Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Har du kollat om cellerna är obalanserad vid 3.40-3.45 v...?
Jag köpte en Daly ballancer 1A till de ena batteriet, jag är väldigt nöjd med den eftersom jag kan ställa in många olika parametrar och att den klarade av att balansera cellerna.... Så nu väntar jag på ytterligare en Daly ballancer till mina "gamla" sinopoly batteri...Vid den spänningen så pågår nån form av laddning, och jag är ganska säker på att det finns en obalans även där, jag ska koppla på laddning vid nästa tur till garaget och kolla värdena.
Jag köpte en Helltec active balancer för några veckor sedan, har den som "portabel" och har bara testat den på CALB-cellerna så den funkar, tanken med den var att kunna flytta den till ett batteri med obalans.
Hur fungerar det... Balansera den då hela tiden din mppt laddare laddar?Om du tar bort lödpärlan på Heltec balancer så kan du styra till och frånslag på balanseringen via loadutgången på mppt som jag gör.
En undran, bryter du alltid din laddning på batterispänning istället för cellspänning?Nej jag laddar inte till 3,85 utan 13,85 för batteriet dvs 3,46 per cell.
Vid den spänningen så pågår nån form av laddning, och jag är ganska säker på att det finns en obalans även där, jag ska koppla på laddning vid nästa tur till garaget och kolla värdena.
Jag köpte en Helltec active balancer för några veckor sedan, har den som "portabel" och har bara testat den på CALB-cellerna så den funkar, tanken med den var att kunna flytta den till ett batteri med obalans.
Det finns måna anledningar....Här är några...Vad är skälet till att använda flera balanseringsmoduler? Jag balanserar från 3,4V, laddarna bryter vid 14,4V och laddningen återstartar vid 80% kapacitet. Jag har aldrig sett större diff än 0,02-0,03V ? Nu gäller detta ju bara under ca 1 år, men tendensen är ju ok!
Det finns måna anledningar....
Cellerna är gamla..
Man har fått dåliga celler
Man har misskött cellerna..
Vad får dig att tro att allt fungerar bra för dem som köper..?Eller är man möjligen bara sugen på mera prylar när allt bara fungerar..?
Vad är skälet till att använda flera balanseringsmoduler? Jag balanserar från 3,4V, laddarna bryter vid 14,4V och laddningen återstartar vid 80% kapacitet. Jag har aldrig sett större diff än 0,02-0,03V ? Nu gäller detta ju bara under ca 1 år, men tendensen är ju ok!
Hej Montreal, jag väntade in dej, vi har ju likadana grejer.
Kul att se att du startar bal. vid 3,4V, och att det lirar bra, man måste ju på dipparna på IN-kortet för att ända detta värde, så jag måste gräva fram ett förstoringsglas för att klara detta, kanske testar jag ikväll ifall jag hittar glaset och manualen.
Jag var förbi garaget och kopplade på en extern Victron 30A, fick bara i 0,1kW, så batteriet var kanske nära fullt. (?)
Så här såg det ut när jag startade.
Visa bilaga 227271
Så här efter 30mim
#001 hinner inte upp att börja balanseringen
Visa bilaga 227272
Efter ytterligare 15min så stänger BMS för laddning, då ser det ut så här
Visa bilaga 227273
Jag har en tanke på att hjälpa upp #001 med min externa 3,65V laddare, vad tror ni?
Ja, bilen har stått i garaget sedan oktober.Det är ju ingen fara så som du har det, antar att bilen har stått ett tag. Men om du skall ladda med laddare som bryter vid 14,6 måste du ju ställa upp överspänningsreläet till 14,8 också,om du inte redan har det så?
Hittat nya manualen (gen.3) och där står det 3,4V som start för balansering
Nu har ju jag gen.1.3 någon som vet ifall dipparna på IN-kortet skiljer i funktion mot gen.3 ?
Tack, då ska jag jämföra dipparna.Detta är nog den äldsta manualen?