• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFeYPO4 eller annat

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 1470

Guest
Hej!
Snart dags att övergå från sommarsäsongen och båliv till vintersäsongen och husbil. Behöver byta ut mina 2st 4 år gamla Victron 220AH AGM batterier - jo jag vet, borde hålla dubbelt så länge, tycker Victron också men så är ju oftast inte fallet är min erfarenhet (se annan tråd från i våras). Hur ser det ut nu på LiFePOY - fronten. Några som handlat sedan i våras?

Knuts tidigare länkade leverantör har slutsålt till i oktober och deras 90Ah batterier bör ju inte parallellkopplas. Och anda aktuella postningar med HBK-samköp har ju varit mycket dyra.

Är så trött på dyra batterier som inte levererar vad de lovat i cykelantal så ibland funderar jag på att årligen slänga in billigaste batteriet jag hittar x nödvändigt antal och sedan byta varje år.

Anders
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LiFeYPO4 eller annat

En bildynamo kan ha en regulator på like over 13V, tidligere elsket tyske og franske bilprodusenter disse - startbatteriene varte nesten evig. Men i dagens biler med store mengder elektronikk så er det uvanlig å finne regulatorer satt på mindre enn 13,6V. En kan finne regulatorer opp til 14,5V, men da med temperaturjustering.

Den andre kilden til frustrasjon og lave A tall er motstand underveis fra strømkilde til batteri, sammen med forbruk kan en oppleve helt utrolige lave verdier. Dynamoen er først og fremst der for å lade startbatteriet, bodelen får sin ladning under kjøring fra en kobling til startbatteriet og en kabel som påbygger mente var tilstrekkelig for denne ladningen. Spenningsfallet over kabelen øker proposjonalt med strømmen og gir bobatteriet en dårligere ladning. Og husk at minus forbindelsen mellom bodel og bildel også kan være dårlig med tynn kabel og korroderte kontakter.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.929
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Efter lite eftertänksam så tror jag att det är en kanon förklaring... om det är så att det är V som skall ökas.... men samtidigt blir jag förvirrad för solregulatorn laddar med 14.4v och jag har samma problem med att få i vattnet där...:swoon:
------------------------
Har du mätt 14,4V på batteripolerna?
------------------------
Hejsan muskatten.

Med generatorladdning så kan man nog tänka sig att du har tillräckligt med Amp. att hämta ut ur generatorn, men Voltspänningen inte är tillräckligt hög för bra laddning av batteriet.

Med laddning från solcellsregulatorn så har du tillräckligt med Voltspänning ut från den. Lite beroende på hur intelligent laddaren är så kanske den tror att den jobbar mot ett "vanligt" batteri med helt andra förutsättningar och olika inre resistans.
Så det är mycket troligt att den tror att det är ett fulladdat blybatteri som den jobbar mot, och därmed kanske har dragit ner på Amp.matningen till en väldigt liten Amp.underhållsladdning bara, eller ev. någon pulsavkänning som inte heller laddar något nämnvärt. Har du mätt Amp. från solcellsladdaren till batteriet när den visar 14,4Volt.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Tror jag skrivit om detta i annan tråd tidigare men men.
Om det vore vatten som ska fyllas på kan vi säga så här.

Hålet som vattnet ska igenom har en viss storlek som kommer skapa motstånd = Volt
Mängden vatten vi får igenom hålet = Amp

Utan att gå så djupt kan vi leka med tanken på att ett blybatteri ska fyllas, vi håller slangen mot hålet och sätter på vattnet, med lite tryck kommer allt i hålet, med mycket tryck sprutar det vid sidan om.

Litium har oxå motstånd men vi kan tänka att vi har en slang koppling som är näst intill helt tät även vid hårt tryck = mycket vatten rinner i hålet.

Bra förklaring? :rolleyes:

Njae, kanske för ett visst sammanhang men för detta?

Om man har tagit ur en del energi ur ett (lithium) batteri och börjar ladda det med bulkladdning så tar det (fortfarande) emot mycket energi när du passerar 13,25v på väg uppåt. Om du ha ett fulladdat (lithium) batteri och en laddare med underhållsladdning ställd på 13,2v (vilket min lithiumspecialicerade laddare har, även om jag aldrig underhållsladdar) så går inte mycket energi till batteriet.

Alltså måste vi förts klargöra vilket av ovanstående scenario var fallet för muskatten innan vi kunde utvärdera batteriernas skick. Och om han säger att batterierna var urladdade en del så borde hans batterier i ett bulkladdningsläge ta emot mycket mer ampere än vad de gjorde vid 13,25v.

Då blir nästa fråga, om hans laddkällor läste av detta korrekt och matade på med all sin kraft. Detta vet jag inte och kommenterade jag inte heller.

Fortfarande felaktigt tänk från mig?
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.874
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Exempel:
För att jag ska kunna ladda med 50A behöver jag höja spänningen till till 13,88V
Detta vid ca 50% taget ur batteriet.
Sänker jag spänningen sjunker A fort.

Strax innan relativt fullt 14,55V 4A
Sänker jag spänningen sjunker A fort.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.874
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Så här ser min laddning ut.
Spänning vid kretskort på laddaren 14,6V under hela laddningen.

13,88V 49A
Det som sker nedan sker på ca 10-15min
13,96V 45A
14,00V 42A
14,12V 35A
14,30V 24A
14,38V 15A
14,45V 10A
14,52V 5A
14,55V 4A
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.642
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

All mätning med den lille digitala volt&amp meter som ni har sett på tidigare foton sitter direkt kopplad på batteripolerna... max 15cm kabel.... sen angående min solregulator så är den digital inställbar på laddspänning... jag provade en gång att skruva upp den till 16v... och det var inga problem.... Och jag tror att vi kan fundera tills hjärnan kokar i mitt fall.... så nu väntar jag bara på min celllog 8S som har ett logg minne och all information om batteriet kan jag sen se i olika diagram (har laddat ner ett program för detta) och tillsammans med lifepo4 laddaren så tror jag vi kan få många svar på mina frågor.... och även se hur mitt lifepo4 fungerar... kan jag då ladda batteriet fullt så skall jag göra en urladdnings test och se om batteriet håller vad man har lovat...

Jag har en undran om generatorn, jag ser att mitt startbatteri tappar sakta spänning, batteriet är ca2 mån gammalt och som i går så var det full laddat men spänningen sjunker sakta sakta så efter en veka så är det nere i ca 12.35v.... kan detta ha med något problem på generatorn att göra... jag har en shunt på batteriet och kan se förbrukningen i A, men denna "spökförlust" :swoon: ser jag inte....
Har du mätt 14,4V på batteripolerna?
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.874
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: LiFeYPO4 eller annat

All mätning med den lille digitala volt&amp meter som ni har sett på tidigare foton sitter direkt kopplad på batteripolerna... max 15cm kabel.... sen angående min solregulator så är den digital inställbar på laddspänning... jag provade en gång att skruva upp den till 16v... och det var inga problem.... Och jag tror att vi kan fundera tills hjärnan kokar i mitt fall.... så nu väntar jag bara på min celllog 8S som har ett logg minne och all information om batteriet kan jag sen se i olika diagram (har laddat ner ett program för detta) och tillsammans med lifepo4 laddaren så tror jag vi kan få många svar på mina frågor.... och även se hur mitt lifepo4 fungerar... kan jag då ladda batteriet fullt så skall jag göra en urladdnings test och se om batteriet håller vad man har lovat...

Jag har en undran om generatorn, jag ser att mitt startbatteri tappar sakta spänning, batteriet är ca2 mån gammalt och som i går så var det full laddat men spänningen sjunker sakta sakta så efter en veka så är det nere i ca 12.35v.... kan detta ha med något problem på generatorn att göra... jag har en shunt på batteriet och kan se förbrukningen i A, men denna "spökförlust" :swoon: ser jag inte....

Det kan du ta reda på om du laddar det fullt och sedan lyfter av ena batteriskon.
Vänta ett dygn och mät spänningen.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Exempel:
För att jag ska kunna ladda med 50A behöver jag höja spänningen till till 13,88V
Detta vid ca 50% taget ur batteriet.
Sänker jag spänningen sjunker A fort.

Strax innan relativt fullt 14,55V 4A
Sänker jag spänningen sjunker A fort.

?? Om min batteribank är tömd till 50% och jag slår på alla mina 3 laddare så går det 60A in i batterierna och då är definitivt inte spänningen på batteripolerna 13,88 V, långt därifrån.

Anders.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Mitt ene batteri på 400 Ah kunne dynamoen pushe nesten 100 A inn i når batteriet var nede på litt over 12V, strømbegrensingen lå i kablingen. Etter en halv time var ladningen nede på under 50A.

Jeg kan ikke teste, bilen står til salgs i Norge og jeg er hjemme i Australia.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Där har du svaret, prova att endast ladda ett så ska du se helt annat resultat.

Jag har ett 100A just nu som jag "labbar" med :)
49x3A = ca 145A

Håller inte med. Även om jag laddar dom individuellt, som när jag balanserar, tog det ganska många timmar med lithium-laddaren i bulkläge och alltså laddning med 20A och lägre spänning innan spänningen började sakta mak nå uppåt 13,8-14V och sedan klättra ganska raskt till 15 V medans laddaren gick in i lägre laddninsgström. Vid 15V bröt jag sedan och då gäller det att bevaka som en hök.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.874
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Håller inte med. Även om jag laddar dom individuellt, som när jag balanserar, tog det ganska många timmar med lithium-laddaren i bulkläge och alltså laddning med 20A och lägre spänning innan spänningen började sakta mak nå uppåt 13,8-14V och sedan klättra ganska raskt till 15 V medans laddaren gick in i lägre laddninsgström. Vid 15V bröt jag sedan och då gäller det att bevaka som en hök.

Stor skillnad på 20A och 50A testa så får vi höra resultatet.

Töm ena batteriet ca 50%
Mät amp o volt vid batteripolerna.
Sätt på dina laddare som gav 60A
Berätta vilka värden du får.
Spännande om du känner för denna test.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Stor skillnad på 20A och 50A testa så får vi höra resultatet.

Töm ena batteriet ca 50%
Mät amp o volt vid batteripolerna.
Sätt på dina laddare som gav 60A
Berätta vilka värden du får.
Spännande om du känner för denna test.

Varför skulle jag känna för denna test? Jag har många gånger laddat mina batterier både i klump och individuellt och vid bulkladdning suger de som en svamp vid 13,22 V kan jag lova utan att göra om det igen.

Om vi laddar 380Ah med 60A eller 95Ah med 20 A har väl ingen avgörande bärighet på muskattens problem.

Jag vidhåller att ett urladdat lithiumbatteri som håller på att laddas upp med en hyfsat stor laddkälla skall suga i sig betydligt mer än 5A vid 13,22V. Detta var muskattens fråga och vad jag har försökt hjälpa honom med utan att det skall spåra iväg för mycket.

Anders
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen