Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
En av Nackdelaena med bms123 är att man kan inte se i appen när den ballancera...
Med Daly ser du det.... Jag började med att ställa in på ballancera vid 3.30v /cell och med en diff på 0.03v /cell
Sen kollade jag om den ballancera vid inställda värden.... Och det gjorde den inte... Så jag höjde till 3.35v/cell... Och sen 3.40v.... Osv... Till jag hittade volten där den börjar ballancera, diffen lämnade jag på 0.03v...
Allt detta är så lätt att ställa in på Daly bms...
Apropå om alla mina "visare" visa rätt värde så kommer här bilder... Och som ni kanske ser så är där inte stor skillnad mellan dem..... Med bms123 ökade skillnaden kraftigt ju med det laddas ur...
Visa bilaga 227304
Visa bilaga 227305
Visa bilaga 227306
Jag fick för mej att när alla cellvärderna växlat till gult, så pågår balanseringen.Visst kan du se i appen när BMS 123 balanserar, gå in på Cells så ser du spänningsvärdena för varje cell, när de ändrar sig pågår balanseringen.
Jodå den mäter under 2.6A.... Men Bms'en stänger av BT vid 2.6A.Min erfarenhet av Daly BMS är inte bra, förklaringen är att jag inte är en storförbrukare av ström.
Daly mäter inte förbrukning under 2,6 amp.. Bytte till Jiabaida BMS och den mäter från 0,46 amp.. och har betydligt fler inställningsmöjligheter..
Hur ser du skillnad när man laddar samtidigt?Visst kan du se i appen när BMS 123 balanserar, gå in på Cells så ser du spänningsvärdena för varje cell, när de ändrar sig pågår balanseringen.
Nej tyvärr så fungerade det inte för mej, den mätte absolut inte under 2,6 amp, har kollat med tångampermeter, blev utan ström en gång innan jag fattade problemet..Jodå den mäter under 2.6A.... Men Bms'en stänger av BT vid 2.6A.
När den sen vaknar till liv igen så kan man ser att värden före är inte lika nu...
Men visst önskar jag också att den inte "somnar in" så man kan kolla även vid låg laddning/förbrukning...
Du har ju en nyare modell än vad jag hade.... Jag hade den första... Och du har väl den tredje...Visst kan du se i appen när BMS 123 balanserar, gå in på Cells så ser du spänningsvärdena för varje cell, när de ändrar sig pågår balanseringen.
Och det är inga problem att ställa in värdena ifrån appen på BMS 123 heller, gå in under settings!
Lite info om Daly : Daly bms
Jag fick för mej att när alla cellvärderna växlat till gult, så pågår balanseringen.
Det kanske skiljer där på de olika generationerna. (?)
Om du vill ha blåtand i gång hela tiden så lägger du in 65535 i sleep waiting time under cell preferences. Min Daly mäter inte heller under c:a 2 AJodå den mäter under 2.6A.... Men Bms'en stänger av BT vid 2.6A.
När den sen vaknar till liv igen så kan man ser att värden före är inte lika nu...
Men visst önskar jag också att den inte "somnar in" så man kan kolla även vid låg laddning/förbrukning...
Och här ser vi att volten / cell ökar trotts att Daly visar 0 A laddning...
Det är ca 1 minut i tid mellan bilderna...
15:11-15:12
Mina båda daly registrerar laddning/förbrukning under 2.6v...
Jag trodde samma som ni tidigare... Men har verkligen lagt tid på att lära och förstå Daly bms....
Visa bilaga 227310
Visa bilaga 227311
Och här ser vi att volten / cell ökar trotts att Daly visar 0 A laddning...
Det är ca 1 minut i tid mellan bilderna...
15:11-15:12
Mina båda daly registrerar laddning/förbrukning under 2.6v...
Jag trodde samma som ni tidigare... Men har verkligen lagt tid på att lära och förstå Daly bms....
Visa bilaga 227310
Visa bilaga 227311
Okey.... Men då är felmarginalen ganska stor... För kolla värden nu då...
Fortfarande noll in men volten har ökat ganska bra
Visa bilaga 227312
Det är nog inga problem... Daly registrera som vanligt in/ut... Under 2.6A... Men det syns bara inte i appen..Jo jag förstår dej o Håkan, ut/in-strömmar pågår ju kontinuerligt för oss, samt att Daly visar 0 ström under 2A.
Hur Daly sen får dessa små strömmar att dras ifrån, eller läggas till i SoC-värdet vet jag inte hur de löst.
Det kan vara intressant att ha en extra shunt monterad som jämförelse och se ev. skillnad i SoC-värdet.
Så länge Daly inte registrerar laddning så fungerar heller inte balanseringen, så var det på min i alla fall.Det är nog inga problem... Daly registrera som vanligt in/ut... Under 2.6A... Men det syns bara inte i appen..
Sen såg du ju att min tångamp meter visar det...
Eftersom jag har två lithium batteri i parallell så har jag inte brytt mig om att kalibrera SoC.... Har däremot koll på SoC i min Victron shunt/app...