• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFeYPO4 eller annat

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 1470

Guest
Hej!
Snart dags att övergå från sommarsäsongen och båliv till vintersäsongen och husbil. Behöver byta ut mina 2st 4 år gamla Victron 220AH AGM batterier - jo jag vet, borde hålla dubbelt så länge, tycker Victron också men så är ju oftast inte fallet är min erfarenhet (se annan tråd från i våras). Hur ser det ut nu på LiFePOY - fronten. Några som handlat sedan i våras?

Knuts tidigare länkade leverantör har slutsålt till i oktober och deras 90Ah batterier bör ju inte parallellkopplas. Och anda aktuella postningar med HBK-samköp har ju varit mycket dyra.

Är så trött på dyra batterier som inte levererar vad de lovat i cykelantal så ibland funderar jag på att årligen slänga in billigaste batteriet jag hittar x nödvändigt antal och sedan byta varje år.

Anders
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Det vi ser er den effektive ladespenning, som kan presses litt opp fra batteriets egenspenning. 0,25V over hele pakken høres rett ut for dette! Under 0,1V pr. celle i overspenning for ladning er mye mindre enn hva blybatterier krever for å bli ladet. Skulle likt å ha A med i samme graf, batteriet suger til seg strøm slik at overspenningen holder seg innenfor et snevert spenningsområde.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.642
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Tack Knut... tur vi har dig här på Hbk.... jaja ni andra också :spinny:..... tyvärr så förstod jag inte exakt vad du menar.... sänder ett nytt diagram.... jag har en undran skall inte cellernas spänningskurvan varar nästan spik rak.... och inte som mina...??

Det vi ser er den effektive ladespenning, som kan presses litt opp fra batteriets egenspenning. 0,25V over hele pakken høres rett ut for dette! Under 0,1V pr. celle i overspenning for ladning er mye mindre enn hva blybatterier krever for å bli ladet. Skulle likt å ha A med i samme graf, batteriet suger til seg strøm slik at overspenningen holder seg innenfor et snevert spenningsområde.
 

Bilagor

  • Under laddning från generatorn startar tvättmaskinen.png
    Under laddning från generatorn startar tvättmaskinen.png
    64,4 KB · Visningar: 26

pekke

HBK Medlem
Inlägg
708
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Mäta cellspänningen ända ner till en tusendel ( 0, 001 V ) känns lite överdrivet, skulle tippa att alla typer av batterier har stora variationer mellan cellerna med sån mätnoggrannhet.

Jag har bara hanterat LiPo-batterier ( modellflyg ) där man laddade upp till max 4,2 V per cell och bröt urladdning vid 3,3 V ( absolut min. 3,0 ).

Inom vilken cellspänning är arbetsområdet och rekommendation för dina celler ?

Eftersom ditt batteripaket tydligen kan tåla upp till 15 - 16 V så känns en laddspänning på dryga 13,3 lågt, tycker att den borde upp till drygt 14 V, sedan så är det även intressant som Knut säger med hur mycket Ampere som går dit.

I vilket fall som helst så kan det vara bra med en riktig laddare som kan hantera laddningen av dina batterier.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.642
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Hej Pekke...här kommer informationen om batteriet.... sen får vi hoppas min laddare kommer snart...sen ang laddningen från generatorn så kan vi läsa om de andra som har lifepo4 batteri att batteriet laddas fullt efter bara några tim körning.... just nu tycker jag att det är konstigt att mitt batteri inte gör detta.... önskar dig och alla andra här på Hbk en härlig söndags kväll...

Wovi & Peter


Mäta cellspänningen ända ner till en tusendel ( 0, 001 V ) känns lite överdrivet, skulle tippa att alla typer av batterier har stora variationer mellan cellerna med sån mätnoggrannhet.

Jag har bara hanterat LiPo-batterier ( modellflyg ) där man laddade upp till max 4,2 V per cell och bröt urladdning vid 3,3 V ( absolut min. 3,0 ).

Inom vilken cellspänning är arbetsområdet och rekommendation för dina celler ?

Eftersom ditt batteripaket tydligen kan tåla upp till 15 - 16 V så känns en laddspänning på dryga 13,3 lågt, tycker att den borde upp till drygt 14 V, sedan så är det även intressant som Knut säger med hur mycket Ampere som går dit.

I vilket fall som helst så kan det vara bra med en riktig laddare som kan hantera laddningen av dina batterier.
 

Bilagor

  • SP-LFP200AHA.pdf
    357,8 KB · Visningar: 27
Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.693
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Läser man specen för dina celler ser man att inre resistansen är 0,4 mOhm (0,0004 Ohm) dvs 4 A urladdning skulle ge 5,6 mV spänningsfall internt på fyra celler.
Du har kollat kablar och anslutningar ordentligt? Klämda kabelskor? Skruvat isär och putsat kontaktytorna innan du drar åt? Minuskabeln lika grov som övrigt kablage? Du kan även prova att spänningsmäta från pol till pol över kopplingskablarna vid 4 A urladdning, då ska det inte bli några mV alls.
//Göte J
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
708
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Cellspänning 2,5 - 3,65 V, du bör väl då upp till 3,5 V för att få totalt 14 V ut från batterierna.

Du bör väl kunna hålla dig mellan 12 V - 14 V ut vilket ger 3,0 - 3,5 V cellspänning.

Din cellspänning ligger nu på max 3,3 V vilket ger max 13,2 V ut, du bör ju kunna ta ut ner till 12 V/ 3,0 cellspänning utan problem.

rekommenderad laddström tydligen 66 A till max 400 A, fast 20 - 30 A är väl mest vad du kan ladda med.

13,3 V vid laddning verkar i underkant med motorn igång, du borde snarare ha runt 14 V i mitt tycke, spänningsfall eller dålig generator ?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.642
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Hej Göte... Jodå jag har kollat alla koppling och kablar och allt är ok...så lång... jag har två 35mm2 kablar från batteriet till EBL:en så där finns inte mycket till förlust... sen brister mina kunskaper.... hur mäter man från pol till pol..?... jag har en shunt som mäter A på både + pol och - pol... den på minus använder jag när jag sitter vid batteriet och då kopplar jag in en A-meter på - shunten så jag slipper resa mig hela tiden för att läsa av på displayen som sitter över dörren....

Önskar dig och alla andra här på Hbk en trevlig första advent..
Wovi & Peter


Läser man specen för dina celler ser man att inre resistansen är 0,4 mOhm (0,0004 Ohm) dvs 4 A urladdning skulle ge 5,6 mV spänningsfall internt på fyra celler.
Du har kollat kablar och anslutningar ordentligt? Klämda kabelskor? Skruvat isär och putsat kontaktytorna innan du drar åt? Minuskabeln lika grov som övrigt kablage? Du kan även prova att spänningsmäta från pol till pol över kopplingskablarna vid 4 A urladdning, då ska det inte bli några mV alls.
//Göte J
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.642
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Hej Pekke.... hade detta varit bly batterier hade jag inte varit så "stirrig" och bekymrad.... men batterier för 12 000 och nu med nu solregulator ny lifepo4 laddare två celllog och nya kablar och montering så är jag nu uppe i ca 18000.- lite väl mycket pengar om det går åt skogen.... där är anledningen till att jag blir så bekymrad över att just nu funkar det dåligt... skall också kolla upp generatorn en dag när ryggen är bra.... och har funderat om generator är ok så bytta regulatorn till en som ger 14.2 volt... om det nu är möjligt... men när man sitter i en liten håla långt ute på den östra delen av Kreta så händer det inte mycket.... jag är nästan 100% säker på att mitt lifepo4 batteri är det första på Kreta.... jag har ringt runt till "stora" företag som sysslar med solpaneler och en som var specialist på bilens elsystem.... men ingen av dem viste något om lifepo4 batteri.... så ett tipps är köp dina lifepo4 batterier där du har nära till kunskap...

önskar dig en trevlig 1:a advent
Wovi & Peter

Cellspänning 2,5 - 3,65 V, du bör väl då upp till 3,5 V för att få totalt 14 V ut från batterierna.

Du bör väl kunna hålla dig mellan 12 V - 14 V ut vilket ger 3,0 - 3,5 V cellspänning.

Din cellspänning ligger nu på max 3,3 V vilket ger max 13,2 V ut, du bör ju kunna ta ut ner till 12 V/ 3,0 cellspänning utan problem.

rekommenderad laddström tydligen 66 A till max 400 A, fast 20 - 30 A är väl mest vad du kan ladda med.

13,3 V vid laddning verkar i underkant med motorn igång, du borde snarare ha runt 14 V i mitt tycke, spänningsfall eller dålig generator ?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Fint å se spec ark med sikkerhetsmargin! Ytterpunktene 2 og 4V pr celle er ikke brukt, men mer håndterbare grenser på 2,5 og 3,65 som gir deg ekstra sikkerhetsmargin når øvrig installasjon i bilen kutter ut ved 10,5 til 11V og 14,6V er over hva bilen kan gi.

En oppgradering av dynamoen til 14,2V ville gi deg nesten maks ladning og trygg avstand fra fare for batteriene. Virker som du har en regulator som holder spenningen på 13,5V ut fra dynamo.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Hej Pekke...här kommer informationen om batteriet.... sen får vi hoppas min laddare kommer snart...sen ang laddningen från generatorn så kan vi läsa om de andra som har lifepo4 batteri att batteriet laddas fullt efter bara några tim körning.... just nu tycker jag att det är konstigt att mitt batteri inte gör detta.... önskar dig och alla andra här på Hbk en härlig söndags kväll...

Wovi & Peter

Nja, full laddning får inte jag heller genom att bara köra några timmar. Dels vill jag inte ha det för bilarnas generator är inte byggda för så hård belastning så lång tid, dels, såsom Knut påpekat, är man ju beroende av ganska tunna originalkablar från bildelen. Jag har ju monterat smartpass för att skydda kablar och generator. Bilmotorer är ju inte heller alls välmående av att stå på tomgång länge. Som jag skrev innan, en liten bensingenerator och flera laddare och du når 90-95% laddningsgrad snabbt och då har du mycket energi före du bottnar vid 20%.

Anders
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.642
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Hej Anders.... Ang. generatorn så tänker jag byta ut laddkabeln till en 10mm2 om det behövs.... sen ang laddningen så laddar jag mest från solpaneler då jag kan stå stilla i månader som jag nu har gjort i Korumenos tror att det är 5 eller 6 månader jag ståt på samma plats.... men kommer att åka mer söderut så snart allt är fixat och klart runt batteriet och laddningen.... sen ang en generator.. vist kan jag köpa en sådan och jag kollade den du tidigare nämnt en Honda.... den ger ju bara 1A 230V och då blir det många tim körning med generatorn och sen fyller jag på med ännu mer vikt.... en vikt som jag blev av med då jag bytte till lifepo4.... jag kör ändå med övervikt men nu är det mindre... jag t.o.m. bytte ut mina solpaneler mot tunna flexibla för att komma ner i vikt.... så nu är det bara Wovi som jag kan ta bort om jag behöver gå mer ner i vikt...

Nja, full laddning får inte jag heller genom att bara köra några timmar. Dels vill jag inte ha det för bilarnas generator är inte byggda för så hård belastning så lång tid, dels, såsom Knut påpekat, är man ju beroende av ganska tunna originalkablar från bildelen. Jag har ju monterat smartpass för att skydda kablar och generator. Bilmotorer är ju inte heller alls välmående av att stå på tomgång länge. Som jag skrev innan, en liten bensingenerator och flera laddare och du når 90-95% laddningsgrad snabbt och då har du mycket energi före du bottnar vid 20%.

Anders
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Banta, banta...:)

Dock räcker en generator med 1 kw ganska långt när det gäller att driva laddare. När jag kör alla mina 3 laddare för fullt och 60A går in i batterierna så går min TEC-29 på 2,4kW bara på drygt halvfart. Så på 1-2 timmar varannan dag vintertid med en dieselbaserad bil med kylskåp på el och värmaren på dygnet runt och tv-tittande via parabol varje kväll klarar vi oss bra.

Sommartid förstås mycket lägre förbrukning och då borde du klara dig med mindre och visst, solpanelerna räcker långt. Sommartid i min segelbåt är det ju så också men där har jag valt att inte installera lithium-batterier eftersom det är fråga om mycket småduttande med laddningen via motor ut och in till ankring och via solpanel och när man ligger i hamn har man landström så kanske inte det ideala för lithium OM dom nu inte gillar underhållsladdning.

Anders
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
708
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

En 1 000 W ( 1 kW )/ 230 V c:a 4 - 5 A bensingenerator motsvarar en 12 V laddare med laddström upp till 80 A.

Så du kan koppla in en laddare 230/12 Volt som trycker in rejäla mängder ström i batterierna med en 1 kW bensingenerator.

Matematiken för att räkna ut spänning, ström och effekt är relativt enkel.

Volt ( U ) * Ampere ( I ) = Watt ( P )
Watt / Volt = Ampere
Watt / Ampere = Volt

Alltså 1 000 W / 230 V = 4,35 A vilket är max uttag för en 230 pryl.

Kopplar du in en 230/12 volt laddare på 1000 W så blir den teoretiska laddströmmen för ett 12 V batteri runt 80 A.

1 000 W / 12 V = 83,3 A i teorin men naturligtvis så blir det något mindre i verkligheten p.g.a. diverse förluster av olika slag, en laddare på 30 - 50 A är nog mera realistiskt.

Som JAndersB säger, står du stilla mycket vintertid så behövs nog en yttre strömkälla för att då och då toppa upp batterierna eftersom varken bilgenerator eller solpaneler klarar av att göra det.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.642
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFeYPO4 eller annat

God kväll här på Hbk.... jag skall göra det kort.... och jag tänkte på Knut som önskade sig en log över Ah... jag har hittat denna men kan inte så mycket... med specifikationen ser ju bra ut ... tycker jag... jag är tacksam om någon tror kan berätta om denna "pryl" kan användas i ett el-system i H-bilen...

PC Based USB Data Logger/Recorder Digital Multimeter Hantek 365D BLUETOOTH WIFI | eBay

Sen önskar Wovi & Peter er en god fortsättning på kvällen
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LiFeYPO4 eller annat

Bildene viser kun koblinger for lab ledninger, det er ikke egnet for fast montasje. Det er og en fantasi spec, 6000A krever vanvittig store dimensjoner!

Hadde en gang i tiden et analog multimeter med innebygget 60A shunt, dette var en 3mm tykk tråd 10 cm lang i et sølvlignende materiale.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen