• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 LiFePO4 12V bygga själv

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.708
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Var ner till garaget en sväng nu ikväll och pillade över en dip på bms'et.
Nu avbryter BMS laddningen när alla 4 cellerna nått 3,4V, då sjunker de tillbaka under 3,4V och bms'et startar laddningen igen osv...
Jag har tidigare inte upplevt denna procedur, men det är helt i sin ordning, eller?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.455
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Var ner till garaget en sväng nu ikväll och pillade över en dip på bms'et.
Nu avbryter BMS laddningen när alla 4 cellerna nått 3,4V, då sjunker de tillbaka under 3,4V och bms'et startar laddningen igen osv...
Jag har tidigare inte upplevt denna procedur, men det är helt i sin ordning, eller?
Det kan ju inte vara rätt, du måste höja brytpunkten för överspänning högre än vad laddaren ger som max, om den ger 14,6V behöver du 14,8V.
Det är ju inte BMS som skall styra laddningen. Inställningen för det gör du i appen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.708
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Har du uppdaterat till den senaste versionen av appen?
I min har du ett "kugghjul" längst ned till höger, står Settings. Där går det att ändra Vmin, Vmax mm?
Javisst är det så, man ändrar ju på cellnivå, vill minnas att jag har 3,65V på Vmax och det blir ju 14,6V.
Tack för att du hjälper en gubbe upp ur diket och kommer igång på banan igen.
Blir nog en tur till garaget idag också :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.455
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Javisst är det så, man ändrar ju på cellnivå, vill minnas att jag har 3,65V på Vmax och det blir ju 14,6V tack för att du hjälper en gubbe upp ur diket och kommer igång på banan igen.
Blir nog en tur till garaget idag också :)

Du är nog inte mer gubbe än jag misstänker jag, men jag har ju rotat med det här senare än du och har en senare version av BMS123.
Men om din laddare slår ifrån vid 14,6V behöver du ju ställa VMax på 14,8/3,70V annars slår ju reläet ifrån laddningen innan den är klar.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.708
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Du är nog inte mer gubbe än jag misstänker jag, men jag har ju rotat med det här senare än du och har en senare version av BMS123.
Men om din laddare slår ifrån vid 14,6V behöver du ju ställa VMax på 14,8 annars slår ju reläet ifrån laddningen innan den är klar.
Javisst måste det vara så, när jag byggde mitt lade jag bara in de värden jag fick av en kille på GWL i Tjeckien, sen har det bara tuffat på i några år, och jag har inte begrunnat dessa värden nämnvärt.
Hoppas jag når lika fin balans som dej. :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.455
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Javisst måste det vara så, när jag byggde mitt lade jag bara in de värden jag fick av en kille på GWL i Tjeckien, sen har det bara tuffat på i några år, och jag har inte begrunnat dessa värden nämnvärt.
Hoppas jag når lika fin balans som dej. :)

Det blir säkert lika bra om bara laddaren och BMS:en får jobba på ifred ett tag. Tålamod är ju viktigt om obalansen är stor, kan ta dagar, t.o.m. veckor har jag sett på annat håll.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.708
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Nu har jag ändrat till 3,7V på Vmax.
Det beter sig likadant som tidigare när jag hade 3,65V på Vmax, och jag har inte varit uppe i närheten av dessa spänningar.

Det jag inte förstår är varför bms'et bryter IN-reläet.
Att IN-reläet öppnar för laddning igen när alla celler sjunkit under 3,4V förstår jag då jag har Charge restart värdet på 100%.

SoC status:
123bms=100%
Victron shunt=57%

Ska göra en test och starta en varmluftpistol som förbrukare i försök att få ner bms123 SoC värde, samt sänka Charge restart till 95%.

Förslag??
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.455
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu har jag ändrat till 3,7V på Vmax.
Det beter sig likadant som tidigare när jag hade 3,65V på Vmax, och jag har inte varit uppe i närheten av dessa spänningar.

Det jag inte förstår är varför bms'et bryter IN-reläet.
Att IN-reläet öppnar för laddning igen när alla celler sjunkit under 3,4V förstår jag då jag har Charge restart värdet på 100%.

SoC status:
123bms=100%
Victron shunt=57%

Ska göra en test och starta en varmluftpistol som förbrukare i försök att få ner bms123 SoC värde, samt sänka Charge restart till 95%.

Förslag??

Ser ju ut som att BMS bryter vid 100%, vad har du ställt in återstart av laddning på? Jag har 80% som det står i manualen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.708
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Ser ju ut som att BMS bryter vid 100%, vad har du ställt in återstart av laddning på? Jag har 80% som det står i manualen.
Exakt när bms'et "tror" att SoC är 100% så bryter det laddningen, oavsett hur låga spänningarna är.

Jag var tvungen att sätta start laddning på 100% för att överhuvudtaget få den att öppna. Då visade Victron 57%.

Håller på nu och tömmer batteriet, sen nytt försök.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.455
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Exakt när bms'et "tror" att SoC är 100% så bryter det laddningen, oavsett hur låga spänningarna är.

Jag var tvungen att sätta start laddning på 100% för att överhuvudtaget få den att öppna. Då visade Victron 57%.

Håller på nu och tömmer batteriet, sen nytt försök.

Det borde ju lösa det hela, har du ställt ned start av laddning och sedan tar ner SOC under det, så rullar det nog igång.
Batteriet måste ju ladda upp till 100% då och då för att värdena skall stämma i alla mätare. Efter lång vila stämmer ju inte
data överens i BMS p.g.a. att de inte mäter låga strömmar och batteriets egen urladdning över tid.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.708
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Nu har jag utfört ett litet test, med hjälp av en varmluftpistol sänkte jag på 123bms SoC från 100% till 88%, på Victron blev det från 57% till 46%.
Startade laddningen med min externa Victron 30A i litiumläget, gjorde sen några ärenden.
När jag kom tillbaka har laddningen stoppat, nu visar 123bms 100% SoC samt Victron 55% SoC, alltså 3% mindre än innan testet, märkligt.

Jag har skickat vidare "problemet" till 123Electric i NL samt frågat en 123-snubbe på Will Prowse forum i USA, ifall man manuellt kan sätta ett värde på SoC i 123bms, nu får vi se ifall någon av dem svarar.

Edit:
Jösses va fort det gick, men det känns som ett "standardsvar" så jag ställde frågan omformulerad igen, se svar2 nedan

HI Peter,

Most important part is that the charger's absorption voltage is configured to a value just a little above Vbypass. So if your Vbypass is 3.4V and you have 4 cells, set your charger's absorption voltage to 3.43V x 4 cells = 13.72V.
Keep charging the battery until all cells are charged to Vbypass and when the charging current is very low. Then the battery is fully balanced and the SoC 100% will be correct. Note that this full charge/rebalancing needs to be dure regularly (once a week or so would be best).

Keep in mind that the 123\SmartBMS gen2 SoC measurement is not as accurate as the Victron's, and can be off when the battery is not regularly fully charged so that the 100% is correct.


More than that is not possible, as the firmware is not updatable of the gen2 and the gen2 current sensor is not as accurate as the Victron BMV or the 123\SmartBMS gen3's.

In gen3 the SoC estimation has been improved a lot with dual range current sensors, SoC keeping at 99% until the batteries are totally full, SoC compensation based on battery voltage (no load battery voltage) etc but for you, that is irrelevant as you have gen2.

Best regards,
Sebastiaan Adamo
1679500517355.png

Hi Peter,

Gen2 does not have any way to change the SoC manually. The only thing which you can do is to sync the SoC by charging (as in previous email) until the battery is totally full, because then the 100% is correct again.


Typiskt man har en "för gammal" generation av 123bms, jag misstänker att Montreal har ett gen.3 bms, som löst detta.
Jag ska göra några försök igen med att ladda ur/ladda och se ifall jag få ett korrekt/-are SoC-värde.
Annars åker min 3,65V-laddare fram :yes:
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.455
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu har jag utfört ett litet test, med hjälp av en varmluftpistol sänkte jag på 123bms SoC från 100% till 88%, på Victron blev det från 57% till 46%.
Startade laddningen med min externa Victron 30A i litiumläget, gjorde sen några ärenden.
När jag kom tillbaka har laddningen stoppat, nu visar 123bms 100% SoC samt Victron 55% SoC, alltså 3% mindre än innan testet, märkligt.

Jag har skickat vidare "problemet" till 123Electric i NL samt frågat en 123-snubbe på Will Prowse forum i USA, ifall man manuellt kan sätta ett värde på SoC i 123bms, nu får vi se ifall någon av dem svarar.

Edit:
Jösses va fort det gick, men det känns som ett "standardsvar" så jag ställde frågan omformulerad igen, se svar2 nedan

HI Peter,

Most important part is that the charger's absorption voltage is configured to a value just a little above Vbypass. So if your Vbypass is 3.4V and you have 4 cells, set your charger's absorption voltage to 3.43V x 4 cells = 13.72V.
Keep charging the battery until all cells are charged to Vbypass and when the charging current is very low. Then the battery is fully balanced and the SoC 100% will be correct. Note that this full charge/rebalancing needs to be dure regularly (once a week or so would be best).

Keep in mind that the 123\SmartBMS gen2 SoC measurement is not as accurate as the Victron's, and can be off when the battery is not regularly fully charged so that the 100% is correct.


More than that is not possible, as the firmware is not updatable of the gen2 and the gen2 current sensor is not as accurate as the Victron BMV or the 123\SmartBMS gen3's.

In gen3 the SoC estimation has been improved a lot with dual range current sensors, SoC keeping at 99% until the batteries are totally full, SoC compensation based on battery voltage (no load battery voltage) etc but for you, that is irrelevant as you have gen2.

Best regards,
Sebastiaan Adamo
Visa bilaga 227296

Hi Peter,

Gen2 does not have any way to change the SoC manually. The only thing which you can do is to sync the SoC by charging (as in previous email) until the battery is totally full, because then the 100% is correct again.


Typiskt man har en "för gammal" generation av 123bms, jag misstänker att Montreal har ett gen.3 bms, som löst detta.
Jag ska göra några försök igen med att ladda ur/ladda och se ifall jag få ett korrekt/-are SoC-värde.
Annars åker min 3,65V-laddare fram :yes:

Har du en en laddare som bara ger 3,65 volt eller ett labnätaggregat så finns det ju en möjlighet att dela på cellerna och initialisera dom ordentligt. Ja, jag har ett Gen3-BMS123. :)
 
Senast ändrad:
Toppen