Sv: LCHF. Läs detta!
...långtidsstudie är det väl inte men...
Jag (och min fru) började tvärt 20051117 och har bara haft fördelar.
1) Min diabetes typ 2 sedan början/mitten av 90-talet är inte aktiv längre, den drog sig tillbaka första veckan.
2) Mina frekventa iriter (en smärtsam grumling i ögat) har bara visat sig marginellt en gång sedan dess.
3) Min mb Bechterew (Ankyloserande spondylit, en reumatisk sjukdom) som jag haft sedan -75 slutade vara aktiv och har till och med börjat dra sig tillbaka något. Min reumatikerprofessor vill inte erkänna LCHF som orsak men tillstod att förbättringar liknande min inte fanns bland andra av hennes "kunder". Hon föreslog att jag i fortsättningen bara skulle ta kontakt om jag så behövde. Jag vägrade och ville även fortsättningsvis bli kallad enligt hittillsvarande schema. Någon gång skall hon väl lära sig, även om det kostar mig patientavgift var lektion.
4) Mitt ständigt lättblödande tandkött blev till min oförställda häpnad helt OK redan inom få dagar. Annars var det bara i samband med kortisonbehandling av de tidigare nämnda iriterna som det lugnade ner sig.
5) Inga tandläkaråtgärder utom en tandstensskrapning behövliga.
6) En enda tvådagarsförkylning när omgivningen däckades en vecka eller mera. I övrigt bara föraningar som försvann inom en kvart.
7) Allmänt välbefinnande, t.ex. ingen eftermiddagströtthet.
Det är väl kolesterolet som läkarvetenskapen varit oroliga över??
De oroliga har varit medicinindustrin som ser sin kassako, statinerna, gå i sin om "lågt kolesterol" bedöms så oviktigt som hälsoprediktor som det faktiskt är.
Det enda "blodfettet" av betydelse, triglyceriderna, blir regelmässigt mycket lägre på LCHF.
Är just nu på väg till det årliga LCHF-konventet i Säffle som går av stapeln i helgen.
Ha det bra / Erik och Iva