyes:
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Jag var i ett tidigare inlägg tveksam till musskrämmorna men ville ändå tro på dessa eftersom det trots allt finns en del seriösa undersökningar om att de skulle fungera.
Nu har jag testat själv och kommit till slutsatsen efter en vecka att mössen ger fullständigt f-n i dessa skämmor......500 kr hade kunnat användas till annat.
Jag placerade skrämman lågt enligt instruktioner på golvet i husbilen ansluten 230V med 3 st vanliga små traditionella musfällor inom 1 -1,5 meter från skrämman.
Jag har de senaste dagarna vittjat dessa fällor på möss.....för modligen innan döva och nu döda.
Ingen vetenskaplig test men nog så praktisk.
Bevis nog att musskrämmorna är en dålig investering.
Bra jobbat
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Bra förslag om mössen gillar gelehallon.
Det jag upptäckt med ost och nötkräm är att mössen äter från sidan på slagfällan och trycker inte ned blecket som hålls av haken....smarta möss! Jag har kollat haken så att den inte har några grader i änden utan slår ut med minsta beröring men då verikalt mot blecket.

Som Tomten 560 skriver bör det rimligen vara mer jobb med sega gelehallon. Nya tester.......vem vinner? :rolleyes:

Det finns mycket bättre musfällor idag :)

BÄSTA: Musfälla (Bäst i Test) 2020 → GardenHome.se
 
Toppen