• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Möss på besök

F

F.d. 22252

Guest
En bekant hade en apparat han satte i vägguttaget och alla mössen han kunde höra i väggarna försvann, de brukade komma in på hösten.
Har aldrig sett någon mus varken i husbilen eller i huset och inga spår heller tack och lov men en granne i samma radhus fick in.
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Jag har googlat runt om möss i husbilar och här finns en flora av åtgärder. Granris, Enris, Ättika, Gul lök, Vitlök ...listan kan göras lång.
Jag satsar på en musskrämma med anslutning till 230V. Kostnad från 300 - 900 kronor.
De dyrare är avsedda för hus (stora ytor) De billigare bör räcka för en liten ytan som HB.

Om man skall tro vad som skrivs om dessa bl.a. från Anticimex bör de fungera.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag har googlat runt om möss i husbilar och här finns en flora av åtgärder. Granris, Enris, Ättika, Gul lök, Vitlök ...listan kan göras lång.
Jag satsar på en musskrämma med anslutning till 230V. Kostnad från 300 - 900 kronor.
De dyrare är avsedda för hus (stora ytor) De billigare bör räcka för en liten ytan som HB.

Om man skall tro vad som skrivs om dessa bl.a. från Anticimex bör de fungera.
Har två sådana i husbilen. En lite enklare och en lite dyrare som skickar ut någon form av ”signal” i elledningarna. Ingen av dem hjälper!
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Köpte musskrämmorna på Bauhaus. Ett kitt med 2 skrämmor.

Kjell
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Köpte musskrämmorna på Bauhaus. Ett kitt med 2 skrämmor.

Kjell
Har aldrig haft några problem med möss i husbilen. Däremot brukar vi få besök i huset på hösten. Köpte för några år sedan elskrämmor från Clas O. Använder dessa i huset, men de hjälper inte. Använder även vanliga musfällor.
Provat olika beten. Tagit en mus med ost. En annan mus försvann med ostbiten utan att fällan slog igen. En mus mötte sitt öde med hjälp av leverpastej. Skall nu prova med Nutella. Detta var erfarenheterna från den senaste veckan.
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Har två sådana i husbilen. En lite enklare och en lite dyrare som skickar ut någon form av ”signal” i elledningarna. Ingen av dem hjälper!
Det går inte ut någon signal i EL-ledningar. Musskrämman avger ett högt ultraljud som vi inte hör men som stör mössen..... blir vilsna och gillar inte miljön.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Har fått in möss i plåtisen. Var kommer dom in? Drar fällor mera möss om betet lockar. Enris runt hjulen provade jag förra vintern. Står inne i en maskinhall med singel på golvet.
De kommer in genom ganska små hål, ca 6 mm räcker.
Det kan exempelvis vara genom luftspjällen. Jag täcker över luftintaget i motorrummet med plast.
Har man "riktig AC" (klimatstyrning) kan man stänga spjällen genom att trycka på "Off-knappen" till höger om displayen på panelen (gäller Fiat) med motorn igång. Vänta sedan ca 30 sek och stäng sedan av motorn
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Det går inte ut någon signal i EL-ledningar. Musskrämman avger ett högt ultraljud som vi inte hör men som stör mössen..... blir vilsna och gillar inte miljön.
Det är inte så lätt att förstå vad musskrämman gör. Det står så här
”MR 80 DG2
För att ge ett maximalt skydd är centralenheten MR 80 DG2 utrustad med Double Guard®, vilket är en kombination av A-Guard® och Electro Pulse®. Electro Pulse® sänder ut elektromagnetiska pulseringar som avskräcker möss och råttor från att utnyttja kabeldragningar som springvägar.”
Hur som haver så har den ju ingen nämnvärd effekt!
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har använt diverse olika beten inkl. Nutella. Fick tips om lakrits. Det verkar vara mums för mössen samtidigt som betet kan återanvändas till flera möss då de inte hinner äta upp så mycket av betet.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
En kompis fick parkera sin husbil hos oss över vintern. För säkerhets skull köpte han en musskrämma, ingen billig skit utan den dyraste han kunde hitta. Den kostade uppåt en tusenlapp. När vi kollade framåt vårkanten var det formligen drivor av musskit i HB´n och de hade käkat på bl a klädseln.
Jag tror inte skrämmorna gör någon nytta.
Det gäller att ta mössen innan de kommer in i bilen. Därför har jag ställt en burfälla under bilen, där får plats med många möss.
Man skall tömma fällorna varje dag enligt reglerna, men jag får väl skylla på åldern att minnet är kort så ibland har det glömts bort. ;)
Det verkar som mössen stressar ihjäl sig på kort tid när de hamnat i fällan. En mus hade hamnat i fällan och va vid god vigör, men jag hade bråttom och tömde den inte förrän någon timme senare, och då var musen död.
 

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
Har några husbilar stående i min maskinhall. Receptet att inte få in några möss är följande. Lägger en tät krans med enris runt varje hjul, även noggrant på insidan av hjulet, mössen gillar inte det stickiga riset. Sedan en musfälla laddad med nötcreme precis utanför resp. enrishög på alla fyra hjulen. Absolut ingen råttfälla inne i bilen, vi skall ju inte locka in mössen. Detta har fungerat för mig i många år. Brukar få en 4-5 möss i fällorna innan snön kommer, sedan är det lugnt. Har också en fälla med råttgift centralt i hallen.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Har några husbilar stående i min maskinhall. Receptet att inte få in några möss är följande. Lägger en tät krans med enris runt varje hjul, även noggrant på insidan av hjulet, mössen gillar inte det stickiga riset. Sedan en musfälla laddad med nötcreme precis utanför resp. enrishög på alla fyra hjulen. Absolut ingen råttfälla inne i bilen, vi skall ju inte locka in mössen. Detta har fungerat för mig i många år. Brukar få en 4-5 möss i fällorna innan snön kommer, sedan är det lugnt. Har också en fälla med råttgift centralt i hallen.
Låter bra, men varför lägger du musfällor vid hjulen?
Lockar du inte fram dom till bilen?
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Det skulle vara intressant att få veta hur många av de hävdar att musskrämmor inte fungerar som själva har testat jämfört med hur många som själva testat och hävdar att det fungerar.

Jag är övertygad om att många testat musskrämmor och inte blivit av med mössen men säkert fler som inte tror på musskrämmor av andra skäl.

Jag installerade en skrämma idag efter en mindre invasion.........så närmaste dagarna får utvisa resultatet
 

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
Låter bra, men varför lägger du musfällor vid hjulen?
Lockar du inte fram dom till bilen?
Om dom ligger vid hjulen så måste mössen passera dom på sin väg in i bilen. Normalt så hoppar mössen upp på hjulen för att sedan gå på rambalkarna för att leta rätt på något hål som dom kan krypa in genom.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Det skulle vara intressant att få veta hur många av de hävdar att musskrämmor inte fungerar som själva har testat jämfört med hur många som själva testat och hävdar att det fungerar.

Jag är övertygad om att många testat musskrämmor och inte blivit av med mössen men säkert fler som inte tror på musskrämmor av andra skäl.

Jag installerade en skrämma idag efter en mindre invasion.........så närmaste dagarna får utvisa resultatet
Ja, lite fakta vore bra...
Det finns lika många tips som husbilar, vitlök, ättika mm
Tror på på enris, samma Junis, som förhindrar att dom klättrar upp på hjulet och vidare till motorrummet och sedan hittar ett litet hål får att krypa in.
Viktigt givetvis att det inte finns något som lockar in dom.
Förra året glömde jag kvar grillen i garaget... inte bra!
Men kan du bevisa att musskrämma funkar, så skall jag omvärdera min ståndpunkt
 
Toppen