Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Om man laddar över varje cell så spelar väl inte BMS någon roll?
En fundering bara.Nu har jag ändrat till 3,7V på Vmax.
Det beter sig likadant som tidigare när jag hade 3,65V på Vmax, och jag har inte varit uppe i närheten av dessa spänningar.
Det jag inte förstår är varför bms'et bryter IN-reläet.
Att IN-reläet öppnar för laddning igen när alla celler sjunkit under 3,4V förstår jag då jag har Charge restart värdet på 100%.
SoC status:
123bms=100%
Victron shunt=57%
Ska göra en test och starta en varmluftpistol som förbrukare i försök att få ner bms123 SoC värde, samt sänka Charge restart till 95%.
Förslag??
Jag förstod det efter mejlen gen.3 visar bara max 99% och visar inte 100% förrän det verkligen är helt fulladdat därför behöver du bara ladda fullt så blir värdet rätt för dej.Har du en en laddar som bara ger 3,65 volt eller ett labnätaggregat så finns det ju en möjlighet att dela på cellerna och initialisera dom ordentligt. Ja, jag har ett Gen3-BMS123.
Om man laddar över varje cell så spelar väl inte BMS någon roll?
Det kan jag inte svara på, men jag skulle i varje fall fråga tillverkaren av BMS först. Annars är det ju enkelt att koppla bort BMS.
123bms liknar inget annat BMS, de "vanliga" bms'en har bara signalkablar till cellerna och dessa BMS kopplas bort på någon sekund med kontaktstycket, och sen kan man göra vad man vill med batteriet eller med enskild cell, superenkelt såklart.Så länge du inte har ngn förbrukare som tar ut ngt ur batteriet så kan du ladda över batterierna som Håkan skriver. Smidigast är ju att koppla bort BMS så är alla problem ur vägen.
Jag har mitt i "normal mode"En fundering bara.
I manualen på sidorna 11,12 och 21 står att det finns två lägen för switch nummer 5.
Normalläget använder algoritmer för laddningen och att SOC sätts resets till 100% när spänningen är över balanserings gränsen för alla enskilda celler.
Kritiska läget. Då används inte algoritmen för laddningen. Då bryter BMS när gränsländerna uppnås, tex V-Max. Jag tolkar även att den totala spänningen räknas ihop för alla celler för att räkna ut V-Max. Inte bara varje enskild cell. Jag tolkar det som att även om någon cell har för hög spänning kommer inte BMS att bryta för V-Max.
Någon cell kan ha för låg spänning och då kan den totala spänningen vara under V-Max.
Jag tror att jag har tolkat det hela rätt. Du får rätta mig om jag har fel.
Switchen kanske är inställd på kritiskt läge in din BMS.
Du kan läsa själv i länken från Montreal.
Något som jag upptäckte sen när jag installerade Daly bms, var att nu stämde min A mätare på panelen.... Både ivid låg laddning/förbrukning...Jag vet ju hur länge Muskatten stog ut med sitt 123bms, jag ska försöka slå hans rekord, men jag tvivlar att jag klarar av det
Min erfarenhet från mina celler är, inget behov för balansering under 3,48 volt. När jag laddar högre så skjuter nån cell iväg mycket fortare, då räcker det inte med den inbyggda balanseraren i BMS. När en cell når 3,6 så kan en annan ligga på 3,51, men när jag sen startar förbrukning så hamnar dom snabbt i balans igen..Hittat nya manualen (gen.3) och där står det 3,4V som start för balansering
Nu har ju jag gen.1.3 någon som vet ifall dipparna på IN-kortet skiljer i funktion mot gen.3 ?
Min erfarenhet från mina celler är, inget behov för balansering under 3,48 volt. När jag laddar högre så skjuter nån cell iväg mycket fortare, då räcker det inte med den inbyggda balanseraren i BMS. När en cell når 3,6 så kan en annan ligga på 3,51, men när jag sen startar förbrukning så hamnar dom snabbt i balans igen..
Nu har jag ändrat till 3,7V på Vmax.
Det beter sig likadant som tidigare när jag hade 3,65V på Vmax, och jag har inte varit uppe i närheten av dessa spänningar.
Det jag inte förstår är varför bms'et bryter IN-reläet.
Att IN-reläet öppnar för laddning igen när alla celler sjunkit under 3,4V förstår jag då jag har Charge restart värdet på 100%.
SoC status:
123bms=100%
Victron shunt=57%
Ska göra en test och starta en varmluftpistol som förbrukare i försök att få ner bms123 SoC värde, samt sänka Charge restart till 95%.
Förslag??
Min erfarenhet från mina celler är, inget behov för balansering under 3,48 volt. När jag laddar högre så skjuter nån cell iväg mycket fortare, då räcker det inte med den inbyggda balanseraren i BMS. När en cell når 3,6 så kan en annan ligga på 3,51, men när jag sen startar förbrukning så hamnar dom snabbt i balans igen..
Ingen aning faktiskt, den används sällan så jag har inte fördjupat mej i den.Är din Victronladdare programmerbar? Om den är det , hur är den programmerad?
Mina celler gillar att vara exactVarför precis 3,48V?
Om jag förstår det rätt har den ett antal inställningsmöjligheter, bl.a. olika laddningsalgoritmer, kan den möjligen vara inställd med en algoritmIngen aning faktiskt, den används sällan så jag har inte fördjupat mej i den.
Jag kan se att belysning m.m. i husbilen fortfarande har spänning, via en ev mina kameror i garaget, det borde slockna snart om Victron shunten stämmer.
Visa bilaga 227301
Mina celler gillar att vara exact
Ja det var ett seriöst svar, erfarenhet från mina celler skrev jag också.Det vore trevligt med ett seriöst svar när du gör rekommendationer till folk?
Som jag förstår den så har den i Li-ion läget (som jag använder) bara de vanliga 3 stegen bulk->absorb->float.Om jag förstår det rätt har den ett antal inställningsmöjligheter, bl.a. olika laddningsalgoritmer, kan den möjligen vara inställd med en algoritm
som har rekondläge?