Inget socker, inget vetemjöl, inget vit ris (bara ekologisk basmati), ingen potatis, extremt lite kött och då vilt eller ekologisk från en gård jag känner till (kanske c:a 200gr/mån). Men vild fisk och ekologiskt KRAV-lax från Norge (odlad med krill från norra ishavet)
Inget öl eller sprit, aldrig läsk, men mycket vatten och kolsyrat vatten (själv), bara rödvin (ekologiskt) varje dag, inget mjölk, lite ekologisk ost, inga korvar, inget bacon (det finns tillsatt socker i all bacon!!)
Absolut inga flingor, men havregrynsgröt eller korn- råg- (ekologist) med ekologiska gryddor: kanel, ingefära, kardemumma samt krossat linfrö, på grötet pumpakärner och sesamfrö, blåbär, hallon osv och sojamjölk (försök att hitta en sort som är utan socker och ekologiskt - svårt) eller havremjölk (Oatly).
Ekologiskt kaffe med egen espressomaskin (mycket per dag), utan socker eller mjölk, kanske lite sojamjölk. Samt grönt te, ekologisk Sencha, och mycket, bryggt på max 65 grader.
Absolut ingen godis, lite 70% choklad, ekologiskt utan eller med så lite med rå rörsocker som möjligt dagligen. Frukt, ekologisk, men aldrig bananer! Bukspottskörteln justerar själv in den behövliga mängden kolhydrater.
All mat tillagat av Anita så vi vet vad som ingår, ekologiskt och grönsaker, bönor, linser, kryddor kål och lök. Ägg i alla dess former.
Ekologiskt virgin-olivolja från Alora på bergen ovanför Malaga i allt, sallader, stekning osv
När man bor i Gamla Stan och ser varje morgon på hundpromenad vad de fina restaurangerna här får in i sina leveranser så vågar man inte dit. De billigaste och sämsta oljorna: solros, palm osv. i stora kanistrar, såsbas i 10 liters dunkar, potatis färdikokt i vakuumplast, kött från snabba oidentifierade personbilarnas bagageutrymmen opackat och omärkt.. aldrig!
Bara allt och allt igen ekologiskt om möjligt. Och allt smakar gott, mycket smak och rent, oförstörda med olika smakämnen och socker, och om man lyssnar vetenskapen med mycket mer näring i än industrimat.
Inget i konservburkar eller tuber ( de är inuti behandlade med bisfenol-plast, som verkar orsaka mycket problem med hormonstörningar, speciellt hos män) inget i plastflaskor. Allt i glas om möjligt, inga engångsartiklar i plast, papper om det behövs. Allt i porslin och glas även i bilen. Inga teflonpannor eller kastruller, allt med bara stål eller keramisk beläggning.
Det är nog lättast att börja me GI-mat och sedan förfina med takt man trivs. Vi båda har gått ner i vikt, väger lika mycket vi gjorde när vi var 17 år, och mår jättebra. Alla mina inflammationer, smärtor här och var i kroppen som jag alltid hade har försvunnit. Och vi hoppas att min prostatacancer håller sig stången många år till...
Det blev jättemycket! Men är enkelt och ett resultat av några års resa med internet, vetenskap doktorer och även egen välbefinnandekänsla!
hälsning
anita&jyrki